Afijn, vorige week donderdag ging de Terrano richting apk omdat het weer zover was.
Laatste tijd nog wat klein werk aan de auto gedaan en had verwacht daarmee dit keer weer eens een gemakkelijke apk te scoren.
Oordeel was helaas al snel, afgekeurd en kom maar terug als het is gerepareerd...
Paar kleine dingen en wederom roest

Nog geen halfjaar geleden was er al het een en ander gelast, op dat moment was er nergens, maar dan ook nergens meer iets van roest of een scheurtje te zien en leek alles een dikke prima.
Nu met de apk was het volgende zwakke punt aan het chassis vrolijk begonnen met zich af te zonderen van de rest van de onderdelen.
Zat zelf al een tijdje rustig op gaspedaal.nl te kijken met het idee "wat als", wat zou ik dan kopen?
De Terrano deed het immers perfect als werkpaard, op de weg iets minder geciviliseerd maar dat heeft ook zijn charme.
Echter met het zakken bij de apk op een punt wat ondertussen vervelend begon te worden en de 3e keer laswerk in 3 jaar eigendom zou betekenen eens goed met de misses gesproken en zij was er sneller over uit dan ik en dat was dat er toch maar eens verder gekeken moest worden dan weer repareren.
Zo gezegd zo gedaan, mijn shortlist was iedere keer de volgende geweest:
Toyota Landcruiser, stiekem is een 4.2 TD heel gaaf, maar een "gewone" D4D is natuurlijk ook gewoon een dikke prima
Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D, niet de Sport met de 2.5 TD
Land Rover Discovery Series 2 en dan in TD5, blijf er een zwak voor hebben maar twijfel toch nog aan de Engelse betrouwbaarheid nadat mijn ouders een V8 hebben gehad

Nissan Pathfinder, staat op hetzelfde platform als de Navara en die hebben de nare neiging om nog wel eens door te rotten op een kritiek punt dus deze viel af.
Lijstje is gebaseerd op een auto met (inschakelbare) 4wielaandrijving, lage gearing en een trekgewicht van minimaal 2500 kilo.
Uiteindelijk 2 Pajero's gevonden die naar mijn zin waren. 1 keer een 3e generatie lange wielbasis, maar hiervan was het bedrijf tot nader te bepalen datum gesloten wegens de corona.
Nummer 2 een korte wielbasis van generatie nummer 4 waarbij het een en ander wel een stukje moderner is.
En 1 Landcruiser welke de aandacht wist te trekken. Wel ietsje ouder dan de Pajero's, maar met zo'n auto durf ik dat wel aan.
Uiteindelijk contact opgenomen met het bedrijf waar de korte wielbasis staat en daar afgelopen zaterdag naartoe geweest.
Op de heenweg de Focus nog even los gelaten op de 31 en ondanks een baustelle waren we er redelijk vlot.
Daar aangekomen stond er een nette wagen voor onze neus, linksvoor een keer ergens langs geschuurd met een wielkastverbreder en verder erg netjes te noemen.
Binnenkant hetzelfde verhaal, ik heb ze stukken slechter gezien dus maar eens om een proefritje gevraagd.
Ding rijd redelijk als een personenwagen, alleen dan met het gevoel dat je met een flink zware jongen op pad bent (wat ook klopt) en je zit een stukje hoger.
Ik dacht wel eens dat de Terrano redelijk zwaar was, maar een Pajero doet daar nog rustig 400 kilo bovenop

Geeft in ieder geval een heel degelijk gevoel en met trekken is een beetje extra gewicht voor de aanhanger natuurlijk ook wel lekker.
Teruggekomen over de prijs onderhandeld en uiteindelijk kwamen we uit op een bedrag dat binnen dat viel dat ik in mijn hoofd had om maximaal te gaan betalen.
Dus vanaf zaterdag of misschien een paar dagen eerder staat op de oprit:
Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D GLX Intense uit 2007
Voorzien van:
Automaat
Zelfdimmende binnenspiegel
Cruise control
Climate control
Privacy glass
Achteruitrijcamera
Ingebouwde navigatie (geen idee hoe vaak we dat nog gaan gebruiken met Google maps)
Xenon
En vast nog wel wat dingen die ik vergeten ben.
Paar plaatjes bij het verhaaltje:

Zo hoop ik hem dus weinig te moeten bekijken

Plannen zijn vooralsnog vrij simpel, maar ik heb nog niet gezocht naar wat er allemaal mogelijk is

Verstralers van de Terrano over zetten. Zijn ledjongens die aardig licht geven
Werklamp(en) achterop plaatsen aangezien ik die van de winter veel gebruik
Op termijn de banden vervangen voor wat serieuzere terreinbanden, zitten nu Vredestein SUV banden onder die nog even mee kunnen
Auto is net als de Terrano een grijskenteken. Alleen is deze ombouw later gedaan en heeft hij hierdoor niet het verhoogde dak zoals je veel ziet.
Van oorsprong is hij in België op kenteken gezet, maar de eigenaar die hem daar had heeft hem meegenomen naar Nederland waar hij nog maar 1 volgende eigenaar (bekende van de vorige) heeft gekend.
Aflevering hangt er vanaf hoe snel ze hem klaar hebben.
De apk is net gedaan, maar de schade linksvoor wordt hersteld en ik had zelf nog 2 kleine puntjes waar men mee aan de slag gaat.