Bericht
door Fedmas » 12 jul 2025, 09:33
Nu de levering van de BMW in zicht is, zat ik te reflecteren op het 2,5 jaar Audi A3 rijden. Afgelopen week de 150.000 km aangetikt en ik denk uiteindelijk op iets boven de 153 uit te komen. Het idee was 4 jaar te rijden, maar uiteindelijk versneld ingeleverd ivm de gezinsuitbreiding, maar ik was ook wel klaar met de A3.
Uiteindelijk deze auto gekozen op het systeemvermogen van 200pk+. Omdat ik snel wilde rijden deze als voorraad auto gepakt. Het is geen full option uitvoering, maar wel het 'topmodel' onder de S/RS, Pano, B&O, etc etc. Dus prima specificaties. Om te beginnen met het positieve: ik vind het nog steeds een mooie auto. Als reisauto op de snelweg is hij heerlijk. De stoelen zijn echt subliem en ook de verstelbaarheid hiervan is fantastisch. Als BMW nog de Race-tex optie had (in NL niet meer op de 3 beschikbaar) had ik dat zo besteld. Ik denk heel eerlijk dat de stoelen van de A3 beter zijn dan die van de BMW, maar dat gaan we wel zien. Deze A3 heeft nog 'gewoon' de klimatisering met echte (draaiknoppen) en ik vind ook de gesplitste digital cockpit + apart navi scherm heerlijk. Dat ga ik wel missen, want hoewel de 3er nog niet zo extreem is als de nieuwe 5, zit er wel veel meer touch al op.
Maar waarom dan toch de A3 eerder inleveren? Kort samengevat heb ik teveel gezeur met de A3 gehad maar ook specifiek met de dealer was ik helemaal klaar. Een opsomming van de issues in willekeurige volgorde: achterruitenwisser meerdere keren kapot, airco 2x kapot, meerdere storingen hoogvoltsysteem, navigatie die dacht ergens in een weiland te zitten en echt 8u nodig had om zichzelf te resetten, storing in de adaptieve koplampen en HEEL VEEL rammeltjes in de auto waardoor de upgrade van de B&O Audio vooral zorgde dat dat benadrukt werd. En dan nog niet specifieke aanwijsbare punten zoals krakende schokbrekers, veel windgeruis, een panorama dak dat soms niet goed sluit, etc. wat eigenlijk nog steeds een ding is maar niet door de dealer als echte problemen werden gezien (hoort erbij oid). Hierdoor was voor mij de lol van de auto af.
Ik ben nooit stilgevallen, maar de Audi heeft in die 2,5 jaar denk ik wel ook 3 maand bij de dealer gestaan. Combineer dat met mijn hoge kilometers (40-50k+) en een onderhoudsinterval van 15k km en ik kwam heel vaak bij mijn vrienden van de dealer. De BMW heeft een interval van 30k dus dat scheelt.
Wellicht dat een hybride aandrijflijn zoals door Audi bedacht niet is voor de veelrijder, maar voor mij was het vergeleken met de 2 A3's die ik hiervoor heb gehad (8V 1.5 en 2.0) echt een groot verschil. Ik hoop dus ook met de BMW vooral zorgelozer te rijden. Voor mij ook voorlopig geen Audi, maar dat komt vooral omdat ik dan weer afhankelijk ben van dezelfde dealer.