Probleem is dat door de hoge belastingen en hoge nieuwprijs, de vraag naar nieuwe auto's meer opdroogt en de vraag naar gebruikte auto's alleen maar toeneemt. Meer vraag betekent hogere prijs. En de veel hogere nieuwprijzen (mede door belastingbeleid) zie je helaas ook in de gebruikte prijzen terug.Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 07:25 Een 4-5jr oude benzine auto is net zo duur als een even oude EV, die moet je met elkaar vergelijken en niet de totale groep mensen die überhaupt geen nieuwe of jong gebruikte auto kunnen betalen.
5 jaar geleden was een 4-5 jaar oude occassion bereikbaar voor een hele grote groep mensen. Nu niet meer. Het is niet voor niets dat wij in NL inmiddels oudste wagenpark van bijna heel Europa hebben.
ICE vergelijken met EV is in NL beetje appels en peren omdat er zoveel belasting op een ICE zit. En zelfs dan zie je dat op de gebruikte markt maar weinig mensen het aandurven om een EV te kopen. En ergo, particulier nieuw valt ook tegen. Het is dat veel bedrijven hun werknemers verplichten om een EV te rijden.
De grootste uitdaging in NL is hoe we ervoor gaan zorgen dat individuele mobiliteit bereikbaar blijft voor de middenklasse. Daar zou de politiek zich hard voor moeten maken. Dus stoppen met die belachelijke bpm (of verminderen) en ook EV's meer gaan belasten en verbod op fossiel opheffen. Impact voor het milieu? Druppel op gloeiende plaat, dus daar hoeven we dit niet voor te doen. Maar ja, daar denkt de bepalende minderheid (Brussel) helaas anders over.