EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door sitechris » 19 jul 2024, 10:11

Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 07:25 Een 4-5jr oude benzine auto is net zo duur als een even oude EV, die moet je met elkaar vergelijken en niet de totale groep mensen die überhaupt geen nieuwe of jong gebruikte auto kunnen betalen.
Probleem is dat door de hoge belastingen en hoge nieuwprijs, de vraag naar nieuwe auto's meer opdroogt en de vraag naar gebruikte auto's alleen maar toeneemt. Meer vraag betekent hogere prijs. En de veel hogere nieuwprijzen (mede door belastingbeleid) zie je helaas ook in de gebruikte prijzen terug.

5 jaar geleden was een 4-5 jaar oude occassion bereikbaar voor een hele grote groep mensen. Nu niet meer. Het is niet voor niets dat wij in NL inmiddels oudste wagenpark van bijna heel Europa hebben.

ICE vergelijken met EV is in NL beetje appels en peren omdat er zoveel belasting op een ICE zit. En zelfs dan zie je dat op de gebruikte markt maar weinig mensen het aandurven om een EV te kopen. En ergo, particulier nieuw valt ook tegen. Het is dat veel bedrijven hun werknemers verplichten om een EV te rijden.

De grootste uitdaging in NL is hoe we ervoor gaan zorgen dat individuele mobiliteit bereikbaar blijft voor de middenklasse. Daar zou de politiek zich hard voor moeten maken. Dus stoppen met die belachelijke bpm (of verminderen) en ook EV's meer gaan belasten en verbod op fossiel opheffen. Impact voor het milieu? Druppel op gloeiende plaat, dus daar hoeven we dit niet voor te doen. Maar ja, daar denkt de bepalende minderheid (Brussel) helaas anders over.

Wimo

Bericht door Wimo » 19 jul 2024, 10:16

De markt zal het zeker zelf regelen. Tot er een grote partij is waar je alles mag kopen van water tot medicijnen. Zonder alternatieven.

En over die subsidies.. als we die afschaffen dan gelijk overal. Inclusief fossiele brandstoffen waar veruit het meeste heen gaat. Eens kijken hoeveel mensen nog vliegen als de prijzen realistisch worden.

Het doel is niet om vervoer goedkoper te maken, het moet juist duurder worden. Wen er maar aan.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 19 jul 2024, 10:21

En dat is iets wat we juist niet zouden moeten willen. Vrijheid (van vervoer en bewegen) is een groot goed.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 10:25

@Wouter81: +1000, Reagan for President:)

Wimo

Bericht door Wimo » 19 jul 2024, 10:30

sitechris schreef: 19 jul 2024, 10:21 En dat is iets wat we juist niet zouden moeten willen. Vrijheid (van vervoer en bewegen) is een groot goed.
En daarvoor zal het openbaar vervoer enorm moeten verbeteren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 jul 2024, 10:35

Tja die discussie is vaak gevoerd door Wouter, makkelijk praten als je bovenaan de piramide staat. ;)

Als alles vrije markt is dan hadden we hier alleen nog maar mensen uit oost-blok aan het werk tegen veel te lage lonen.
Veel meer werkelozen zonder minimum lonen, geen uitkeringen en dus veel meer zwervers, criminaliteit enz.

Als dat is hoe je wil leven zou ik zeggen ga naar USA of Afrika etc maar ook ik heb een hekel aan hoge lasten op bijvoorbeeld boodschappen, horeca, zorgpremie, loonbelasting enz maar toch zonder al die regulatie en overheid bemoeienis wordt het een (nog) grotere bende.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 jul 2024, 10:38

Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 10:35 Tja die discussie is vaak gevoerd door Wouter, makkelijk praten als je bovenaan de piramide staat. ;)

Als alles vrije markt is dan hadden we hier alleen nog maar mensen uit oost-blok aan het werk tegen veel te lage lonen.
Veel meer werkelozen zonder minimum lonen, geen uitkeringen en dus veel meer zwervers, criminaliteit enz.

Als dat is hoe je wil leven zou ik zeggen ga naar USA of Afrika etc maar ook ik heb een hekel aan hoge lasten op bijvoorbeeld boodschappen, horeca, zorgpremie, loonbelasting enz maar toch zonder al die regulatie en overheid bemoeienis wordt het een (nog) grotere bende.
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens Martijn. ;-) Maar dat is een discussie voor een andere keer. :D

En Reagan was een baas ja. En inderdaad Robin: koffie! (voordat dat ook niet meer mag)
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 19 jul 2024, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 10:41

Ik denk juist dat hier een aantal (dure)EV rijders makkelijk praten omdat 'zij' boven aan die pyramide staan: Dikke(lease kar, 40k geen probleem, laadpaal in je garage/voor je deur/zonnepanelen etc. En dan Jan /Truus met hun 1.0 driehoogachter zonder die faciliteiten die dat nooit kunnen betalen een kulargument noemen.

KOFFIE!

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 10:44

@sitechris: ook goede analyse!

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 19 jul 2024, 10:49

Robin schreef: 19 jul 2024, 07:41 Hoe wil 'de politiek' dán binnen kortere tijd 'iedereen' aan de EV. En niet alleen in Nederland?

We praten allemaal in ons eigen dure straatje/portemonnee met laadpalen en zonnepanelen en subsidies(stroom kost bijna niks, en benzine is zo duur hier, da's ook een plaat die blijft hangen)

EV's waren er toch voor het milieu/klimaat? Waarvoor anders dan?
Hoewel ik voor mijzelf wel zelf overtuigd ben voor mijn vervoersbehoefte en energie voorziening, heb ik echt geen idee hoe je met huidige stand van zaken "iedereen" emissievrij zou moeten laten autorijden in Nederland. Ik denk dat het simpelweg niet gaat. Zie maar 'simpele' dingen als dit soort gedoe: https://www.telegraaf.nl/financieel/897 ... n-500-euro

Laat staan op wat grotere schaal van EU, gaat gewoon niet.

En het beleid zet nu inderdaad het gevoel van vrijheid enorm onder druk. Daarom denk dat als je als overheid er echt in geloofd dat je meer emmisievrij wilt stimuleren, je dat prima kan doen zoals nu met BPM en MRB. Maar ook dat ze nu aan de andere kant veel te ver zijn gegaan met het bestraffen via diezelfde BPM. Autorijden is in Nederland nu onredelijk duur en daarmee dus een "aanslag" op de vrijheid van mobiliteit. Een redelijk en genuanceerd beleid ontbreekt.

Daarnaast voor de gebruikte EV's zou de EU wat maatregelen moeten nemen om fabrikanten te dwingen auto's beter repareerbaar te maken. Zat net te kijken. En 320i en een iPace uit 2019 kosten grofweg hetzelfde gebruikt, maar het risico op hoge kosten als er iets gerepareerd moet worden is natuurlijk onevenredig hoog bij zo'n iPace. Dat komt de doorstroom niet ten goede.

Overigens heeft de koper van mijn mijn GT straks nog ruim 5 jaar volledige garantie en onderhoud, en is er 50% afgeschreven. Echt een koopje op dit moment lijkt me voor zo'n auto. En verdere kosten voor mij waren ook echt bijna niets. In 70.000km alleen setje banden, maar dat was omdat ik ergens overheen ben gereden en rechts beide banden kappot waren, de zomerset kon anders zeker nog 20.000km mee. Winterset moet ik nog opmeten maar zag er toen ze er vanaf gingen ook top nog uit (denk zo'n 25.000km mee gereden). Ook best bizar en onverwacht gezien hoe ik met de auto rij en het gewicht.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 jul 2024, 10:51

Robin schreef: 19 jul 2024, 10:41 Ik denk juist dat hier een aantal (dure)EV rijders makkelijk praten omdat 'zij' boven aan die pyramide staan: Dikke(lease kar, 40k geen probleem, laadpaal in je garage/voor je deur/zonnepanelen etc. En dan Jan /Truus met hun 1.0 driehoogachter zonder die faciliteiten die dat nooit kunnen betalen een kulargument noemen.

KOFFIE!
Je 6e woordje had “ook” moeten zijn :) Want we praten allemaal in ons eigen straatje (zonder laadpaal?).

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 19 jul 2024, 10:54

Wimo schreef: 19 jul 2024, 10:16 De markt zal het zeker zelf regelen. Tot er een grote partij is waar je alles mag kopen van water tot medicijnen. Zonder alternatieven.

En over die subsidies.. als we die afschaffen dan gelijk overal. Inclusief fossiele brandstoffen waar veruit het meeste heen gaat. Eens kijken hoeveel mensen nog vliegen als de prijzen realistisch worden.

Het doel is niet om vervoer goedkoper te maken, het moet juist duurder worden. Wen er maar aan.
Zorgwekkend maar denk wel waar.

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 10:56

Arthur schreef: 19 jul 2024, 10:51
Robin schreef: 19 jul 2024, 10:41 Ik denk juist dat hier ook een aantal (dure)EV rijders ook makkelijk praten omdat 'zij' ook boven aan die pyramide staan: Dikke(lease kar, 40k ook geen probleem, laadpaal in je garage/ook voor je deur/ook zonnepanelen etc. En dan ook Jan /Truus met hun 1.0 driehoogachter ook zonder die faciliteiten die dat nooit kunnen betalen ook een kulargument noemen.

KOFFIE!
Je 6e woordje had “ook” moeten zijn :) Want we praten allemaal in ons eigen straatje (zonder laadpaal?).
#metoo :P

@Wimo ook helaas, zegmaarboris goede analyse....

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2024, 10:57

Robin schreef: 19 jul 2024, 10:41 Ik denk juist dat hier een aantal (dure)EV rijders makkelijk praten omdat 'zij' boven aan die pyramide staan: Dikke(lease kar, 40k geen probleem, laadpaal in je garage/voor je deur/zonnepanelen etc. En dan Jan /Truus met hun 1.0 driehoogachter zonder die faciliteiten die dat nooit kunnen betalen een kulargument noemen.

KOFFIE!
Zegt de man die zelf een M2 rijdt die de gemiddelde prijs van een EV met norm 3 overschrijdt.
Wel de splinter bij een ander aanwijzen, maar............................................ :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:01

Luco schreef: 19 jul 2024, 10:57

KOFFIE!
Zegt de man die zelf een M2 rijdt die de gemiddelde prijs van een EV met norm 3 overschrijdt.
Wel de splinter bij een ander aanwijzen, maar............................................ :coffee:
Ik rij geen EV, Luco. Hoe gaat 't met Greta , over splinters gesproken.

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2024, 11:02

Robin schreef: 19 jul 2024, 11:01
Luco schreef: 19 jul 2024, 10:57

KOFFIE!
Ik rij geen EV, Luco. Hoe gaat 't met Greta , over splinters gesproken.
Ik heb heel de tijd gezegd dat het geen milieukeuze is geweest bij mij, maar ja moeilijk lezen blijkbaar met de balk in je oog :coffee:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 jul 2024, 11:03

Robin schreef: 19 jul 2024, 11:01 Ik rij geen EV, Luco. Hoe gaat 't met Greta , over splinters gesproken.
:mrgreen: Ja, die herinner ik me ook nog.

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:05

Kom eens met een argument tegen mijn punten Luco, hoe is het met Greta, niet er voor wegdraaien. Zo schijnheilig ben jij ook weer niet!

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2024, 11:07

Wouter81 schreef: 19 jul 2024, 11:03
Robin schreef: 19 jul 2024, 11:01 Ik rij geen EV, Luco. Hoe gaat 't met Greta , over splinters gesproken.
:mrgreen: Ja, die herinner ik me ook nog.

Die mening is ook nog steeds niet veranderd.

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2024, 11:09

Robin schreef: 19 jul 2024, 11:05 Kom eens met een argument tegen mijn punten Luco, hoe is het met Greta, niet er voor wegdraaien. Zo schijnheilig ben jij ook weer niet!
Nee robin, want alleen jouw mening telt, zolang jij niet reageert op argumenten maar wel zelf elke keer maar weer over prijzen begint terwijl jezelf een auto rijdt die 3 keer zo duur is (het is je heel hartelijk gegund) voel ik me absoluut niet geroepen om met jouw een discussie aan te gaan, want die is zinloos en krijgen we weer in 15 van de 20 posts per pagina jouw mening te horen alsof dat de enige mening is die telt, zo nu ben ik weer weg uit het EV afzeiktopic :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:12

Luco schreef: 19 jul 2024, 11:09
Robin schreef: 19 jul 2024, 11:05 Kom eens met een argument tegen mijn punten Luco, hoe is het met Greta, niet er voor wegdraaien. Zo schijnheilig ben jij ook weer niet!
Nee robin, want alleen jouw mening telt, zolang jij niet reageert op argumenten maar wel zelf elke keer maar weer over prijzen begint terwijl jezelf een auto rijdt die 3 keer zo duur is (het is je heel hartelijk gegund) voel ik me absoluut niet geroepen om met jouw een discussie aan te gaan, want die is zinloos en krijgen we weer in 15 van de 20 posts per pagina jouw mening te horen alsof dat de enige mening is die telt, zo nu ben ik weer weg uit het EV afzeiktopic :coffee:
Nee Luco, lieve jongen. Martijn komt met 'n verhaal, Bram komt met 'n tegenargument die hout snijdt, ik geef dat op mijn manier nog even aan(dus niet eens mijn mening) dat een ieder voor zich spreekt(ik ook), maar JIJ zeer zeker ook. Duidelijk zo? Klaar met je. Als je 't niet kunt winnen krijg je deze flapdrolverhalen, ik ken je wel daarin.

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:15

Oftewel Knot met z'n Cuore 1.0 mag wel een mening hebben en ik met m'n 3x EV prijs kar niet. Ik neem nog meer koffie hoor:)

Knot

Bericht door Knot » 19 jul 2024, 11:30

Ik help de maatschappij, het klimaat en milieu door extreem zuinig om te springen met grondstoffen en uitstoot.

De Cuore zelfs een jaar met een langzaam leeglopende band gereden, elke week met de fietspomp oppompen van 1,0 naar 3,5 bar en gewoon diezelfde band oprijden ipv weggooien.

Feitelijk ben ik de overheid een paar stappen voor en zou ik als beloning algehele BPM vrijstelling moeten krijgen :blink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 jul 2024, 11:36

OMG
:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 19 jul 2024, 11:41

En tussendoor ook nog de Avondvierdaagse gekropen toch Rody?:)

Kudos. Maar zegmaarboris vraagt als 'dikke EV' rijder zich ook af of we in NL(en row) ooit allemaal emissieloos/EV kunnen gaan rijden. Ik denk van niet, en vind dat wel ok. De EV heeft in den beginne grotendeels bestaansrecht verkregen door politieke beslissingen/overheden/Groene Khmer.
Je hoort hier mooie verhalen over dikkke EV's thuis laden/goedkoop.
Dan vragen een aantal hier zich af (waaronder ik) hoe Jan/Truus met hun truttenschudder dat voor elkaar moeten krijgen. Of alle autobezitters wereldwijd(want waarom anders die 'technologische vooruitgang' nietwaar?)

Want geloof me, ik zie EV in mijn hart helemaal TOTAAL niet zitten in het 'algemeen belang', maar zelfs 'ik' ga al 'n beetje overstag.

Plaats reactie