Bezoekje aan de dealer anno 2024....

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Re: Bezoekje aan de dealer anno 2024....

Bericht door JP » 04 sep 2024, 15:32

Knot schreef: 04 sep 2024, 15:21 Snap niet waar die angst voor kopen bij een particulier vandaan komt, zeker als er nog fabrieksgarantie of overdraagbare premium selection garantie op zit. Je weet tenminste van wie je een auto koopt ipv de dealer die veelal een mooi verhaal ophangt over het verleden.
Die discussie toevallig gisteren gehad met een bod op de GTi, omdat het particulier is, even 12k minder bieden :coffee:
Dealer vraagt 3-5k meer dan mij en biedt dezelfde garantie (als ze dat al melden, anders mag je bijbetalen voor 6-12 maanden Bovag-garantie) :bag:

bosje bloemen kan ik ook leveren :bloemetje:

Al verkoop je maar voor 32 of 33k pak je toch een paar duizend extra en gaat er met veel moeite nog 1 of 2k vanaf met lege handen, die 4 a 5k is snel verdiend vind ik dan.
In welke prijsklasse kan ik met lege handen er anno nu nog 1 à 2k vanaf löllen ? Tonnetje plus ? :ongeveer als:

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 15:51

Bij BMW op een G20 kan die xx950 er altijd vanaf, in de klasse rond 40k vrpr, doen ze als gebaar, en ter plekke nog wel 500 maar 1500 is wel een beetje de max lijkt het, ligt een de sta-tijd en de dealer/verkoper natuurlijk.

Je mag ze ook best een beetje beledigen met een jodenbod, doen ze bij jou immers ook.

Streamline

Bericht door Streamline » 04 sep 2024, 16:28

ErikS schreef: 03 sep 2024, 08:37
smiley schreef: 02 sep 2024, 19:12 Corona heeft het makkelijk gemaakt.
Proefrit moet ingepland worden, en is de inruilprijs op je oude is online al bepaald.
Alleen het vieze bakje koffie en de handtekening is nog nodig. 10 min werk.

Onverwachte binnenlopers zijn niet meer nodig.
Ik ben een paar keer bij Ekris geweest in Nijkerk, want dat is 5 minuten van mijn huis.....
Heb uiteindelijk de i5 gekocht bij Hedin in Breda, omdat ik het de verkoper gun.

Komt erbij dat ik weet dat in Nijkerk de auto stond met de kleur die ik graag wilde. :tooth: (incl een vergelijkbare deal)
Jammer is dat inderdaad.
Ekris Nijkerk heeft sws geen zin in handel lijkt het, vrijdag ook op de bonnefooi binnengelopen en heel veel meer dan een goedemiddag kon er niet af. In die regio vind ik Poelgeest Amersfoort een verademing qua werkzaamheden en contact.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 16:34

Poelgeest Heemstede vind ik wel oke, heb daar ook 2x een auto gekocht bij dezelfde verkoper, een keer 32k en daarna 51k, vlekkeloos verlopen alles.

JP

Bericht door JP » 04 sep 2024, 19:57

Knot schreef: 04 sep 2024, 15:51 Bij BMW op een G20 kan die xx950 er altijd vanaf, in de klasse rond 40k vrpr, doen ze als gebaar, en ter plekke nog wel 500 maar 1500 is wel een beetje de max lijkt het, ligt een de sta-tijd en de dealer/verkoper natuurlijk.

Je mag ze ook best een beetje beledigen met een jodenbod, doen ze bij jou immers ook.
Ja zeker? Bedoel, je wil toch zeker een béétje serieus genomen worden (no pun met BMW intended) door zo'n glad mannetje in zijn Suitsupply :whistle:

BMWDennis

Bericht door BMWDennis » 04 sep 2024, 20:20

JP schreef: 02 sep 2024, 15:45
Kun je anno 2024 nog op de bonnefooi een auto kopen ?
Jazeker, hier in Drenthe lukt het klanten nog regelmatig :thumbup:

Herkenbaar helaas wel; ik spreek de laatste tijd heel vaak klanten die bij de huidige dealer binnen stapten en niet meer (netjes/goed) geholpen werden en dan bij ons +- 40 km verderop uitkomen voor een nieuwe auto.

Luco

Bericht door Luco » 04 sep 2024, 20:29

Blijkbaar hebben ze de handel niet nodig en verdienen ze genoeg.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 04 sep 2024, 21:28

Het is lastig te generaliseren, zelfs binnen dealer groepen.

ErikS zijn voorbeeld, heb ik met dezelfde twee vestigingen precies andersom! (wellicht is de werkelijke les hier dat je niet elke week bij je lokale BMW dealer moet binnenlopen :-D).

Lijkt er toch altijd op dat het even los van het humeur van de verkopert het toch ook enorm af hangt van de auto waar je naar kijkt en de auto die je inruilt op het specifieke moment. Ik was nu niets van plan, loop uit verveling bij dealert binnen en koop wat nieuws (dus ja, op bennefooi kopen kan nog).

540i wilde ik destijds inruilen op M3, bij een dealer waar ik al 2x zeer prettig gekocht had en kreeg echt heel vreemd inruil bedrag, zat er voor mijn gevoel minstens 10k naast dus ben er niet op in gegaan. Iets anders gekocht, maar had die auto nog in autoscout staan. Zie je 'm een paar maanden later 10k afgeprijsd worden. Moment opname? Who knows, ik kan niet bij die dealert in z'n budget, voorraad, plannen, targets, inkoop, etc. kijken. Schrijf ze daardoor (nog) niet definitief af in elk geval.

Heb soms idee dat het wel heel persoonlijk wordt ervaren, zo'n inruilprijs. En iedereen heeft andere aanpak/stijl die bij m'n past. Ik vond verkoper van m'n Audi erg prettig in zijn aanpak, mijn vader had bij hem juist een minder goed gevoel en kocht bij z'n collega uiteindelijk. Geloof niet de deal er anders door werd, maar de stijl en daarmee het gevoel wat het je geeft over de transactie.

Het past of past niet en toch beetje leven en laten leven en _elkaar_ wat gunnen lijkt me. Als de deal niet goed voelt, lekker laten lopen.

En godzijdank al een hele tijd geen nitwit sales meegemaakt. Recent wel eentje die ik (qua communicatie stijl) wel onprettig vond, wel correct maar daardoor zelf ook geen motivatie om dan door te handelen. Oh ja, en een keer en erg junior verkopert die elke keer van z'n bureau wegliep om 't aan z'n manager te vragen. Was vooral aandoenlijk, was geloof ik z'n eerste koper, en werkte bij de aflevering er al niet meer :-D.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 21:34

Kan idd per persoon verschillen maar in Heemstede heb ik met zowel Aram als met Marcel een goede klik, geen poespas, recht door zee en actie. Stel je je dan als klant ook niet te moeilijk op krijg je ook zonder enige moeite een X6 een dagje mee als je voor onderhoud komt bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Knot op 04 sep 2024, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 04 sep 2024, 21:34

Dat iets duur is, dat kan. Maar dan moet het wel goed zijn.

Mijn Alfa-dealer is gestopt. Omdat het nu onder Stellantis valt is het overgedragen naar Nefkens. Dat is ook drama. Tijdje terug moest er een rubber stripje (a 300 euro) bij de voorruit vervangen worden. De ruitenwisser kun je echter niet volledig omhoog zetten, want die raakt dan de motorkap. Dat weet elke 4C eigenaar en monteur, of anders let je een beetje op als je 'm omhoog zet. Krijg ik de auto terug, is daar een stukje lak af. Foutje maken en dat melden kan altijd, maar ik moest er zelf achter komen en daar kan ik wel slecht tegen bij dat soort tarieven. Het is dan wel weer netjes hersteld maar je moet er toch extra voor terug.

Up voor een APK+beurtje weg. Tot dusver tevreden over die dealer (Van Mossel) en daar altijd netjes de beurten gehad. Deze keer toch een andere ervaring. Ik maak 5 weken vooraf (online) een afspraak. In het opmerkingen veld erbij gezet dat er nieuwe wisserbladen op moeten en mogelijk twee nieuwe bandjes (incl. specs), of ik voor die zaken vooraf wel even een offerte kan ontvangen. Bevestiging ontvangen voor de afspraak, verder nog niks. Afspraak stond op vrijdagochtend, kreeg ik de donderdagmiddag voorafgaand die prijsopgave. Banden twee keer zo duur als dat ik online kon vinden. Kom ik daar en geef aan die banden niet te hoeven. "Nou meneer, ik hoop dat ze nog kan terugsturen want ze zijn hier al afgeleverd dus lastig lastig". Even uitgelegd hoe het zat.
Vervolgens was er iets met de koplamp. Moest een nieuwe unit in, "ik ga uitzoeken wat vervangen kost en laat het u nog weten". Prima. Drie weken later nog niks gehoord, zelf achteraan moeten bellen (en APK bijna verlopen). Kwam op 570 euro uit. Ik heb er zelf een OEM koplamp besteld á 180 euro en die erin geschroefd, terwijl ik normaliter niet zelf aan mijn auto's sleutel.

Met verkoop weinig recente ervaringen. Tijd terug bij Porsche Leusden geweest, dat was goed. Proefrit zonder aankondiging geen probleem en snel en correct contact met de verkoper. Geen deal maar lag zeker niet aan de behandeling.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 04 sep 2024, 22:51

Het is wat met die overnames, wel duurdere tarieven maar geen betere service.

Hier is de Peugeot dealer door Wittebrug overgenomen. Remolie en ruitwissers voor een 208 zijn al duurder dan hetzelfde voor een 4 serie bij de BMW dealer.

Onderdelen (multiriem) niks op voorraad, nieuwe afspraak pas over 3 maanden want ze hebben het druk. Wel knappe receptionistes.

Streamline

Bericht door Streamline » 04 sep 2024, 23:11

De ziel verdwijnt uit het bedrijf, en vervolgens moet natuurlijk het resultaat omhoog.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 05 sep 2024, 18:02

Knot schreef: 04 sep 2024, 15:21 Snap niet waar die angst voor kopen bij een particulier vandaan komt, zeker als er nog fabrieksgarantie of overdraagbare premium selection garantie op zit. Je weet tenminste van wie je een auto koopt ipv de dealer die veelal een mooi verhaal ophangt over het verleden.
Mijn persoonlijke voorkeur is altijd bij een particulier kopen (heb ook volgens mij nooit een auto bij een bedrijf gekocht bedenk ik mij net), wil kunnen zien hoe de echte eigenaar ermee om is gegaan. Heb in de zoektocht bij mensen in de auto gezeten die met koude motor al naar de 6K rpm gingen, die heb ik allemaal meteen bedankt bij terugkomst, dat laat ik staan. Zulke indrukken kan je niet krijgen als je bij een bedrijf koopt...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 sep 2024, 19:17

Boeit ook niet, daar kan dat spul wel tegen.

Plaats reactie