Ik bedoelde het eigenlijk meer in de zin van. Binnen x straal van een warerzuiverings installatie wordt niet gebouwd vanwege eventuele stank overlast? En de gemeente moet bestemmingsplan wijzigen wat in dit geval dus niet zo 1 2 3 gaat vanwege bovenstaand?Martijn_bmw schreef: 22 jun 2024, 14:55Als je in de randstad wil bijbouwen kan je niet meer om alles “zeuren” ik wil niet bij de snelweg, ik wil niet bij industrie, ik wil niet… enz.Kadett schreef: 22 jun 2024, 13:24 Ziet er meer uit als industriegebied dan bedoeld voor woonruimte. Wil je ook binnen 100 meter van waterzuiverings installatie wonen?
Alle mooie plekjes zijn wel vol en als “we” toch meer huizen willen in de randstad zal je de minder mooie plekken moeten bebouwen.
Overigens ik woon zelf in de randstad wat mij betreft is het hier al (te) druk dus persoonlijke mening liefst vooral niks meer bouwen hieren als we dan toch huizen nodig hebben uitbreiden naar gebieden buiten de randstad.
Nu een huis kopen
-
Re: Nu een huis kopen
- Martijn_bmw
Ah oké dan had ik je niet goed begrepen 

-
Ik ben nu in de jachthaven van Sneek en heb al gezien dat hier ruimte te over is om te bouwen en anders is er ook nog voldoende plek voor woonboten. 

- tomgtr
Eens! 
- Arthur
- Auto: Nr.51
Volbouwen en hek eromheen!

-
OnlineLuco
afzagen en de zee induwen
-
OnlineEeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Als de stad Groningen nog wel mee mag in dat hek-gebied van jullie ben ik wel voor! Frl + 050 als eigen eiland, een droom
- tomgtr
Beetje als de vikingen die alle mooie vrouwen uit Engeland hebben meegenomen (claimen de Zweden).
- Arthur
- Auto: Nr.51
Nee, alleen Friesland!Eeuwe schreef: 23 jun 2024, 14:14 Als de stad Groningen nog wel mee mag in dat hek-gebied van jullie ben ik wel voor! Frl + 050 als eigen eiland, een droom

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Leuk huis als je niet van daglicht houdt: https://www.funda.nl/detail/koop/amster ... /43598641/
- tomgtr
350 k voor een kelder van 50m2. Praktisch ingericht
. Het is een rechthoek met wat gipsmuurtjes voor badkamertje en slaapkamer. Ik wil niet weten hoe je je voelt als je daar eerste nacht slaapt na sleutel gekregen te hebben.
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Vergeet de VVE niet.
- Martijn_bmw
Bizar idd wordt steeds gekker ook die VVE lasten
- 350 Z
Dat hok is meer een gevangenis
- JP
Was hier aan de overkant aan het kijken voor een appartement om te kopen. Ja dan valt de VvE wel mee met €355 per maand
https://www.funda.nl/42243161
https://www.funda.nl/42243161
-
Hier ook zoiets.
- JP
Zie alleen nooit in welke verhouding ze die VvE berekenen.
Had serieus naar deze gekeken, is zeg 1/3 van eerder genoemde vraagprijs, maar de VvE is nog hoger
Had serieus naar deze gekeken, is zeg 1/3 van eerder genoemde vraagprijs, maar de VvE is nog hoger

https://www.tijsencyril.nl/woningen/maa ... maweg_49_e
VvE bijdrage:
Appartement: € 398,13 per maand
Parkeerplaats: € 28,42 per maand
Totaal: € 426,55 per maand
- Martijn_bmw
Voor dat VVE bedrag kan je ook een huis kopen van 125k meer. Tegen 4% is ook zo’n 400eur per maand
-
OnlineLuco
Tegenwoordig moet een VVE een MJOP hebben (meerjaren onderhouds plan) die kan je gewoon opvragen en kan je zien waar ze allemaal voor sparen (want je mag met een VVE niet onder de 0 komen).
Dus als er binnen een paar jaar grote uitgaven te verwachten zijn moet je of bijbetalen (gelijk) of op tijd beginnen met de goede bijdrage.
Dus gewoon vragen naar het MJOP of MJOB (meerjaren onderhouds begroting.
Lift is trouwens een behoorlijk slurper qua geld.
@Martijn appels met peren want je moet ook aan de buitenkant van je huis onderhoud uitvoeren, bij een VVE niet
(ligt trouwens ook weer aan de splitsingsakte), dus die moet je ook goed bekijken.
Dus als er binnen een paar jaar grote uitgaven te verwachten zijn moet je of bijbetalen (gelijk) of op tijd beginnen met de goede bijdrage.
Dus gewoon vragen naar het MJOP of MJOB (meerjaren onderhouds begroting.
Lift is trouwens een behoorlijk slurper qua geld.
@Martijn appels met peren want je moet ook aan de buitenkant van je huis onderhoud uitvoeren, bij een VVE niet
(ligt trouwens ook weer aan de splitsingsakte), dus die moet je ook goed bekijken.
- Martijn_bmw
Opzich waar Luco maar bij een huis van 300-400k is het misschien 5k schilderwerk eens in de 7jr en een dak eens in de 100jaar dus grote kans dat die nooit hoeft.
-
OnlineLuco
kozijnen, riolering, glas, glasbewassing gemeenschappelijke aansluitingen en ruimtes, tuin bv, trappenhuis, lift, enz enz enz.
En je moet dus in de plus blijven bij een VVE, dus moet je ook voor grote uigaves over bv 30 jaar nu al sparen.
Reken maar eens uit wat je onderhoud van een woning kost, ook de parkeergarage en parkeerplaatsplaats.
Natuurlijk heb je vaak geen lift in een eengezinswoning, maar voor comfort moet je betalen en met liften en allerlei andere grotere installaties die er evt zitten moet je aan wettelijke verplichtingen voldoen, keuringen gecertificeerde bedrijven onderhoud laten doen.
Het blijft du echt appels met peren omdat er bij een VVE vaak veel dingen zijn die je bij een eengezinswoning niet hebt.
En je moet dus in de plus blijven bij een VVE, dus moet je ook voor grote uigaves over bv 30 jaar nu al sparen.
Reken maar eens uit wat je onderhoud van een woning kost, ook de parkeergarage en parkeerplaatsplaats.
Natuurlijk heb je vaak geen lift in een eengezinswoning, maar voor comfort moet je betalen en met liften en allerlei andere grotere installaties die er evt zitten moet je aan wettelijke verplichtingen voldoen, keuringen gecertificeerde bedrijven onderhoud laten doen.
Het blijft du echt appels met peren omdat er bij een VVE vaak veel dingen zijn die je bij een eengezinswoning niet hebt.
- Martijn_bmw
Mijn punt was ook niet dat het VVE bedrag onredelijk hoog was maar wel dat je voor die kosten dus ook in een flink duurder huis kan wonen zonder VVE en totaal gelijke kosten. (Meer rente last vs VVe bijdrage)Luco schreef: 23 jun 2024, 19:15 Het blijft du echt appels met peren omdat er bij een VVE vaak veel dingen zijn die je bij een eengezinswoning niet hebt.
-
OnlineLuco
Dan moet je eerst de maandelijkse kosten voor je onderhoud van dat duurdere huis ook in een mjop zetten, en die weer van die 400 euro aftrekken, alleen dat doet niemand.Martijn_bmw schreef: 23 jun 2024, 20:04Mijn punt was ook niet dat het VVE bedrag onredelijk hoog was maar wel dat je voor die kosten dus ook in een flink duurder huis kan wonen zonder VVE en totaal gelijke kosten. (Meer rente last vs VVe bijdrage)Luco schreef: 23 jun 2024, 19:15 Het blijft du echt appels met peren omdat er bij een VVE vaak veel dingen zijn die je bij een eengezinswoning niet hebt.
- JP
Het is (best vreemd) dat de bijdrage VvE niet wordt meegenomen in je hypotheekaanvraag, maar dat is ook net zo krom dat ik met huur nu netto €400 meer mag betalen dan ik aan hypotheek kan krijgen. Dan nog blijft huren voor mij nu de keuze, want die €5k die ik had kunnen besparen per jaar, de gemiddelde huizen rond de €3ton hebben bijna altijd een meervoud van dit bedrag aan onderhoud of nieuwe keuken/badkamer nodig.Martijn_bmw schreef: 23 jun 2024, 19:00 Voor dat VVE bedrag kan je ook een huis kopen van 125k meer. Tegen 4% is ook zo’n 400eur per maand
-
OnlineLuco
Dat is ergens wel logisch, de VVE bijdrage is voor onderhoud en facilitaire diensten.JP schreef: 23 jun 2024, 20:18Het is (best vreemd) dat de bijdrage VvE niet wordt meegenomen in je hypotheekaanvraag, maar dat is ook net zo krom dat ik met huur nu netto €400 meer mag betalen dan ik aan hypotheek kan krijgen. Dan nog blijft huren voor mij nu de keuze, want die €5k die ik had kunnen besparen per jaar, de gemiddelde huizen rond de €3ton hebben bijna altijd een meervoud van dit bedrag aan onderhoud of nieuwe keuken/badkamer nodig.Martijn_bmw schreef: 23 jun 2024, 19:00 Voor dat VVE bedrag kan je ook een huis kopen van 125k meer. Tegen 4% is ook zo’n 400eur per maand
De glazenwasser of schilder worden bij een andere woning toch ook niet bij je hypotheekaanvraag meegenomen.