Worden DFers rationeel?
-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Worden DFers rationeel?
Hier ook een "one can do it all" auto, de 330i. Prima gezinscontainer. Vlot zat. Ziet er prima uit naar mijn mening. Heerlijke autobahn cruiser, maar een paar bochtjes hoeken wil ook nog best aardig. Meer dan acceptabel verbruik. Jonge auto, dus onderhoud is ook goed te doen. Alleen die afschrijving..... dat zien we tzt wel.
Qua vaste lasten was een Focus, Astra, Golf niet heel veel goedkoper geweest vermoed ik. Zelfs qua brandstofkosten zijn nagenoeg gelijk!
Alleen de afschrijving maakt het een minder rationele keuze uiteindelijk. Alledrie gehad (lease), alle drie "oké" met zo hun eigen plus/minpunten. De 330i heeft eigenlijk geen enkele van die minpunten vind ik.
Qua vaste lasten was een Focus, Astra, Golf niet heel veel goedkoper geweest vermoed ik. Zelfs qua brandstofkosten zijn nagenoeg gelijk!
Alleen de afschrijving maakt het een minder rationele keuze uiteindelijk. Alledrie gehad (lease), alle drie "oké" met zo hun eigen plus/minpunten. De 330i heeft eigenlijk geen enkele van die minpunten vind ik.
-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Worden DFers rationeel?
Ohja, ik had de 4GC rationeel gezien wat langer kunnen houden. Dat was qua afschrijving vermoedelijk beter geweest.
Ach, het kan nu (nog) dus daarom maar gedaan.
Kans bestaat dat ik tzt weer meer zakelijke kilometers moet maken. Vraag of ik dat met de 330i of met een km vreter ga doen ben ik nog niet over uit.
Ach, het kan nu (nog) dus daarom maar gedaan.
Kans bestaat dat ik tzt weer meer zakelijke kilometers moet maken. Vraag of ik dat met de 330i of met een km vreter ga doen ben ik nog niet over uit.
- Arthur
- Berichten: 42912
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Worden DFers rationeel?
Mijn M340i is ook totaal overkill met voornamelijk woon-werk. Maar ik ‘geniet’ wel van de auto. Weet ook werkelijk waar niet wat ik hierna zou willen. Zit nu al weer 3x achter elkaar in een BMW. Minder vermogen kan ook best om daarna mss weer eens te upgraden. Een Golf 8.5 lijkt me wel wat. EV ook gewoon niet aan toe, PHEV lijkt me dan weer halfbakken. Maar met een range van ‘altijd’ 100km wil ik het nog eens overwegen. Tot dan maar ook gewoon benzine verbranden.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Worden DFers rationeel?
330i is toch een km-vreter? Zo’n ding koop je niet omdat het nou zo’n ontzettend liefhebbers auto is.Richardt. schreef: 15 jul 2024, 12:40 Ohja, ik had de 4GC rationeel gezien wat langer kunnen houden. Dat was qua afschrijving vermoedelijk beter geweest.
Ach, het kan nu (nog) dus daarom maar gedaan.
Kans bestaat dat ik tzt weer meer zakelijke kilometers moet maken. Vraag of ik dat met de 330i of met een km vreter ga doen ben ik nog niet over uit.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Worden DFers rationeel?
Als ik dit zo lees. Durf ik wel te stellen dat de DF-mentaliteit bij velen is gedegradeerd tot onder het vriespunt. Een M340i inruilen op een Golf GTE.Arthur schreef: 13 jul 2024, 09:54 Precies, daarom offerte gevraagd op de Golf 8.5 GTE. Krijg zelfs geld toe![]()

-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Worden DFers rationeel?
Dat is een van de overwegingen inderdaad.Riceaux schreef: 15 jul 2024, 15:01330i is toch een km-vreter? Zo’n ding koop je niet omdat het nou zo’n ontzettend liefhebbers auto is.Richardt. schreef: 15 jul 2024, 12:40 Ohja, ik had de 4GC rationeel gezien wat langer kunnen houden. Dat was qua afschrijving vermoedelijk beter geweest.
Ach, het kan nu (nog) dus daarom maar gedaan.
Kans bestaat dat ik tzt weer meer zakelijke kilometers moet maken. Vraag of ik dat met de 330i of met een km vreter ga doen ben ik nog niet over uit.![]()
De rationele andere gedachte is om voor die saaie km's in een treintje van/naar opdracht iets goedkopers te kopen wat voordeliger is dan de afschrijving op de 330i.
Misschien de tweede auto eruit, want iets groter met twee kinderen is wel wenselijk, en daarvoor een tweedehands Tesla Model 3 voor terug. Dan hebben we en extra ruimte en kan ik de saaie W/W km's gewoon voordeliger elektrisch doen.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Worden DFers rationeel?
En dan de 330i vervangen door iets leuks?Richardt. schreef: 15 jul 2024, 16:21Dat is een van de overwegingen inderdaad.Riceaux schreef: 15 jul 2024, 15:01330i is toch een km-vreter? Zo’n ding koop je niet omdat het nou zo’n ontzettend liefhebbers auto is.Richardt. schreef: 15 jul 2024, 12:40 Ohja, ik had de 4GC rationeel gezien wat langer kunnen houden. Dat was qua afschrijving vermoedelijk beter geweest.
Ach, het kan nu (nog) dus daarom maar gedaan.
Kans bestaat dat ik tzt weer meer zakelijke kilometers moet maken. Vraag of ik dat met de 330i of met een km vreter ga doen ben ik nog niet over uit.![]()
De rationele andere gedachte is om voor die saaie km's in een treintje van/naar opdracht iets goedkopers te kopen wat voordeliger is dan de afschrijving op de 330i.
Misschien de tweede auto eruit, want iets groter met twee kinderen is wel wenselijk, en daarvoor een tweedehands Tesla Model 3 voor terug. Dan hebben we en extra ruimte en kan ik de saaie W/W km's gewoon voordeliger elektrisch doen.
- sitechris
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Worden DFers rationeel?
Heeft bij mij ook meer met leeftijd te maken. Ik zit niet meer te wachten op een stuiterbak die teveel herrie produceert. Ben dat een beetje ontgroeid denk ik. En als je eenmaal bepaalde opties gewend bent (goede audio, hud, elektrische stoelen etc) wil je niet snel meer anders. Dan raak je lui en verwend
. Dan is een 330i echt wel leuk genoeg (som der delen) wat mij betreft.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Worden DFers rationeel?
Jullie worden gewoon saai.
Gaan meer de autoweek kant op dan de DF.

Gaan meer de autoweek kant op dan de DF.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Worden DFers rationeel?
DOEN als het je gaat om driving fun.Bimmer M schreef: 15 jul 2024, 08:51 Ik probeer al een paar weken een rationele overweging voor de aanschaf van Pure stage 2 turbo's te verzinnen. Helaas tot op heden nog niet gelukt. Dus zal ik ze desnoods zonder rationele reden bestellen![]()
Je levert niets in aan comfort en andere zaken.
Als je denkt dat je op enig moment op garantie moet kunnen terugvallen NIET doen.
Bij mijn vorige M140i stage 2 van Pure er op gezet en ik kreeg er een andere auto voor terug. Voor de fractie van het geld wat je kwijt zou zijn als ik werkelijk een andere auto zou hebben gekocht.
Nu op de M3 Competition idem in combie met wat andere subtiele mods aan onderstel waardoor het uiterlijk en comfort nauwelijks wordt aangetast.
En rij nu met dik 800 pk ook weer voor een fractie van het geld wat ik voor een andere gelijk vermogende auto kwijt zou zijn, bovendien zonder het gebruiksgemak van de BMW.
Ik heb de ervaring dat er zo ontzettend veel reserve in zit zonder dat ik de grenzen hoef op te zoeken van de mechaniek.
Je krijgt dan idd een auto die all can do.
Voor mij was het een rationele beslissing met een voor mij verwaarloosbaar calculated risk. Ik heb me wel laten leiden door mijn DF gevoel.

- Luco
- Berichten: 29321
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Worden DFers rationeel?
Nog even en dan is het de Libelle.Riceaux schreef: 15 jul 2024, 18:50 Jullie worden gewoon saai.![]()
Gaan meer de autoweek kant op dan de DF.
- Arthur
- Berichten: 42912
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Worden DFers rationeel?
Ja, al dat tunen is je (in het verleden iig) goed afgegaan toch?theo300pk+ schreef: 15 jul 2024, 19:07DOEN als het je gaat om driving fun.Bimmer M schreef: 15 jul 2024, 08:51 Ik probeer al een paar weken een rationele overweging voor de aanschaf van Pure stage 2 turbo's te verzinnen. Helaas tot op heden nog niet gelukt. Dus zal ik ze desnoods zonder rationele reden bestellen![]()
Je levert niets in aan comfort en andere zaken.
Als je denkt dat je op enig moment op garantie moet kunnen terugvallen NIET doen.
Bij mijn vorige M140i stage 2 van Pure er op gezet en ik kreeg er een andere auto voor terug. Voor de fractie van het geld wat je kwijt zou zijn als ik werkelijk een andere auto zou hebben gekocht.
Nu op de M3 Competition idem in combie met wat andere subtiele mods aan onderstel waardoor het uiterlijk en comfort nauwelijks wordt aangetast.
En rij nu met dik 800 pk ook weer voor een fractie van het geld wat ik voor een andere gelijk vermogende auto kwijt zou zijn, bovendien zonder het gebruiksgemak van de BMW.
Ik heb de ervaring dat er zo ontzettend veel reserve in zit zonder dat ik de grenzen hoef op te zoeken van de mechaniek.
Je krijgt dan idd een auto die all can do.
Voor mij was het een rationele beslissing met een voor mij verwaarloosbaar calculated risk. Ik heb me wel laten leiden door mijn DF gevoel.![]()
- Arthur
- Berichten: 42912
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Martijn M
- Berichten: 3629
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Worden DFers rationeel?
Artzuur.Arthur schreef: 15 jul 2024, 22:32Ja, al dat tunen is je (in het verleden iig) goed afgegaan toch?theo300pk+ schreef: 15 jul 2024, 19:07DOEN als het je gaat om driving fun.Bimmer M schreef: 15 jul 2024, 08:51 Ik probeer al een paar weken een rationele overweging voor de aanschaf van Pure stage 2 turbo's te verzinnen. Helaas tot op heden nog niet gelukt. Dus zal ik ze desnoods zonder rationele reden bestellen![]()
Je levert niets in aan comfort en andere zaken.
Als je denkt dat je op enig moment op garantie moet kunnen terugvallen NIET doen.
Bij mijn vorige M140i stage 2 van Pure er op gezet en ik kreeg er een andere auto voor terug. Voor de fractie van het geld wat je kwijt zou zijn als ik werkelijk een andere auto zou hebben gekocht.
Nu op de M3 Competition idem in combie met wat andere subtiele mods aan onderstel waardoor het uiterlijk en comfort nauwelijks wordt aangetast.
En rij nu met dik 800 pk ook weer voor een fractie van het geld wat ik voor een andere gelijk vermogende auto kwijt zou zijn, bovendien zonder het gebruiksgemak van de BMW.
Ik heb de ervaring dat er zo ontzettend veel reserve in zit zonder dat ik de grenzen hoef op te zoeken van de mechaniek.
Je krijgt dan idd een auto die all can do.
Voor mij was het een rationele beslissing met een voor mij verwaarloosbaar calculated risk. Ik heb me wel laten leiden door mijn DF gevoel.![]()
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6214
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Worden DFers rationeel?
Ja je kunt Arthur z'n opmerking afzeiken, maar zo positief als Theo nu is, zoveel gezeik heeft hij in het verleden inderdaad ook gehad met het tunen zelf en tuners.
- veejay
- Berichten: 2002
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Worden DFers rationeel?
Een chipje maakt het allemaal wat leuker. Maar hardware aanpassingen zoals, turbo's, injectoren enzo is altijd vragen om ellende (eigen ervaring). Zowieso is er altijd iets wat stukgaat omdat er altijd ergens een zwakste schakel is. Of alle hardware nog goed op elkaar afgestemd is zoals de fabrikant het doet, blijft ook nog maar de vraag. Koop liever een auto die af fabriek met hoog vermogen komt dan, dan ben je ook verzekerd enzo.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10887
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Worden DFers rationeel?
Ik ben helemaal klaar met dat modden. Voor het gezeik en gedoe krijg je wat bar pk’s terug. Mijn GTR was laatste waar ik heb looen klooien en op 60km verkocht uit angst wanneer hij problemen gaat geven. Wat ik nu heb is voor mij perfect en vooral zorgeloos.
- Arthur
- Berichten: 42912
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Worden DFers rationeel?
Martijn M schreef: 16 jul 2024, 08:22Artzuur.Arthur schreef: 15 jul 2024, 22:32Ja, al dat tunen is je (in het verleden iig) goed afgegaan toch?theo300pk+ schreef: 15 jul 2024, 19:07
DOEN als het je gaat om driving fun.
Je levert niets in aan comfort en andere zaken.
Als je denkt dat je op enig moment op garantie moet kunnen terugvallen NIET doen.
Bij mijn vorige M140i stage 2 van Pure er op gezet en ik kreeg er een andere auto voor terug. Voor de fractie van het geld wat je kwijt zou zijn als ik werkelijk een andere auto zou hebben gekocht.
Nu op de M3 Competition idem in combie met wat andere subtiele mods aan onderstel waardoor het uiterlijk en comfort nauwelijks wordt aangetast.
En rij nu met dik 800 pk ook weer voor een fractie van het geld wat ik voor een andere gelijk vermogende auto kwijt zou zijn, bovendien zonder het gebruiksgemak van de BMW.
Ik heb de ervaring dat er zo ontzettend veel reserve in zit zonder dat ik de grenzen hoef op te zoeken van de mechaniek.
Je krijgt dan idd een auto die all can do.
Voor mij was het een rationele beslissing met een voor mij verwaarloosbaar calculated risk. Ik heb me wel laten leiden door mijn DF gevoel.![]()
@Martijn M; leuk woordgrapje…matthyssie schreef: 16 jul 2024, 09:07 Ja je kunt Arthur z'n opmerking afzeiken, maar zo positief als Theo nu is, zoveel gezeik heeft hij in het verleden inderdaad ook gehad met het tunen zelf en tuners.

-
- Berichten: 4185
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Worden DFers rationeel?
Denk dat dit wel een goede is. Er komt een moment waarop je beseft dat je of volledig er voor moet gaan maar dat je diepe zakken moet hebben en geduld, of dat er iets moet komen wat betrouwbaar is en prima voldoet aan 75% van de eisen.tomgtr schreef: 16 jul 2024, 10:19 Ik ben helemaal klaar met dat modden. Voor het gezeik en gedoe krijg je wat bar pk’s terug. Mijn GTR was laatste waar ik heb looen klooien en op 60km verkocht uit angst wanneer hij problemen gaat geven. Wat ik nu heb is voor mij perfect en vooral zorgeloos.
En ongeacht budget wat je hebt, een "project" kost altijd veel meer dan gepland, vakmensen stellen teleur (is het niet de bouwer dan wel de onderdelen leverancier of de kwaliteit van de onderdelen) en de betrouwbaarheid en perfectie van OEM is zelden te halen.
Een 1M, M2, M3 GR86 / GR Yaris, Arial Atom, Lotus Elise/Exige , Alpine A110 , Golf R of een soort gelijke auto zijn dan echt auto's die inslaan als een bom. OEM betrouwbaarheid, voldoet aan veel voorwaarden en kan gewoon gebruikt worden. Mits je niet gaat modden.
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Worden DFers rationeel?
Ben ik het eigenlijk niet mee eens, ligt miss. wel aan de berouwbaarheid van de auto/merk en hoe er er getuned is en hoe het gebruik er van is, dus bepaalde factoren.veejay schreef: 16 jul 2024, 09:27 Een chipje maakt het allemaal wat leuker. Maar hardware aanpassingen zoals, turbo's, injectoren enzo is altijd vragen om ellende (eigen ervaring). Zowieso is er altijd iets wat stukgaat omdat er altijd ergens een zwakste schakel is. Of alle hardware nog goed op elkaar afgestemd is zoals de fabrikant het doet, blijft ook nog maar de vraag. Koop liever een auto die af fabriek met hoog vermogen komt dan, dan ben je ook verzekerd enzo.
Als ik bij mijn eigen auto kijk de Subaru welke al 20 jaar 400 pk heeft i.p.v 265 af fabriek, door middel van hardware en software toepassingen en deze nog steeds betrouwbaar is en nooit iets stuk gegaan is.
- Bram
- Berichten: 16570
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Worden DFers rationeel?
Ik wilde net hetzelfde zeggen. Heb 9 jaar gereden met een Impreza STI met 400 pk. Ding heeft nooit een slag verkeerd geslagen en was echt achterlijk snel. Wellicht zijn die 2 liter blokken echt bulletproof, geen idee, maar tunen hoeft niet altijd gelijk aan ellende te staan.
-
- Berichten: 11390
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Worden DFers rationeel?
Rationeel nee joh.
Elektrische troep moet ik niet.
Zware hybride troep ook niet.
Ik geniet heerlijk van de GR86, Yaris GR en GT4RS.
Komt er niks leuks meer uit door fabrikanten dan gaan mijn euro s niet meer naar nieuwe auto’s.
Voor daily en als karren trekker is mild hybrid prima.
Elektrische troep moet ik niet.
Zware hybride troep ook niet.
Ik geniet heerlijk van de GR86, Yaris GR en GT4RS.
Komt er niks leuks meer uit door fabrikanten dan gaan mijn euro s niet meer naar nieuwe auto’s.
Voor daily en als karren trekker is mild hybrid prima.
- veejay
- Berichten: 2002
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Worden DFers rationeel?
Over subaru's gesproken, persoonlijk hele goede ervaringen met Mark Verhoeven uit een ver ver verleden. Die wist zelfs raad met mijn 110pk TD rode I destijds. Ik check net zijn site en die is dus al meer als 20 jaar 'under construction' 
http://www.ems-tuning.nl/

http://www.ems-tuning.nl/
Laatst gewijzigd door veejay op 16 jul 2024, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Worden DFers rationeel?
Ik heb zo’n Toyota HEV voor dagelijks gebruik en ben er blij mee hoor. Ding is echt poepzuinig omdat ‘ie heel efficiënt energieverlies om zet in nieuwe energie. Ding is nu en jaar oud en zit al vol met deuken en krassen, helemaal prima. Prima rationeel vervoer voor alle dagen. Tot zo ver ben ik ook rationeel.
- Arthur
- Berichten: 42912
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Worden DFers rationeel?
Nou plaats ik deuken en krassen niet echt onder rationeel. Dat wil ik op geen enkele auto, iig (of zeker) niet als ze nog erg jong zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Google [Bot] en 3 gasten