Nu een huis kopen
- Knot
Re: Nu een huis kopen
Kan je niet gewoon beiden een huis op naam hebben, dat ze zelf het nieuwe huis koopt, of andersom?
- Niels
- Auto: Prius+
Zoals gezegd, je moet kijken of je kunt schuiven met je schuld.
Geld in box 3 wordt in die zin niet (amper) belast idd. Dit is puur gedaan zodat er meer huizen op de markt komen met dank aan Hugo de Jong. Helaas het niveau van de Nederlandse politiek want EN je treft daarmee de verhuur markt EN de kleine ondernemer of particulier die een appeltje voor de dorst bij elkaar willen sparen. De prins brillen van deze wereld die het in een bv hebben gegooid blijven natuurlijk lekker cashen. Wij zitten met een vergelijkbare situatie waarbij mijn schoonpa in een verzorgingstehuis zit en we zijn huis klaar wilden maken voor verhuur. Dat project is per direct gestopt zodat we aankomende jaren bezwaar kunnen maken dat het niet in verhuurbare staat is en dus geld kost ipv dat het geld oplevert.
Geld in box 3 wordt in die zin niet (amper) belast idd. Dit is puur gedaan zodat er meer huizen op de markt komen met dank aan Hugo de Jong. Helaas het niveau van de Nederlandse politiek want EN je treft daarmee de verhuur markt EN de kleine ondernemer of particulier die een appeltje voor de dorst bij elkaar willen sparen. De prins brillen van deze wereld die het in een bv hebben gegooid blijven natuurlijk lekker cashen. Wij zitten met een vergelijkbare situatie waarbij mijn schoonpa in een verzorgingstehuis zit en we zijn huis klaar wilden maken voor verhuur. Dat project is per direct gestopt zodat we aankomende jaren bezwaar kunnen maken dat het niet in verhuurbare staat is en dus geld kost ipv dat het geld oplevert.
- Martijn_bmw
Klopt hoor je mag overwaarde op je rekening laten storten als je dat wil, komt gewoon via de notaris na verkoop naar je rekening.
Enkel over datzelfde deel is de rente van je nieuwe hypotheek dan niet meer aftrekbaar.
Als je op lange termijn rendement wil maken op dat bedrag zonder veel omkijken denk ik dat beleggen met AEX (of andere) tracker het beste is maar daar ben ik niet zo in thuis.
Enkel over datzelfde deel is de rente van je nieuwe hypotheek dan niet meer aftrekbaar.
Als je op lange termijn rendement wil maken op dat bedrag zonder veel omkijken denk ik dat beleggen met AEX (of andere) tracker het beste is maar daar ben ik niet zo in thuis.
- Niels
Over geïnvesteerd vermogen mag je straks in box 3 net zo goed afdragen. Alleen spaargeld zal amper belast worden. Aangezien overheid en IT een succesvolle combinatie zijn zal het wel één grote ellende worden…
Overigens is een hypotheek adviseur een verkoper van hypotheken, je moet bij een financieel/fiscaal adviseur zijn voor zoiets. Gelukkig is mijn vrouw fiscaal onderlegd dus per direct is er een groot huis minder beschikbaar in een grote stad voor verhuur. Hugo….topper
Overigens is een hypotheek adviseur een verkoper van hypotheken, je moet bij een financieel/fiscaal adviseur zijn voor zoiets. Gelukkig is mijn vrouw fiscaal onderlegd dus per direct is er een groot huis minder beschikbaar in een grote stad voor verhuur. Hugo….topper

-
Je moet zeker weten dat je jouw huidige hypotheek om mag zetten naar een verhuurhypotheek en voor hoeveel procent je de te verwachte huuropbrengst als inkomen mag meetellen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je qua (aanstaande) puntentelling voor verhuur in de vrije sector mag verhuren zonder prijsplafond. Dan kun je het zo duur mogelijk in de markt zetten en er nog een redelijk rendement uithalen. Tenminste, als je geen horrorhuurders treft...StefanW schreef: 23 aug 2024, 13:32 Ja, los van onze bezittingen kunnen we met 2 salarissen nog een flinke hypotheek krijgen. Maar wat ik niet wil is een hele hoge hypotheek.
Dan ga je richting de 2k per maand betalen. Voor starters is dat blijkbaar normaal, maar dat wil ik echt niet. Ik wil leuke dingen kunnen blijven doen. Maar door het huidige huis te verhuren zou ik daardoor weer "passieve" inkomsten creeren waarmee ik de hypotheek ongeveer kan wegstrepen. Dat zou de gedachte erachter zijn.
Andere optie is om een "duur" huis te kopen, dan doe je alle overwaarde in het nieuwe huis. Doordat de aanschafprijs redelijk hoog is en als de huizen blijven stijgen, dan ga je in absolute euro's ook weer "hard" omhoog. Maar je komt wel in een segment waar "minder" mensen in zitten denk ik dan weer.
Hier veel info op Tweakers over dit onderwerp:https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 2247342/13
Het beste en minste kans op hoofdpijn lijkt me om een duurder huis uit te zoeken en je overwaarde zoveel mogelijk daar in te steken. Eventuele 'restsom' investeren in een ETF ( https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2155890/0 ) of vastzetten in een depositoladder op de hoogst renderende rekeningen ( https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 218982/349 )
Laatst gewijzigd door SlowCo op 23 aug 2024, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Mijn vriendin huurt nu. Zij kan in haar eentje niks kopen. Ze heeft wel een spaarpotje die ze kan inleggen, maar dan koop je in Limburg alleen iets voorKnot schreef: 23 aug 2024, 13:32 Kan je niet gewoon beiden een huis op naam hebben, dat ze zelf het nieuwe huis koopt, of andersom?

Duidelijk verhaal Niels! Hypo adviseur kon er ook niet veel over vertellen inderdaad.
- StefanW
Thanks! ga ik ff doorlezenSlowCo schreef: 23 aug 2024, 13:47Je moet zeker weten dat je jouw huidige hypotheek om mag zetten naar een verhuurhypotheek en voor hoeveel procent je de te verwachte huuropbrengst als inkomen mag meetellen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je qua (aanstaande) puntentelling voor verhuur in de vrije sector mag verhuren zonder prijsplafond. Dan kun je het zo duur mogelijk in de markt zetten en er nog een redelijk rendement uithalen. Tenminste, als je geen horrorhuurders treft...StefanW schreef: 23 aug 2024, 13:32 Ja, los van onze bezittingen kunnen we met 2 salarissen nog een flinke hypotheek krijgen. Maar wat ik niet wil is een hele hoge hypotheek.
Dan ga je richting de 2k per maand betalen. Voor starters is dat blijkbaar normaal, maar dat wil ik echt niet. Ik wil leuke dingen kunnen blijven doen. Maar door het huidige huis te verhuren zou ik daardoor weer "passieve" inkomsten creeren waarmee ik de hypotheek ongeveer kan wegstrepen. Dat zou de gedachte erachter zijn.
Andere optie is om een "duur" huis te kopen, dan doe je alle overwaarde in het nieuwe huis. Doordat de aanschafprijs redelijk hoog is en als de huizen blijven stijgen, dan ga je in absolute euro's ook weer "hard" omhoog. Maar je komt wel in een segment waar "minder" mensen in zitten denk ik dan weer.
Hier veel info op Tweakers over dit onderwerp:https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 2247342/13
het beste en minste kans op hoofdpijn lijkt me om een duurder huis uit te zoeken en je overwaarde zoveel mogelijk daar in te steken. Eventuele 'restsom' investeren in een ETF ( https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2155890/0 ) of vastzetten in een depositoladder op de hoogst renderende rekeningen ( https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 218982/349 )
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Gaat er straks gewoon naartoe dat het weinig meer uitmaakt vanuit welke box je belasting moet betalen, zal allemaal naar vergelijkbare tarieven gaan. De staat heeft gewoon geld nodig en gemeentes vanaf 2026 al helemaal (het 'ravijnjaar'). Remco Coerman even volgen op YouTube, die vertelt er veel over.
Wat ik zou doen is die overwaarde uit Nederland weghalen zodat ze daar in ieder geval niet aan kunnen komen. Bijvoorbeeld door wat vastgoed in het buitenland te kopen en daar te verhuren (en daar dan dus ook lagere belasting te betalen). Ook nog leuk (als het in een leuk land is) om er zelf periodiek te gaan zitten.
Nederland is steeds minder interessant om in te investeren, zeker qua vastgoed. Heb wat vrienden met vastgoed, die verkopen momenteel alles in Nederland.
Wat ik zou doen is die overwaarde uit Nederland weghalen zodat ze daar in ieder geval niet aan kunnen komen. Bijvoorbeeld door wat vastgoed in het buitenland te kopen en daar te verhuren (en daar dan dus ook lagere belasting te betalen). Ook nog leuk (als het in een leuk land is) om er zelf periodiek te gaan zitten.
Nederland is steeds minder interessant om in te investeren, zeker qua vastgoed. Heb wat vrienden met vastgoed, die verkopen momenteel alles in Nederland.
-
Of toch maar investeren in die GT3 RS

- Knot
Ik zit daar wel vaker naar te kijken, die 250k overwaarde iets kopen in Portugal bijvoorbeeld, is nog aan te rijden evt vanuit NL maar ook daar wordt het duurder.
- Jaws
Ik weet natuurlijk niet onder welke voorwaarden jij en je vriendin een verbintenis hebben. Maar het kan zo zijn dat de overwaarde op jouw huis nu nog buiten de boedel valt. Als je dat in een nieuw huis steekt dat (net als de hypotheek) 50/50 jullie eigendom is, dan zal die overwaarde wel in de boedel gaan vallen. Geen probleem zolang de relatie goed is. Maar als julie ooit onverhoopt uit elkaar gaan, kan dat voor jou wel zuur uitpakken. Of zeg ik nu iets geks?
-
Liever iets in de Eifel en een auto op Duits kenteken erbij zonder BPM erop!Knot schreef: 23 aug 2024, 14:11 Ik zit daar wel vaker naar te kijken, die 250k overwaarde iets kopen in Portugal bijvoorbeeld, is nog aan te rijden evt vanuit NL maar ook daar wordt het duurder.
- Knot
Die overstromingen zijn ook niet alles....
- Jaws
Precies dat!SlowCo schreef: 23 aug 2024, 14:17Liever iets in de Eifel en een auto op Duits kenteken erbij zonder BPM erop!Knot schreef: 23 aug 2024, 14:11 Ik zit daar wel vaker naar te kijken, die 250k overwaarde iets kopen in Portugal bijvoorbeeld, is nog aan te rijden evt vanuit NL maar ook daar wordt het duurder.
- Knot
Net over de grens zou ik dan doen, hoef niet persé in de eiffel te wonen.
Zoiets wordt nieuw neergezet voor 435, hier minstens het dubbele.
https://www.markt.de/kalkar/haeuser-zum ... /93d1afc4/
Zoiets wordt nieuw neergezet voor 435, hier minstens het dubbele.
https://www.markt.de/kalkar/haeuser-zum ... /93d1afc4/
- StefanW
Nee ieder houdt zijn eigen geld, dat wordt vastgelegd. Moet geen golddiggerJaws schreef: 23 aug 2024, 14:16 Ik weet natuurlijk niet onder welke voorwaarden jij en je vriendin een verbintenis hebben. Maar het kan zo zijn dat de overwaarde op jouw huis nu nog buiten de boedel valt. Als je dat in een nieuw huis steekt dat (net als de hypotheek) 50/50 jullie eigendom is, dan zal die overwaarde wel in de boedel gaan vallen. Geen probleem zolang de relatie goed is. Maar als julie ooit onverhoopt uit elkaar gaan, kan dat voor jou wel zuur uitpakken. Of zeg ik nu iets geks?

Vroeger leek mij een huis bij de Ring wel iets. Maar hoe vaak ga je daar nog heen? Het is tegenwoordig altijd gekkenhuis en file rijden.
Dan gewoon 1-2x per jaar die kant op voor een trackday en weer naar huis.
Ik dacht eigenlijk dat huisje in buitenland net zo belast werd als in Nederland.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat klopt. Is mij ook verteld. Ik heb alleen de overwaarde gebruikt voor verbouwen en lagere hypotheek. Lage lasten vind ik ook wel fijn. Betaal voor de komende 17 jaar nog 385,- per maand. En dan is een gedeelte nog annuïteit ook.Volgens mij de adviseur kan ik dat gewoon op de bank zetten, maar ga je wel belasting over betalen.
-
Dat is niet helemaal juist.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2024, 13:35 Enkel over datzelfde deel is de rente van je nieuwe hypotheek dan niet meer aftrekbaar.
Je mag van de overwaarde de verbouwingskosten van het verkochte huis aftrekken. Heb je in de afgelopen x aantal jaar 40k in je huis gestoken en je verkoopt dat huis, mag je 40k van de overwaarde apart zetten zonder gevolgen (apart van vermogen belasting evt)
Je moet dat wel kunnen aantonen zodra daar om vragen over komen.
- Niels
Als NLer met huis bezit in het buitenland ontloop je de nieuwe box3 belastingen niet helaas. Dan moet je je al uitschrijven uit NL.Wouter81 schreef: 23 aug 2024, 13:49 Wat ik zou doen is die overwaarde uit Nederland weghalen zodat ze daar in ieder geval niet aan kunnen komen. Bijvoorbeeld door wat vastgoed in het buitenland te kopen en daar te verhuren (en daar dan dus ook lagere belasting te betalen). Ook nog leuk (als het in een leuk land is) om er zelf periodiek te gaan zitten.
-
Als er in het buitenland al (een beetje) belasting over geheven wordt, hoef je in NL toch niet meer te betalen over het bezit/de waarde?Niels schreef: 23 aug 2024, 16:55 Als NLer met huis bezit in het buitenland ontloop je de nieuwe box3 belastingen niet helaas. Dan moet je je al uitschrijven uit NL.
Of is dit veranderd inmiddels?
- Niels
Het is gewoon box3 bezit zoals ik heb begrepen
- tomgtr
Er is volgens mij een wet die dubbele belastingen moet voorkomen. Als je lokaal belasting betaalt hoef je in NL geen belasting te betalen tenzij de belasting lager is dan in NL, dan moet je denk ik het verschil tussen lokale en NL box 3 belasting betalen.
Overigens heeft iedereen het over box 1 en.3 maar de box 2 belasting is echt totaal gestoord. Die is in een paar jaar van 25 naar iets van 32 geschoten. Daar zou nu een correctie op komen maar heeft ondertussen heel veel ondernemers echt geld gekost.
Overigens heeft iedereen het over box 1 en.3 maar de box 2 belasting is echt totaal gestoord. Die is in een paar jaar van 25 naar iets van 32 geschoten. Daar zou nu een correctie op komen maar heeft ondertussen heel veel ondernemers echt geld gekost.
- Niels
Welkom in NL zonder Groningen gas inkomsten..
- tomgtr
Is de stommiteit van de NAM en Nederlandsche staat. Die hadden schade ruimhartig moeten vergoeden en van Groningen een goed bereikbare Provincie moeten maken. Dan had je niemand gehoord. Volgens mij is er nog niet 1 gewonde gevallen.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
ChatGPT even gevraagd:tomgtr schreef: 23 aug 2024, 17:46 Er is volgens mij een wet die dubbele belastingen moet voorkomen. Als je lokaal belasting betaalt hoef je in NL geen belasting te betalen tenzij de belasting lager is dan in NL, dan moet je denk ik het verschil tussen lokale en NL box 3 belasting betalen.
Je hoeft het verschil dus niet bij te betalen in Nederland wat het ook als particulier interessant kan maken om juist in een land waar Nederland een belastingverdrag mee heeft vastgoed aan te kopen voor de verhuur.Als je vastgoed in het buitenland hebt en daar verhuurinkomsten uit ontvangt, hangt de belastingbehandeling in Nederland af van het belastingverdrag dat Nederland heeft met het betreffende land. Hier zijn de belangrijkste punten om in overweging te nemen:
Belastingverdrag en voorkoming van dubbele belasting: Nederland heeft met veel landen belastingverdragen afgesloten om dubbele belasting te voorkomen. Deze verdragen bepalen welk land het recht heeft om belasting te heffen over bepaalde soorten inkomen, zoals huurinkomsten uit vastgoed. Meestal staat een belastingverdrag toe dat het land waar het vastgoed zich bevindt, belasting mag heffen over de huurinkomsten. Nederland verleent vervolgens een voorkoming van dubbele belasting voor deze inkomsten.
Methode ter voorkoming van dubbele belasting: In het kader van het belastingverdrag past Nederland meestal de vrijstellingsmethode met progressievoorbehoud toe voor buitenlandse onroerende goederen. Dit betekent dat de huurinkomsten uit je buitenlandse vastgoed niet in Nederland worden belast, maar wel meetellen voor het bepalen van het belastingtarief dat op je andere Nederlandse inkomsten wordt toegepast.
Verschil in belastingtarieven: Als het belastingtarief in het land waar je vastgoed zich bevindt lager is dan in Nederland, hoef je niet het verschil bij te betalen in Nederland. De Nederlandse Belastingdienst past namelijk geen aanvullende belastingheffing toe als het andere land lagere belastingtarieven hanteert, zolang Nederland de vrijstellingsmethode met progressievoorbehoud toepast.
Box 3 belastingheffing: In Nederland worden bezittingen, waaronder vastgoed in het buitenland, in Box 3 belast als vermogen. De waarde van je buitenlandse vastgoed wordt meegenomen in je totale Box 3 vermogen, maar er is een vrijstelling voor buitenlandse onroerende zaken als op die onroerende zaken reeds belasting is betaald in het land waar ze zich bevinden.
Samenvattend: Je hoeft het verschil in belasting niet bij te betalen in Nederland als de belasting in het buitenland lager is, mits het belastingverdrag van toepassing is en Nederland de vrijstellingsmethode toepast. Wel moet je de waarde van het vastgoed aangeven in Box 3 en de juiste procedures volgen om dubbele belasting te voorkomen.
Zakelijk kan ook. Ik ben geen fiscaal expert maar wat veel ondernemers met een BV/holding in Nederland vaak doen is een buitenlandse BV oprichten (bijv. een SL in Spanje of een GmbH in Oostenrijk, of welk land je ook maar wat wilt kopen), deze als dochter-BV onder de Nederlandse BV hangen. Vervolgens mag je dan gratis vermogen van je Nederlandse BV overhevelen naar die buitenlandse dochter-BV, omdat je daar vervolgens vanuit die buitenlandse BV mee investeert (woning kopen daar voor de verhuur). Je kunt dan ook alle extra kosten (onderhoud, vliegtickets want je moet natuurlijk regelmatig je eigen vastgoed daar bezoeken, meubilair enz.) daar zakelijk opvoeren en daar dan de lokale BTW ter plekke weer mee terugkrijgen. Plus kun je zo je winst (uit verhuur) weer drukken wat weer VPB scheelt. Hiermee is het dan uiteraard prima te doen om zelf regelmatig goedkoop vakantie te vieren en alsnog een secundair inkomen te hebben.
Maar voor de exacte constructie/details even een accountant/fiscalist raadplegen.