Audi A3 SB 45TFSIe - 150.000km - het einde nadert

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Fedmas » 23 aug 2024, 16:16

Een maandje later, Adrie op 101k, ligt er inmiddels een offerte voor een 330e. Nu intern kijken, wil eigenlijk dit jaar nog bestellen. A5 wordt me te duur en is niet meer met te openen pano.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28495
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2024, 19:03

Mooie opvolger :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9059
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Joop » 23 aug 2024, 23:02

Inderdaad mooie opvolger.
Had voor de gein ook al eens met de configurator zitten pieken, maar de nieuwe A5 is echt waanzinnig duur geprijsd tov een vergelijkbare 3er Touring, met ook nog eens weinig interessante motoriseringen (als ‘normaal blok’).
De BMW 3er is ondanks de forse prijs (maar voor welke auto geldt dat tegenwoordig niet?) netjes geprijsd. Ik blijf nog wel even met mijn 330i kachelen.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Fedmas » 24 aug 2024, 09:43

Ja, exact Joop. Komt bij dat de 330e écht netjes geprijsd is, sterker nog ik kom in NL goedkoper uit dan in Duitsland.. En als de A5 dan ook nog bepaalde opties (open pano) niet heeft, bepaalde opties alleen in belachelijke pakketten aanbiedt ipv los én je eigenlijk bepaalde opties toe wordt verplicht omdat het er anders erg basis uitziet (LED achterlichten, die stomme passagiersdisplay omdat je anders een gek plastic vlak hebt), wordt het wel makkelijk

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 10:39

Is dat Tansanit? Hele mooie kleur en mooie wagen. 330e word ik dan niet warm van, alhoewel de accu wel iets groter is geworden.

Maar hoe werkt dat PHEV nu precies in de praktijk? Accu leeg is accu leeg? Die accu is bv niet groot genoeg om mijn woon-werk te dekken. Dan is halverwege m’n accu leeg. Rijd ik dan rond in een 320i (want dat is het, maar dan met een accu) die 100-200kg zwaarder is?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28495
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2024, 10:52

Arthur schreef: 24 aug 2024, 10:39 Is dat Tansanit? Hele mooie kleur en mooie wagen. 330e word ik dan niet warm van, alhoewel de accu wel iets groter is geworden.

Maar hoe werkt dat PHEV nu precies in de praktijk? Accu leeg is accu leeg? Die accu is bv niet groot genoeg om mijn woon-werk te dekken. Dan is halverwege m’n accu leeg. Rijd ik dan rond in een 320i (want dat is het, maar dan met een accu) die 100-200kg zwaarder is?
Door remmen / gas los momenten komt er wel weer wat stroom in de accu wat weer helpt met optrekken als ondersteuning voor de benzine motor. Daarmee drukt het wat verbruik en is er instant koppel. Dus voelt zeker niet als 320i.

Dus ook al rij je de accu eerst helemaal leeg in EV modus dan nog heb je wel wat aan de techniek de rest van de rit. Je kan er ook voor kiezen altijd hybride te rijden dan ben je uiteraard wel onzuiniger dan volledig EV leegrijden maar heb je als voordeel dat je altijd de EV power ondersteuning hebt.

Qua power is het “e” gedeelte altijd wel in voordeel tov een 320i enige nadeel is het gewicht maar dat merk je alleen als je “als een DF-er” elke bocht en rotonde skeef wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 11:02

Gewicht boeit me ook niet zo hoor, alleen zal het verbruik iets toenemen dan. Maar bedankt, heb ik er een beter beeld bij. Want de cijfers zullen gebaseerd zijn inclusief EV-power. Als die achterwege blijft heb je wel een tragere 320i. Maar dat is dus niet zo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Knot » 24 aug 2024, 11:05

Een 330e is altijd wel oke, enkel bij een 320e merk je het best wel als de accu echt helemaal leeg is, dan is de motor zelf net wat aan de tamme kant met die extra kilo's, maargoed hoe vaak gebeurt het dat je m helemaal leeg hebt en dan nog overleef je dat uurtje ook wel denk?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4875
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door sitechris » 24 aug 2024, 11:13

Zal - zeker met de nieuwe accu's - in praktijk wel meevallen. 330e is imo idd the one plugin to have. 320e vind ik echt underpowered. Ook als de batterijtjes meedoen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 12:11

Knot schreef: 24 aug 2024, 11:05 Een 330e is altijd wel oke, enkel bij een 320e merk je het best wel als de accu echt helemaal leeg is, dan is de motor zelf net wat aan de tamme kant met die extra kilo's, maargoed hoe vaak gebeurt het dat je m helemaal leeg hebt en dan nog overleef je dat uurtje ook wel denk?
Kijk, en dat wil ik dus niet, dat uurtje overleven. Daar zullen jij en ik in verschillen. Ik ga ook niet in huis zitten met 17 graden en een vest of trui aan. Ik wil het aangenaam hebben, en dat is voor mij tussen 19 en 20 graden.
Wintersportvakantie bv. Is de accu al leeg voordat je de bergen ingaat. Sterker nog, al leeg voor ik de A31 opdraai. De 530i bleef al schakelen. Moet er niet aan denken dan met een 320e of 330e onderweg te zijn. De 330i was al erg goed, de 340i helemaal.
En nee, niet iedereen heeft die “luxe” (wil of kan dat niet) en je kunt je erop instellen natuurlijk, je verwachtingen aanpassen, maar zo lang dat nog niet hoeft…

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28495
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2024, 12:26

Arthur schreef: 24 aug 2024, 12:11
Knot schreef: 24 aug 2024, 11:05 Een 330e is altijd wel oke, enkel bij een 320e merk je het best wel als de accu echt helemaal leeg is, dan is de motor zelf net wat aan de tamme kant met die extra kilo's, maargoed hoe vaak gebeurt het dat je m helemaal leeg hebt en dan nog overleef je dat uurtje ook wel denk?
Kijk, en dat wil ik dus niet, dat uurtje overleven. Daar zullen jij en ik in verschillen. Ik ga ook niet in huis zitten met 17 graden en een vest of trui aan. Ik wil het aangenaam hebben, en dat is voor mij tussen 19 en 20 graden.
Wintersportvakantie bv. Is de accu al leeg voordat je de bergen ingaat. Sterker nog, al leeg voor ik de A31 opdraai. De 530i bleef al schakelen. Moet er niet aan denken dan met een 320e of 330e onderweg te zijn. De 330i was al erg goed, de 340i helemaal.
En nee, niet iedereen heeft die “luxe” (wil of kan dat niet) en je kunt je erop instellen natuurlijk, je verwachtingen aanpassen, maar zo lang dat nog niet hoeft…
Dat hoeft ook helemaal niet zeker voor die ene wintersport als je kiest voor hybride rijden direct vanaf huis hou je gewoon altijd accu en dus power als het nodig is. (Tenzij je uren topsnelheid gaat planken) ik heb met mijn CLA250e op vakanties altijd zo gereden en en hielt altijd accu over. Mijn voornaamste reden om dat te doen was dat de voorclima bleef werken dus in de zomer lekker koud instappen en in de winter alvast warm :)
Ik vond het PHEV principe best prima werken, woon-werk EV rijden, wel de EV voordelen van direct koppel en voorklima maar op vakantie ook gewoon kunnen tanken en doorrijden.

MAAR; als ik de vrije keuze had en zoals jij een M340i kon rijden zou ik zeker dat bovenaan mijn lijstje zetten :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Knot » 24 aug 2024, 12:34

Tsja, gewoon aanpassen, ook een M340i heeft geen 800pk dus is ook overleven, zo kun je blijven gaan.

Ik heb ook 300/400pk gereden maar met de 110pk Audi A3 naar Zuid Frankrijk geen enkel probleem gehad.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 12:45

Precies!

@Martijn: ik snap het wel hoor. Daarbij hebben de meeste PHEV’s een te krap bereik voor mijn woon-werk. En als ze het wel hebben zijn ze of te duur, of ik heb niks met die auto/dat model. Maar ook vakantie vind ik het prettig om met comfortabel vermogen te rijden. En ik probeer auto’s met standkachel te zoeken, de MB A220 heb ik zelf met standkachel geconfigureerd. Lekker is dat op die vriesochtenden en avonden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Knot » 24 aug 2024, 14:35

Je stapt er bij -10 C gewoon zo in je T-shirt in 😇

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 15:13

Nope, heb het hele jaar door een polo aan :) Winter in de auto een vest. Jas gaat mee voor noodgevallen. Lekker warm interieur en niet krabben of beslagen, heerlijk. Zodra ik de auto start gaat ook, dmv een regel in de klimatisering, stoelverwarming en stuurverwarming aan, bij -2. Die zet ik dan uit als er temp in zit, te lang is niet lekker.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Knot » 24 aug 2024, 15:21

Ik had dat op 10C als drempel al…

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door tomgtr » 24 aug 2024, 15:35

Fedmas schreef: 23 aug 2024, 16:16 Een maandje later, Adrie op 101k, ligt er inmiddels een offerte voor een 330e. Nu intern kijken, wil eigenlijk dit jaar nog bestellen. A5 wordt me te duur en is niet meer met te openen pano.

Afbeelding

Afbeelding
Fraai.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Fedmas » 24 aug 2024, 17:45

Het is inderdaad tansanit. Met Mokka leer. De rest van de kleuren kunnen mij niet echt bekoren, los van de Gravit grau maar die zie je weer (te) veel.

Afbeelding

Afbeelding

Voor wat betreft het gehele accu verhaal, dat is voor mij ook zeker onderdeel van de overweging. Ook het wintersport verhaal. Wat ik met mijn A3 doe is hem gewoon continu op bijladen tijdens rijden zetten op zo'n rit. Blijft de accu vol (tenzij ik echt 10 minuten lang op Vmax rij maar dat is me alleen 's nachts 2x gelukt) en laadt ie bij. Dat werkt prima en dan heb ik gewoon continue 245pk. Iets minder zuining, maargoed.

Een 330i is ook mooi, maar voor mij niet te betalen, plus deze heeft met de nieuwe update een bereik van ca 80-90km elektrisch in de praktijk. Laat dat mijn woonwerk zijn.

Wimo
Berichten: 2488
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Wimo » 24 aug 2024, 18:12

Mooie auto. Let wel op dat de nieuwe gen 330e's geen geforceerd opladen meer hebben.. alleen accu hold wat je dus niet moet vergeten aan te zetten.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42994
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 18:30

^^^ Dat is wel wat jammer dus?
En is het 80-90km praktijk het gehele jaar?

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Fedmas » 24 aug 2024, 18:36

Degene met welke ik had proefgereden had wel een re-gen functie. Dunno dan. WLTP is 100 meen ik. Zal ongetwijfeld minder zijn, maar als het 70-80 is, vind ik het prima :-).

Wimo
Berichten: 2488
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Wimo » 25 aug 2024, 00:17

Fedmas schreef: 24 aug 2024, 18:36 Degene met welke ik had proefgereden had wel een re-gen functie. Dunno dan. WLTP is 100 meen ik. Zal ongetwijfeld minder zijn, maar als het 70-80 is, vind ik het prima :-).
Mijn '24 heeft het niet... Maar in sport hou je altijd ~25% waardoor je eigenlijk nooit vermogen tekort komt.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 95.000km - mijmeren over de opvolger

Bericht door Fedmas » 25 aug 2024, 11:41

Wimo schreef: 25 aug 2024, 00:17
Fedmas schreef: 24 aug 2024, 18:36 Degene met welke ik had proefgereden had wel een re-gen functie. Dunno dan. WLTP is 100 meen ik. Zal ongetwijfeld minder zijn, maar als het 70-80 is, vind ik het prima :-).
Mijn '24 heeft het niet... Maar in sport hou je altijd ~25% waardoor je eigenlijk nooit vermogen tekort komt.
Dan zal hij het niet meer hebben, ik had een oudere. Nou is er nu weer een update, dus weet niet wat het nu wordt. We zien het wel. Eerst maar eens kijken wanneer we gaan bestellen.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1378
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 150.000km - het einde nadert

Bericht door Fedmas » 12 jul 2025, 09:33

Nu de levering van de BMW in zicht is, zat ik te reflecteren op het 2,5 jaar Audi A3 rijden. Afgelopen week de 150.000 km aangetikt en ik denk uiteindelijk op iets boven de 153 uit te komen. Het idee was 4 jaar te rijden, maar uiteindelijk versneld ingeleverd ivm de gezinsuitbreiding, maar ik was ook wel klaar met de A3.

Uiteindelijk deze auto gekozen op het systeemvermogen van 200pk+. Omdat ik snel wilde rijden deze als voorraad auto gepakt. Het is geen full option uitvoering, maar wel het 'topmodel' onder de S/RS, Pano, B&O, etc etc. Dus prima specificaties. Om te beginnen met het positieve: ik vind het nog steeds een mooie auto. Als reisauto op de snelweg is hij heerlijk. De stoelen zijn echt subliem en ook de verstelbaarheid hiervan is fantastisch. Als BMW nog de Race-tex optie had (in NL niet meer op de 3 beschikbaar) had ik dat zo besteld. Ik denk heel eerlijk dat de stoelen van de A3 beter zijn dan die van de BMW, maar dat gaan we wel zien. Deze A3 heeft nog 'gewoon' de klimatisering met echte (draaiknoppen) en ik vind ook de gesplitste digital cockpit + apart navi scherm heerlijk. Dat ga ik wel missen, want hoewel de 3er nog niet zo extreem is als de nieuwe 5, zit er wel veel meer touch al op.

Maar waarom dan toch de A3 eerder inleveren? Kort samengevat heb ik teveel gezeur met de A3 gehad maar ook specifiek met de dealer was ik helemaal klaar. Een opsomming van de issues in willekeurige volgorde: achterruitenwisser meerdere keren kapot, airco 2x kapot, meerdere storingen hoogvoltsysteem, navigatie die dacht ergens in een weiland te zitten en echt 8u nodig had om zichzelf te resetten, storing in de adaptieve koplampen en HEEL VEEL rammeltjes in de auto waardoor de upgrade van de B&O Audio vooral zorgde dat dat benadrukt werd. En dan nog niet specifieke aanwijsbare punten zoals krakende schokbrekers, veel windgeruis, een panorama dak dat soms niet goed sluit, etc. wat eigenlijk nog steeds een ding is maar niet door de dealer als echte problemen werden gezien (hoort erbij oid). Hierdoor was voor mij de lol van de auto af.

Ik ben nooit stilgevallen, maar de Audi heeft in die 2,5 jaar denk ik wel ook 3 maand bij de dealer gestaan. Combineer dat met mijn hoge kilometers (40-50k+) en een onderhoudsinterval van 15k km en ik kwam heel vaak bij mijn vrienden van de dealer. De BMW heeft een interval van 30k dus dat scheelt.

Wellicht dat een hybride aandrijflijn zoals door Audi bedacht niet is voor de veelrijder, maar voor mij was het vergeleken met de 2 A3's die ik hiervoor heb gehad (8V 1.5 en 2.0) echt een groot verschil. Ik hoop dus ook met de BMW vooral zorgelozer te rijden. Voor mij ook voorlopig geen Audi, maar dat komt vooral omdat ik dan weer afhankelijk ben van dezelfde dealer.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4977
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Audi A3 SB 45TFSIe - 150.000km - het einde nadert

Bericht door Eeuwe » 12 jul 2025, 21:50

Oef, dat is wel een serieuze domper van die Audi. Motorisch wel goed bevallen dus. Wij hebben op de zaak meerdere VAG's lopen met de 1.0 en 1.5 TSI's en daar is echt bizar vaak wat mee. Zit een Octavia 1.0 TSI tussen met 220dkm (man gaat straks met pensioen, anders was de auto 40dkm eerder al vertrokken) waar al een 3e motor in hangt waarvan de laatste volledig door mijn werkgever betaald is. Vind ik nogal bijzonder bij zo'n relatief jonge auto..

Welke dealer zat je bij? Van den Brug of Bourguignon?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Majestic-12 [Bot], Will F. en 26 gasten