Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
vester86

Re: Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Bericht door vester86 » 08 aug 2024, 18:33

prima eilandhopper! lekker karren 👍🏻

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 09 aug 2024, 09:10

Lekker Wouter! Huis in Fryslân verkocht?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 aug 2024, 09:21

Mooi Wouter. En goede vraag van Thys btw

Knot

Bericht door Knot » 09 aug 2024, 09:30

Die riem en dat onderhoud... wat een grap zeg, eigenlijk zielig voor de techniek. Hopen dat je met de Vitara meer geluk hebt.

Wanneer doe je de GR86 in de verloting op DF? Zonde dat hij al zo lang stilstaat met al die BPM afschrijving. :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 09 aug 2024, 10:12

En toch vind ik het wel humor/gek.
Verhuizen naar zo'n land, waar de druk er niet is (die wij onszelf opleggen), en dan kunnen wij Nederlanders ineens wel in een auto rijden waar we in Nederland gewoon niet mee gezien willen worden. (Effe overdrijven)

Is verhuizen naar het buitenland dan toch écht zo lekker?

NAS

Bericht door NAS » 09 aug 2024, 10:16

Is dat zo gek?

Ik denk dat de meeste mensen zich aanpassen aan de omstandigheden waar ze wonen. In Duitsland is het handig een auto te hebben die rustig met 160 km/h kan cruisen, in de VS zou ik wat sneller een F150 kopen als in Twente en in Tanzania zou ik eerder een Landcruiser rijden als een Golf.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 09 aug 2024, 10:50

Ben nooit op Cura geweest, maar als het vergelijkbaar is met Bonaire is het klein, megaslechte wegen, regelmatig offroad en alle auto's zijn complete barrels. Daar wil je niks knaps rijden want het gaat keihard van je af. Een oude X3 ofzo zou ik nog overwegen als je nog iets knappers wil rijden.

Tom

Bericht door Tom » 09 aug 2024, 11:06

NAS schreef: 09 aug 2024, 10:16 Is dat zo gek?

Ik denk dat de meeste mensen zich aanpassen aan de omstandigheden waar ze wonen. In Duitsland is het handig een auto te hebben die rustig met 160 km/h kan cruisen, in de VS zou ik wat sneller een F150 kopen als in Twente en in Tanzania zou ik eerder een Landcruiser rijden als een Golf.
Inderdaad. Scandinavische landen een mooie rally-special.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 aug 2024, 11:22

NAS schreef: 09 aug 2024, 10:16 Is dat zo gek?

Dit exact.

ErikS

Bericht door ErikS » 09 aug 2024, 11:44

Ik zou, ook daar snel weer gaan kijken naar wat nieuws/wat je in NL ook snel zou rijden.
Maar ik ben er nog nooit geweest, dat zal er mee te maken hebben.

Eens met bovenstaande uiteraard!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 aug 2024, 13:58

Thx voor de reacties mannen. :thumbup:

Ik sprak één van de Nederlandse automonteurs. Hij had daarvoor jarenlang in Nederland gesleuteld. Wat hij hier meemaakte sloeg soms alles. :) Veel lease/afbetaling van auto's hier maar het geld voor onderhoud was dan vaak ook op waardoor ze daar niets aan deden. Verder schijnt de benzine hier van slechte kwaliteit te zijn, met veel troep erin. Dat helpt dan ook niet mee qua vervuiling van de motor aldus hem. Een tijdje terug was hij bij mensen thuis, daar waren ze in de voortuin druk bezig om van 2 gedeeltes (een voorkant en een achterkant) weer één auto te lassen. :lol: Heb hem geadviseerd om na zijn carrière een boek te gaan schrijven over zijn belevenissen hier. Dat was misschien wel een idee ja.

We zullen zien of we geluk hebben met de Grand Vitara, volgens de monteur was dit een goede. Garantie doen ze hier niet aan bij gebruikte auto's dus het is een beetje geluk hebben. En inderdaad Erik, je past je vanzelf aan aan het land waar je woont wat hierboven ook gezegd wordt. De wegen zijn hier soms echt heel slecht, richtingaanwijzers heb je hier ook niet nodig (precies wat voor de DF BMW rijders onder ons :tooth:) en als het stoplicht op groen springt kun je nog maar beter even goed kijken of er toch niet iemand alsnog door zeer donker oranje vliegt. :bignews: Maar ik vind het persoonlijk wel mooi rijden. Go with the flow. De vrouw moet er nog wel even aan wennen hehe. :bloemetje:

En nee Thys, ons huis in Fryslân hebben we nog, net als de GR86 en onze California camperbus. Dit avontuur is voor in eerste instantie een jaar is het plan dus t/m de zomer 2025 als het schooljaar hier voorbij is. We hebben eerder lange reizen gemaakt (in coronatijd zijn ook een half jaar op pad geweest op zoek naar vrijheid en avontuur), sindsdien weer 2 jaar terug maar helemaal wennen aan Nederland kunnen we niet meer, we wilden weer uit onze comfortzone en we wilden graag nog eens een nieuw avontuur aangaan met beide kinderen (die zijn nu 12 en 16). Bovendien zaten beide kinderen in hun laatste schooljaar dus moesten ze beide toch al naar een nieuwe school. Dus bedacht dat dat dan net zo goed in een ander land zou kunnen. Voor hen ook een mooie en leerzame ervaring.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Na dit jaar zien we wel weer verder. Nederland/Fryslân heeft ook absoluut zo zijn voordelen. Veel dingen zijn goed geregeld, vrienden/familie wonen er natuurlijk, ik heb er mijn bedrijf, ik vlieg er vanaf Eelde, een trackday op zijn tijd op Assen of Meppen met de GR86 vind ik ook erg leuk :df: en het is met name in de zomer ook erg mooi maar voor de rest zie ik me er niet meer permanent wonen. Buiten die zomerperiode teveel grijs, grauw, herfst, regen plus teveel regels, teveel overheid, steeds hogere belastingdruk en wat andere dingen die ons niet helemaal meer bevallen. Misschien een hybride lifestyle daarna. Deels daar, deels elders. Dat zou ik zelf het liefst hebben, het beste van meerdere werelden. Maar het meest lastige daarin is dan onderwijs voor de 2 pubers hier, hoe je dat dan organiseert, ook al zijn overal wel weer oplossingen voor te bedenken. De vorige keer hebben we ze zelf een half jaar les gegeven, ditmaal gaan ze een jaar naar een privéschool. Kost wel aardig wat Antilliaanse guldens maar het biedt ook weer voordelen. Kleine klassen, kwalitatief goed onderwijs en (wat ik belangrijk vind), meer vrijheid om ook een deel van het jaar op afstand onderwijs te kunnen volgen als we tussendoor weer willen gaan reizen. Geen schoolplicht zoals in Nederland, waarin ze fysiek het hele jaar verplicht op school moeten zitten. Zolang je maar betaalt kan er ook meer. Ik heb al toestemming gekregen om ze in januari/februari van school te halen hier, dan gaan we ook weer op reis.

Maar goed, wat we na dit jaar gaan doen ligt allemaal nog open en is voor later. Eerst maar zien hoe deze lifestyle bevalt. Het is allemaal alweer niet erg standaard hoe wij dingen doen. Het begon al op Schiphol met moeilijke vragen, omdat we geen retourticket hadden. :) We zijn het wel gewend, tijdens het vorige reisavontuur door 8 landen midden in coronatijd en zonder vaste woon- of verblijfplaats (we waren toen uitgeschreven uit Nederland, om de leerplicht te omzeilen) ook heel wat grijze bureaucratische gebieden moeten verkennen. Uiteindelijk is overal altijd wel weer een mouw aan te passen.

En misschien verlangen we over een tijdje juist wel weer terug naar Nederland! Het zal hier ongetwijfeld echt niet altijd gemakkelijk zijn. Ook wij hebben natuurlijk wel eens gedacht 'waar beginnen we nu weer aan' maar als je het niet probeert, dan weet je het ook niet.

Maar met onderstaand uitzicht voor de komende paar maanden (dit huis hebben we tot eind oktober) denk ik dat we het voorlopig nog wel even volhouden hier. ;)
view.jpeg
view.jpeg (951.59 KiB) 2003 keer bekeken
En voor de DF'ers die het komende jaar in de buurt zijn, kom gerust langs voor een biertje. :beer:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 09 aug 2024, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 aug 2024, 14:12

Mooi uitzicht!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 09 aug 2024, 14:48

Mooi leven!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 09 aug 2024, 14:50

Dat is geen verkeerd uitzicht! 't Enige dat in NL zo blauw is zijn de enveloppen van de belastingdienst :tooth:

Hopelijk hou je hier af en toe wat verhalen bij, is leuk om te lezen!

Fabian

Bericht door Fabian » 09 aug 2024, 17:54

Geniet ervan Wouter!

Tom

Bericht door Tom » 09 aug 2024, 20:04

Lekker Wouter! En mooi dat je dit allemaal gewoon doet.

jos_br

Bericht door jos_br » 09 aug 2024, 20:11

Geniale zet weer Wouter! En dit "'waar beginnen we nu weer aan' maar als je het niet probeert, dan weet je het ook niet." dekt de hele lading denk ik.

Jos.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2024, 08:51

Misschien even met Peter een biertje doen, die zie ik ook nog wel een trackday op Curacao organiseren! :df:

Luco

Bericht door Luco » 12 aug 2024, 08:55

HELD!!!!!!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 aug 2024, 09:11

Blijf vooral de verhalen delen Wouter!
Gepast jaloers aan deze kant en dan vooral jaloers op dat jullie zoiets wel aandurven.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 13 aug 2024, 01:17

Niets houdt je tegen Richardt 🤪

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 aug 2024, 23:11

Leuke reacties :thumbup: , hier weer even een update vanuit het Caribisch gebied.

Onze eerste maand op Curaçao zit er alweer bijna op. De tijd vliegt en we genieten volop. Om eerlijk te zijn mis ik Nederland geen seconde. Het is hier heerlijk wonen maar natuurlijk zijn er hier ook absoluut nadelen. Het is momenteel wel enorm heet, dat wordt vanaf oktober wat beter schijnt. Andere uitdaging: je hebt hier geen bol.com of Amazon om snel even wat te bestellen. Het is soms een hele zoektocht om iets te bemachtigen. Laatst zocht ik een nieuw batterijtje voor mijn autosleutel. Dat is dan gewoon een kwestie van naar een winkel gaan die het misschien kan hebben. Maar 9 van de 10 keer hebben ze het niet maar zij geven je wel weer een tip waar je ook kunt kijken. Uiteindelijk na 3 adressen en 2 uur rondrijden bij een obscuur winkeltje beland waar het voor 15 gulden (8 euro) is gefixt. Dat maakt het ook wel weer leuk moet ik zeggen. Dit soort kleine dingen geven dan ook weer voldoening, als je weer iets hebt geregeld.

Zo ben ik nu ook bezig om wat onderdelen te vinden voor mijn Suzuki Grand Vitara hier. Het is een redelijk nette (voor Curaçaose begrippen) maar in de hitte hier gaat veel kapot. Interieurlijsten bladderen af dus die zien er niet netjes meer uit. Het ventilatierooster rechts in het dashboard is ook kapot dus daar zoek ik ook een andere voor. Nu tijdelijk opgelost met een ouderwetse houten wasknijper erin :) zodat het rooster open blijft staan en er koude lucht uit komt. Wat autosloperijen afgeweest maar die hadden niks. Wel bij de lokale Suzuki dealer geïnformeerd voor een nieuw roostertje: €150,= en 2 maanden levertijd. Dat doen we maar niet, op Amazon voor €15,= te vinden dus laat zoiets wel in Nederland bezorgen en de eerste die deze kant op komt neemt het dan maar mee. Uiteindelijk niet zo belangrijk maar ik vind het wel leuk om de Suzuki wat TLC te geven. Dat heeft hij in zijn vorige leven niet echt gehad.
IMG_4358.jpg
IMG_4358.jpg (699.2 KiB) 1058 keer bekeken
En over de Suzuki gesproken: die doet het prima. De kilometers gaan hard, we hebben hem nu een dikke 2 weken en al 1100 km mee gereden terwijl het eiland maar klein is. Maar je doet hier alles met de auto, ook de kinderen elke dag naar school brengen en halen (ook al is het maar 3 km van waar we wonen). Je rijdt stiekem heel wat af. Boodschappen, sportschool 3x per week, kennissen bezoeken, vrijdagmiddagborrels op het strand etc. Echt zuinig is de Suzuki niet maar met benzineprijzen van iets meer dan een euro per liter maakt dat niet veel uit. Waar we ons in Nederland en west-Europa druk maken om elk grammetje CO2 rijden hier de meest dikke bakken met dikke benzine- of dieselmotoren en staan tussen de middag bij de school zeker 80 auto's met draaiende motoren (vanwege de airco) te wachten. :mrgreen:

Deze week de Suzuki ook maar even grondig laten schoonmaken, van binnen en van buiten. Vooral van binnen was hij niet helemaal fris. Veel dingen hier zijn duur zoals boodschappen, omdat veel geïmporteerd moet worden. Wat niet duur is, is arbeid. Ze zijn 2 uur bezig geweest om mijn auto van binnen en buiten goed schoon te maken. Totale kosten: 40 NAF. Ongeveer 20 euro. Daarvoor ga je niet zelf in de hitte aan de slag.

Verder heb ik een zoon die net als zijn vader een pure petrolhead is. Hij is 12 jaar en vind alles wat gemotoriseerd is leuk. Electrische auto's haat hij (dat komt goed uit, die zie je hier niet veel) en in Nederland zeurde hij al een tijdje bij mij dat hij een crossmotor wou. Hier dus de fout gemaakt om de lokale crossbaan te bezoeken. :mrgreen: En voor ik het wist had ik een 2016 Kawasaki KX85 voor hem gekocht. :ongeveer als: Een monstertje, zo'n 30 PK sterk en maar 60 KG dus die gaat als een raket. Nieuwe zuiger, ketting, tandwielen, banden. Onder vakkundige begeleiding van een Nederlander die hier woont en met zijn zoons ook veel crosst (en zelf in een Hummer H2 rijdt) heeft hij de eerste 2 uurtjes les gehad en het gaat prima. De leercurve van kinderen is (net als bij bijv. skien) altijd verbazingwekkend. Hij had nog nooit op een schakelbrommer of motor gereden (ook logisch gezien de leeftijd) maar hij pikt het snel op. Helm en handschoenen gekocht op het eiland hier, laarzen in Nederland via Marktplaats gebruikt gekocht, die zijn weer meegenomen met iemand die deze kant op is gevlogen dus dat is ook weer geregeld. Kleding en protectie lenen we eerst en kopen we later zelf wel in Nederland. En ook zo'n crossbaan is weer mooi. Deze ligt in de middle of nowhere. Amper regels, geen maximale geluidsproductie of dat soort dingen. Gebruik je gezond verstand en leef je uit. Veel plezier. Wat een verademing met Nederland waar alles totaal dichtgereguleerd is, iets waar ik steeds meer gek van werd.
IMG_4389.jpg
IMG_4389.jpg (536.23 KiB) 1058 keer bekeken
Volgende uitdaging: hoe vervoer ik die motor. Had toch een pickup moeten kopen maar goed. :) We lossen het nu anders op. Een goot gekocht van een andere Nederlander die op de trekhaak past, waar de motor overdwars op past (en met een paar spanbanden vast staat). Die goot moet op een trekhaak, die ik nog niet had. Dus een trekhaak besteld voor de Grand Vitara, die ook weer uit Nederland moet komen. Aanstaande dinsdag wordt die gemonteerd waarna we als het goed is de motor zelf kunnen vervoeren. Komt mooi uit want woensdag is hij jarig. De Kawasaki is dus gelijk zijn verjaardagscadeau hier.

Wordt dus zo'n constructie (hier op een andere auto):
IMG_4396.jpg
IMG_4396.jpg (762.24 KiB) 1058 keer bekeken
Gelukkig heeft mijn dochter niets met motoren. Die wou een paar nieuwe nagels en naar de kapper. Prima, een heel stuk goedkoper! :whistle:
IMG_4496.jpg
IMG_4496.jpg (283.27 KiB) 1058 keer bekeken

Fabian

Bericht door Fabian » 30 aug 2024, 23:38

Mooie verhalen 😀

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2024, 06:42

Leuk om te lezen! Mooie verhalen :)
Dat ongeveer niks te krijgen/bestellen is lijkt mij op de lange duur wel irritant zeker als je gewoon fulltime zou moeten werken en je dan spaarzame vrije tijd moet opmaken aan het zoeken naar relatief simpele spullen.

Maar goed voor jou persoonlijk als je die werk druk niet hebt dan zal het inderdaad minder een probleem zijn en heeft die tijdsbesteding ook wel weer zijn charme :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 31 aug 2024, 15:31

Klinkt erg goed allemaal. Beetje jaloers hier...

Plaats reactie