Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?
- M-bitious
Enige nadeel bij meedraaiend, is wegrijden vlak voor een linkse wat langere bocht, dan moet je eigenlijk het pookje pakken om naar de 2 te schakelen. Vandaar dat de vaste inrichtingen geen pookje nodig hebben. verder heb ik bij meedraaiend geen nadelen geconstateerd.
Laatst gewijzigd door M-bitious op 26 okt 2007, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
- volvoc30
- Pescatore
Ik schaar me toch echt onder de doeners; 'vaste flippers' hebben altijd mijn voorkeur tenzij die dingen erg klein zijn. Dan heeft meedraaiend wel wat maar mijn ervaring is dat het schakelsysteem in dergelijke wagens dermate traag is dat de pook beter in 'D' kan blijven staan..M-bitious schreef:Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.

- Bert ///M3
- Pescatore
Heel simpel; afgaande op mijn ervaring met dergelijke bakken kom ik tot de conclusie dat de auto's die ik gereden heb met flippers vast op de console stukken sneller schakelen dan de auto's waarbij dit op/aan het stuur zat.Bert ///M3 schreef:Ik vraag me af wat flippers aan het stuur vs flippers aan de console met de snelheid van de bak te maken heeft.
Ik ben zelf nog geen systeem tegengekomen dat én aan het stuur zat én vergelijkbaar handig/goed bereikbaar/snel werkte. Meestal zijn de flippertjes/knopjes te iel uitgevoerd om bij snel bochtenwerk goed vindbaar te zijn.
- M-bitious
Over het algemeen blijkt uit de poll wat ik zei. je hebt denk ik nooit in een M6 met de de bak in S6 gereden. Sneller gaat gewoon niet, ook niet in een 430 of 599.Pescatore schreef:Ik schaar me toch echt onder de doeners; 'vaste flippers' hebben altijd mijn voorkeur tenzij die dingen erg klein zijn. Dan heeft meedraaiend wel wat maar mijn ervaring is dat het schakelsysteem in dergelijke wagens dermate traag is dat de pook beter in 'D' kan blijven staan..M-bitious schreef:Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.
- Pescatore
Ik heb wel in een M6 gereden (dat kon jij ook niet wetenM-bitious schreef:Over het algemeen blijkt uit de poll wat ik zei. je hebt denk ik nooit in een M6 met de de bak in S6 gereden. Sneller gaat gewoon niet, ook niet in een 430 of 599.Pescatore schreef:Ik schaar me toch echt onder de doeners; 'vaste flippers' hebben altijd mijn voorkeur tenzij die dingen erg klein zijn. Dan heeft meedraaiend wel wat maar mijn ervaring is dat het schakelsysteem in dergelijke wagens dermate traag is dat de pook beter in 'D' kan blijven staan..M-bitious schreef:Interessant dat de doeners voor draaien en de denkers voor vast gaan. Ik hou me vast aan de ervaringsdeskundigen.

- Sander S.
- Adje ///M3
- Brava
- SteV6
Opvallend dat de tussenstand aangeeft dat mensen die er ervaring mee hebben kiezen voor een meedraaiend systeem en dat de mensen die geen ervaring hebben denken dat een vast systeem prettiger is ...
Ik onthoud mij van stemming omdat ik geen flauw idee heb. Wel weet ik dat in de WRC een tijdje met een volledige ring achter het stuur is gereden. Opschakelen naar je toe en terugschakelen van je af, met diezelfde ring. Dat lijkt mij het meest ideale systeem
SteV6
Ik onthoud mij van stemming omdat ik geen flauw idee heb. Wel weet ik dat in de WRC een tijdje met een volledige ring achter het stuur is gereden. Opschakelen naar je toe en terugschakelen van je af, met diezelfde ring. Dat lijkt mij het meest ideale systeem

SteV6
- Hielke
Een goeie analyse SteV6. Mensen die het weten willen een meedraaiend systeem en zij die het niet weten een vast systeem (totdat ze het weten en dan willen ze een meedraaiend systeem natuurlijk). Ok, dit is mijn eigen interpretatie van wat jij op een nettere wijze hebt gezegd
http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=643&cache=no
Filmpje hierboven uit het F430 Scuderia topic says it all. Sandor van Es, een hele goeie coureur en rijder, doet qua sturen en tegensturen alles goed op minuut 2.10. Zijn handen blijven keurig op de juiste, vaste, positie op het stuur. Maar door de vaste en belachelijk klein uitgevoerde schakelflippers mist hij zijn opschakel"tik" tegen de flipper. Om 100% zeker van het raken van de flipper te willen zijn geweest had hij z'n rechterhand van het stuur moeten halen hetgeen op dat moment belachelijk was geweest.
Een flater van jewelste van Ferrari. Logitech doet het met z'n geweldige gamestuurtje, de G25, voor hoe het wel moet. Grote, meedraaiende flippers. Zo doe je het en niet anders.

http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=643&cache=no
Filmpje hierboven uit het F430 Scuderia topic says it all. Sandor van Es, een hele goeie coureur en rijder, doet qua sturen en tegensturen alles goed op minuut 2.10. Zijn handen blijven keurig op de juiste, vaste, positie op het stuur. Maar door de vaste en belachelijk klein uitgevoerde schakelflippers mist hij zijn opschakel"tik" tegen de flipper. Om 100% zeker van het raken van de flipper te willen zijn geweest had hij z'n rechterhand van het stuur moeten halen hetgeen op dat moment belachelijk was geweest.
Een flater van jewelste van Ferrari. Logitech doet het met z'n geweldige gamestuurtje, de G25, voor hoe het wel moet. Grote, meedraaiende flippers. Zo doe je het en niet anders.
- Pescatore
Even losstaand van de 'flipperdiscussie', hoe had hij dit probleem met doorschakelen dan kunnen oplossen met een handbak? Volgens mij reed hij daar gewoon in een te lage versnelling.Hielke schreef: Sandor van Es, een hele goeie coureur en rijder, doet qua sturen en tegensturen alles goed op minuut 2.10. Zijn handen blijven keurig op de juiste, vaste, positie op het stuur. Maar door de vaste en belachelijk klein uitgevoerde schakelflippers mist hij zijn opschakel"tik" tegen de flipper. Om 100% zeker van het raken van de flipper te willen zijn geweest had hij z'n rechterhand van het stuur moeten halen hetgeen op dat moment belachelijk was geweest.

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Het gaat hier toch over opschakelen? Dus lijkt me dat niet.Stéphane schreef:@Pescatore: Met een handbak had hij een shiftlock gehad en was hij achterstevoren gegaan
Anyway: dikke misser van Ferrari inderdaad in dat filmpje duidelijk zichtbaar. Met de G25 kom je er ook meteen achter dat de flippers meedraaiend moeten zijn.
- Hielke
Dan had ie zijn stijl moeten aanpassen. Hij rijdt nu ook met de mogelijkheden van de flippers op het stuur. Zo'n bak staat dat bij uitkomen uit de bocht toe, daar is ie voor gemaakt met die flippers. Je past je rijstijl er automatisch op aan. Een flipperbak heeft absoluut voordelen als het echt hard moet gaan. Maar het gaat er in dit geval om dat die dingen verkeerd gemonteerd zijn.Pescatore schreef:
Even losstaand van de 'flipperdiscussie', hoe had hij dit probleem met doorschakelen dan kunnen oplossen met een handbak? Volgens mij reed hij daar gewoon in een te lage versnelling.
Met een handbak had ie die bocht cleaner moeten verlaten om eerder rust in het stuur te krijgen zodat ie het stuur kon loslaten. Of, zoals je al zegt, eventueel in een hogere versnelling de bocht verlaten.
- Mari Oh Oh!
Eigenlijk is het kiezen tussen 2 kwaden. Zoals ik zei vind ik meedraaiend bij de G25 en DFP helemaal niet altijd zaligmakend. Vooral als je je stuur verder dan ondersteboven hebt wat juist in dagelijkse omstandigheden vaak voorkomt is het gewoon verwarrend. Niet schakelen is dan een optie, maar het mooie aan flippers is juist dat ze bedoeld zijn om te kunnen schakelen op momenten dat je het met een handbak wel uit je hoofd laat. Het probleem met het alternatief is echter dat het best lastig is om de vaste flippers goed te bedienen als je je stuur niet helemaal stil houdt( of kan houden). Ik kan me zelfs voorstellen dat je jezelf kan bezeren als je even niet goed oplet. Ik switch dus naar meedraaiend. De voordelen wegen op tegen de nadelen, maar helemaal ideaal is het niet.
- Sjef
Vast zoals op de ferrari is best ok. Vond het zelf erg fijn op een 360challenge, in tegenstelling tot een lambo gallardo. Flippers zijn zwart van kleur, onhandig te zien en te pakken. Meedraaiend lijkt makkelijker maar in de praktijk zijn goede vaste flippers denk ik betrouwbaarder. Blijf er overigens bij dat ik persoonlijk geen zak om een auto met dat systeem geef, ook al is het altijd sneller en noem alle andere voordelen maar op. Gaat nix boven spelen met een fijne handbak.