Camiel's garage (letterlijk) - Bouw klaar! p.12
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]
Dat is goed balen!
206 is net als de 205 en 106 een beetje tailhappy, leuk om mee te spelen maar niet in een situatie als deze...
Belangrijkste is dat jij oké bent, gezien de schade is het zeker niet zachtjes gegaan.
206 is net als de 205 en 106 een beetje tailhappy, leuk om mee te spelen maar niet in een situatie als deze...
Belangrijkste is dat jij oké bent, gezien de schade is het zeker niet zachtjes gegaan.
- jos_br
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]
eigenlijk is dit wel hetgeen je absoluut niet mee wilt maken! Balen dus zulke acties.
Jos.
Sterkte.
Jos.
Sterkte.
- Knot
- Berichten: 40064
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]
Naar van die crash maar gelukkig zelf goed ervanaf gekomen. Zo zie je maar, probeer je het goed te doen voor een ander en rij je jezelf in de problemen.
- Camiel
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Al een paar maanden geen updates hier, en dat komt ook omdat er niet zoveel te melden is. De Peugeot is afgevoerd en gesloopt, sinds mei een andere klant dus met de fiets naar werk in plaats van 100km enkele reis, en de BMW staat dus regelmatig een week of meer stil.
Midden juni even een beurtje gedaan (olie, filter, remvloeistof Motul RBF660, misschien een beetje overkill maar had nog een paar flessen van de Peugeot, stabilisatorstangrubbers), tussendoor nog 2 nieuwe Osram Night Breaker xenonlampjes omdat 1 lamp roze/oranje was en storing gaf, en sinds vandaag nieuwe APK erop voor welgeteld E39,- met als enige adviespunt nieuwe banden achter want nog 3mm profiel. Begin september nog een paar weken met mijn auto naar Schotland, daarna de versleten ContiSportContact op de achteras maar eens vervangen voor een setje Goodyear Assymetric 6 in 255/35R18. Op de vooras heb ik Goodyear Supersport liggen en Goodyear bevalt me wel goed, komt ook goed uit bandentests, maar het blijft wel een daily dus grip bij nat is wel belangrijk, vandaar de Assym ipv SS.
Moet binnenkort ook nog wat preventief onderhoud doen wat ik al veel te lang uit stel. Waterpomp, thermostaat, koelvloeistofslangen, motorsteunen, baksteunen, diff & versnellingsbak olie, de hele rimbam. Echter de DHZ garage waar ik wel eens ging in de buurt van Utrecht is alleen maar op ma t/m wo open en als kantoorslaaf moet ik dan gewoon werken. Dus als iemand nog een advies heeft voor een DHZ garage in die contreien die in het weekend open is, let me know.
Inmiddels de tellerstand iets over de 290.000km, dus ergens voorjaar 2024 verwacht ik hem wel over de 300.000 te zetten.
Beetje blijven tweaken is wel leuk dus er komt deze herfst/winter een remupgrade aan. Remschijven vóór beginnen een heel klein randje te krijgen, de blokken kunnen nog wel 25.000km mee volgens de indicator maar een OEM+ upgrade kan dus geen kwaad. Let wel; de 125i heeft kleinere schijven dan de 130i ondanks vergelijkbaar gewicht en (na mijn tune) vermogen, 300x24mm op de vooras ipv 330mm. Alleen al daarom zou een upgrade het waard zijn.
Echter, ipv een 130i setup die slechts een marginale stap zou zijn heb ik inmiddels al remklauwen li+re inclusief remklauwhouders van een 335i binnen, en de 348x30mm schijven ('lichtgewicht' met aluminium hart van een Z4 35i) van Zimmermann zijn onderweg. De lichtgewicht schijven zijn exact hetzelfde als de 335i schijven maar wegen 10.2kg ipv 10.9kg per stuk omdat ze tweedelig zijn met aluminium. De 335i klauwen wegen ongeveer hetzelfde als de 125i klauwen omdat die ook aluminium zijn, maar wel een flink stuk groter zijn en dikkere (enkele) remzuiger hebben. Het hele rempakket zal ongeveer 1-1.5kg per kant aan onafgeveerd gewicht toevoegen.
Vergelijking van formaat van de schijven, niet mijn foto;

Vergelijking van formaat van de klauwen + schijven, wederom niet mijn foto;

Qua remblokken ben ik nog in dubio of het Hawk HPS 5.0 of EBC Redstuff ofzo wordt, of dat ik voor OEM (bijv Textar) ga. Ik rij voornamelijk op straat als daily en ben niet van plan om echt het circuit op te gaan dus wil geen remblok wat eerst echt heet moet zijn om te presteren of wat piept en kermt, maar wel beter remgevoel als ik wel een keertje sportief aan het trappen ben op een dijk of mooie bergweggetjes/haarspeldbochten neem. Liefst met zo min mogelijk remstof. Tips zijn welkom! Daarnaast nog een setje stalen remleidingen scoren voor betere doseerbaarheid.
De upgrade wordt hier ook beschreven; https://www.thedrive.com/guides-and-gea ... e-bmw-128i
Voor de rest weinig hele extreme plannen met de 125i; mogelijk volgend jaar nog een setje Bilstein B12 en een sperdiff blijft nog steeds een wens, echter moet ik daar m'n bankrekening nog even lief voor aankijken.
Midden juni even een beurtje gedaan (olie, filter, remvloeistof Motul RBF660, misschien een beetje overkill maar had nog een paar flessen van de Peugeot, stabilisatorstangrubbers), tussendoor nog 2 nieuwe Osram Night Breaker xenonlampjes omdat 1 lamp roze/oranje was en storing gaf, en sinds vandaag nieuwe APK erop voor welgeteld E39,- met als enige adviespunt nieuwe banden achter want nog 3mm profiel. Begin september nog een paar weken met mijn auto naar Schotland, daarna de versleten ContiSportContact op de achteras maar eens vervangen voor een setje Goodyear Assymetric 6 in 255/35R18. Op de vooras heb ik Goodyear Supersport liggen en Goodyear bevalt me wel goed, komt ook goed uit bandentests, maar het blijft wel een daily dus grip bij nat is wel belangrijk, vandaar de Assym ipv SS.
Moet binnenkort ook nog wat preventief onderhoud doen wat ik al veel te lang uit stel. Waterpomp, thermostaat, koelvloeistofslangen, motorsteunen, baksteunen, diff & versnellingsbak olie, de hele rimbam. Echter de DHZ garage waar ik wel eens ging in de buurt van Utrecht is alleen maar op ma t/m wo open en als kantoorslaaf moet ik dan gewoon werken. Dus als iemand nog een advies heeft voor een DHZ garage in die contreien die in het weekend open is, let me know.
Inmiddels de tellerstand iets over de 290.000km, dus ergens voorjaar 2024 verwacht ik hem wel over de 300.000 te zetten.
Beetje blijven tweaken is wel leuk dus er komt deze herfst/winter een remupgrade aan. Remschijven vóór beginnen een heel klein randje te krijgen, de blokken kunnen nog wel 25.000km mee volgens de indicator maar een OEM+ upgrade kan dus geen kwaad. Let wel; de 125i heeft kleinere schijven dan de 130i ondanks vergelijkbaar gewicht en (na mijn tune) vermogen, 300x24mm op de vooras ipv 330mm. Alleen al daarom zou een upgrade het waard zijn.
Echter, ipv een 130i setup die slechts een marginale stap zou zijn heb ik inmiddels al remklauwen li+re inclusief remklauwhouders van een 335i binnen, en de 348x30mm schijven ('lichtgewicht' met aluminium hart van een Z4 35i) van Zimmermann zijn onderweg. De lichtgewicht schijven zijn exact hetzelfde als de 335i schijven maar wegen 10.2kg ipv 10.9kg per stuk omdat ze tweedelig zijn met aluminium. De 335i klauwen wegen ongeveer hetzelfde als de 125i klauwen omdat die ook aluminium zijn, maar wel een flink stuk groter zijn en dikkere (enkele) remzuiger hebben. Het hele rempakket zal ongeveer 1-1.5kg per kant aan onafgeveerd gewicht toevoegen.
Vergelijking van formaat van de schijven, niet mijn foto;

Vergelijking van formaat van de klauwen + schijven, wederom niet mijn foto;

Qua remblokken ben ik nog in dubio of het Hawk HPS 5.0 of EBC Redstuff ofzo wordt, of dat ik voor OEM (bijv Textar) ga. Ik rij voornamelijk op straat als daily en ben niet van plan om echt het circuit op te gaan dus wil geen remblok wat eerst echt heet moet zijn om te presteren of wat piept en kermt, maar wel beter remgevoel als ik wel een keertje sportief aan het trappen ben op een dijk of mooie bergweggetjes/haarspeldbochten neem. Liefst met zo min mogelijk remstof. Tips zijn welkom! Daarnaast nog een setje stalen remleidingen scoren voor betere doseerbaarheid.
De upgrade wordt hier ook beschreven; https://www.thedrive.com/guides-and-gea ... e-bmw-128i
Voor de rest weinig hele extreme plannen met de 125i; mogelijk volgend jaar nog een setje Bilstein B12 en een sperdiff blijft nog steeds een wens, echter moet ik daar m'n bankrekening nog even lief voor aankijken.
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Ik rij zelf op Zimmermann schijven met DS2500 blokken van ferrodo, erg blij mee happen koud als OEM en als ze warm zijn harder dan OEM enige nadeel is dat ze bij mij een plek pad deposit op de schijf achter gelaten hebben waardoor het nu voelt alsof m'n voorremmen krom zijn. Dit remt vanzelf er weer af maar duurt ff.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Zit de eerste waterpomp er nog in?
Zou niet weten welk remblok aan te bevelen. Maar de betere merken zouden grafieken van te vinden moeten zijn. Die geven weer wat de frictie coëfficiënt is tov de temperatuur.
Zou niet weten welk remblok aan te bevelen. Maar de betere merken zouden grafieken van te vinden moeten zijn. Die geven weer wat de frictie coëfficiënt is tov de temperatuur.
- Camiel
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Geen idee! Heb geen documentatie kunnen vinden van vervangen van een waterpomp. Wel zaken als remmen, M-performance schokbrekers, beurtjes etc die bij de dealer zijn gedaan, maar waterpomp stond daar niet tussen. Dus zou kunnen dat het nog de originele is?
Ferodo DS2500 ziet er ook nog wel interessant uit! FCP1628H voor €164 bij de AutoDoc. 5 tientjes duurder dan setje EBC Redstuff, zal ze eens qua specs vergelijken als ik weer achter de PC zit.BartMS schreef: 03 aug 2023, 19:12 Ik rij zelf op Zimmermann schijven met DS2500 blokken van ferrodo, erg blij mee happen koud als OEM en als ze warm zijn harder dan OEM enige nadeel is dat ze bij mij een plek pad deposit op de schijf achter gelaten hebben waardoor het nu voelt alsof m'n voorremmen krom zijn. Dit remt vanzelf er weer af maar duurt ff.
-
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
https://www.fineline-imports.nl/remmen/ ... 40735.html
Wellicht hier even een mailtje aan wagen? Misschien kan ie met de prijs mee.
Goed contact en vlotte levering.
Wellicht hier even een mailtje aan wagen? Misschien kan ie met de prijs mee.
Goed contact en vlotte levering.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Die rem mod had ik op mijn 130i , stopt erg goed voor oem en zeker op lichtere wagen
- Knot
- Berichten: 40064
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Die HpS zijn prima voor sportief staat, gaan lang mee en remstof veeg je zo van de wielen
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Fingers crossed dat er wat tell tale signes zijn die het bevestigen of ontkennen. Zou wel een bak zijn, de eerste pomp met 290kCamiel schreef: 03 aug 2023, 21:13 Geen idee! Heb geen documentatie kunnen vinden van vervangen van een waterpomp. Wel zaken als remmen, M-performance schokbrekers, beurtjes etc die bij de dealer zijn gedaan, maar waterpomp stond daar niet tussen. Dus zou kunnen dat het nog de originele is?

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.
- Dimitri
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Bij mijn N52 heb ik geen bewijs dat hij ooit vervangen is.. Twee garages die ernaar gekeken hebben dachten beide dat het nog de eerste pomp was. Dat zou betekenen dat hij al 260k meegaat.vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
Staat al 2 jaar hoog op mijn to-do lijstje maar still going strong.
- Camiel
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Ik lees online dat eigenlijk het hele hitteschild wel weg kan omdat ze toch nooit zo loeiheet worden bij een daily. Maar wat heb jij daarin moeten aanpassen? Ombuigen of afslijpen?Emiel schreef: 04 aug 2023, 04:25 Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.
Netjes ook, wel andere nummers dan wat je idd vaker hoort, over pompen die om de haverklap stuk gaan.Dimitri schreef: 04 aug 2023, 10:57Bij mijn N52 heb ik geen bewijs dat hij ooit vervangen is.. Twee garages die ernaar gekeken hebben dachten beide dat het nog de eerste pomp was. Dat zou betekenen dat hij al 260k meegaat.vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
Staat al 2 jaar hoog op mijn to-do lijstje maar still going strong.
Ik heb de pomp ook echt al sinds mei 2022 in de doos thuis klaarliggen, alleen moet wel echt een brug hebben om erbij te komen naar wat ik begrijp.
Thanks, die Hawk zijn wel gelijk de duurste van het stel. Ik heb nu de volgende opties;Knot schreef: 03 aug 2023, 22:45 Die HpS zijn prima voor sportief staat, gaan lang mee en remstof veeg je zo van de wielen
- EBC Redstuff ~EUR 115
- Ferodo DS2500 ~EUR 165
- Endless MX72 (PLUS) ~EUR 185 (incl verzending vanuit Japan...)
- Hawk HPS 5.0 ~EUR 198
- Knot
- Berichten: 40064
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
EBC vind ik eigenlijk alleen de Yellow maar wat doen, remt goed, veel remstof maar slijt ontzettend snel.
Ferodo hoor ik wel goede verhalen over de DS1.11 die hebben DF'ers op M2 en GR86, goede bite, weinig remstof
Hawk HPS vond ik heerlijk op daily's, weinig remstof, iets meer bite dan standaard maar vooral erg weinig slijtage. Niet voor een incidentele trackday overigens.
Ferodo hoor ik wel goede verhalen over de DS1.11 die hebben DF'ers op M2 en GR86, goede bite, weinig remstof
Hawk HPS vond ik heerlijk op daily's, weinig remstof, iets meer bite dan standaard maar vooral erg weinig slijtage. Niet voor een incidentele trackday overigens.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Bij een mechanisch aangedreven pomp kan ik die logica volgen. Elektronische pomp lijkt me gebruiksafhankelijk?vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Ik heb ze geknipt. Maar onderste deel wel degelijk laten zitten voor bescherming van de rubbers die er zitten. Maargoed eigenwijs is ook wijsCamiel schreef: 04 aug 2023, 14:00Ik lees online dat eigenlijk het hele hitteschild wel weg kan omdat ze toch nooit zo loeiheet worden bij een daily. Maar wat heb jij daarin moeten aanpassen? Ombuigen of afslijpen?Emiel schreef: 04 aug 2023, 04:25 Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.

- StefanW
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Endless! Heb die MX72 rondom op de performance remmen. Met straatgebruik prima en geen nadelen en op het circuit blijft het remmen.Camiel schreef: 04 aug 2023, 14:00 Thanks, die Hawk zijn wel gelijk de duurste van het stel. Ik heb nu de volgende opties;
- EBC Redstuff ~EUR 115
- Ferodo DS2500 ~EUR 165
- Endless MX72 (PLUS) ~EUR 185 (incl verzending vanuit Japan...)
- Hawk HPS 5.0 ~EUR 198
Komt nog wel import bij, waardoor het gelijk duurste in dit rijtje is. Maar blijven Endless remmen

- Camiel
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Ik zie dat ik hier wat stof moet afblazen. Meer dan een jaar geen post. Maar op speciaal verzoek toch weer even een update, want de E82 heeft niet bepaald stilgestaan in het afgelopen jaar, en ik ook niet.
In september vorig jaar ben ik met 2 vrienden naar Schotland geweest voor twee weken, waar we zijn aangekomen in Newcastle en vervolgens via Edinburgh, Loch Ness, via Inverness de NC500 gereden, waarna we via Isle of Skye naar Oban, Glasgow en terug naar Newcastle zijn gegaan. 50/50 gekampeerd en hotels, maar met de dakbak op de auto ging dat helemaal prima. En wat een fantastisch mooi land...
Sfeerimpressies:





Ik had uiteraard een berg gereedschap mee maar weinig nodig gehad behalve... de codelezer. Incidenteel kreeg ik een code op de achterste lambdasensoren, die allebei tegelijk boven hun efficiency waarde kwamen. Aangezien dit maar 1x in de 1000-1500km voor kwam verder weinig aandacht aan besteed (die eerste foutcode komt door de motorsoftwareupgrade naar 130i software en zit er permanent in maar doet niks).

Na de vakantie waren de achterbanden wel redelijk op, dus gelijk maar nieuwe Goodyear F1 Assymetric 6 besteld en laten plaatsen.

Dit jaar wel redelijk wat upgrades en preventief gedaan. In maart was de rem-upgrade aan de beurt. Vorig jaar dus een setje 335i klauwen, Zimmermann Z4 35is schijven (OE en scheelt ruim een kilo per schijf met de E90 schijven ivm aluminium hart) op de kop getikt, en uiteindelijk voor de Ferodo DS2500 blokken gegaan. Remt echt als een gek als het moet als ze warm zijn, maar er is ook normaal op straat mee te rijden zonder gepiep. Top combinatie. Ouwe schijven waren nog niet op maar het lag toch klaar...
Ook een Carplay module uit China laten komen en die gemonteerd, werkt echt top. Schermkwaliteit van een 16 jaar oud scherm is natuurlijk bagger, maar wel plug en play, OEM look en superstabiele verbinding. Erg happy mee.

Vervolgens in mei de waterpomp, thermostaat, de meeste koelvloeistofslangen (was er 1 vergeten te bestellen) en de koelvloeistof zelf vervangen. Die lagen al 2 jaar op de plank om preventief te vervangen, en moest er toch eens van komen. Wat een martelklus was dat, zeker met de beperkte ruimte die je op een EU-spec E82 hebt. Heb een brug gehuurd en ben van 08:30 tot 17:00 aan een stuk door bezig geweest, en toen had ik nog niet alles netjes op z'n plek.
Week later was ik er weer om een beurtje te doen (olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter, evenals bakolie en diffolie), dus toen alles maar weer netjes vast gezet (clipjes, bodemplaat etc). Ook de airco maar even laten vullen, die is weer ijskoud.
Waarom dit allemaal zo plotseling en kort op elkaar? Nou, in juni mocht de auto weer mee op een roadtrip, dit keer met m'n vriendin naar Italië. Daar wilde ik wel met een fatsoenlijk koelsysteem, goede remmen, verse vloeistoffen en navigatie rijden. Het idee was om naar Toscane te gaan en noordelijk te blijven, echter was het weer bagger dus zijn we uiteindelijk totaan het schiereiland bij Sorrento/Amalfikust gegaan. Golftassen mee, de dakbak weer op de auto en 3 weken heerlijk gekampeerd.



Ook nog een kleine mijlpaal (met de gebruikelijke BMW feestverlichting)

Al met al 5.000 km gereden in 3 weken, en op een steeds vaker terugkerend motorlampje na nul problemen gehad. Veel passen waren nog dicht in Oostenrijk/Zwitserland, maar wel de Passo della Futa en de Raticosa kunnen rijden, wat een feest! Je merkt wel dat je met een berg kampeeruitrusting onderweg bent en de motoren vliegen je links en rechts voorbij, maar heerlijk sturen doet die 125i wel.
Inmiddels weer thuis sinds midden juli, en sinds deze week heeft de auto ook weer een nieuwe APK. Hij krijgt echter wel wat kapsones; twee weken terug wilde het passagiersraam ineens niet meer dicht, alleen maar naar beneden, en viel met een grote klap in de deur. Deurmechanisme kapot gelopen, nieuwe is inmiddels binnen maar even handmatig het raam dichtgedrukt en vast geductapet for the time being.

Afgelopen zondag, twee dagen voor de APK, kwam het motorlampje weer omhoog, nadat hij een maand/400km weg was gebleven. Twee nieuwe Bosch achterste lambdasensoren zijn binnen, nu nog een keer de auto op de brug. Na reset gelukkig wel gewoon door de APK gekomen. En vanochtend parkeerde ik de auto na een kort ritje en kwam er rook onder de motorkap vandaan; kleppendekselpakking druppelt nu (ipv zweten) op het uitlaatspruitstuk, dus roken en stinken. Had die pakking preventief ook al 2.5 jaar liggen, wordt blijkbaar toch tijd om te vervangen...
Ook weer even naar de toekomst kijken; actief naar een huis aan het kijken ipv appartement huren in de stad, moet iets mét garage zijn, dus hopelijk binnen afzienbare tijd m'n eigen sleutelplek. In juni nog een bod gedaan op een huis met bijna 100m2 loods erbij, helaas misgelopen op 1000 euro... Door dat plan wel minder budget voor upgrades. Schokbrekers vóór zijn nog origineel (zag ik bij het vervangen van de remmen). Met inmiddels 302.500km is het frisse dáár wel vanaf. Achter zijn ze wel vervangen, maar inmiddels ook alweer 6 jaar /100.000km geleden. Tijd dus voor een setje Bilstein B12. De motor -en baksteunen liggen klaar om nog een keer vervangen te worden. M3 draagarmen wil ik tegelijk met schokbrekers doen. Diff moet daarna een keer komen, en daarmee de diff -en subframerubbers achter - maar mogelijk kijken we dan al naar 2026
Al met al bevalt de E82 nog steeds super na 2.5 jaar/30.000 km. Mijn doel is echt om hier over time de best sturende E82 van te maken met het plug-en-play platform wat BMW hiermee gebouwd heeft. Het heeft niet de snelheid van een 135i/1M, niet de wendbaarheid van een Mini of het lage gewicht van een Lotus, maar met de juiste upgrades is het de perfecte middenweg. Op dijkweggetjes, door bergpassen of Schotse Hooglanden heb je toch niks aan 600pk, dáár wil ik juist de handbak, de achterwielaandrijving en de zescilinder ervaren. De restwaarde met 300.000 km is toch veel minder dan ik erin heb zitten en erin wil steken. Ik zal niet zeggen dat er niks naast komt zodra ik een garage, maar déze auto rij ik op.
In september vorig jaar ben ik met 2 vrienden naar Schotland geweest voor twee weken, waar we zijn aangekomen in Newcastle en vervolgens via Edinburgh, Loch Ness, via Inverness de NC500 gereden, waarna we via Isle of Skye naar Oban, Glasgow en terug naar Newcastle zijn gegaan. 50/50 gekampeerd en hotels, maar met de dakbak op de auto ging dat helemaal prima. En wat een fantastisch mooi land...
Sfeerimpressies:





Ik had uiteraard een berg gereedschap mee maar weinig nodig gehad behalve... de codelezer. Incidenteel kreeg ik een code op de achterste lambdasensoren, die allebei tegelijk boven hun efficiency waarde kwamen. Aangezien dit maar 1x in de 1000-1500km voor kwam verder weinig aandacht aan besteed (die eerste foutcode komt door de motorsoftwareupgrade naar 130i software en zit er permanent in maar doet niks).

Na de vakantie waren de achterbanden wel redelijk op, dus gelijk maar nieuwe Goodyear F1 Assymetric 6 besteld en laten plaatsen.

Dit jaar wel redelijk wat upgrades en preventief gedaan. In maart was de rem-upgrade aan de beurt. Vorig jaar dus een setje 335i klauwen, Zimmermann Z4 35is schijven (OE en scheelt ruim een kilo per schijf met de E90 schijven ivm aluminium hart) op de kop getikt, en uiteindelijk voor de Ferodo DS2500 blokken gegaan. Remt echt als een gek als het moet als ze warm zijn, maar er is ook normaal op straat mee te rijden zonder gepiep. Top combinatie. Ouwe schijven waren nog niet op maar het lag toch klaar...
Ook een Carplay module uit China laten komen en die gemonteerd, werkt echt top. Schermkwaliteit van een 16 jaar oud scherm is natuurlijk bagger, maar wel plug en play, OEM look en superstabiele verbinding. Erg happy mee.

Vervolgens in mei de waterpomp, thermostaat, de meeste koelvloeistofslangen (was er 1 vergeten te bestellen) en de koelvloeistof zelf vervangen. Die lagen al 2 jaar op de plank om preventief te vervangen, en moest er toch eens van komen. Wat een martelklus was dat, zeker met de beperkte ruimte die je op een EU-spec E82 hebt. Heb een brug gehuurd en ben van 08:30 tot 17:00 aan een stuk door bezig geweest, en toen had ik nog niet alles netjes op z'n plek.
Week later was ik er weer om een beurtje te doen (olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter, evenals bakolie en diffolie), dus toen alles maar weer netjes vast gezet (clipjes, bodemplaat etc). Ook de airco maar even laten vullen, die is weer ijskoud.
Waarom dit allemaal zo plotseling en kort op elkaar? Nou, in juni mocht de auto weer mee op een roadtrip, dit keer met m'n vriendin naar Italië. Daar wilde ik wel met een fatsoenlijk koelsysteem, goede remmen, verse vloeistoffen en navigatie rijden. Het idee was om naar Toscane te gaan en noordelijk te blijven, echter was het weer bagger dus zijn we uiteindelijk totaan het schiereiland bij Sorrento/Amalfikust gegaan. Golftassen mee, de dakbak weer op de auto en 3 weken heerlijk gekampeerd.



Ook nog een kleine mijlpaal (met de gebruikelijke BMW feestverlichting)

Al met al 5.000 km gereden in 3 weken, en op een steeds vaker terugkerend motorlampje na nul problemen gehad. Veel passen waren nog dicht in Oostenrijk/Zwitserland, maar wel de Passo della Futa en de Raticosa kunnen rijden, wat een feest! Je merkt wel dat je met een berg kampeeruitrusting onderweg bent en de motoren vliegen je links en rechts voorbij, maar heerlijk sturen doet die 125i wel.
Inmiddels weer thuis sinds midden juli, en sinds deze week heeft de auto ook weer een nieuwe APK. Hij krijgt echter wel wat kapsones; twee weken terug wilde het passagiersraam ineens niet meer dicht, alleen maar naar beneden, en viel met een grote klap in de deur. Deurmechanisme kapot gelopen, nieuwe is inmiddels binnen maar even handmatig het raam dichtgedrukt en vast geductapet for the time being.

Afgelopen zondag, twee dagen voor de APK, kwam het motorlampje weer omhoog, nadat hij een maand/400km weg was gebleven. Twee nieuwe Bosch achterste lambdasensoren zijn binnen, nu nog een keer de auto op de brug. Na reset gelukkig wel gewoon door de APK gekomen. En vanochtend parkeerde ik de auto na een kort ritje en kwam er rook onder de motorkap vandaan; kleppendekselpakking druppelt nu (ipv zweten) op het uitlaatspruitstuk, dus roken en stinken. Had die pakking preventief ook al 2.5 jaar liggen, wordt blijkbaar toch tijd om te vervangen...

Ook weer even naar de toekomst kijken; actief naar een huis aan het kijken ipv appartement huren in de stad, moet iets mét garage zijn, dus hopelijk binnen afzienbare tijd m'n eigen sleutelplek. In juni nog een bod gedaan op een huis met bijna 100m2 loods erbij, helaas misgelopen op 1000 euro... Door dat plan wel minder budget voor upgrades. Schokbrekers vóór zijn nog origineel (zag ik bij het vervangen van de remmen). Met inmiddels 302.500km is het frisse dáár wel vanaf. Achter zijn ze wel vervangen, maar inmiddels ook alweer 6 jaar /100.000km geleden. Tijd dus voor een setje Bilstein B12. De motor -en baksteunen liggen klaar om nog een keer vervangen te worden. M3 draagarmen wil ik tegelijk met schokbrekers doen. Diff moet daarna een keer komen, en daarmee de diff -en subframerubbers achter - maar mogelijk kijken we dan al naar 2026

Al met al bevalt de E82 nog steeds super na 2.5 jaar/30.000 km. Mijn doel is echt om hier over time de best sturende E82 van te maken met het plug-en-play platform wat BMW hiermee gebouwd heeft. Het heeft niet de snelheid van een 135i/1M, niet de wendbaarheid van een Mini of het lage gewicht van een Lotus, maar met de juiste upgrades is het de perfecte middenweg. Op dijkweggetjes, door bergpassen of Schotse Hooglanden heb je toch niks aan 600pk, dáár wil ik juist de handbak, de achterwielaandrijving en de zescilinder ervaren. De restwaarde met 300.000 km is toch veel minder dan ik erin heb zitten en erin wil steken. Ik zal niet zeggen dat er niks naast komt zodra ik een garage, maar déze auto rij ik op.
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Goed verhaal en het werd inderdaad tijd voor een update 
Ben je met z’n drieen in de E82 naar Schotland geweest? En, zo ja, hoe bepaalde je dan wie er op het strafbankje moest?
Wel echt een geweldige trip. De Highlands zijn echt nergens mee te vergelijken (vind ik)

Ben je met z’n drieen in de E82 naar Schotland geweest? En, zo ja, hoe bepaalde je dan wie er op het strafbankje moest?
Wel echt een geweldige trip. De Highlands zijn echt nergens mee te vergelijken (vind ik)
- Martijn M
- Berichten: 3633
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Mooie trips gemaakt! Leuke update, en netjes dat ie al op 3 ton staat.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
En dat is hoe een dergelijke auto moet zijn. Top keuze dus.Camiel schreef: 16 aug 2024, 18:38 Het heeft niet de snelheid van een 135i/1M, niet de wendbaarheid van een Mini of het lage gewicht van een Lotus, maar met de juiste upgrades is het de perfecte middenweg.
Mooie roadtrips!
- jos_br
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Gaaf, hier heb je zo'n auto voor!
Jos.
Jos.
- Knot
- Berichten: 40064
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Goede upgrades, onderhoud en prachtige tripjes zeg, dat geeft voldoening voor je dagen sleutelen lijkt me!