Jaws schreef: 01 mei 2024, 11:38
Toevallig ben ik bezig met de aanschaf van een warmtepomp. Nu lees ik eea over “grid ready”, waarbij de warmtepomp op zonnige dagen de teveel opgewekte energie van de zonnepanelen gebruikt om de watertemperatuur in een boilervat te verhogen. Hiermee voorkom je zoveel mogelijk dat je teruglevert. Maar het kost natuurlijk weer extra knaken…
Ik vraag me af of je hier echt veel/wat mee wint, dit gaat alleen wat opleveren als je flink overschot aan zonnestroom hebt.
Stel jezelf de volgende vraag: Welke maanden heb je na installatie WP nog een stroom overschot en stook je nu nog gas.
Dat is vast lente en de herfst, dus neem een COP van 4 ==> m3 gas / 2 = kW stroom nodig voor je warmtepomp.
Ervaring vorige huis hybride WP en het aantal zonnepanelen (gericht op het zuiden) dekte net het verbruik met salderen.
Jaarverbruik ~1500 m3 gas.
Feb, mrt, sept en eerste deel van oktober was opwek vs gebruik gelijk.
Resume: pas overschot als het stookseizoen voorbij is
Dus het gaat er alleen voor zorgen dat je ww (warm tapwater, met dezelfde WP?) maken efficient wordt.
Dat kan ook simpel: door die ww run te doen op de optimale opbrengsttijd vd zonnepanelen (is vast met een tijdslot tussen bijv 12u en 16u ofzo aan te geven).