EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 19 jul 2024, 11:50

Robin schreef: 19 jul 2024, 11:12
Luco schreef: 19 jul 2024, 11:09
Robin schreef: 19 jul 2024, 11:05 Kom eens met een argument tegen mijn punten Luco, hoe is het met Greta, niet er voor wegdraaien. Zo schijnheilig ben jij ook weer niet!
Nee robin, want alleen jouw mening telt, zolang jij niet reageert op argumenten maar wel zelf elke keer maar weer over prijzen begint terwijl jezelf een auto rijdt die 3 keer zo duur is (het is je heel hartelijk gegund) voel ik me absoluut niet geroepen om met jouw een discussie aan te gaan, want die is zinloos en krijgen we weer in 15 van de 20 posts per pagina jouw mening te horen alsof dat de enige mening is die telt, zo nu ben ik weer weg uit het EV afzeiktopic :coffee:
Nee Luco, lieve jongen. Martijn komt met 'n verhaal, Bram komt met 'n tegenargument die hout snijdt, ik geef dat op mijn manier nog even aan(dus niet eens mijn mening) dat een ieder voor zich spreekt(ik ook), maar JIJ zeer zeker ook. Duidelijk zo? Klaar met je. Als je 't niet kunt winnen krijg je deze flapdrolverhalen, ik ken je wel daarin.
Bram zijn tegen argument snijdt geen hout want wat je zegt appels met appels vergelijk dus 4jr oude EV v.s. 4jr oude even grote ICE is even duur in aanschaf, dat veel mensen die niet kunnen kopen is al jaren zo daarom is de NL vloot al jaren 10jr+ gemiddeld oud.

En volgens mij zegt niemand hier dat "de hele wereld" EV moet worden EV is gewoon een brandstofsoort naast benzine, diesel en gas die toevallig in NL relatief goed werkt (korte afstanden, gematigd climaat en vlak) en door ons belasting stelsel goedkoper rijdt dan een ICE (jaa daar kan je iets van vinden maar als individu toch niet veranderen).

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 jul 2024, 11:51

Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 07:25
Bram schreef: 18 jul 2024, 22:26 Daarnaast kan Piet particulier zo'n auto helemaal niet betalen.
Das kul argument want die groep mensen kan überhaupt geen 4-5jr oude auto kopen.

Een 4-5jr oude benzine auto is net zo duur als een even oude EV, die moet je met elkaar vergelijken en niet de totale groep mensen die überhaupt geen nieuwe of jong gebruikte auto kunnen betalen.

1 op 20 benzine kost nog altijd 10eur per 100km
1 op 5 stroom kost 6eur per 100km

Ik zal me weer stil houden in dit topic want van enig positief tegengeluid is DF niet gediend ;)
Ok, laat ik het anders stellen.

Piet particulier kan beide niet betalen, maar heeft nu in ieder geval nog de mogelijkheid om voor weinig geld redelijk betrouwbaar rond te hobbelen, zoals wij met de Twingo doen. Dus die is nu helemaal niet bezig met een elektrische auto, en aangezien er de afgelopen jaren alleen maar grote fors geprijsde EV's op de markt gekomen zijn, is er nog geen interessant tweedehands aanbod voor Piet particulier. En al kan die dat wel betalen, batterijen van EV's zijn nu (nog) stervensduur om te vervangen, dus dat durft Piet niet.

Knot

Bericht door Knot » 19 jul 2024, 11:53

Ik zou echt enkel een EV gaan rijden als we dermate veel panelen hadden zodat het "gratis" was, maargoed, als de 3 jaar vast afgelopen zijn is dat ook over en mag je gaan betalen voor je teruglevering etc, dan zie ik er niks meer in.

Het moet een dermate groot voordeel op leveren anders trappen mensen er niet in, zie de bijtelling van 0%, 4% etc, toen gingen ze als zoete broodjes.

Het blijft goedkoper rijden aan verbruik per km en geen oliebeurtje, bougies enz, veel minder remblokken maar een hoop rijden niet zoveel dat het echt zin heeft. Wij tanken alle 3 de auto's 1x per maand, soms doen we nog langer met een tank, zeker in de zomer. Wat boeit mij die zeg € 200 per maand dan, is € 2400 per jaar, je weet wat je hebt nu, geen shit met laden, geen defecte accu's, geen twijfelachtige waardevermindering etc.
Laatst gewijzigd door Knot op 19 jul 2024, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 19 jul 2024, 11:54

Eens met Boris als EV rijder. Het wensdenken van een relatief kleine groep deugers die middels diploma-democratie wel even bepalen wat zij goed voor jou vinden is niet realistisch. Tenminste dat vind ik, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ze al behoorlijke stappen hebben gemaakt, helaas. Als ik gisteren in de Giulia om 22 uur uit mijn werk kom is het lekker ff een stukje sturen. Als ik om 16:30 in de auto stap zou ik weer prima kunnen leven met een stille zoevende EV. Ik heb zelf altijd geroepen dat een EV, wat mij betreft prima is voor woon/werk met eigen laadplek en eventueel zonnepanelen. Je zal mij niet horen beweren dat het een aanrader is voor iedereen. Dat is het gewoon niet. Mij zie je niet in een buurtpaalapp :roll:

Gr Ron

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:56

Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 11:50 [

Bram zijn tegen argument snijdt geen hout want wat je zegt appels met appels vergelijk dus 4jr oude EV v.s. 4jr oude even grote ICE is even duur in aanschaf, dat veel mensen die niet kunnen kopen is al jaren zo daarom is de NL vloot al jaren 10jr+ gemiddeld oud.

En volgens mij zegt niemand hier dat "de hele wereld" EV moet worden EV is gewoon een brandstofsoort naast benzine, diesel en gas die toevallig in NL relatief goed werkt (korte afstanden, gematigd climaat en vlak) en door ons belasting stelsel goedkoper rijdt dan een ICE (jaa daar kan je iets van vinden maar als individu toch niet veranderen).
Dat heeft zegmaarboris al uitgelegd Martijn, een 320 vs een iPace uit 2019, bijft de iPace staan.

Niemand 'hier' zegt dat dat de 'hele wereld' aan de EV moet, maar IK wel Martijn. Want dat is de bedoeling natuurlijk, overheden wereldwijd de boel naar hun hand zetten qua voertuigbezit/kosten: jij begon over Musk :Denk jij dat die man alleen NL en een paar zeer rijke landen(CH en Noorwegen) voor ogen heeft om z'n Teslas af te zetten? En de Chinese asutomerken met steun van de overheid. Dat is dan wel erg 'ignorant' sorry.

En ja in NL komt de EV prima uit de verf, klopt, we weten inderdaad waarom...

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 12:00

Woon werk/daily zie ik 'n E208, Mini Electric, basis Model 3 zeker zitten, als er 'n laadpaal in die parkingplaats komt bij mij.
Ik zie mijn voordelen zeer zeker en die van anderen hier ook hoor. Maar voor 90% niet te doen. Dus over 10-20 jaar rijden we gewoon leuke mild hybrids en worden er nog geqwoon benzinemotoren vervaardigd.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 19 jul 2024, 12:10

Robin schreef: 19 jul 2024, 11:12
Luco schreef: 19 jul 2024, 11:09
Robin schreef: 19 jul 2024, 11:05 Kom eens met een argument tegen mijn punten Luco, hoe is het met Greta, niet er voor wegdraaien. Zo schijnheilig ben jij ook weer niet!
Nee robin, want alleen jouw mening telt, zolang jij niet reageert op argumenten maar wel zelf elke keer maar weer over prijzen begint terwijl jezelf een auto rijdt die 3 keer zo duur is (het is je heel hartelijk gegund) voel ik me absoluut niet geroepen om met jouw een discussie aan te gaan, want die is zinloos en krijgen we weer in 15 van de 20 posts per pagina jouw mening te horen alsof dat de enige mening is die telt, zo nu ben ik weer weg uit het EV afzeiktopic :coffee:
Nee Luco, lieve jongen. Martijn komt met 'n verhaal, Bram komt met 'n tegenargument die hout snijdt, ik geef dat op mijn manier nog even aan(dus niet eens mijn mening) dat een ieder voor zich spreekt(ik ook), maar JIJ zeer zeker ook. Duidelijk zo? Klaar met je. Als je 't niet kunt winnen krijg je deze flapdrolverhalen, ik ken je wel daarin.
:popcorn: :tooth:

Bombadil

Bericht door Bombadil » 19 jul 2024, 13:25

voor NL is afschaffing vrijstelling wegenbelasting natuurlijk dodelijk. Aangezien het nieuwe kabinet een begrotingsgat geërfd heeft, kunnen ze weinig doen.

Vervolgens rijdt Jan Modaal maar verder met zn 15 jaar oude uitstootkanon. En schrijven nieuwe EVs hard af.

ook in DE trouwens 'Elektro notbremse':
https://m.focus.de/auto/news/autoabsatz ... 39787.html
Robin schreef: 19 jul 2024, 08:31
kopen in dec/jan is waarschijnlijk de beste timing qua marktprijs. ;)
voor gebruikt?

Voor nieuwe denk ik dat de meeste fabrikanten 2024 als een verloren EV- jaar beschouwen. Of moeten ze wel verkopen ivm uitstoot-eisen?
Vraag me af waar die megakortingen gaan vallen. Ik wil best een BMW iX1 kopen met die 20% eraf maar vrees dat het de Xpengs & Fischers zijn die met dumpprijzen komen. Of de wagens van €120K met korting maar daar hebben niet veel mensen wat aan
Laatst gewijzigd door Bombadil op 19 jul 2024, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jul 2024, 18:38

Wouter81 schreef: 19 jul 2024, 10:09 Precies Tom. De overheid is (altijd) het probleem. Laat de markt bepalen wat gewenst is en bemoei je je er als overheid niet mee. Als je subsidies nodig hebt of 'straffen' om bepaald gewenst gedrag te sturen, dan is dat op de langere termijn altijd een kansloze operatie en krijg je een 'one size fits none' beleid. We hebben het nu over auto's maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de euro. Waardeloos voor ons (te goedkoop), waardeloos voor zuid-Europa (te duur). Het past uiteindelijk niemand. De markt heeft altijd gelijk. En de markt, dat zijn wij met z'n allen.

Ik heb zelf weinig met EV's dus zal zo lang mogelijk ICE's blijven rijden. Als een ander echter liever een EV heeft, ook prima. Ik zie best in dat het voor veel mensen een uitkomst kan zijn. Een Tesla 3 lijkt mij inderdaad een goede deal voor wat je krijgt. Maar het wordt tijd om de overheid terug in zijn hok te duwen. Bemoei je er niet mee hoe wij ons willen verplaatsen. Als de meerderheid vindt dat EV's onze ijsberen redden, dan reguleert dat zichzelf wel. En vindt de meerderheid dat niet, dan niet.

Een overheid dient er te zijn voor wat basistaken zoals een stukje veiligheid (politie/defensie), wat infrastructuur, wellicht onderwijs (hoewel ik dat ook het liefst vrij zou laten, zelf stuur ik mijn kinderen komend jaar naar een niet-overheidsschool) en zorg.

Alle overige dingen: laat het vrij. Bemoei je als overheid niet met ons en niet met mij. Niet met mijn leven, niet met mijn bedrijf, niet met mijn huisvesting, niet met mijn gewenste vervoermiddelen, niet met mijn gezondheid, niet met mijn geld. Ga weg. De markt (wij dus) regelt dat alles zelf wel. Elk individu heeft zijn/haar eigen motieven en redenen. Dat kun en moet je niet collectivistisch en top-down aan proberen te sturen.

Waarvan akte;
Burgers hebben meer te vrezen van de overheid dan van de vrije markt
https://archive.ph/CEhvT

Daaruit;
Het is niet alleen een kwestie van ‘af en toe een incident’. Zowat elk dossier dat door de overheid wordt beheerd is een buikpijndossier geworden, en dat is niet omdat ze alleen de moeilijkste kwesties op hun bord krijgen.

Robin

Bericht door Robin » 20 jul 2024, 10:15

Goed stuk, voor del allerlaatste zin, die ik niet ga quoten, want dan zijn d'r een paar die daar weer aanstoot aan nemen...

Aan de andere kant: wat doe je ertegen?

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 jul 2024, 10:24

Robin schreef: 20 jul 2024, 10:15 Goed stuk, voor del allerlaatste zin, die ik niet ga quoten, want dan zijn d'r een paar die daar weer aanstoot aan nemen...

Aan de andere kant: wat doe je ertegen?
Dacht precies hetzelfde Robin, wat doe ertegen. Geloof niet perse dat het met de huidige ploeg in Den Haag gaan kantelen. Maar met geen een optie lijkt ‘t wel.

Herkenbaar en zorgwekkend verhaal.

Anyway, al een Model 3 gekocht 😉?

Robin

Bericht door Robin » 20 jul 2024, 10:29

Ik heb (nog) geen laadpaal...

Gijzert

Bericht door Gijzert » 22 jul 2024, 09:22

Wat een geklooi met de laadpaal thuis.
Enexis heeft een minimale looptijd van 10 tot 12 weken.
Daarnaast hebben ze nieuwe planningssoftware waardoor het allemaal nog langer duurt en ze nog geen datum kunnen geven voor de verzwaring van 1x40 naar 3x25.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 jul 2024, 18:14

Altijd weer die EV’s :)

Autoverzekering flink duurder door toename elektrische auto's https://www.nu.nl/economie/6321722/auto ... autos.html

SlowCo

Bericht door SlowCo » 22 jul 2024, 21:38

Vandaar dat m'n All-Risk/Volledig Casco verzekering gestegen is naar €36,79/maand...

Gijzert

Bericht door Gijzert » 23 jul 2024, 08:50

Arthur schreef: 22 jul 2024, 18:14 Altijd weer die EV’s :)

Autoverzekering flink duurder door toename elektrische auto's https://www.nu.nl/economie/6321722/auto ... autos.html
Dat krijg je in het EV draadje. :tong:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jul 2024, 10:39

Ohja :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 23 jul 2024, 12:29

Hier eentje van 2019 net onder de 2 ton voor 16.450:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/tes ... wltp-488-k

Vind de stoelen er nog niet eens heel slecht uitzien voor de vaker benoemde twijfelachtige kwaliteit.

Andre

Bericht door Andre » 23 jul 2024, 12:35

Knot

Bericht door Knot » 23 jul 2024, 12:42

Daarom lekker driften met die oude model 3 dingen voor 16k. Paar rondjes dwars, daarna koffie met gebak en dan 30min later is ie weer van 20 naar 80% geladen en gaan! :blink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 jul 2024, 12:43

Een Porsche is een speciale auto. Een elektrische Porsche absoluut niet, dat is gewoon een EV blokkendoos die wellicht iets beter stuurt en met een mooi logo erop. Ik snap wel dat die hard afschrijven, in tegenstelling tot een normale Porsche.

Een merk als Porsche moet het hebben van emotie. Daar hoort een mooi motorblok bij. Die nieuwe elektrische 718 wordt ongetwijfeld ook een tegenvaller qua verkoop. Een EV is leuk voor saai woon-werk verkeer (en pak daarvoor maar een Tesla 3, alles daarboven is onnodig geld weggooien). Geen liefhebber gaat echter als fun-auto een EV kopen. Zelfs niet als ze zoals die Rimac Nevera 2000 PK hebben. Ook daar valt de verkoop tegen.

Kopers zijn niet gek. Politici wel, die zijn collectief krankzinnig met hun maakbaarheidsdenken.

Robin

Bericht door Robin » 23 jul 2024, 12:57

Eensch Wouter.
Geef mijn Porsche maar aan Fikkie:)

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 23 jul 2024, 13:12

Fraaie Volvo!

Gijzert

Bericht door Gijzert » 23 jul 2024, 19:09

Robin schreef: 23 jul 2024, 12:57 Eensch Wouter.
Geef mijn Porsche maar aan Fikkie:)

Afbeelding
Geef mijn Porsche ook maar aan fikkie:)

Afbeelding

Wimo

Bericht door Wimo » 23 jul 2024, 21:59

Fake news, alleen EVs vliegen in de fik.

Plaats reactie