Co-ordsport X1 Concept
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Co-ordsport X1 Concept
Hij staat in Engelse drop, omdat hij uit Engeland komt. Maar onderhuids is dit een Mitsubishi Evo 8. Auto weegt maar 1000kg, dus dat is een behoorlijk stuk minder dan een normale Evo. Hij was bij de VLN omdat de ADAC de auto moest inspecteren om toegelaten te worden voor deelname volgend jaar aan de VLN. Ook is het de bedoeling om de auto linksgestuurd te gaan maken. Ze hebben net een Duitse vestiging geopend op 30 minuten van de Ring vandaan.
Het is allemaal nog een concept, maar het ziet er wel leuk uit vond ik zelf. Zeker met zo weinig gewicht op een Evo-chassis moet dat ook wel aardig rijden.
Ik heb de 'vertegenwoordiger' die erbij stond nog even gesproken. Het bedrijf heet Co-ordsport en is dealer van Evo-accessoires en tuningmaterialen: http://www.coordsport.com/
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3279.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3280.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3281.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3282.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3283.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3284.jpg[/img]
Het is allemaal nog een concept, maar het ziet er wel leuk uit vond ik zelf. Zeker met zo weinig gewicht op een Evo-chassis moet dat ook wel aardig rijden.
Ik heb de 'vertegenwoordiger' die erbij stond nog even gesproken. Het bedrijf heet Co-ordsport en is dealer van Evo-accessoires en tuningmaterialen: http://www.coordsport.com/
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3279.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3280.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3281.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3282.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3283.jpg[/img]
[img:2000:1333]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3284.jpg[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06


Aan de zijkant heeft ie wel wat trekjes van een Lancia rally 037 ofzo? en de voorkant Nissan achtig , ik vind hem gaaf 8)
Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Ja, dat is inderdaad een slecht idee
Daarom hebben wij op 'onze' VLN Evo VI TME ook de remmen zo gewoon gelaten. Alleen dan met Mov'it remmen voor en achter.
[img:1500:998]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3596.jpg[/img]

[img:1500:998]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_3596.jpg[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ben daar ook benieuwd naar, dacht al eerst dit is dat projeckt van die rally schuur euhm? anyway die bouwden zo'n proto op een subaru onderstel, prodrive geloof ik....de P2Stéphane schreef:@Michel: Over prijzen kon hij nog niet zo veel zeggen, maar hij zou me meer informatie mailen als hij weer in de UK was.
[img:395:181]http://www.jalopnik.com/cars/images/pro ... how_12.jpg[/img]
meer foto's hier:
http://jalopnik.com/cars/custom-carshot ... 148391.php
maar ik denk dat ik de X1 on topic toch mooier vind...
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
XWorks X1 concept Specification:
2 seat coupe
350-500bhp turbo charged 2litre
4 wheel drive
1180Kg road car – 1000Kg track day car
Carbon tub, aluminium subframes and suspension
From only £45000 (dat is vanaf 66.600,-euro...)
hm...dus een voor op de weg-auto gaat toch nog 1180kg wegen, nog niet veel maar beduidend meer dan de 1000kg...track-car...
hier meer zelfs een video, let op de bodyroll...it needs magneticride?:
http://www.xtreme-uk.net/X1Concept.asp? ... details=17
2 Seat Concept
Carbon Tub
Aluminium Subframes and Suspension
2 Litre Turbo Charged 350-500 BHP
4 Wheel Drive
18" Lightweight Alloys with 235/40 Tyres
1180kg Road Car
1000kg Track Car
GTRene
2 seat coupe
350-500bhp turbo charged 2litre
4 wheel drive
1180Kg road car – 1000Kg track day car
Carbon tub, aluminium subframes and suspension
From only £45000 (dat is vanaf 66.600,-euro...)
hm...dus een voor op de weg-auto gaat toch nog 1180kg wegen, nog niet veel maar beduidend meer dan de 1000kg...track-car...
hier meer zelfs een video, let op de bodyroll...it needs magneticride?:
http://www.xtreme-uk.net/X1Concept.asp? ... details=17
2 Seat Concept
Carbon Tub
Aluminium Subframes and Suspension
2 Litre Turbo Charged 350-500 BHP
4 Wheel Drive
18" Lightweight Alloys with 235/40 Tyres
1180kg Road Car
1000kg Track Car
GTRene
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Nerd alert/attackGTRene schreef:.....
Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...

Maakt niet uit waar de klauw zit, tenminste, niet voor het krachtenspel op de as en heeft dus ook geen extra invloed op wel of niet duiken.
Er treedt een moment op, en of de klauw nu voor of achter zit, het moment heeft dezelfde richting. De kracht die wordt opgewekt tussen het frictiemateriaal en de schijf wordt "gecompenseerd" door een reaktiekracht in/op de as van het wiel. Beetje lastig om uit te leggen, maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer

Het plaatsen van de klauw heeft eerder te maken met warmtehuishouding denk ik.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Nerd alert 2Maik schreef:Nerd alert/attackGTRene schreef:.....
Trouwens waarom die remmen de klauwen op zo'n "vreemde" plaats, zo duikt de auto enorm met remmen...voor hoort de klauw toch achter te zitten en achter juist aan de voorkant van de schijf? dit om aan de voorkant waar ie toch al wil duiken de auto als het ware iets omhoog te houden door het aangrijppunt aan de achterkant te doen, en aan de achtekant het aangrijppunt aan de voorkant van de schijf om de auto laag te houden..strange de set-up die zij kozen, mijns inziens niet echt super gekozen...![]()
Maakt niet uit waar de klauw zit, tenminste, niet voor het krachtenspel op de as en heeft dus ook geen extra invloed op wel of niet duiken.
Er treedt een moment op, en of de klauw nu voor of achter zit, het moment heeft dezelfde richting. De kracht die wordt opgewekt tussen het frictiemateriaal en de schijf wordt "gecompenseerd" door een reaktiekracht in/op de as van het wiel. Beetje lastig om uit te leggen, maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer![]()
Het plaatsen van de klauw heeft eerder te maken met warmtehuishouding denk ik.

Het heeft wel wat invloed, immers de klauw zit vast aan het onderstel/chassis, als de klauw voor de schijf zit is de hefboom langer en wil ie in theorie de auto achter optillen ik weet dat het op de as "niks" uitmaakt maar wel op de krachten op het chassis hefboom immers de klauw zit wel vast en de hefboom is dan iets langer als dan dat de klauw achteraan de schijf zou zitten...althans mijnziens, misschien dat het niet veel uitmaakt, maar dan nog, beter het gewicht tussen de wielen dan voor de wielen(ook hefboom)



nb en het is ook op het onderstel van de EVO en die had de remklauw al zo schijnbaar? dus zal ook kosten technisch van invloed zijn geweest om he zo te laten

- Peter Tunissen
- Berichten: 8383
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Zou het dan niet logischer zijn om die (zware) klauwen altijd zo ver mogelijk naar het middelpunt te plaatsen?Joy Jolliffe schreef:En gewichtsverdeling. Kan zijn dat de gewichtsverdeling net wat beter uitkomt als de klauw voor de as zit.
Dus achter de schijf op de vooras en voor de as op de achteras.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
niks aan de hand denk je? zal niet echt een probleem zijn, maar waarom zou Porsche zijn remmen zo hebben...dar weten ze meestal aardig hoe en wat, trouwens jaaaaaaaren geleden eens wat over gelezen het hoe en waarom van het plaatsen der remklauwen...maar wanneer dat wasStéphane schreef:Zolang vóór en achter maar tegenovergesteld zitten is er volgens mij niets aan de hand.

[img:800:600]http://www.butzi.cz/clanky/seriove/nove ... _ep_03.jpg[/img]
- Joy
- Berichten: 10865
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Ja dat is zeker logischer. Maar ja, wat de feitelijke reden is blijft gissen.Peter Tunissen schreef:Zou het dan niet logischer zijn om die (zware) klauwen altijd zo ver mogelijk naar het middelpunt te plaatsen?Joy Jolliffe schreef:En gewichtsverdeling. Kan zijn dat de gewichtsverdeling net wat beter uitkomt als de klauw voor de as zit.
Dus achter de schijf op de vooras en voor de as op de achteras.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten