Kadett schreef: 16 aug 2024, 18:28
Het helpt ook niet dat er jaarlijks 100.000en m2 asfalt bijgelegd wordt over de wereld heen wat warmte vasthoudt. Gebouwen, bestrating, alles wordt bijgebouwd en houd als een batterij warmte vast.
Als ik in de zomer in de vroege ochtend van huis door de weilanden fiets is het heerlijk koel terwijl in de bebouwing het best al warm is.
Oftewel het is een bevolkingsoverschot probleem
Precies. Bij mijn vliegopleiding nog geleerd: warmte komt van beneden, niet van boven. Anders zou het bovenop een berg ook warmer moeten zijn (dichter bij de zon) ipv. koeler. De zon verwarmt het aardoppervlak, dat is vervolgens de warmte die je vooral voelt.
Als ik met de Cessna vlieg merk ik dat altijd heel sterk. Ik vlieg meestal vrij laag (1500 tot 2500 voet, dus zo'n 500 tot 800 meter ongeveer). Als je op een zonnige dag boven bomen/bos komt of boven zandgrond schiet je zo een stuk omhoog, soms zo enkele tientallen meters. Puur door de warme lucht die daar opstijgt. Bomen en zandgrond houden de warmte goed vast, net als gebouwen en natuurlijk asfalt/beton. Boven grasland of boven water heb je dat juist weer niet, daar blijft de temperatuur veel constanter.