Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Schakelen aan het stuur doe je zo:

Ik heb ervaring en kies voor VAST
12
13%
Ik heb ervaring en kies voor MEEDRAAIEND
28
30%
Ik denk dat VAST beter is
32
35%
Ik denk dat MEEDRAAIEND beter is
20
22%
 
Totaal aantal stemmen: 92

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Bericht door Macboy » 25 okt 2007, 23:28

Ik loop al een tijdje met dit gegeven. Wat is nu handiger? Leek me een leuke poll. Heb de poll ook gesplitst omdat ik ook de mening wil van mensen die echt ervaring hebben.

Ik heb geen ervaring, maar denk dat meedraaiend handiger is. Je kunt zeggen vast is beter, want in een bocht schakel je niet, maar als je nu een lange doordraaier hebt? Met je handen aan het stuur? Dan kun je niet flipperen als je handen op 45 graden liggen ! Dan loop je te zoeken.

Als het vast is, recht voor je, dan is het ook bij meedraaiend recht voor je als je je stuur recht houdt.

Maar ik heb dus geen ervaring. Ben benieuwd !

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2007, 23:34

Meedraaiend.

Meestal heb je niet meer als 90 graden stuuruitslag in lange bochten, dus je handen verplaatsen is niet nodig. Plus met semi-automatische systemen is opschakelen of terugschakelen in bochten helemaal geen probleem door automatisch tussengas. Je hebt dus geen last van blokkerende wielen enz.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 okt 2007, 23:35

Bij mij draaien ze ook mee. Voordeel is dat als je je handen gewoon aan het stuur houdt de flippers ook altijd onder je vingers zitten. Ik moet op mijn zwarte ook nog zo'n stuur met flippers scoren trouwens. Brabus 36cm stuur is wel mooi, maar met €800 incl. inleren wel een beetje te duur naar mijn zin.

Overigens wil ik eigenlijk nooit meer een auto zonder dit er op, maar dat terzijde. Ik vind het echt superprettig om er mee te rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 23:38

Meedraaiend lijkt me logischer.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 okt 2007, 23:38

Ik hou niet zo van meedraaiende dingen, voor mij mogen ze vast, en weervinden zal geen probleem zijn, op gevoel weet je waar ze zitten, no problem...en als je normaal je handje van het stuur haalt om gewoon manueel te schakelen is die paar centimeter bij je stuur dus veel minder dan je hele arm bewegen naar een pook ook nie zoveel moeite, gewoon lekker vast dus, alhoewel op een circuit liever meedraaiend :lol: mits niet te groot en mooi afgewerkt, sommige systemen zijn wel mooi.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 25 okt 2007, 23:41

Heb alleen met meedraaiende gereden. Als ze dat niet zijn worden het toch vaak ook van die grote flaporen achter je stuur?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 okt 2007, 23:46

Als je met je handen op 12 en 6 uur zit in een bocht en de flippers zitten vast op 3 en 9 uur is dat gewoon niet handig. Zowel op het circuit als op de weg niet. Dan krijg je inderdaad van die flaporen.

Op een paar Audi's (laatste model S4) ook gehad als ik het met goed herinner en ik vond het persoonlijk minder prettig.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 26 okt 2007, 00:00

Kijk naar Ferrari. Staan vast, en toch altijd onder handbereik door het formaat. Ideaal lijkt mij.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 okt 2007, 07:21

Heb geen idee, eerst maar eens testen, dan wil ik de poll wel invullen.......................

Hoe zit dat op de die van jou Rico?

Gebruikersavatar
pterps
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:36
Locatie: Zwolle

Bericht door pterps » 26 okt 2007, 07:44

Jan Visser schreef:Kijk naar Ferrari. Staan vast, en toch altijd onder handbereik door het formaat. Ideaal lijkt mij.
Ik vind vast ook ideaal, je weet ze altijd te vinden door het formaat. Heb het als zeer prettig ervaren.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 okt 2007, 08:22

Vast lijkt me beter, in de bocht schakel je vaak toch niet.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 26 okt 2007, 08:25

Vast.

Ik snap dat de meesten denken dat meedraaiend makkelijker is, maar het is gewoon kut.

Ik heb in diverse wagens gereden maar ik irriteerde me er soms gewoon aan dat ik niet precies wist welke wat was.

Nu op mijn BMW is dat minder erg, de de flippers zitten wel vast aan het stuur, meedraaiend dus, maar met beide kun je op en terugschakelen.

k33z
Berichten: 2893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 26 okt 2007, 09:10

Vast. Wel van die hele grote dan, zodat je met normaal sturen er altijd goed bij kan.

Meedraaiend is heel erg lastig zodra je stuur een uitslag heeft van meer van 90graden. Je weet dan echt niet meer wat op- en wat neer schakelen is.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 09:24

Vast, anders ben je aan het zoeken/voelen waar ze zitten omdat je regelmatig je handen op een andere positie aan het stuur hebt. Bij vast weet je altijd waar ze zitten. Pas nog in een AMV8 Roadster gereden (met flippers) op een vaste plek, en heb geen 1x moeten zoeken naar de flippers.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 26 okt 2007, 09:32

Meedraaiend natuurlijk.

Je handen horen tijdens serieus rijden een vaste positie op het stuur te hebben en het zou dan onzinnig zijn om je handen van die positie weg te moeten halen om de schakelflipper te beroeren. Moet je in een hele krappe bocht toch overpakken en tegelijkertijd schakelen (je hebt dan te laat teruggeschakeld) dan kun je ook altijd nog de pook op de vloer gebruiken. Die heeft meestal een vaste positie :wink:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 okt 2007, 09:33

k33z schreef:Vast. Wel van die hele grote dan, zodat je met normaal sturen er altijd goed bij kan.

Meedraaiend is heel erg lastig zodra je stuur een uitslag heeft van meer van 90graden. Je weet dan echt niet meer wat op- en wat neer schakelen is.
Dat heb ik dus ook altijd met mijn DFP(en nu G25). Als je overgepakt hebt is een meedraaiende bediening niet handig meer. Dus voor een stuur in een F1-wagen is het perfect, voor een Rally kanon misschien wat minder.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 26 okt 2007, 09:35

Ik lees regelmatig in autobladen dat de voorkeur voor vast is.
meedraaiend zou ik denk ik handiger vinden maar ik heb er geen ervaring mee dus ben wel benieuwd wat er uit deze poll komt.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 26 okt 2007, 09:39

Ik heb op mijn Lexus IS300 knopjes op en achter het stuur gehad was er wel tevreden mee, je kunt dus aan de linker en rechter achterkant terugschakelen en linker en rechter voorkant opschakelen.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 okt 2007, 09:52

@Hielke: Het is maar net hoe Hoepelfähig je auto is. In de E30 zit je al gauw over de overpakgrens. In de E24 gek genoeg weer niet. Ik ben het met je eens dat je niet zou moeten willen schakelen in de situatie dat je last hebt van omgekeerde flippers, maar als het je toch overkomt is het verdomd goed opletten.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 26 okt 2007, 10:46

Vast, niet meedraaiend en groot. Zoals Ferrari.

Liefst nog met een +/- pookje a la SMG (dus - naar voren en + naar achteren) erbij.

Meedraaiend kom ik altijd mee in de war.


Mark.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 26 okt 2007, 10:53

Heb ervaring met meedraaiend, maar op het circuit lijkt mij vast beter. Je weet ze altijd te vinden. Dit kan met ervaring een hele andere belevenis zijn hoor.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 26 okt 2007, 11:12

Heb zowel met meedraaiend gereden als met vaste 'flippers', bij meedraaiend raak je ze inderdaad soms kwijt. Vast is erg handig en bij de auto's waarin dit systeem echt tot z'n recht komt (Italiaans :wink: ) zijn de flippers groot genoeg om er altijd bij te kunnen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 okt 2007, 11:13

romo schreef:Heb geen idee, eerst maar eens testen, dan wil ik de poll wel invullen.......................

Hoe zit dat op de die van jou Rico?
M3 heeft uiteraard meedraaiend. En zoals ik al schreef altijd logische bediening. De interactie tussen de vaste pook in korte draaiers en de flippers op recht en lange rechte draaiers is 1 op 1. Het overpakken gaat gewoon automatisch.

Flipper rijden is ook allemaal een kwestie van ervaring, als je een keer een proefrit maakt in een flipperauto met meedraaiende flippers, vind je het allemaal maar lastig, dat komt omdat het op dat moment geen logische handeling is. Je bent gewend om je hand van het stuur te nemen. Als je straks een flipper M3 overweegt probeer dan echt een langere tijd in zo'n auto te rijden. Een proefritje van een uurtje ofzo doet het systeem echt tekort.

Met een vast systeem heb ikzelf nog niet gereden, durf niet te zeggen of dat "minder" is. Zo'n Ferrari met van die lange flippers zal ook wel willen.

Wat ik overigens GEEN fijn systeem vind zijn de flippers in een 335i automaat.. waarmee je en kan up en kan down schakelen. Vooral het van je af drukken van de flippers (het terugschakelen) vind ik maar een rare onnatuurlijke beweging van je hand/vingers.

Naar je toe trekken voor op en terug schakelen is absoluut prettiger vind ik.

Robin
Berichten: 55221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 12:09

meedraaiend natuurlijk. geen discussie mogelijk(uit ervaring) 8)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 26 okt 2007, 12:17

Jarenlang NK 125cc karting gereden en terugschakelen is van je af drukken.....op is naar je toe is gewoon veel logsicher!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Eric Z, Fabian, wjt en 3 gasten