Worden DFers rationeel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2024, 12:35

@Fabian; Mogen jullie nog wel PHEV kiezen? Dat scheelt al enorm in de keuze :)

@Martijn; eens ik vind de Model 3 ook net een rijdende vissenkom en de model Y zo mogelijk nóg lelijker.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jul 2024, 12:45

Martijn_bmw schreef: 13 jul 2024, 12:35 @Fabian; Mogen jullie nog wel PHEV kiezen? Dat scheelt al enorm in de keuze :)

@Martijn; eens ik vind de Model 3 ook net een rijdende vissenkom en de model Y zo mogelijk nóg lelijker.
Zeker, net nieuwr regeling (daarom past de kodiaq nu ook, ga van 36,5k nu naar 54,5k fiscaal…) gewoon benzine en evt diesel voor de veelrijders (maar ja, dat is bijna niet meer te krijgen)

Als ik bmw/mini neem dan elke 6 maanden een nieuwe, dat vind ik echt ruk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2024, 13:04

Fabian schreef: 13 jul 2024, 12:45
Martijn_bmw schreef: 13 jul 2024, 12:35 @Fabian; Mogen jullie nog wel PHEV kiezen? Dat scheelt al enorm in de keuze :)

Zeker, net nieuwr regeling (daarom past de kodiaq nu ook, ga van 36,5k nu naar 54,5k fiscaal…) gewoon benzine en evt diesel voor de veelrijders (maar ja, dat is bijna niet meer te krijgen)

Als ik bmw/mini neem dan elke 6 maanden een nieuwe, dat vind ik echt ruk.
Ah beter voor elkaar dan bij ons :)

Verplicht EV, als je MB neemt elke 2jr nieuw elk ander merk elke 4jr.

Om de 6mnd wisselen is wel heel vaak ja, dan wordt het uitzoeken, ophalen enz haast werken :lol:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 13 jul 2024, 14:29

Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.

@Fabian, kom jij weg met die 1.800kg trekgewicht dan? Jij hebt natuurlijk wel een lichte trailer, maar die is helaas te smal voor die van mij.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2024, 14:42

Mark 320iS schreef: 13 jul 2024, 14:29 Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.
:lol:

Ik speel nog wel met de gedachte om de Cupra Born van MDV te wisselen voor een m135i.
Die Born was gekocht wegens 40k km woon-werk van MDV maar door baanwissel 2mnd geleden is dat nu nog 7k km woon-werk…

Geef ik MDV de lease EV mee en pak ik zelf de m135i naar werk :df: :P

Of iets vergelijkbaars als m135i, leuke 2de auto waar wel 4 deuren in zitten en 2 kinderstoelen op de achterbank kunnen.

Joop

Bericht door Joop » 13 jul 2024, 14:52

De liefhebbersauto’s die ik gehad heb zijn eigenlijk wel allemaal rationeel gekocht, als in: het sommetje moet kloppen en er komt geen euro bij. Heb een deal wel eens om een paar honderd euro laten schieten en zo ging de koop van een Z4 Coupé niet door.

Tot en met de vorige auto (de Z4 M40i) waren het allemaal emotionele (en niet altijd praktische) keuzes, met rationele aankoop. De Z4 heb ik weggedaan toen de eerste op komst was (1 maand voor uitgerekende datum), maar vooral omdat ik de auto niet meer binnen kon zetten bij ons ‘nieuwe’ huis en ik het zonde vond om ‘m buiten te laten staan. Al mijn auto’s daarvoor stonden in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daar ben ik dan toch te veel autoliefhebber voor. Nu staat er een praktische 3er Tourinf, zo’n one-can-do-it-all auto, waar ik alle kanten mee op kan. Al moet ik af en toe nog wel even de andere kant op kijken als er weer een halve zandbak uit de kleren van de oudste komt zetten op het moment van in de auto zetten of als ze met de schoentjes de hoofdsteun omhoog probeert te duwen. Dan was een goedkope(re) auto wel iets beter voor de gemoedsrust geweest.
Nu met de tweede had het me met de Z4, die als daily gebruikt werd, niet meer gelukt om ze naar de opvang te brengen, ondanks dat er nog een tweede auto van de vrouw (ook een stationwagon) staat.

Wat betreft rationele keuzes was het bij de touring ook uiteindelijk een rekensommetje en kon ik naar mezelf de M340i variant niet verantwoorden, ondanks dat het een geweldig totaalllaatje is, moest er 15-20k extra bij op dat moment voor een vergelijkbaar bouwjaar en uitrusting, wat ik afgezet tegen de ‘ergernis- danwel wegkijkmomentjes, niet meer tof vond). Geluk bij een ongeluk is dat de RWD 330i rijdynamisch de leukere auto is, helaas zonder de punch van het B58 blok.

Aan de andere kant had er nog een rationelere auto kunnen staan, want als je alsnog alle kosten per maand optelt staat er nog steeds een dure auto. In die zin nog wel emotionele keuze onder de hobbynoemer.

Nog een tweetal foto’s van het huidige ‘M-sport/GR-sport wagenpark’:

Afbeelding

Afbeelding

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 13 jul 2024, 16:08

Klopt dat de 330i punch mist tov M340i, maar als totaalplaatje vind ik de B48 in de 330i meer dan prima. Vooral souplesse vind ik voor simpel vierpittertje echt wel erg prettig.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 jul 2024, 16:54

330i is mij ook erg goed bevallen. Zou ik me na de M340i ook wel weer mee redden.

Joop

Bericht door Joop » 13 jul 2024, 20:21

Beide mee eens… Denk wel als de touring er als RWD was, net als de prefacelift M440i dan zou ik nog wel eens iets minder rationeel hebben doen besluiten (aangezien dat best wat knaken scheelde en een leukere auto oplevert).

Enzo

Bericht door Enzo » 13 jul 2024, 21:56

Ik kan m’n F430, M3, M5, X5M, allemaal afwisselen in het weekend en heb daardoor eigenlijk alleen maar ‘fun’ kilometers. Dagelijks alleen de fiets, want wij werken op 9 kilometer van huis. Dus dat scheelt.

Ben het niet helemaal eens met ‘bezit, zaak, einde vermaak etc.’ maar merk wel dat we in een andere maatschappij zitten en ik ook minder interesse in de autohobby heb dan ik had gedacht dat ik zou hebben circa 15-20 jaar geleden. De consensus is inmiddels (en ook bij mensen waarvan ik het niet had verwacht) toch wel dat het niet zo schattig meer wordt gevonden dat je 1 op 8 rijdt en een pokkeherrie maakt. Daarbij komt ook dat het voor ons een groot verschil maakt of je 1,45€ of 2,40€ betaalt per liter sap, en dan moet je in Nederland de echt leuke wegen nog opzoeken en geluk hebben dat je niet vaststaat…

Hmm moet ik ook maar rationeel worden wellicht haha.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jul 2024, 23:17

Mark 320iS schreef: 13 jul 2024, 14:29 Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.

@Fabian, kom jij weg met die 1.800kg trekgewicht dan? Jij hebt natuurlijk wel een lichte trailer, maar die is helaas te smal voor die van mij.
Ik kom 50kg te kort ;). Andere optie was de Kuga phev, mag 2100kg. Maar ik heb nog nooit in zo’n stugge auto gereden, en ik rij toch echt alles wat op de markt komt. Ben linea recta naar Skoda gereden en besteld, echt een fijne auto.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 14 jul 2024, 12:47

Joop schreef: 13 jul 2024, 14:52 De liefhebbersauto’s die ik gehad heb zijn eigenlijk wel allemaal rationeel gekocht, als in: het sommetje moet kloppen en er komt geen euro bij. Heb een deal wel eens om een paar honderd euro laten schieten en zo ging de koop van een Z4 Coupé niet door.

Tot en met de vorige auto (de Z4 M40i) waren het allemaal emotionele (en niet altijd praktische) keuzes, met rationele aankoop. De Z4 heb ik weggedaan toen de eerste op komst was (1 maand voor uitgerekende datum), maar vooral omdat ik de auto niet meer binnen kon zetten bij ons ‘nieuwe’ huis en ik het zonde vond om ‘m buiten te laten staan. Al mijn auto’s daarvoor stonden in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daar ben ik dan toch te veel autoliefhebber voor. Nu staat er een praktische 3er Tourinf, zo’n one-can-do-it-all auto, waar ik alle kanten mee op kan. Al moet ik af en toe nog wel even de andere kant op kijken als er weer een halve zandbak uit de kleren van de oudste komt zetten op het moment van in de auto zetten of als ze met de schoentjes de hoofdsteun omhoog probeert te duwen. Dan was een goedkope(re) auto wel iets beter voor de gemoedsrust geweest.
Nu met de tweede had het me met de Z4, die als daily gebruikt werd, niet meer gelukt om ze naar de opvang te brengen, ondanks dat er nog een tweede auto van de vrouw (ook een stationwagon) staat.

Wat betreft rationele keuzes was het bij de touring ook uiteindelijk een rekensommetje en kon ik naar mezelf de M340i variant niet verantwoorden, ondanks dat het een geweldig totaalllaatje is, moest er 15-20k extra bij op dat moment voor een vergelijkbaar bouwjaar en uitrusting, wat ik afgezet tegen de ‘ergernis- danwel wegkijkmomentjes, niet meer tof vond). Geluk bij een ongeluk is dat de RWD 330i rijdynamisch de leukere auto is, helaas zonder de punch van het B58 blok.

Aan de andere kant had er nog een rationelere auto kunnen staan, want als je alsnog alle kosten per maand optelt staat er nog steeds een dure auto. In die zin nog wel emotionele keuze onder de hobbynoemer.

Nog een tweetal foto’s van het huidige ‘M-sport/GR-sport wagenpark’
Prachtig wagenpark natuurlijk, maar vind je het niet soort van zonde om twee van die praktische auto's te hebben? Je zou een van beide kunnen omruilen voor een èchte df auto bijv?

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 14 jul 2024, 12:50

Fabian schreef: 13 jul 2024, 23:17

Ik kom 50kg te kort ;). Andere optie was de Kuga phev, mag 2100kg. Maar ik heb nog nooit in zo’n stugge auto gereden, en ik rij toch echt alles wat op de markt komt. Ben linea recta naar Skoda gereden en besteld, echt een fijne auto.
Ja dat is geen probleem natuurlijk, je hebt nog wat kogeldruk, dus als je wordt gewogen gaat dat er vanaf. Heb ook wel eens gelezen dat je pas bij een overschrijding van meer dan 10% een boete krijgt. Geen idee of dat klopt.

Emiel

Bericht door Emiel » 14 jul 2024, 13:40

Enzo schreef: 13 jul 2024, 21:56 Ik kan m’n F430, M3, M5, X5M, allemaal afwisselen in het weekend en heb daardoor eigenlijk alleen maar ‘fun’ kilometers. Dagelijks alleen de fiets, want wij werken op 9 kilometer van huis. Dus dat scheelt.

Ben het niet helemaal eens met ‘bezit, zaak, einde vermaak etc.’ maar merk wel dat we in een andere maatschappij zitten en ik ook minder interesse in de autohobby heb dan ik had gedacht dat ik zou hebben circa 15-20 jaar geleden. De consensus is inmiddels (en ook bij mensen waarvan ik het niet had verwacht) toch wel dat het niet zo schattig meer wordt gevonden dat je 1 op 8 rijdt en een pokkeherrie maakt. Daarbij komt ook dat het voor ons een groot verschil maakt of je 1,45€ of 2,40€ betaalt per liter sap, en dan moet je in Nederland de echt leuke wegen nog opzoeken en geluk hebben dat je niet vaststaat…

Hmm moet ik ook maar rationeel worden wellicht haha.
Denk dat het dik gedrukte precies is waarom het leuk blijft. Iedere dag van 020 naar 010 of naar 040 met de F430 zou het misschien wel doen omslaan.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 14 jul 2024, 13:45

Tenzij ze de combinatie losgekoppeld wegen wat ze ook nog wel eens doen. Bij mijn kantoor in Geldrop wordt nog wel eens het eea van de A67 geplukt en gewogen. Die 10% marge is zeker niet de standaard, maar de kans dat je gecontroleerd wordt als je je normaal gedraagt is niet zo heel groot natuurlijk.

Jaws

Bericht door Jaws » 14 jul 2024, 13:55

Als je voor jezelf een funauto voor erbij rationeel niet meer kunt verantwoorden, denk dan eens aan een motorfiets. Voor een paar duizend euro koop je al iets waar je veel plezier aan beleeft, waarvan de running costs zeer overzichtelijk zijn en die niet meer afschrijft

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 14 jul 2024, 14:32

Ik ben prive rijder, als ik mijn autokosten (wb, verz en brandstof) zou willen halveren omwille van dat je in NL meer stilstaat dan rijdt dan zou ik van mijn huidige moeten overstappen naar een nieuwe Skoda Fabia 1.0. Het enige voordeel zou dan zijn dat er minder onverwachte reparaties zouden zijn, omdat nieuw en garantie. Overstappen naar een m135i of 230i coupe scheelt allemaal niet zo heel veel qua vaste lasten/verbruik in vergelijking met wat ik nu heb.

Enzo

Bericht door Enzo » 14 jul 2024, 20:52

[/quote]

Denk dat het dik gedrukte precies is waarom het leuk blijft. Iedere dag van 020 naar 010 of naar 040 met de F430 zou het misschien wel doen omslaan.
[/quote]

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Over het algemeen worden er mijns inziens echt bizar veel forenzen kilometers gemaakt die helemaal niet nodig zouden moeten zijn :roll: .. Maarja, dat probleem ligt een stuk dieper.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 jul 2024, 21:15

^^ dat ben ik niet geheel met je eens.
Vroeger misschien als je 40jr bij dezelfde werkgever bleef was het zinvol om in dezelfde plaats te gaan wonen.

Tegenwoordig met continue bedrijfs kopen en verkopen, verplaatsen van vestigingen en de ene na de andere reorganisatie blijf je natuurlijk niet steeds achter je werkgever aan verhuizen.

Luco

Bericht door Luco » 14 jul 2024, 21:46

Martijn_bmw schreef: 14 jul 2024, 21:15 ^^ dat ben ik niet geheel met je eens.
Vroeger misschien als je 40jr bij dezelfde werkgever bleef was het zinvol om in dezelfde plaats te gaan wonen.

Tegenwoordig met continue bedrijfs kopen en verkopen, verplaatsen van vestigingen en de ene na de andere reorganisatie blijf je natuurlijk niet steeds achter je werkgever aan verhuizen.
En als iedereen van buiten de randstad die in de randstad werkt daarheen moet worden de huizen drie keer zo duur.
En krijgt Hugo er een uitdaging bij.

Maar ik sta er ook zo in, de saaie km zo goedkoop mogelijk want itt vroeger is daar niks meer aan.
Fun km is iets heel anders.
Daarbij is voor de ene fun km zo hard mogelijk, of een stukje sturen, voor de ander is dat rustig op het gemakje binnendoor rijden.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 15 jul 2024, 08:33

Enzo schreef: 14 jul 2024, 20:52 Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Over het algemeen worden er mijns inziens echt bizar veel forenzen kilometers gemaakt die helemaal niet nodig zouden moeten zijn :roll: .. Maarja, dat probleem ligt een stuk dieper.
Ik begrijp ook echt niet dat mensen daar zelf zin in hebben. Heb een baan gezocht, en gelukkig gevonden, binnen een half uur rijden.
Kan me niet voorstellen om 3/4 uur per dag in de auto te moeten zitten. Moet wel leuk blijven.

Bimmer M
Auto: Een paar BMW's

Bericht door Bimmer M » 15 jul 2024, 08:51

Ik probeer al een paar weken een rationele overweging voor de aanschaf van Pure stage 2 turbo's te verzinnen. Helaas tot op heden nog niet gelukt. Dus zal ik ze desnoods zonder rationele reden bestellen :bag:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 jul 2024, 11:30

Ik heb de F80 ook 'rationeel' weggedaan. Elke dag van Doorn naar Huis ter Heide hoef je nou niet bepaald 550pk voor te hebben. Zeker geen AP racing remmen of KW clubsport onderstel. Dus er werd een rationele keuze gemaakt:
Daily heb ik uiteindelijk 'gewoon iets' gekocht. werd een CLS 350. Bevalt top, doet wat die moet doen, comfortabel (wel erg onzuinig, maar ik rijd dus eigenlijk niks aan afstanden). Een ND erbij als 'tweede daily'; op de dagen dat ik geen kindjes hoef weg te brengen/op te halen dus. En de rest is voor af en toe een keertje.
M'n vriendin heef nu dus rationeel een Q4 besteld ipv een i5. Scheelde gewoon mega in kosten op een leasehok per maand.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 15 jul 2024, 11:51

Ik heb een 'one can do it all' auto, al jaren een 130i. Zat wel te kijken voor overstap naar een I3 of later in het jaar een Model 3. Qua kosten vooral fantastisch, maar nog een beste eenmalige investering incl laadpaal. Uiteindelijk ben ik toch te veel liefhebber om zoiets rationeels te gaan kopen, al zijn het beiden (voor een EV) toch leuke auto's. Ik blijf dus gewoon benzine verbranden en EV kan altijd nog. Het enige nadeel van de 130i zijn de hoge onderhoudskosten. Het is inmiddels een oude auto waar van alles aan stuk gaat. Maar dan ben ik dus tóch te veel liefhebber. Ik geniet iedere kilometer nog van dat ding.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 15 jul 2024, 12:26

Heel herkenbaar Jeroen!

Plaats reactie