Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 23 aug 2024, 19:39

2k normaal voor starters?
Beginnend CEO van Quote500 multinational?

Ben duidelijk niet bij de tijd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 aug 2024, 19:41

tomgtr schreef: 23 aug 2024, 19:18 Is de stommiteit van de NAM en Nederlandsche staat. Die hadden schade ruimhartig moeten vergoeden en van Groningen een goed bereikbare Provincie moeten maken. Dan had je niemand gehoord. Volgens mij is er nog niet 1 gewonde gevallen.
Je verwart het met de BAM, die leggen wel wegen aan ;)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 23 aug 2024, 19:41

Wouter heeft dus (binnenkort) een BV op Curaçao met een vakantiehuis voor de verhuur :blink:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 aug 2024, 20:05

Je kan ook een hypotheek uit je bv nemen, dat bedrag wordt wel steeds lager. Is dit jaar 50K verlaagd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 aug 2024, 20:06

ChatGPT is nog niet op de hoogte van de overgangsregeling en het beleid vanaf 2027. Leuk zo’n stukje software die overal wat info vandaan trekt maar tot dusver heb ik het altijd wat meh gevonden wat het voorschotelt.

Mee eens hoor Tom, lekker arrogant zuunig geweest om het met zo weinig mogelijk op te lossen. Lijken wel Zeeuwen die Nederlanders. Als Groninger durf ik wel te zeggen dat het best mogelijk was om het veld open te houden. Tegenwoordig noemen ze sentiment non-technical risk bij Shell :tooth:

Arthur

Bericht door Arthur » 23 aug 2024, 21:50

Steeds meer Nederlanders blijven na hun vakantie wonen in all inclusive-resort: “Goedkoper dan huis in Nederland”

https://nieuwspaal.nl/steeds-meer-neder ... ve-resort/

:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2024, 21:51

Arthur schreef: 23 aug 2024, 21:50 Steeds meer Nederlanders blijven na hun vakantie wonen in all inclusive-resort: “Goedkoper dan huis in Nederland”

https://nieuwspaal.nl/steeds-meer-neder ... ve-resort/

:)
:lollerdelol: :lollerdelol:

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 24 aug 2024, 08:53

Tsja ik weet dat Nieuwspaal satire is, maar hier rapporteren ze toch echt wel waarheid;

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240219 ... rce=google

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 24 aug 2024, 09:25

Gisteren hier wezen kijken. Waar ik mij altijd voer verwonder is hoe zo'n milieulabel tot stand komt. Deze woning heeft B, maar gisteren met eigen ogen geen bijzondere dingen gezien. Gewoon thermopane glas, isolatie is gevoelsmatig ook maar gewoontjes, gewone ketel. Waar ik iedere keer ook weer over verwonder is dat zo'n makelaar dan tussen mond en lippen door verteld dat bieden onder 500k min of meer geen zin heeft. M.i. gewoon gebaseerd op intuïtie en misschien wat ervaring uit het verleden maar wat mij zelf, en zit ook al een poos in het aankooptraject, toch iedere keer op valt is dat staat van de woning ook bijzonder uit maakt. En dit was niet per sé zo'n woning waar ik dat gevoel nou bij heb (want, aankoop ruim 5, rondje verduurzamen, rondje naar smaak maken en je bent een dikke 6 ton verder).

Arthur

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 09:42

Wss nog een ‘oud’ label, die je destijds aan kon vragen en er niemand kwam kijken en meten? Maar goed, als je kijkt naar lokatie (goed) en potentie om te moderniseren kijk ik er niet raar van op dat ‘ie voor rond de 5 ton gaat. En ja, dan moet je nog verbouwen. Maar schijnbaar heel normaal vandaag de dag…

Eeuwe

Bericht door Eeuwe » 24 aug 2024, 09:53

Klopt Arthur, ik ben het inmiddels wel gewend maar het is natuurlijk je reinste waanzin.

Heb hier 2mnd geleden ook (blijkbaar te laag) op geboden, stond te koop voor 425k en is voor 517,5k weg gegaan. Kleuren moet je ding zijn maar huis was echt instapklaar, hoeft niets aan verspijkerd worden. Zulke huizen lopen echt altijd hard. Had misschien wel meer willen bieden maar vind die wijk stiekem een beetje een no-go dus het was mij niet meer waard, maar zou dit huis bijv. in Helpman of in De Oosterpoort staan was het gevoelsmatig wel 50/75k meer waard geweest (en mij ook meer waard geweest).

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2024, 09:54

Dan is het ook nog een vve, zonder vergadering, zonder reserve en zonder onderhoudsplan
Bijzonder.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 09:58

Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 09:25 Gisteren hier wezen kijken. Waar ik mij altijd voer verwonder is hoe zo'n milieulabel tot stand komt. Deze woning heeft B, maar gisteren met eigen ogen geen bijzondere dingen gezien. Gewoon thermopane glas, isolatie is gevoelsmatig ook maar gewoontjes, gewone ketel. Waar ik iedere keer ook weer over verwonder is dat zo'n makelaar dan tussen mond en lippen door verteld dat bieden onder 500k min of meer geen zin heeft. M.i. gewoon gebaseerd op intuïtie en misschien wat ervaring uit het verleden maar wat mij zelf, en zit ook al een poos in het aankooptraject, toch iedere keer op valt is dat staat van de woning ook bijzonder uit maakt. En dit was niet per sé zo'n woning waar ik dat gevoel nou bij heb (want, aankoop ruim 5, rondje verduurzamen, rondje naar smaak maken en je bent een dikke 6 ton verder).

Wel 'n nette woning, moet wel wat aan gebeuren idd, maar zo'n cafe schuin op de hoek, hoeveel last heb je daar's weekends enzo van? Nu boeit jou dat waarschijnlijk minder, maar anderen/ouderen op den duur wel(?)

En hoe gehorig is 't tov het station bijvoorbeeld(ik zelf nooit last van, mdv wel)

Arthur

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 10:01

Je hebt er niks aan Eeuwe, maar wat ben ik blij dat ik net voor die grote gekte dit huis heb gekocht. Wel de vraagprijs betaald en, als je alles bij elkaar optelt, ook voor een dikke ton+ verbouwd/vernieuwd. Nu verkopen betekent een kleine “winst”. Zoals het nu gaat moet je maar zien hoe het loopt, qua waarde. De gekte is nog niet uit markt en je zult er wss wel ff gaan wonen. Maar toch, het blijft een bult centen.
Succes iig :)

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 10:08

Die gekte blijft hier nog wel doorgaan als ik de goeroe's hoor/lees. Rente zal alleen maar omlaag gaan (ECB)

Dat overbieden van die toko 425k naar 517,5k niet normaal ook he. Bij m'n stiefbroer die in Amstelveen woonde ook vorig jaar tonnetje eroverheen. Knotsgek.

Appartement wat ik verhuur aan sr; de buren in april binnen een dag 20k eroverheen verkocht.

HSR

Bericht door HSR » 24 aug 2024, 10:13

Waar ik woon, en dat is nog net provincie Utrecht, heb ik splitsen op de agenda van de commissievergadering en de raadsvergadering gekregen. De lokale wethouder wilde daar eerst niks van weten maar het is nu wel opgenomen godzijdank. Het is een eerste stap in de goed richting om in ieder geval de mogelijkheid te krijgen om de woningen hier, veelal >400m2, op te splitsen in kleinere units + vve structuur.

En dat is hard nodig, bij het enige nog lopende bouwproject hier in het dorp heeft de projectontwikkelaar het voor elkaar gekregen om de 12 sociale huur woningen toch vrije sector te maken en in de verkoop te zetten. De gekte is nog lang niet uit de markt en er is ook helemaal geen uitzicht op meer bouwen.

Eeuwe

Bericht door Eeuwe » 24 aug 2024, 10:13

Het is waanzin inderdaad. Mijn huidige woning is meer dan 2x zijn aanschafprijs waard geworden maar heb er per saldo niets aan, kan er nu ook weer duur aan. Zit tegen dank en wil in een warme luchtballon en zaken als WOZ belastingen etc gaan wel door. Van mij mocht de hele bubbel wel klappen en alle prijzen /2 gaan. Maken starters ook weer eens kans.
Robin schreef: 24 aug 2024, 09:58
Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 09:25 Gisteren hier wezen kijken. Waar ik mij altijd voer verwonder is hoe zo'n milieulabel tot stand komt. Deze woning heeft B, maar gisteren met eigen ogen geen bijzondere dingen gezien. Gewoon thermopane glas, isolatie is gevoelsmatig ook maar gewoontjes, gewone ketel. Waar ik iedere keer ook weer over verwonder is dat zo'n makelaar dan tussen mond en lippen door verteld dat bieden onder 500k min of meer geen zin heeft. M.i. gewoon gebaseerd op intuïtie en misschien wat ervaring uit het verleden maar wat mij zelf, en zit ook al een poos in het aankooptraject, toch iedere keer op valt is dat staat van de woning ook bijzonder uit maakt. En dit was niet per sé zo'n woning waar ik dat gevoel nou bij heb (want, aankoop ruim 5, rondje verduurzamen, rondje naar smaak maken en je bent een dikke 6 ton verder).

Wel 'n nette woning, moet wel wat aan gebeuren idd, maar zo'n cafe schuin op de hoek, hoeveel last heb je daar's weekends enzo van? Nu boeit jou dat waarschijnlijk minder, maar anderen/ouderen op den duur wel(?)

En hoe gehorig is 't tov het station bijvoorbeeld(ik zelf nooit last van, mdv wel)
Klopt, de klikspaan zit er tegenover. Omdat vrienden en een collega van mij ook op de Parkweg wonen ken ik dat café goed maar daar zitten alleen maar nette mensen, café draait vooral op namiddag goed. In de nachtelijke uren komt daar bijna niemand meer. In de noordzijde van de binnenstad is dat inderdaad wel een ander verhaal. Station hoor je op Parkweg eigenlijk niet. En wbt 'op den duur', ik maak momenteel best wel grote stappen en wil nu vooral gewoon lekker rond de 500/600k wonen dan heb ik praktisch geen hypotheek meer, wil over een jaar of vijf wel weer eens war duurder/groter in de stad wonen (misschien op twee inkomen dan wel).

Eeuwe

Bericht door Eeuwe » 24 aug 2024, 10:17

HSR schreef: 24 aug 2024, 10:13 Waar ik woon, en dat is nog net provincie Utrecht, heb ik splitsen op de agenda van de commissievergadering en de raadsvergadering gekregen. De lokale wethouder wilde daar eerst niks van weten maar het is nu wel opgenomen godzijdank. Het is een eerste stap in de goed richting om in ieder geval de mogelijkheid te krijgen om de woningen hier, veelal >400m2, op te splitsen in kleinere units + vve structuur.

En dat is hard nodig, bij het enige nog lopende bouwproject hier in het dorp heeft de projectontwikkelaar het voor elkaar gekregen om de 12 sociale huur woningen toch vrije sector te maken en in de verkoop te zetten. De gekte is nog lang niet uit de markt en er is ook helemaal geen uitzicht op meer bouwen.
Gisteravond sprak ik met een oude bekende, zit in de projectontwikkeling. Doet momenteel in mijn ouderlijke omgeving veel grote panden in middelgrote dorpen hier in de buurt ombouwen tot appartementen. Maar als ik hoor wat hij er per pand aan verdient (in acht houdende dat het wel wat een blaaskaak is dus ik doe er maar wat korreltjes zout bij) weet je dat de appartementen pro rato ook altijd te duur zijn. Maar je moet soms wat om te starten.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 10:32

Rond de 500/600k, zonder hypotheek, wil iedereen wel ‘gewoon lekker’ wonen :coffee:

HSR

Bericht door HSR » 24 aug 2024, 10:47

Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 10:17
HSR schreef: 24 aug 2024, 10:13 Waar ik woon, en dat is nog net provincie Utrecht, heb ik splitsen op de agenda van de commissievergadering en de raadsvergadering gekregen. De lokale wethouder wilde daar eerst niks van weten maar het is nu wel opgenomen godzijdank. Het is een eerste stap in de goed richting om in ieder geval de mogelijkheid te krijgen om de woningen hier, veelal >400m2, op te splitsen in kleinere units + vve structuur.

Gisteravond sprak ik met een oude bekende, zit in de projectontwikkeling. Doet momenteel in mijn ouderlijke omgeving veel grote panden in middelgrote dorpen hier in de buurt ombouwen tot appartementen. Maar als ik hoor wat hij er per pand aan verdient (in acht houdende dat het wel wat een blaaskaak is dus ik doe er maar wat korreltjes zout bij) weet je dat de appartementen pro rato ook altijd te duur zijn. Maar je moet soms wat om te starten.
Het gros van de kleinere ''projectontwikkelaars'' zijn erg goed in zichzelf rijk rekenen. Ik heb de afgelopen 3 projecten, en dat is dus al vanaf 2022 laten schieten puur omdat, met vreemd vermogen erbij, je free cashflow helemaal naadje is. Ik denk net dat dat in het Noorden anders is. Al zou je het wel uit eigen middelen kunnen doen dan loont het wat mij betreft ook vaak niet. Ook die afwegingen zijn reeds gemaakt. Geen grap maar ik heb nu maar vermogen bij Bunq geparkeerd omdat je daar 3.36% rente krijg en het onder de depositogarantie valt. Dat is met het huidige sentiment helemaal geen slechte optie.

Splitsen klinkt ook leuk maar als je het vastgoed eerst moet kopen en dan moet verbouwen dan loont het in veel gevallen ook onvoldoende. Broer en ik hadden een pand met bestemming centrum, 700m2 en zelfs dat verbouwen naar woningen zou onder aan de streep, met opportunity costs meegenomen, onvoldoende lonen. Idem voor een stuk weiland met kantoorbestemming. Verkocht aan een projectontwikkelaar(tje) in 2022 maar dat staat nu weer te koop want ontwikkeling loont onvoldoende. Die hele business zit verankerd in goedkoop vreemd vermogen en dat is er al een poosje niet meer.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 11:49

Vooral die laatste alinea en laatste zin idd HSR

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 aug 2024, 11:49

Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 10:13 Het is waanzin inderdaad. Mijn huidige woning is meer dan 2x zijn aanschafprijs waard geworden maar heb er per saldo niets aan, kan er nu ook weer duur aan. Zit tegen dank en wil in een warme luchtballon en zaken als WOZ belastingen etc gaan wel door. Van mij mocht de hele bubbel wel klappen en alle prijzen /2 gaan. Maken starters ook weer eens kans.
Zo is het ook natuurlijk. Zolang je al ingestapt bent en nieuwe aankoop gelijkwaardig of upgrade is maakt het weinig uit of de markt omlaag gaat. Scheelt idd belastingen. Als je verkoopt zonder iets nieuws te kopen gaat het pas pijn doen. Maar ik zie echt geen scenario met zo’n woningtekort waar de prijzen dusdanig gaan zakken dat starters er iets aan gaan hebben. Andere kant van verhaal is dat we als Nederlanders ook wel zeer ruim wonen als je dat vergelijkt met veel landen. Nieuwe huizen zijn echt veel kleiner vaak. Rijtjeshuizen met maar 2 slaapkamers, flats van 30m2. Maar zelfs dit is niet te doen voor starters. De enorme instroom van immigranten is toch echt de boosdoener qua huizenprijzen.

JP

Bericht door JP » 24 aug 2024, 11:51

Hoe zit het eigenlijk met die huizen die Hugo de Jonge heeft beloofd te gaan bouwen ? :coffee:

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2024, 11:53

JP schreef: 24 aug 2024, 11:51 Hoe zit het eigenlijk met die huizen die Hugo de Jonge heeft beloofd te gaan bouwen ? :coffee:
Daar zijn al die immigranten voor, als ze zometeen allemaal een verblijfsvergunning krijgen gaan ze allemaal in de bouw werken voor Hugo.

350 Z

Bericht door 350 Z » 24 aug 2024, 12:13

Hugo de Jonge stal van de kleine ondernemers en maakte de werkenden dakloos
Deze week werd ik tijdens het uitlaten van Bruce al twee keer op straat aangeklampt door een onbekende die mij vroeg: ‘Woon jij hier en weet je misschien ergens een huis te huur?’ Radeloze mensen die ineens hun huurhuis moeten verlaten. Huurders worden massaal op straat geschopt dankzij de Wet betaalbare huur van Hugo de Jonge, die in de praktijk uitpakt als de Wet dakloze huurders.

Het zijn mensen die nergens naartoe kunnen. Dankzij de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt zijn we een zzp-land geworden met honderdduizenden mensen die wel een stevige huur kunnen betalen, maar van geen bank een hypotheek krijgen tegen een maandlast die vaak veel lager is. De sociale huurmarkt – waar deze goedverdienende werkenden sowieso niks te zoeken hebben – is ook totaal vastgelopen door het absurde overheidsbeleid. Een miljoen mensen erbij in acht jaar tijd, maar geen huizen bouwen want stikstof.
Mislukte Robin Hood
Het huisvestingsprobleem, dat De Jonge op moest lossen als woonminister was superoverzichtelijk: er komen bizar veel mensen bij (terwijl het hier al heel druk was) en we bouwen vrijwel geen huis extra. In plaats van daar wat aan te doen, ging De Jonge als een mislukte Robin Hood de zielige huurders beschermen tegen de schurkige verhuurders die van deze door de overheid gecreëerde schaarste misbruik zouden maken om torenhoge huurprijzen te vragen voor kleine kippenhokjes.
Hoe het uitpakt, zien we nu. De Jonge redde niemand, maar zorgt voor een golf van dakloze werkenden. Straks slapen niet alleen asielzoekers in Nederland in het gras, maar bivakkeren hardwerkende ict’ers en verpleegkundigen ook in tentjes in de stadsparken.
Het is vervelend voor de werkende mensen die op de huurmarkt zijn aangewezen, maar het is vooral een ongekende misdaad tegen kleine ondernemers. Alle ondernemers in mijn vriendenkring – en dan heb je het gewoon over schilders, loonwerkers en mensen met een autobedrijfje – hadden een, twee of drie huisjes in de verhuur. Als vangnet bij ziekte en voor de oude dag. Die hebben de boel nu allemaal moeten verkopen – als het ze al lukte om de huurders eruit te krijgen – want er is geen rendement meer te maken dankzij Hugo de Jonge.
Diep communistisch land
Mark Rutte zei als minister-president – nota bene van de VVD – in een debat eens tegen toenmalig SP-leider Lilian Marijnissen dat Nederland een diep socialistisch land is, maar in de praktijk maakte hij er met behulp van Hugo de Jonge een diep communistisch land van. In de coronatijd zorgden Rutte en De Jonge de facto al voor de onteigening van bezit van ondernemers door hun bedrijven maandenlang gedwongen te sluiten. Met de mislukte huurwet van De Jonge herhaalden ze het trucje. Jij hebt als ondernemer geïnvesteerd in een pand maar De Jonge bepaalt van de ene op de andere dag dat de huur fors omlaag moet. Oh, en of je er wel even een warmtepomp en triple isolerend glas in wilt zetten, want het klimaat moet ook nog gered worden met die lage huuropbrengst. Hugo de Jonge stal van de kleine ondernemers en maakte de werkenden dakloos.
Gelukkig zijn we eindelijk van De Jonge en Rutte af, maar nu gaat Ursula von der Leyen zich vanuit de EU met onze woonmarkt bemoeien. Ik dicht Mona Keijzer grote krachten toe, maar of ze de puinhoop van De Jonge opgelost krijgt, terwijl ze zich Von der Leyen van het lijf moet zien te houden? Ik houd mijn hart vast.

Plaats reactie