tomgtr schreef: 08 sep 2024, 17:37
Ben het deels met je eens maar ook deels categorisch oneens. Ja natuurlijk leven we in een sensatiebeluste maatschappij en worden dingen vaak groot gemaakt door de pers en sociale media voor de kijkcijfers / clicks. Echter een deel van XR redelijk? Nee, gaat er niet in bij me. Als je hetzij actief dan in stilte dat stelletje beroepszeikers een warm hart toewenst ben je een onderdeel van een onredelijke en polariserende groep.
Eerlijk is eerlijk, ik weet niet of er een redelijk deel is bij XR. Maar daar hoop ik op. En dat is misschien onrealistisch. Maar aannemen dat er geen redelijke XR aanhangers zijn is dat misschien evengoed. Het gemiddelde, veilige groepsgedrag is misschien om voor de negatieve uitleg te kiezen, maar wie boeit dat wat.
Je zal een aardig groot deel ook tegenkomen bij anti globalisering demonstraties bij G7, tentenkampjes, BLM etc. Met al dat gedemonstreer hebben ze vast geen tijd om daadwerkelijk aan onze maatschappij mee te bouwen en betaal ik ook nog voor dat stelletje ongewassen tuig. Zo, boomer modus off nu.
Dit illustreert hoe hardnekkig polarisatie is. Zover ik op kan maken uit je posts mik je op meer nuance. Maar veegt nu van alles op 1 grote hoop. Veroordelen mag ik het niet want ik heb het zelf ook genoeg gedaan.. en waarschijnlijk soms nog. Maar wil het maar benoemd hebben. Verder denk ik dat mensen te weinig interesse hebben in wat de maatschappij nu werkelijk nodig heeft om te bouwen. Meestal worden er bepaalde groepen aangevallen en verder twijfelt men een stuk minder aan het nut van mensen met een hoge functie of een hoop geld.. of hun eigen maatschappelijk waarde. Pakken misschien hun inkomen als graadmeter en verwachten dat de betaalde belasting alles oplost.
Het nieuws regelmatig over 'de economie' en of dat wel goed gaat. Ga je op zoek naar cijfers dan blijkt dat een klein deel van de bevolking gigantisch profiteert van 'de economie'. Misschien wel zoveel dat dat net zo goed een parasitaire werking heeft op ons gezamenlijk product.
Ik snap heel goed dat je niet altijd op een hoekje van het malieveld wil staan protesteren en een keer echt aandacht wilt. Maar het maar doordrammen, het schoppen tegen ING etc, het polariseert alleen maar. Net zoals KOZP elk jaar weer. Je hebt je punt gemaakt, maar ga niet delen van de maatschappij gegijzeld houden om je zin door te drukken. Dat is niet aandacht vragen maar dingen erdoor drukken waar de maatschappij niet klaar voor is, zeker niet in het tempo wat zij eisen.
Maar dat is misschien een groot probleem in de hele maatschappij, dingen erdoor douwen waar mensen niet klaar voor zijn. Dat zulke zaken opvallen bij de mensen die irritatie opwekken is begrijpelijk. De kunst is om te kijken hoe breed dat probleem is. De manier waarop ik nu post is er misschien zelfs een voorbeeld van. Dat ik geneigd ben om veel te typen omdat ik er meer dan gemiddeld interesse in heb. Daarbij misschien meerdere zaken aankaart waar mensen zich door overvallen voelen.. en dat misschien tot gevolg heeft dat mensen het geen kans geven of er een negatieve bijsmaak van krijgen.
Zo ook die kneuzen van urgenda. Mooi alles uitvechten voor de rechter, nu heel Nederland in een klimaat en stikstof spagaat. En ook nog lief zijn voor alle immigranten maar niet kunnen bouwen, geen wegen kunnen aanleggen etc. Maar dat zal hun boeien. Ze hebben allemaal hun eigen stokpaardjes zonder enig oog te hebben voor de gevolgen van hun eisen.
De politiek zou hier boven moeten staan en en plannen moeten maken voor toekomst die het leven van nu niet totaal overhoop halen. Oh sorry, ging toch door in boomer modus.
Idealiter zouden we allemaal proberen zoveel mogelijk boven dingen te staan but it ain't easy.