Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?
- Macboy
Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?
Ik loop al een tijdje met dit gegeven. Wat is nu handiger? Leek me een leuke poll. Heb de poll ook gesplitst omdat ik ook de mening wil van mensen die echt ervaring hebben.
Ik heb geen ervaring, maar denk dat meedraaiend handiger is. Je kunt zeggen vast is beter, want in een bocht schakel je niet, maar als je nu een lange doordraaier hebt? Met je handen aan het stuur? Dan kun je niet flipperen als je handen op 45 graden liggen ! Dan loop je te zoeken.
Als het vast is, recht voor je, dan is het ook bij meedraaiend recht voor je als je je stuur recht houdt.
Maar ik heb dus geen ervaring. Ben benieuwd !
Ik heb geen ervaring, maar denk dat meedraaiend handiger is. Je kunt zeggen vast is beter, want in een bocht schakel je niet, maar als je nu een lange doordraaier hebt? Met je handen aan het stuur? Dan kun je niet flipperen als je handen op 45 graden liggen ! Dan loop je te zoeken.
Als het vast is, recht voor je, dan is het ook bij meedraaiend recht voor je als je je stuur recht houdt.
Maar ik heb dus geen ervaring. Ben benieuwd !
- Bert ///M3
Meedraaiend.
Meestal heb je niet meer als 90 graden stuuruitslag in lange bochten, dus je handen verplaatsen is niet nodig. Plus met semi-automatische systemen is opschakelen of terugschakelen in bochten helemaal geen probleem door automatisch tussengas. Je hebt dus geen last van blokkerende wielen enz.
Meestal heb je niet meer als 90 graden stuuruitslag in lange bochten, dus je handen verplaatsen is niet nodig. Plus met semi-automatische systemen is opschakelen of terugschakelen in bochten helemaal geen probleem door automatisch tussengas. Je hebt dus geen last van blokkerende wielen enz.
- Stéphane
Bij mij draaien ze ook mee. Voordeel is dat als je je handen gewoon aan het stuur houdt de flippers ook altijd onder je vingers zitten. Ik moet op mijn zwarte ook nog zo'n stuur met flippers scoren trouwens. Brabus 36cm stuur is wel mooi, maar met €800 incl. inleren wel een beetje te duur naar mijn zin.
Overigens wil ik eigenlijk nooit meer een auto zonder dit er op, maar dat terzijde. Ik vind het echt superprettig om er mee te rijden.
Overigens wil ik eigenlijk nooit meer een auto zonder dit er op, maar dat terzijde. Ik vind het echt superprettig om er mee te rijden.
- GTRene
Ik hou niet zo van meedraaiende dingen, voor mij mogen ze vast, en weervinden zal geen probleem zijn, op gevoel weet je waar ze zitten, no problem...en als je normaal je handje van het stuur haalt om gewoon manueel te schakelen is die paar centimeter bij je stuur dus veel minder dan je hele arm bewegen naar een pook ook nie zoveel moeite, gewoon lekker vast dus, alhoewel op een circuit liever meedraaiend
mits niet te groot en mooi afgewerkt, sommige systemen zijn wel mooi.

- Stéphane
Als je met je handen op 12 en 6 uur zit in een bocht en de flippers zitten vast op 3 en 9 uur is dat gewoon niet handig. Zowel op het circuit als op de weg niet. Dan krijg je inderdaad van die flaporen.
Op een paar Audi's (laatste model S4) ook gehad als ik het met goed herinner en ik vond het persoonlijk minder prettig.
Op een paar Audi's (laatste model S4) ook gehad als ik het met goed herinner en ik vond het persoonlijk minder prettig.
- Jan Visser
- pterps
- Sander S.
Vast.
Ik snap dat de meesten denken dat meedraaiend makkelijker is, maar het is gewoon kut.
Ik heb in diverse wagens gereden maar ik irriteerde me er soms gewoon aan dat ik niet precies wist welke wat was.
Nu op mijn BMW is dat minder erg, de de flippers zitten wel vast aan het stuur, meedraaiend dus, maar met beide kun je op en terugschakelen.
Ik snap dat de meesten denken dat meedraaiend makkelijker is, maar het is gewoon kut.
Ik heb in diverse wagens gereden maar ik irriteerde me er soms gewoon aan dat ik niet precies wist welke wat was.
Nu op mijn BMW is dat minder erg, de de flippers zitten wel vast aan het stuur, meedraaiend dus, maar met beide kun je op en terugschakelen.
-
- Tristan
- Hielke
Meedraaiend natuurlijk.
Je handen horen tijdens serieus rijden een vaste positie op het stuur te hebben en het zou dan onzinnig zijn om je handen van die positie weg te moeten halen om de schakelflipper te beroeren. Moet je in een hele krappe bocht toch overpakken en tegelijkertijd schakelen (je hebt dan te laat teruggeschakeld) dan kun je ook altijd nog de pook op de vloer gebruiken. Die heeft meestal een vaste positie
Je handen horen tijdens serieus rijden een vaste positie op het stuur te hebben en het zou dan onzinnig zijn om je handen van die positie weg te moeten halen om de schakelflipper te beroeren. Moet je in een hele krappe bocht toch overpakken en tegelijkertijd schakelen (je hebt dan te laat teruggeschakeld) dan kun je ook altijd nog de pook op de vloer gebruiken. Die heeft meestal een vaste positie

- Mari Oh Oh!
Dat heb ik dus ook altijd met mijn DFP(en nu G25). Als je overgepakt hebt is een meedraaiende bediening niet handig meer. Dus voor een stuur in een F1-wagen is het perfect, voor een Rally kanon misschien wat minder.k33z schreef:Vast. Wel van die hele grote dan, zodat je met normaal sturen er altijd goed bij kan.
Meedraaiend is heel erg lastig zodra je stuur een uitslag heeft van meer van 90graden. Je weet dan echt niet meer wat op- en wat neer schakelen is.
- Downforce Hans
- duifjes.com
- Mari Oh Oh!
@Hielke: Het is maar net hoe Hoepelfähig je auto is. In de E30 zit je al gauw over de overpakgrens. In de E24 gek genoeg weer niet. Ik ben het met je eens dat je niet zou moeten willen schakelen in de situatie dat je last hebt van omgekeerde flippers, maar als het je toch overkomt is het verdomd goed opletten.
- Pescatore
- RVV
M3 heeft uiteraard meedraaiend. En zoals ik al schreef altijd logische bediening. De interactie tussen de vaste pook in korte draaiers en de flippers op recht en lange rechte draaiers is 1 op 1. Het overpakken gaat gewoon automatisch.romo schreef:Heb geen idee, eerst maar eens testen, dan wil ik de poll wel invullen.......................
Hoe zit dat op de die van jou Rico?
Flipper rijden is ook allemaal een kwestie van ervaring, als je een keer een proefrit maakt in een flipperauto met meedraaiende flippers, vind je het allemaal maar lastig, dat komt omdat het op dat moment geen logische handeling is. Je bent gewend om je hand van het stuur te nemen. Als je straks een flipper M3 overweegt probeer dan echt een langere tijd in zo'n auto te rijden. Een proefritje van een uurtje ofzo doet het systeem echt tekort.
Met een vast systeem heb ikzelf nog niet gereden, durf niet te zeggen of dat "minder" is. Zo'n Ferrari met van die lange flippers zal ook wel willen.
Wat ik overigens GEEN fijn systeem vind zijn de flippers in een 335i automaat.. waarmee je en kan up en kan down schakelen. Vooral het van je af drukken van de flippers (het terugschakelen) vind ik maar een rare onnatuurlijke beweging van je hand/vingers.
Naar je toe trekken voor op en terug schakelen is absoluut prettiger vind ik.
- duifjes.com