Afgelopen jaar besloten om een tracktool/hobbyauto op te gaan bouwen aangezien 1 auto voor zowel daily als track gebruiken toch niet helemaal handig is.
Ik wilde graag een achterwielaandrijver die qua gewicht vrij gunstig was, en in de basis niet al te duur. Mede geïnspireerd door alle dikke E36 circuitauto’s die overal voorbij komen op het internet daarom, net zoals bijna iedereen, bij een E36 uitgekomen. Bijkomend voordeel hierbij is dat er heel veel informatie en ervaringen over te vinden zijn.
Als basis hiervoor heb ik toen een 316iN in zo ongeveer de meest kale opa-spec vindbaar gekocht. Er zat praktisch geen enkele optie op behalve de automaat, maarrr het was wel een orgineel NL auto met 182K km, eigenlijk best wel in nette staat.

Het idee was in eerste instantie gewoon een M52 en een schroefkooi etc, gewoon de standaard E36 tracktool/ringtool spec. Na wat uitzoekwerk liep dit alleen vrij snel uit de hand en een maandje later stond er een B58 uit een M140i op de stoep. Deze komt er in combinatie met de bijpassende handbak in. Het blok gaat aangestuurd door een SCS delta standalone ECU.
Ik heb meerdere blokken overwogen, waaronder een S54, LS blok of opties als een M50 turbo. Deze opties zijn over het algemeen echter best duur, veelal ouder en met vrij veel km’s gelopen, en mede daardoor bij circuitgebruik niet altijd betrouwbaar. Gebruikte B58 blokken zijn momenteel relatief goedkoop, vaak met lage km-standen en zijn nog vrij nieuw. Daarnaast zijn is ie zoals bekend best betrouwbaar, en kan het blok zonder problemen veel vermogen draaien. Het inbouwen gaat wel veel meer moeite en tijd kosten dan de andere opties, maar ik hoop zo straks betrouwbaar het vermogen te kunnen draaien.

De auto staat er op moment bij zoals op onderstaande foto’s. De kooi is net af, chromolybdeen kooi doorgelast naar veerpoten achter en subframe-ophanging voor en achter, om zo een veel stijvere body te creëren. Verder zijn alle roestplekken die het casco had opgelost, en is het casco op de bekende plekken verstevigd.

Het zelf blok past best goed in het casco, enkel de olie/warmtewisselaar past niet met de stuurkolom, hiervoor maak ik een plaatje waarbij de koelvloeistof doorgeloopt wordt en de olie via een externe oliekoeler gaat.

Ik heb een setje proefsteunen gemaakt waarmee de motor netjes in de midden etc hangt. Het is alleen nog wat te hoog, de bak loopt bovenaan tegen de tunnel aan waardoor alles wat achterover hangt, dus het blok moet nog wat naar beneden, wat weer niet helemaal past met het subframe. Ook zijn ze nog wat aan de lompe/zware kant, daarvoor moet ik dus nog weer even terug naar de tekentafel

Al met al best een lange openingspost zo. Ik zal de updates hier (iets korter