Volgens de info die ik heb kunnen vinden is ie inclusief accessoires zo'n 15-20 kg zwaarder als een M52 en ongeveer 15-20 kg lichter als een S54. Daar komt nog wel een extra radiator en overloopvatje etc bij voor de B58 vanwege de water-lucht intercooler dus reken er nog een kleine 10 kg bij opJesper schreef: 19 nov 2023, 21:52 Heel gaaf! Hoe zit het eigenlijk met gewicht en gewichtsverhouding icm zo’n b58 tov bv een m52?
B58 E36 tracktool
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
- Yannik Schmidt
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: B58 E36 tracktool
Sjtrak kooitje zo, mega project ook. Ben erg benieuwd of we elkaar in 2045 op track zien! 
Succes ermee!

Succes ermee!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: B58 E36 tracktool
Echt te gaaf project dit, erg benieuwd!
- Eeuwe
- Berichten: 4989
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: B58 E36 tracktool
Zo dan, gaaf project! Volg ik 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: B58 E36 tracktool
Een E36 met B58... ik heb even een privé-momentje nodig! 

- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: B58 E36 tracktool
Heel gaaf en gedurfd! Ga ik zeker volgen 

- R728i
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: Renault Clio RS182
Re: B58 E36 tracktool
Heel gaaf project dit!
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Bedankt voor de positieve reacties allemaal!


Spa 2026 was het toch?
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: B58 E36 tracktool
Houd je dr rekening mee dat de middenlijn van de krukas net iets uit het midden zit?Hsp schreef: 17 nov 2023, 13:59 Ik heb een setje proefsteunen gemaakt waarmee de motor netjes in de midden etc hangt. Het is alleen nog wat te hoog, de bak loopt bovenaan tegen de tunnel aan waardoor alles wat achterover hangt, dus het blok moet nog wat naar beneden, wat weer niet helemaal past met het subframe. Ook zijn ze nog wat aan de lompe/zware kant, daarvoor moet ik dus nog weer even terug naar de tekentafel

Verder ziet het er mooi uit en goed aangepakt, zou bijna motivatie krijgen om m'n eigen E36 weer in elkaar te schroeven...
Bijna, 2045 is vroeg genoeg.
-
- Berichten: 6761
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: B58 E36 tracktool
Dat moet lekker van zijn plek komen straks! 

- Philipoo
- Berichten: 4979
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: B58 E36 tracktool
Well that escalated quickly.. Gaaf project zeg! Succes!
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Kwam ik van de week ook achter inderdaad, wordt bij de volgende steunen meegenomen. Krijgt de bak ook gelijk wat meer ruimte naar boven.Harrie D schreef: 22 nov 2023, 08:38 Houd je dr rekening mee dat de middenlijn van de krukas net iets uit het midden zit?![]()
- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: B58 E36 tracktool
Gaaf out of the box project, maar zit toch met een vraagje:
Aan alle reacties hier te zien is de B58 heel speciaal? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar van filmpjes etc die ik gezien heb word ik niet echt wild van het geluid ofzo, is het puur een geliefde motor omdat ie te tunen is zonder teveel issues (ik lees wel is op plekken dat ze het de nieuwe 2JZ noemen?) of zit er meer achter?

Aan alle reacties hier te zien is de B58 heel speciaal? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar van filmpjes etc die ik gezien heb word ik niet echt wild van het geluid ofzo, is het puur een geliefde motor omdat ie te tunen is zonder teveel issues (ik lees wel is op plekken dat ze het de nieuwe 2JZ noemen?) of zit er meer achter?


-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Sterk/betrouwbaar blok, mooie vermogensloop, (volgens veel mensen) leuk geluid en goed te tunen inderdaad. Gewoon allround fijn betrouwbaar blok zonder al te gekke problemen.Baboulah schreef: 23 nov 2023, 09:17 Aan alle reacties hier te zien is de B58 heel speciaal? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar van filmpjes etc die ik gezien heb word ik niet echt wild van het geluid ofzo, is het puur een geliefde motor omdat ie te tunen is zonder teveel issues (ik lees wel is op plekken dat ze het de nieuwe 2JZ noemen?) of zit er meer achter?
-
- Berichten: 6761
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: B58 E36 tracktool
En dus nog voldoende aanbod van frisse exemplaren. De S54 en M50 zijn toch al wat ouder en het vinden van een fris exemplaar en benodigde onderdelen zal ook steeds lastiger worden.
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: B58 E36 tracktool
b58 verder niet super spannend (tov s54/s65 etc) maar vooral het bovengenoemde: betrouwbaar, goed vermogen en koppel, aardige soundtrack nog.
tuurlijk is een s54/s65/s85 oid meer racy en op circuit denk ik stuk leuker, maar voorgenoemde S motoren zijn ook flink aan de prijs en het beste trek je ze preventief uit elkaar om te weten wat je in huis hebt voordat je het inbouwt.
tuurlijk is een s54/s65/s85 oid meer racy en op circuit denk ik stuk leuker, maar voorgenoemde S motoren zijn ook flink aan de prijs en het beste trek je ze preventief uit elkaar om te weten wat je in huis hebt voordat je het inbouwt.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Dit inderdaad, zijn misschien qua karakter spannendere motoren te vinden, maar verhouding prijs tov betrouwbaarheid, vermogen en aftermarket beschikbare onderdelen is gewoon goed.e30touring1990 schreef: 23 nov 2023, 11:36 tuurlijk is een s54/s65/s85 oid meer racy en op circuit denk ik stuk leuker, maar voorgenoemde S motoren zijn ook flink aan de prijs en het beste trek je ze preventief uit elkaar om te weten wat je in huis hebt voordat je het inbouwt.
- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: B58 E36 tracktool
Duidelijk mannen, thx voor het antwoord!
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: B58 E36 tracktool
Maar net wat je spannend vind. Het immense koppel van een B58 vind ik een stuk spannender dan het geluid van een S54. Dat is natuurlijk beleving, maar trekt geen bierdop van tafel in verhouding.Hsp schreef: 23 nov 2023, 12:58Dit inderdaad, zijn misschien qua karakter spannendere motoren te vinden, maar verhouding prijs tov betrouwbaarheid, vermogen en aftermarket beschikbare onderdelen is gewoon goed.e30touring1990 schreef: 23 nov 2023, 11:36 tuurlijk is een s54/s65/s85 oid meer racy en op circuit denk ik stuk leuker, maar voorgenoemde S motoren zijn ook flink aan de prijs en het beste trek je ze preventief uit elkaar om te weten wat je in huis hebt voordat je het inbouwt.


- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: B58 E36 tracktool
@Thys
s54/s65 is vooral stukje geluid en beleving. klinkt vooral erg goed en racy. In een lichte koets gaat het ook wel goed van zijn plek. leeggetrokken e36 doet 1100kg oid?
b58 trekt natuurlijk (zeker met mods) als een bezetene vanuit langzame bochten
s54/s65 is vooral stukje geluid en beleving. klinkt vooral erg goed en racy. In een lichte koets gaat het ook wel goed van zijn plek. leeggetrokken e36 doet 1100kg oid?
b58 trekt natuurlijk (zeker met mods) als een bezetene vanuit langzame bochten

- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: B58 E36 tracktool
Ik weet nog dat mijn oude E36 sedan tracktool met een 325i motor erin, onder de 1100kg uitkwam zelfs, ik meen 1056kg ofzo (kan alleen niet meer herinneren hoeveel brandstof erin zat, uiteraard wel met een uitgebreide gelastte kooi erin)
Het is idd net waar je om geeft in je hobby auto, ik zelf zou dus meer voor de beleving gaan van geluid etc, een E46 M3 heb ik altijd enorm van genoten kwa rijden en al helemaal kwa geluid. Ook het moeten werken om de auto "rollend" te houden maakt het leuker dan simpelweg het gaspedaal vloeren want die turbo doet zn werk wel, maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk!matthyssie schreef: 23 nov 2023, 15:13 Maar net wat je spannend vind. Het immense koppel van een B58 vind ik een stuk spannender dan het geluid van een S54. Dat is natuurlijk beleving, maar trekt geen bierdop van tafel in verhouding.![]()
![]()
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: B58 E36 tracktool
Standaard S54 spint de achterwielen in zijn 3 op slicks in een 1100 KG E36. Als je geen downforce hebt dmv spoilers en splitters word het al een behoorlijk lastige auto om te rijden op bijvoorbeeld CPZ.
Verder is motor duurder als een B58 maar aan de andere kant is alles voor een S54 al uitgevonden, je kan een DME heel eenvoudig standalone maken en met software update zit je eenvoudig aan 360-370 PK.
Ik weet niet hoe het met B58 zit maar ik denk dat je dan meer gedoe hebt met ECU's etc en dan kost het ook weer geld.
Verder is motor duurder als een B58 maar aan de andere kant is alles voor een S54 al uitgevonden, je kan een DME heel eenvoudig standalone maken en met software update zit je eenvoudig aan 360-370 PK.
Ik weet niet hoe het met B58 zit maar ik denk dat je dan meer gedoe hebt met ECU's etc en dan kost het ook weer geld.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Ik ga met een bredere body, bredere banden en een behoorlijk aangepast onderstel achter rijden. Verder heeft de ECU mogelijkheid voor zowel boost-by-gear als boost-by-speed dus daarmee kan de boel verder af geregeld worden als dat nodig is.Bert ///M3 schreef: 23 nov 2023, 17:46 Standaard S54 spint de achterwielen in zijn 3 op slicks in een 1100 KG E36. Als je geen downforce hebt dmv spoilers en splitters word het al een behoorlijk lastige auto om te rijden op bijvoorbeeld CPZ.
Verder is motor duurder als een B58 maar aan de andere kant is alles voor een S54 al uitgevonden, je kan een DME heel eenvoudig standalone maken en met software update zit je eenvoudig aan 360-370 PK.
Ik weet niet hoe het met B58 zit maar ik denk dat je dan meer gedoe hebt met ECU's etc en dan kost het ook weer geld.
Ik gebruik een SCS delta standalone ecu. De motorkabelboom is al omgebouwd om te werken met die ECU, verder moeten er enkel nog een paar relais aan gesloten worden en 1 14-polige stekker voor het chassis, dus dat valt mee. Basismapping voor deze ECU voor de B58 bestaat al en ik heb er iemand voor om de laatste afstelling te doen.
ECU kant van het verhaal is zo wel te doen, of het qua vermogen teveel is nog even zien, ik hoop dat dat zo een beetje in toom te houden valt maar we gaan 't meemaken.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Het heeft een tijdje geduurd, maar hierbij weer eens een update. Er is fysiek niet zoveel aan de auto gebeurd maar aan de tekentafel wel.
Zoals in de openingspost al beschreven kon de motor in combinatie met het huidige subframe niet laag genoeg. Om dit op te lossen zijn er een aantal opties zoals het aanpassen van de carterpan of het huidige subframe, maar aangezien ik nog wat meer plannen had zoals hieronder beschreven heb ik gekozen om een compleet nieuw subframe te tekenen. Deze heb ik in combinatie met de motorsteunen en baksteun getekend, hiermee passen de motor en bak precies in het casco. Om dit proces een stuk makkelijker te maken heb ik een 3D scanner gekocht en de body vooraan en achteraan ingescand, en daarnaast de motor en bak zelf. Hieronder wat plaatjes:



Vervolgens ben ik verder gegaan met de ophanging. Heb het altijd erg interessant gevonden hoe de geometrie van een onderstel invloed heeft op het rijgedrag, en hoe dit bij de sportieve auto’s en volbloed race-auto’s verschilt van normale auto’s. Aangezien ik op dit moment de tijd en mogelijkheid heb e.a. zelf te maken wilde ik hiervoor zelf wat delen gaan maken, mede omdat ik sowieso een en ander aan moest passen vooraan vanwege de remmerij en MK60E5 ABS die ik wil gebruiken, aangezien die ander type sensoren gebruiken. Na wat literatuur hierover gekocht te hebben ben ik hiermee aan de slag gegaan. In eerste instantie was de bedoeling iets wat ‘simpelers’ te maken zoals bijvoorbeeld de MRT engineering kit ook in elkaar steekt, op basis van het originele design. Dit is echter een wat ander design geworden, namelijk een unequal length double-wishbone systeem vooraan.
Grootste voordeel hiervan t.o.v het standaard McPherson design dat je, doordat je veel meer kan spelen met je design, je je waarden beter kunt afstellen en een mooiere cambercurve kunt halen zowel onder inveren als door het sturen zelf. Tov van zowel de standaard ophanging als bijvoorbeeld een aangepaste standaard ophanging zoals die van MRT engineering heeft deze een stuk meer cambergain zowel onder sturen als door inveren. Verder is het rolcentrum gecorrigeerd, scrub aangepast naar de velgen die ik gebruik en caster trail afstemt op hoeveelheid caster etc. Bumpsteer is gecorrigeerd en stelbaar, en ik kan straks met wat wisseldelen van bijna volledig ackermann naar 0 ackermann en wat daartussen zit. Antidive is ook instelbaar. Alles zit in uniballs. Camber en spoor is afstelbaar op de auto zelf dus zonder delen los te hoeven halen. E.a. aan zaken eromheen zoals veersterkte etc worden aangepast, en ook met de antirollbar moet ik nog aan de slag. Vooraan zitten nu E90 wiellagers en ABS sensoren ivm de abs. Weer wat plaatjes bij het verhaal:





Verder is de achterkant hiervoor ook aangepast. Dit is wel wat minder spectaculair gedaan als vooraan, in de basis gewoon hetzelfde design gebleven. Hier is ook het rolcentrum gecorrigeerd voor de rijhoogte, en is de anti squat instelbaar tussen origineel en een stuk meer anti squat. Daarnaast kan je je toe naast te schuiven met de bracket aan de auto nu ook via shims afstellen zodat je makkelijker toe kunt stellen. Camber is ook stelbaar op de auto, en als bovenste arm gebruik ik nu een E46 arm. Deze is iets lichter, en ik had er 1 met veerschotel nodig aangezien mijn set een losse veer heeft. Ook achteraan zitten nu E90 lagers, ABS sensoren, naven, handremsysteem, 130i performance remschijf en E90 335D assen, in combinatie met een E46 M3 diff. Deze E90 spullen gebruik ik ook hier vanwege de ABS unit die ik gebruik. Verder zijn de meeste E90 delen makkelijker te krijgen en bijvoorbeeld de assen zijn een stuk sterker dan de E36 assen. Dit zou in combinatie met het vermogen geen probleem op moeten leveren, net als het diff. De plaatjes:





Alles is gemaakt van een combinatie van S700, S900 staal, Chromolybdeen en aluminium 7075, in de komende weken/maanden gaat alles gesneden, gelast en gefreesd worden. Voor zowel voor als achter geld dat het onafgeveerde gewicht met betrekking tot de draagarmen etc zelf ongeveer gelijk is, de remmerij is echter wel zwaarder dan origineel. Alle delen en assembly’s zijn door de FEA analyse gehaald om te checken of ze sterk genoeg zijn, dus dit zou goed moeten zitten.
Ik gebruik een KW competition 2a (tegenwoordig V3 racing) onderstel, in combinatie met 295 banden achter en 265 voor, hiervoor moet de body nog verbreed worden. Anti Roll Bar ben ik momenteel nog mee bezig, hiervoor wacht ik nog op wat spulletjes.
Is het allemaal nodig en verstandig om te maken/proberen? Misschien niet, maar je moet toch ergens je hobby/lol uit halen. Aangezien het allemaal lekker experimenteel is is het nog afwachten hoe alles in combinatie met elkaar straks gaat reageren, maar daar komen we maar op 1 manier achter.

Zoals in de openingspost al beschreven kon de motor in combinatie met het huidige subframe niet laag genoeg. Om dit op te lossen zijn er een aantal opties zoals het aanpassen van de carterpan of het huidige subframe, maar aangezien ik nog wat meer plannen had zoals hieronder beschreven heb ik gekozen om een compleet nieuw subframe te tekenen. Deze heb ik in combinatie met de motorsteunen en baksteun getekend, hiermee passen de motor en bak precies in het casco. Om dit proces een stuk makkelijker te maken heb ik een 3D scanner gekocht en de body vooraan en achteraan ingescand, en daarnaast de motor en bak zelf. Hieronder wat plaatjes:



Vervolgens ben ik verder gegaan met de ophanging. Heb het altijd erg interessant gevonden hoe de geometrie van een onderstel invloed heeft op het rijgedrag, en hoe dit bij de sportieve auto’s en volbloed race-auto’s verschilt van normale auto’s. Aangezien ik op dit moment de tijd en mogelijkheid heb e.a. zelf te maken wilde ik hiervoor zelf wat delen gaan maken, mede omdat ik sowieso een en ander aan moest passen vooraan vanwege de remmerij en MK60E5 ABS die ik wil gebruiken, aangezien die ander type sensoren gebruiken. Na wat literatuur hierover gekocht te hebben ben ik hiermee aan de slag gegaan. In eerste instantie was de bedoeling iets wat ‘simpelers’ te maken zoals bijvoorbeeld de MRT engineering kit ook in elkaar steekt, op basis van het originele design. Dit is echter een wat ander design geworden, namelijk een unequal length double-wishbone systeem vooraan.
Grootste voordeel hiervan t.o.v het standaard McPherson design dat je, doordat je veel meer kan spelen met je design, je je waarden beter kunt afstellen en een mooiere cambercurve kunt halen zowel onder inveren als door het sturen zelf. Tov van zowel de standaard ophanging als bijvoorbeeld een aangepaste standaard ophanging zoals die van MRT engineering heeft deze een stuk meer cambergain zowel onder sturen als door inveren. Verder is het rolcentrum gecorrigeerd, scrub aangepast naar de velgen die ik gebruik en caster trail afstemt op hoeveelheid caster etc. Bumpsteer is gecorrigeerd en stelbaar, en ik kan straks met wat wisseldelen van bijna volledig ackermann naar 0 ackermann en wat daartussen zit. Antidive is ook instelbaar. Alles zit in uniballs. Camber en spoor is afstelbaar op de auto zelf dus zonder delen los te hoeven halen. E.a. aan zaken eromheen zoals veersterkte etc worden aangepast, en ook met de antirollbar moet ik nog aan de slag. Vooraan zitten nu E90 wiellagers en ABS sensoren ivm de abs. Weer wat plaatjes bij het verhaal:





Verder is de achterkant hiervoor ook aangepast. Dit is wel wat minder spectaculair gedaan als vooraan, in de basis gewoon hetzelfde design gebleven. Hier is ook het rolcentrum gecorrigeerd voor de rijhoogte, en is de anti squat instelbaar tussen origineel en een stuk meer anti squat. Daarnaast kan je je toe naast te schuiven met de bracket aan de auto nu ook via shims afstellen zodat je makkelijker toe kunt stellen. Camber is ook stelbaar op de auto, en als bovenste arm gebruik ik nu een E46 arm. Deze is iets lichter, en ik had er 1 met veerschotel nodig aangezien mijn set een losse veer heeft. Ook achteraan zitten nu E90 lagers, ABS sensoren, naven, handremsysteem, 130i performance remschijf en E90 335D assen, in combinatie met een E46 M3 diff. Deze E90 spullen gebruik ik ook hier vanwege de ABS unit die ik gebruik. Verder zijn de meeste E90 delen makkelijker te krijgen en bijvoorbeeld de assen zijn een stuk sterker dan de E36 assen. Dit zou in combinatie met het vermogen geen probleem op moeten leveren, net als het diff. De plaatjes:





Alles is gemaakt van een combinatie van S700, S900 staal, Chromolybdeen en aluminium 7075, in de komende weken/maanden gaat alles gesneden, gelast en gefreesd worden. Voor zowel voor als achter geld dat het onafgeveerde gewicht met betrekking tot de draagarmen etc zelf ongeveer gelijk is, de remmerij is echter wel zwaarder dan origineel. Alle delen en assembly’s zijn door de FEA analyse gehaald om te checken of ze sterk genoeg zijn, dus dit zou goed moeten zitten.
Ik gebruik een KW competition 2a (tegenwoordig V3 racing) onderstel, in combinatie met 295 banden achter en 265 voor, hiervoor moet de body nog verbreed worden. Anti Roll Bar ben ik momenteel nog mee bezig, hiervoor wacht ik nog op wat spulletjes.
Is het allemaal nodig en verstandig om te maken/proberen? Misschien niet, maar je moet toch ergens je hobby/lol uit halen. Aangezien het allemaal lekker experimenteel is is het nog afwachten hoe alles in combinatie met elkaar straks gaat reageren, maar daar komen we maar op 1 manier achter.


-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: B58 E36 tracktool
Heeel vet! Benieuwd het eindresultaat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten