@Martijn; eens ik vind de Model 3 ook net een rijdende vissenkom en de model Y zo mogelijk nóg lelijker.
Zeker, net nieuwr regeling (daarom past de kodiaq nu ook, ga van 36,5k nu naar 54,5k fiscaal…) gewoon benzine en evt diesel voor de veelrijders (maar ja, dat is bijna niet meer te krijgen)Martijn_bmw schreef: 13 jul 2024, 12:35 @Fabian; Mogen jullie nog wel PHEV kiezen? Dat scheelt al enorm in de keuze
@Martijn; eens ik vind de Model 3 ook net een rijdende vissenkom en de model Y zo mogelijk nóg lelijker.
Ah beter voor elkaar dan bij onsFabian schreef: 13 jul 2024, 12:45Zeker, net nieuwr regeling (daarom past de kodiaq nu ook, ga van 36,5k nu naar 54,5k fiscaal…) gewoon benzine en evt diesel voor de veelrijders (maar ja, dat is bijna niet meer te krijgen)Martijn_bmw schreef: 13 jul 2024, 12:35 @Fabian; Mogen jullie nog wel PHEV kiezen? Dat scheelt al enorm in de keuze
Als ik bmw/mini neem dan elke 6 maanden een nieuwe, dat vind ik echt ruk.
Mark 320iS schreef: 13 jul 2024, 14:29 Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.
Ik kom 50kg te kortMark 320iS schreef: 13 jul 2024, 14:29 Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.
@Fabian, kom jij weg met die 1.800kg trekgewicht dan? Jij hebt natuurlijk wel een lichte trailer, maar die is helaas te smal voor die van mij.
Prachtig wagenpark natuurlijk, maar vind je het niet soort van zonde om twee van die praktische auto's te hebben? Je zou een van beide kunnen omruilen voor een èchte df auto bijv?Joop schreef: 13 jul 2024, 14:52 De liefhebbersauto’s die ik gehad heb zijn eigenlijk wel allemaal rationeel gekocht, als in: het sommetje moet kloppen en er komt geen euro bij. Heb een deal wel eens om een paar honderd euro laten schieten en zo ging de koop van een Z4 Coupé niet door.
Tot en met de vorige auto (de Z4 M40i) waren het allemaal emotionele (en niet altijd praktische) keuzes, met rationele aankoop. De Z4 heb ik weggedaan toen de eerste op komst was (1 maand voor uitgerekende datum), maar vooral omdat ik de auto niet meer binnen kon zetten bij ons ‘nieuwe’ huis en ik het zonde vond om ‘m buiten te laten staan. Al mijn auto’s daarvoor stonden in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daar ben ik dan toch te veel autoliefhebber voor. Nu staat er een praktische 3er Tourinf, zo’n one-can-do-it-all auto, waar ik alle kanten mee op kan. Al moet ik af en toe nog wel even de andere kant op kijken als er weer een halve zandbak uit de kleren van de oudste komt zetten op het moment van in de auto zetten of als ze met de schoentjes de hoofdsteun omhoog probeert te duwen. Dan was een goedkope(re) auto wel iets beter voor de gemoedsrust geweest.
Nu met de tweede had het me met de Z4, die als daily gebruikt werd, niet meer gelukt om ze naar de opvang te brengen, ondanks dat er nog een tweede auto van de vrouw (ook een stationwagon) staat.
Wat betreft rationele keuzes was het bij de touring ook uiteindelijk een rekensommetje en kon ik naar mezelf de M340i variant niet verantwoorden, ondanks dat het een geweldig totaalllaatje is, moest er 15-20k extra bij op dat moment voor een vergelijkbaar bouwjaar en uitrusting, wat ik afgezet tegen de ‘ergernis- danwel wegkijkmomentjes, niet meer tof vond). Geluk bij een ongeluk is dat de RWD 330i rijdynamisch de leukere auto is, helaas zonder de punch van het B58 blok.
Aan de andere kant had er nog een rationelere auto kunnen staan, want als je alsnog alle kosten per maand optelt staat er nog steeds een dure auto. In die zin nog wel emotionele keuze onder de hobbynoemer.
Nog een tweetal foto’s van het huidige ‘M-sport/GR-sport wagenpark’
Ja dat is geen probleem natuurlijk, je hebt nog wat kogeldruk, dus als je wordt gewogen gaat dat er vanaf. Heb ook wel eens gelezen dat je pas bij een overschrijding van meer dan 10% een boete krijgt. Geen idee of dat klopt.Fabian schreef: 13 jul 2024, 23:17Ik kom 50kg te kortMark 320iS schreef: 13 jul 2024, 14:29 Ik zou willen dat ik mijn auto keuze zo rationeel kan maken... als sommige van jullie. Zou me een hoop geld sparen.
@Fabian, kom jij weg met die 1.800kg trekgewicht dan? Jij hebt natuurlijk wel een lichte trailer, maar die is helaas te smal voor die van mij.. Andere optie was de Kuga phev, mag 2100kg. Maar ik heb nog nooit in zo’n stugge auto gereden, en ik rij toch echt alles wat op de markt komt. Ben linea recta naar Skoda gereden en besteld, echt een fijne auto.
Denk dat het dik gedrukte precies is waarom het leuk blijft. Iedere dag van 020 naar 010 of naar 040 met de F430 zou het misschien wel doen omslaan.Enzo schreef: 13 jul 2024, 21:56 Ik kan m’n F430, M3, M5, X5M, allemaal afwisselen in het weekend en heb daardoor eigenlijk alleen maar ‘fun’ kilometers. Dagelijks alleen de fiets, want wij werken op 9 kilometer van huis. Dus dat scheelt.
Ben het niet helemaal eens met ‘bezit, zaak, einde vermaak etc.’ maar merk wel dat we in een andere maatschappij zitten en ik ook minder interesse in de autohobby heb dan ik had gedacht dat ik zou hebben circa 15-20 jaar geleden. De consensus is inmiddels (en ook bij mensen waarvan ik het niet had verwacht) toch wel dat het niet zo schattig meer wordt gevonden dat je 1 op 8 rijdt en een pokkeherrie maakt. Daarbij komt ook dat het voor ons een groot verschil maakt of je 1,45€ of 2,40€ betaalt per liter sap, en dan moet je in Nederland de echt leuke wegen nog opzoeken en geluk hebben dat je niet vaststaat…
Hmm moet ik ook maar rationeel worden wellicht haha.
En als iedereen van buiten de randstad die in de randstad werkt daarheen moet worden de huizen drie keer zo duur.Martijn_bmw schreef: 14 jul 2024, 21:15 ^^ dat ben ik niet geheel met je eens.
Vroeger misschien als je 40jr bij dezelfde werkgever bleef was het zinvol om in dezelfde plaats te gaan wonen.
Tegenwoordig met continue bedrijfs kopen en verkopen, verplaatsen van vestigingen en de ene na de andere reorganisatie blijf je natuurlijk niet steeds achter je werkgever aan verhuizen.
Ik begrijp ook echt niet dat mensen daar zelf zin in hebben. Heb een baan gezocht, en gelukkig gevonden, binnen een half uur rijden.Enzo schreef: 14 jul 2024, 20:52 Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Over het algemeen worden er mijns inziens echt bizar veel forenzen kilometers gemaakt die helemaal niet nodig zouden moeten zijn.. Maarja, dat probleem ligt een stuk dieper.