Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 29 jun 2024, 18:30

Week geleden werd de kabelboom voor de tractiecontrole modificatie bezorgd.
Heeft er niet eens gek lang over gedaan om de halve wereld over te reizen dus dat was een mooie bonus.
Vandaag nog eens een installatiefilmpje zitten kijken om te zien welke delen van het dashboard ook alweer los moesten en toen zijn we aan de slag gegaan. De handleiding zegt dat de ventilatieroosters eruit moeten net als de radio maar dat hoeft dus niet.

Paar schroefjes en boutjes verder en dan ligt een groot stuk dashboard los:
Afbeelding
Rondom het stuur en het dashboardkastje moeten los zodat de schroeven van het middenstuk bereikbaar zijn.

Gat waar de knoppen in moesten komen iets aangepast en dan wil het net:
Afbeelding

Zitten op de plek waar normaal gesproken de stoelverwarming zit, die heb ik niet dus dat is makkelijk.
Ook direct naast de schakelaar waar ze het meeste invloed op hebben :)
1 kabel moeten verlengen zodat ze ook verlicht zijn als je een functie gebruikt.

Korte test voordat alles weer op z'n plek ging en ik zeg missie geslaagd!
Afbeelding

"Uit" gooit ie nu wanneer je wil de tractiecontrole, ESP en ABS tegelijk uit zoals af fabriek alleen gebeurt als je de diff lock gebruikt.
"Aan" is dan weer te gebruiken als je de diff lock in gebruik hebt. Standaard gooit ie alles dan uit, met alles aan schijn je haast hetzelfde effect te hebben als diff lock aan de voorkant dus ik ben erg benieuwd.

En sinds vorige week hebben we deze branden....
Afbeelding

Vacuümsolenoid van de vlinderklep in de inlaat heeft het opgegeven na 17 jaar.
Origineel nieuw niet meer te krijgen, met héél goed zoeken mogelijk nog in Australië maar dat is het dan ook wel.
Nu aan het wachten op een aftermarket variant en als dat niet de oplossing is gaan we het systeem overbruggen zodat de klep niet meer werkt.
Zou met lage toeren iets meer trekkracht moeten geven, latere modellen hebben hem sowieso niet meer omdat het niet het meest betrouwbare systeem is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 01 jul 2024, 10:34

Altijd wat te doen! ;)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 18 jul 2024, 22:07

Met die gedachte nieuwe schijven en blokken voor de achterzijde besteld.
Blokken zijn 80.000 kilometer geleden vervangen, klauwen gereviseerd en de schijven geen idee hoe lang die al mee gaan.
Begint richting vervanging te gaan. Dat dacht ik vanmiddag nu het nog geen 30 graden is te doen, uiteindelijk besloten om nog 2 nieuwe remklauwen ge bestellen.
Zag in gedachten het spul al lekker vast zitten en wilde het gedoe op voorhand maar eens voorkomen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 19 jul 2024, 12:49

Gewoon auto tot de max doorwaaddiepte in een bak met kruipolie parkeren voor een nachtje!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 jul 2024, 16:25

Zal de tip onthouden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 14 jan 2025, 21:05

Kleine kick in het project Renault waarbij we van dit:

Afbeelding

Naar dit zijn gekomen:

Afbeelding

Met tussenpozen vanwege drukte thuis, studie, etc zijn we een goed jaar bezig geweest.
Uiteindelijk vanaf alles geïsoleerd naar het resultaat op de foto in een aantal weken gedaan in de avonden en de weekenden dat de bus thuis stond.
Kon dus zeker sneller als er tijd was.

Bed is een lengtebed en op de foto ingeschoven zodat je op de bankjes kan zitten.
Onder het bed schuift een tafel uit, ene bankje (ondertussen voorzien van andere kussens) is bergruimte en de andere zit alle elektra in, ding heeft achterin z'n eigen 12 volt systeem dat bij wordt geladen tijdens het rijden of via een acculader als je hem op walstroom prikt.
Dakventilator, standkachel, etc.
Vorig jaar oktober zijn we bij de RDW geweest en is ie omgekeurd tot kampeerauto, rest BPM betaald en je krijgt een nieuw kentekenbewijs zodat je een nieuw kenteken aan kan vragen.
Op dit moment zitten we nog op het akkoord van de belastingdienst te wachten voor het kwarttarief voor de wegenbelasting.
Qua ombouw zelf zijn we op ik gok 90%
Boven het keukentje komen nog wat kastjes, hier en daar wat kleine dingen doen en er moet nog een gordijn komen voor achter de voorstoelen.

Zijn er vorig jaar een paar dagen mee op pad geweest inclusief onze 2 (klein formaat) honden en dat was goed te doen :)

De Pajero doet nog altijd netjes z'n ding, is ondertussen de dagelijkse auto die ik het langst heb gehad en zelfs het een na langst in bezit is tot nu toe.
Bevalt nog altijd uitstekend en ook met 346.000 op de teller ontzettend betrouwbaar.

Had 1 klacht en dat was de verlichting achterop, sta regelmatig in het donker bij een boer op het erf met een van de aanhangers en daarnaast hebben we thuis ook niet overal licht.
Daar hebben we nu verandering in gebracht, zijn niet de meest subtiele lampen maar het werkt goed :mrgreen:
Getwijfeld over een ledbar op de spoiler maar toch niet gedaan, huidige montage is in 5 minuten te verwijderen en dan is het alsof er nooit iets heeft gezeten.

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt mij licht genoeg :)

Verder heeft ie laatst z'n beurt gehad (iedere 15.000 kilometer 9,3 liter verse olie...) en heb ik de stuurbekrachtiging gespoeld.
Sinds ik de auto heb is die olie nooit vervangen en geen idee wanneer die voor het laatst wél is vervangen.
Liqui Moly in de door Mitsubishi gevraagde specificatie mee besteld met de olie en we kunnen ook die afvinken van het lijstje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43014
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Arthur » 14 jan 2025, 21:30

Mooi werk verricht in de camper!

Eric Z
Berichten: 4123
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Eric Z » 14 jan 2025, 22:24

Simpel ingericht, maar er zal geneog tijd en werk in zitten wat je er zo niet aan afziet. :thumbup:
Zit er nog laadruimte achter, of maakt de inrichting van een grote bus ineens een veel kleinere voor je gevoel?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 14 jan 2025, 22:33

Onder het bed zit nog flink wat opbergruimte.
Een van de to-do's is zorgen dat het reservewiel op de achterdeur kan zodat er nog een beetje meer ruimte vrij komt.

Qua tijd en werk is er veel gegaan naar de delen die je niet ziet, ding is geïsoleerd waar mogelijk, alle elektra trekken,etc.
Als je eenmaal de zichtbare delen gaat doen gaat het redelijk vlot.

Moment dat het keukentje erin kwam leek de ruimte even klein te worden. Went snel maar de 3 meter 20 aan laadruimte is snel gevuld.
Grotere bus was mogelijk geweest maar we wilden er perse een hebben die nog in een parkeervak past aangezien hij dagelijks inzetbaar moet zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28507
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2025, 06:19

Mooi werk verricht in de bus tot camper :)

Elise
Berichten: 8659
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 15 jan 2025, 07:55

Mooie oplossing met dat bed zo :thumbup:
Hoeveel is de gewichtstoename door het interieur geworden?
(Of heb je hem niet voor/na op de weegbrug gehad?)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 15 jan 2025, 09:13

Voor de ombouw hebben we hem niet gewogen.
Op kenteken was hij goed voor 1900 (en een beetje) kilo rijklaar. Dat is nu 2521 kilo geworden.
Gezien het feit dat we niet gezocht hebben naar lichtgewicht materialen en het maximale gewicht 3300 kilo is een prima score.

Plafond en wanden zijn met hout betimmerd.
Vloer ligt de originele betonplex plaat als ondervloer en daarop een pvc visgraat omdat de vrouw die zo mooi vond :tooth:
Bed zitten wat stevige balken onder en zo ga je dan best rap.
Hebben niet gekozen voor een tijdelijke inrichting voor de keuring en dan echt beginnen, gewoon in 1 keer goed gedaan zoals het ook hoort.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 15 apr 2025, 17:48

Paar maanden verder en vooral wat onderhoud verder.

Renault voorzien van 2 nieuwe schokdempers aan de voorzijde, nieuwe aandrijfas links en een nieuwe motor kantelsteun.
Auto gaat deze week naar een truck werkplaats om links de bovenste fusseekogel te vervangen.
Deze bleek speling te hebben en zit geperst.
Na 15 jaar komt die er niet direct uit gok ik en bij gebrek aan een pers geven we dit klusje graag weg :mrgreen:

Ligt nog een nieuwe stuurkogel voor de linkerzijde klaar, laatst een poging gedaan en toen bleek deze muurvast te zitten. Binnenkort poging 2 doen en dan iets minder lief zijn en dan komt ook dat weer goed.
Verder ligt er een nieuwe distributie set van Gates klaar, wordt ergens in mei dat die erop gaat.

De Pajero is laatst met net geen 3,5 ton op de teller weer prima door de apk gekomen.
Advies op de onderste fusseekogel aan de passagierskant. Die ligt klaar en gaan we op korte termijn vervangen.
Verder een stabi stangetje gewisseld omdat die rammelde en dat was ook direct weer alles wat er mis was.

Kort samengevat gewoon een top auto :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten