Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Dit is ons algemene autoforum.

Schakelen aan het stuur doe je zo:

Ik heb ervaring en kies voor VAST
12
13%
Ik heb ervaring en kies voor MEEDRAAIEND
28
30%
Ik denk dat VAST beter is
32
35%
Ik denk dat MEEDRAAIEND beter is
20
22%

Totaal aantal stemmen: 92

M-bitious

Bericht door M-bitious » 26 okt 2007, 13:11

Enige nadeel bij meedraaiend, is wegrijden vlak voor een linkse wat langere bocht, dan moet je eigenlijk het pookje pakken om naar de 2 te schakelen. Vandaar dat de vaste inrichtingen geen pookje nodig hebben. verder heb ik bij meedraaiend geen nadelen geconstateerd.
Laatst gewijzigd door M-bitious op 26 okt 2007, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 26 okt 2007, 13:29

Robin schreef:meedraaiend natuurlijk. geen discussie mogelijk(uit ervaring) 8)
Die rode bolide op jouw avatar heeft helaas een vast systeem..

Pascal

Bericht door Pascal » 26 okt 2007, 13:55

Ik denk vast,behalve bij een zeer kort stuurhuis;maar als ik de uitslag nu kijk van de poll,zie ik de ervarenden toch meer voor meedraaiend kiezen;misschien dat die nog veranderd de andere kant uit.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 13:58

Pescatore schreef:
Robin schreef:meedraaiend natuurlijk. geen discussie mogelijk(uit ervaring) 8)
Die rode bolide op jouw avatar heeft helaas een vast systeem..
daarom wil ik 'm ook niet. LOL. :lol:

M-bitious

Bericht door M-bitious » 26 okt 2007, 22:05

Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 27 okt 2007, 13:12

Meedraaiend, wagentje van me ma heeft meedraaiende flippers aan het stuur, en ik rij dan ook nooit in 'D'. En wat al eerder gezegd is in bochten schakel je toch bijna nooit. Misschien wel in lange doordraaiers maar daar is je stuuruitslag zo miniem dat je makelijk die flipper kan bedienen.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 27 okt 2007, 14:53

M-bitious schreef:Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.
Ik schaar me toch echt onder de doeners; 'vaste flippers' hebben altijd mijn voorkeur tenzij die dingen erg klein zijn. Dan heeft meedraaiend wel wat maar mijn ervaring is dat het schakelsysteem in dergelijke wagens dermate traag is dat de pook beter in 'D' kan blijven staan.. :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 okt 2007, 16:45

Ik vraag me af wat flippers aan het stuur vs flippers aan de console met de snelheid van de bak te maken heeft.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 27 okt 2007, 16:51

Bert ///M3 schreef:Ik vraag me af wat flippers aan het stuur vs flippers aan de console met de snelheid van de bak te maken heeft.
Heel simpel; afgaande op mijn ervaring met dergelijke bakken kom ik tot de conclusie dat de auto's die ik gereden heb met flippers vast op de console stukken sneller schakelen dan de auto's waarbij dit op/aan het stuur zat.

Ik ben zelf nog geen systeem tegengekomen dat én aan het stuur zat én vergelijkbaar handig/goed bereikbaar/snel werkte. Meestal zijn de flippertjes/knopjes te iel uitgevoerd om bij snel bochtenwerk goed vindbaar te zijn.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 27 okt 2007, 16:51

Pescatore schreef:
M-bitious schreef:Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.
Ik schaar me toch echt onder de doeners; 'vaste flippers' hebben altijd mijn voorkeur tenzij die dingen erg klein zijn. Dan heeft meedraaiend wel wat maar mijn ervaring is dat het schakelsysteem in dergelijke wagens dermate traag is dat de pook beter in 'D' kan blijven staan.. :roll:
Over het algemeen blijkt uit de poll wat ik zei. je hebt denk ik nooit in een M6 met de de bak in S6 gereden. Sneller gaat gewoon niet, ook niet in een 430 of 599.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 27 okt 2007, 16:55

M-bitious schreef:
Pescatore schreef:
Over het algemeen blijkt uit de poll wat ik zei. je hebt denk ik nooit in een M6 met de de bak in S6 gereden. Sneller gaat gewoon niet, ook niet in een 430 of 599.
Ik heb wel in een M6 gereden (dat kon jij ook niet weten :wink: ) maar daar heb ik nooit het snelste schakelmenu bij aangezet puur omdat ik hier niet bij stilgestaan had. Wel vond ik 'm niet zo vlot schakelen als bijv. die 430. Zal vertekenend gewerkt hebben, my bad. :roll:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 27 okt 2007, 16:57

Ik neem dat de bak in de E60 M5 exact hetzelfde is als die van de M6 ?

Laatst nog even in een E60 gereden, maar er zat echt een groot verschil tussen het traagste en de snelste verzet. Toen schakelde hij voor mijn gevoel echt snel en lekker.

Vind die SMG bakken iig super!

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 27 okt 2007, 22:18

Ik heb ervaring en kies voor MEEDRAAIEND

:)

Een enkle keer komt het slecht uit maar dan is een snel tikje aan de pook goed genoeg.

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 27 okt 2007, 23:17

Zowel ervaring met vast als meedraaiend.
Echter kies ik voor de vaste. Je weet ze namelijk altijd te vinden. Ideaal bij schakelen in bijvoorbeeld een lange bocht.

Brava

Bericht door Brava » 28 okt 2007, 00:51

Heb slechts beperkte ervaring met een Selespeed en een DSG maar voor mij is het meedraaiend. Ik heb ook altijd begrepen dat juist daarvoor het pookje nog aanwezig is, voor het geval je moet schakelen als je overgepakt heb (foei).

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 okt 2007, 11:03

Opvallend dat de tussenstand aangeeft dat mensen die er ervaring mee hebben kiezen voor een meedraaiend systeem en dat de mensen die geen ervaring hebben denken dat een vast systeem prettiger is ...

Ik onthoud mij van stemming omdat ik geen flauw idee heb. Wel weet ik dat in de WRC een tijdje met een volledige ring achter het stuur is gereden. Opschakelen naar je toe en terugschakelen van je af, met diezelfde ring. Dat lijkt mij het meest ideale systeem :roll:

SteV6

Hielke

Bericht door Hielke » 28 okt 2007, 11:45

Een goeie analyse SteV6. Mensen die het weten willen een meedraaiend systeem en zij die het niet weten een vast systeem (totdat ze het weten en dan willen ze een meedraaiend systeem natuurlijk). Ok, dit is mijn eigen interpretatie van wat jij op een nettere wijze hebt gezegd :lol:

http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=643&cache=no

Filmpje hierboven uit het F430 Scuderia topic says it all. Sandor van Es, een hele goeie coureur en rijder, doet qua sturen en tegensturen alles goed op minuut 2.10. Zijn handen blijven keurig op de juiste, vaste, positie op het stuur. Maar door de vaste en belachelijk klein uitgevoerde schakelflippers mist hij zijn opschakel"tik" tegen de flipper. Om 100% zeker van het raken van de flipper te willen zijn geweest had hij z'n rechterhand van het stuur moeten halen hetgeen op dat moment belachelijk was geweest.

Een flater van jewelste van Ferrari. Logitech doet het met z'n geweldige gamestuurtje, de G25, voor hoe het wel moet. Grote, meedraaiende flippers. Zo doe je het en niet anders.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 28 okt 2007, 19:05

Hielke schreef: Sandor van Es, een hele goeie coureur en rijder, doet qua sturen en tegensturen alles goed op minuut 2.10. Zijn handen blijven keurig op de juiste, vaste, positie op het stuur. Maar door de vaste en belachelijk klein uitgevoerde schakelflippers mist hij zijn opschakel"tik" tegen de flipper. Om 100% zeker van het raken van de flipper te willen zijn geweest had hij z'n rechterhand van het stuur moeten halen hetgeen op dat moment belachelijk was geweest.
Even losstaand van de 'flipperdiscussie', hoe had hij dit probleem met doorschakelen dan kunnen oplossen met een handbak? Volgens mij reed hij daar gewoon in een te lage versnelling. :roll:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 okt 2007, 22:20

@Pescatore: Met een handbak had hij een shiftlock gehad en was hij achterstevoren gegaan :P

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 okt 2007, 09:42

Stéphane schreef:@Pescatore: Met een handbak had hij een shiftlock gehad en was hij achterstevoren gegaan :P
Het gaat hier toch over opschakelen? Dus lijkt me dat niet.

Anyway: dikke misser van Ferrari inderdaad in dat filmpje duidelijk zichtbaar. Met de G25 kom je er ook meteen achter dat de flippers meedraaiend moeten zijn.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 okt 2007, 10:06

Pescatore schreef:
Even losstaand van de 'flipperdiscussie', hoe had hij dit probleem met doorschakelen dan kunnen oplossen met een handbak? Volgens mij reed hij daar gewoon in een te lage versnelling. :roll:
Dan had ie zijn stijl moeten aanpassen. Hij rijdt nu ook met de mogelijkheden van de flippers op het stuur. Zo'n bak staat dat bij uitkomen uit de bocht toe, daar is ie voor gemaakt met die flippers. Je past je rijstijl er automatisch op aan. Een flipperbak heeft absoluut voordelen als het echt hard moet gaan. Maar het gaat er in dit geval om dat die dingen verkeerd gemonteerd zijn.

Met een handbak had ie die bocht cleaner moeten verlaten om eerder rust in het stuur te krijgen zodat ie het stuur kon loslaten. Of, zoals je al zegt, eventueel in een hogere versnelling de bocht verlaten.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 29 okt 2007, 10:51

Eigenlijk is het kiezen tussen 2 kwaden. Zoals ik zei vind ik meedraaiend bij de G25 en DFP helemaal niet altijd zaligmakend. Vooral als je je stuur verder dan ondersteboven hebt wat juist in dagelijkse omstandigheden vaak voorkomt is het gewoon verwarrend. Niet schakelen is dan een optie, maar het mooie aan flippers is juist dat ze bedoeld zijn om te kunnen schakelen op momenten dat je het met een handbak wel uit je hoofd laat. Het probleem met het alternatief is echter dat het best lastig is om de vaste flippers goed te bedienen als je je stuur niet helemaal stil houdt( of kan houden). Ik kan me zelfs voorstellen dat je jezelf kan bezeren als je even niet goed oplet. Ik switch dus naar meedraaiend. De voordelen wegen op tegen de nadelen, maar helemaal ideaal is het niet.

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2007, 11:00

Ik heb nog nooit in de knoop gezeten.

Roman

Bericht door Roman » 29 okt 2007, 11:07

WRC paddle shift de oplossing? Kan er helaas geen fotos van vinden, misschien dat iemand hier die wel heeft... :roll:

Sjef

Bericht door Sjef » 29 okt 2007, 12:00

Vast zoals op de ferrari is best ok. Vond het zelf erg fijn op een 360challenge, in tegenstelling tot een lambo gallardo. Flippers zijn zwart van kleur, onhandig te zien en te pakken. Meedraaiend lijkt makkelijker maar in de praktijk zijn goede vaste flippers denk ik betrouwbaarder. Blijf er overigens bij dat ik persoonlijk geen zak om een auto met dat systeem geef, ook al is het altijd sneller en noem alle andere voordelen maar op. Gaat nix boven spelen met een fijne handbak.

Plaats reactie