Co-ordsport X1 Concept

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Co-ordsport X1 Concept

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 10:25

Hij staat in Engelse drop, omdat hij uit Engeland komt. Maar onderhuids is dit een Mitsubishi Evo 8. Auto weegt maar 1000kg, dus dat is een behoorlijk stuk minder dan een normale Evo. Hij was bij de VLN omdat de ADAC de auto moest inspecteren om toegelaten te worden voor deelname volgend jaar aan de VLN. Ook is het de bedoeling om de auto linksgestuurd te gaan maken. Ze hebben net een Duitse vestiging geopend op 30 minuten van de Ring vandaan.

Het is allemaal nog een concept, maar het ziet er wel leuk uit vond ik zelf. Zeker met zo weinig gewicht op een Evo-chassis moet dat ook wel aardig rijden.

Ik heb de 'vertegenwoordiger' die erbij stond nog even gesproken. Het bedrijf heet Co-ordsport en is dealer van Evo-accessoires en tuningmaterialen: http://www.coordsport.com/

[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3279.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3280.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3281.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3282.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3283.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3284.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 12:17

:shock: wow wow wow hahaha goede vondst zeg, zo mag ik ze graag zien, stoer jasje en belangrijkste maar 1000kg :shock: 8) lekker lekker, ik zie potenties, en met een EVO onderstel/motor/enz moet dat gaan als de brandweer in zo'n lichte auto :twisted: ff tunen tot rond de 360pk en je hebt een echt monster....we gaan deze auto volgen 8)
Aan de zijkant heeft ie wel wat trekjes van een Lancia rally 037 ofzo? en de voorkant Nissan achtig , ik vind hem gaaf 8)

Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 12:53

Ja, dat is inderdaad een slecht idee :P Daarom hebben wij op 'onze' VLN Evo VI TME ook de remmen zo gewoon gelaten. Alleen dan met Mov'it remmen voor en achter.

[img:1500:998]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3596.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 okt 2007, 13:04

Erg veel gave ontwikkeling. Al prijzen bekend?

Michel

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 13:10

@Michel: Over prijzen kon hij nog niet zo veel zeggen, maar hij zou me meer informatie mailen als hij weer in de UK was.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 13:46

Stéphane schreef:@Michel: Over prijzen kon hij nog niet zo veel zeggen, maar hij zou me meer informatie mailen als hij weer in de UK was.
ben daar ook benieuwd naar, dacht al eerst dit is dat projeckt van die rally schuur euhm? anyway die bouwden zo'n proto op een subaru onderstel, prodrive geloof ik....de P2

[img:395:181]http://www.jalopnik.com/cars/images/pro ... how_12.jpg[/img]

meer foto's hier:

http://jalopnik.com/cars/custom-carshot ... 148391.php

maar ik denk dat ik de X1 on topic toch mooier vind...

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 28 okt 2007, 13:51

deze is toch wel heel vet, en idd, net zoiets als de prodrive P2

geduchte concurrenten dus.

moet meer van zulk soort spul komen, en een beetje betaalbaar zijn

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 14:05

XWorks X1 concept Specification:

2 seat coupe
350-500bhp turbo charged 2litre
4 wheel drive
1180Kg road car – 1000Kg track day car
Carbon tub, aluminium subframes and suspension
From only £45000 (dat is vanaf 66.600,-euro...)

hm...dus een voor op de weg-auto gaat toch nog 1180kg wegen, nog niet veel maar beduidend meer dan de 1000kg...track-car...

hier meer zelfs een video, let op de bodyroll...it needs magneticride?:

http://www.xtreme-uk.net/X1Concept.asp? ... details=17

2 Seat Concept


Carbon Tub


Aluminium Subframes and Suspension


2 Litre Turbo Charged 350-500 BHP


4 Wheel Drive


18" Lightweight Alloys with 235/40 Tyres


1180kg Road Car


1000kg Track Car

GTRene

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 okt 2007, 16:35

GTRene schreef:.....

Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...
Nerd alert/attack :P
Maakt niet uit waar de klauw zit, tenminste, niet voor het krachtenspel op de as en heeft dus ook geen extra invloed op wel of niet duiken.
Er treedt een moment op, en of de klauw nu voor of achter zit, het moment heeft dezelfde richting. De kracht die wordt opgewekt tussen het frictiemateriaal en de schijf wordt "gecompenseerd" door een reaktiekracht in/op de as van het wiel. Beetje lastig om uit te leggen, maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer :wink:
Het plaatsen van de klauw heeft eerder te maken met warmtehuishouding denk ik.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10865
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 28 okt 2007, 16:44

En gewichtsverdeling. Kan zijn dat de gewichtsverdeling net wat beter uitkomt als de klauw voor de as zit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 17:33

Maik schreef:
GTRene schreef:.....

Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...
Nerd alert/attack :P
Maakt niet uit waar de klauw zit, tenminste, niet voor het krachtenspel op de as en heeft dus ook geen extra invloed op wel of niet duiken.
Er treedt een moment op, en of de klauw nu voor of achter zit, het moment heeft dezelfde richting. De kracht die wordt opgewekt tussen het frictiemateriaal en de schijf wordt "gecompenseerd" door een reaktiekracht in/op de as van het wiel. Beetje lastig om uit te leggen, maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer :wink:
Het plaatsen van de klauw heeft eerder te maken met warmtehuishouding denk ik.
Nerd alert 2 :P
Het heeft wel wat invloed, immers de klauw zit vast aan het onderstel/chassis, als de klauw voor de schijf zit is de hefboom langer en wil ie in theorie de auto achter optillen ik weet dat het op de as "niks" uitmaakt maar wel op de krachten op het chassis hefboom immers de klauw zit wel vast en de hefboom is dan iets langer als dan dat de klauw achteraan de schijf zou zitten...althans mijnziens, misschien dat het niet veel uitmaakt, maar dan nog, beter het gewicht tussen de wielen dan voor de wielen(ook hefboom) :roll: nahja...hahaha maakt ook niet uit, anders moet ik veels te diep graven weer :lol: :wink:
nb en het is ook op het onderstel van de EVO en die had de remklauw al zo schijnbaar? dus zal ook kosten technisch van invloed zijn geweest om he zo te laten :roll:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8383
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 28 okt 2007, 17:53

Joy Jolliffe schreef:En gewichtsverdeling. Kan zijn dat de gewichtsverdeling net wat beter uitkomt als de klauw voor de as zit.
Zou het dan niet logischer zijn om die (zware) klauwen altijd zo ver mogelijk naar het middelpunt te plaatsen?
Dus achter de schijf op de vooras en voor de as op de achteras.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 28 okt 2007, 18:22

Laten we dan hem zo laag mogelijk plaatsen... :lol:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 18:29

Zolang vóór en achter maar tegenovergesteld zitten is er volgens mij niets aan de hand.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 18:45

Stéphane schreef:Zolang vóór en achter maar tegenovergesteld zitten is er volgens mij niets aan de hand.
niks aan de hand denk je? zal niet echt een probleem zijn, maar waarom zou Porsche zijn remmen zo hebben...dar weten ze meestal aardig hoe en wat, trouwens jaaaaaaaren geleden eens wat over gelezen het hoe en waarom van het plaatsen der remklauwen...maar wanneer dat was :roll:

[img:800:600]http://www.butzi.cz/clanky/seriove/nove ... _ep_03.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10865
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 28 okt 2007, 18:53

Peter Tunissen schreef:
Joy Jolliffe schreef:En gewichtsverdeling. Kan zijn dat de gewichtsverdeling net wat beter uitkomt als de klauw voor de as zit.
Zou het dan niet logischer zijn om die (zware) klauwen altijd zo ver mogelijk naar het middelpunt te plaatsen?
Dus achter de schijf op de vooras en voor de as op de achteras.
Ja dat is zeker logischer. Maar ja, wat de feitelijke reden is blijft gissen.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 22:26

@Rene: Porsche weet zeker wel wat remmen zijn, maar wat ik zeg klopt gewoon. Dat zijn de feiten. Remmen op die X1 kloppen qua positie ook wel, het zijn alleen van die goedkope Brembo units. En dit komt uit de mond van iemand die het wel weet, namelijk iemand die zelf remmen maakt en ontwerpt.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 28 okt 2007, 23:28

Staat mij iets bij dat het voor de koeling beter is om de klauw achter te plaatsen. Vangt op die manier meer rijwind, en koelt daarom beter. Alleen kan het soms niet altijd door het type wielophanging die gebruikt word.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2007, 11:39

En de gewichtsverdeling is beter door alles dichter naar het middenpunt te plaatsen. :)

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 okt 2007, 12:32

It's all in the small details!!! 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten