e46 M3 CS houden of toch de 135i.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

e46 M3 cs of 135i

lekker houden die e46 M3 CS, gewoon een topding.
89
82%
Weg die oude meuk, stilstand is achteruitgang, de 135i gaat het worden
20
18%

Totaal aantal stemmen: 109

Hielke

Bericht door Hielke » 25 okt 2007, 14:05

Rico v Velzen schreef:Ik bedoel, een stock 135i is toch saai hierbij vergeleken ?
Een beetje wel ja. Maar als zo'n Tii opnieuw uit de koker van de marketingboys komt, en het eigene van de auto tot alcantara sigarettenaanstekers en cupholders beperkt blijft, dan weer niet. Dan is zo'n auto een lachertje waar ik als het moment van introductie zich aandient zwart op wit neergeschreven worst van kan en zal maken.

Maar het hoeft helemaal niet zo te gaan. Durf niet te zeggen wat een 5 mm dikke en 1 bij 1 meter grote plaat van carbon kost in vergelijking met staal. Er wordt immers in de persberichten wel van carbon gerept. Het mag ook aluminium zijn. Als ze qua plaatwerk echt deze route volgen dan is het project serieus op autosportprestaties gericht. Dan speelt marketing niet de hoofdrol. Dan mogen de BMW engineers laten zien tot waartoe ze in staat zijn. Dan wordt er daadwerkelijk aan image building gedaan ipv voor de zoveelste maal op een reeds lang geleden verwaterd thema voort te borduren. En als de Amerikaanse en Europese markt te ver uit elkaar lopen dan laten de Amerikanen zich heel makkelijk met een 3 liter turbo in HUN Tii afschepen. Van 0-62 mph in 4,9 seconden. Wauwie. Wij krijgen dan de 4 cylinder turbo of bi-turbo en gaan terug naar de roots van de E30 M3. Hij heeft dan wel niet de M benaming maar daar moet je niet rouwig om zijn. Integendeel. Die M is als sinds vele jaren door BMW Marketing geclaimd. De toekomstige pareltjes zul je echt niet onder een M badge gaan herkennen. Misschien wel onder een Tii badge.

Ik zal nog een keer uitleggen waarom een 240 pk 2 liter turbomotor meer dan voldoende voor een 1200-1250 kg wegende auto is. Als BMW resoluut de carbon/aluminium/lichtgewicht weg volgt dan is <1200 kg zelfs mogelijk en dan wordt zo'n auto spectaculair. 240 pk is genoeg omdat dan de pk/gewicht verhouding bijna die van een 135i benadert. Alleen tussen de 200 en 250 zal een 4 cylinder minder snel een groot gat in de atmosfeer kunnen slaan dan een 6 cylinder turbo. Maar hun acceleratie is dan met die van de Bravo tussen 100 en 150 te vergelijken en daar heeft nog nooit iemand kriebels van in de buik gekregen. 240 pk is genoeg omdat dan van een kleine enkele of nog beter 2 kleine turbo's gebruik kan worden gemaakt. Kleine turbo's zijn heel snel bij de les, een motor voelt dan als atmosferische motor aan. Na wat nadenken zie ik nu ook de logica van het gebruik van de 2 liter sportmotor voor de nieuwe turbo in. Door van de mooie cilinderkop gebruik te maken kan de motor op eigen kracht veel vermogen bij hoge toeren genereren. Precies zoals de 6 cylinder bi-turbo uit de 335i nu. Die motor blijft ook tussen de 6000 en 7000 tpm doortrekken en als een atmosferische motor klinken. Iets dat over bijv. de 4 cylinder van VAG niet gezegd kan worden. De beschikbare toerenrange van de .35i is dan ook ronduit spectaculair te noemen. Dat valt ook met een 4 cylinder voor elkaar te schoppen. Gaat BMW die extreme weg dan verschijnt er straks een pareltje dat ook 45k of 50k mag/moet gaan kosten. In grote aantallen zal zo'n auto niet verkocht worden. En daarom is een beetje minder radicaal voor 39k ook prima.
Laatst gewijzigd door Hielke op 25 okt 2007, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 14:06

Romo dat is inderdaad een punt.

BMW wil 50:50. Een zwaardere motor betekend ook een zwaardere achterkant.

Een lichtere motor zou betekenen een lichtere achterkant. win win situatie lijkt me.

alles staat en valt bij het totaalplaatje.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 okt 2007, 14:25

Ik zal nog een keer uitleggen waarom een 240 pk 2 liter turbomotor meer dan voldoende voor een 1200-1250 kg wegende auto is. Als BMW resoluut de carbon/aluminium/lichtgewicht weg volgt dan is <1200 kg zelfs mogelijk en dan wordt zo'n auto spectaculair. 240 pk is genoeg omdat dan de pk/gewicht verhouding bijna die van een 135i benadert. Alleen tussen de 200 en 250 zal een 4 cylinder minder snel een groot gat in de atmosfeer kunnen slaan dan een 6 cylinder turbo. Maar hun acceleratie is dan met die van de Bravo tussen 100 en 150 te vergelijken en daar heeft nog nooit iemand kriebels van in de buik gekregen. 240 pk is genoeg omdat dan van een kleine enkele of nog beter 2 kleine turbo's gebruik kan worden gemaakt. Kleine turbo's zijn heel snel bij de les, een motor voelt dan als atmosferische motor aan. Na wat nadenken zie ik nu ook de logica van het gebruik van de 2 liter sportmotor voor de nieuwe turbo in. Door van de mooie cilinderkop gebruik te maken kan de motor op eigen kracht veel vermogen bij hoge toeren genereren. Precies zoals de 6 cylinder bi-turbo uit de 335i nu. Die motor blijft ook tussen de 6000 en 7000 tpm doortrekken en als een atmosferische motor klinken. Iets dat over bijv. de 4 cylinder van VAG niet gezegd kan worden. De beschikbare toerenrange van de .35i is dan ook ronduit spectaculair te noemen. Dat valt ook met een 4 cylinder voor elkaar te schoppen. Gaat BMW die extreme weg dan verschijnt er straks een pareltje dat ook 45k of 50k mag/moet gaan kosten. In grote aantallen zal zo'n auto niet verkocht worden. En daarom is een beetje minder radicaal voor 39k ook prima.
Tuurlijk kan een auto met veel carbon naar 1200 kg, maar dan staat ie er echt niet voor €50 K.

Conclussie;
1 het wordt een super lichte auto met "maar" 240 PK die vervolgens onbetaalbaar is en dus niet verkocht wordt

2 het wordt een te zware auto , met of een ondergemotoriseerde 240 pk, danwel een te zware 6 in lijn TT, die wel goed verkoopt maar netzo min aan een ///M alswel een Tii strategie voldoet.

Heren uw punten, uw keus................................ :wink:

Martijn

Bericht door Martijn » 25 okt 2007, 14:43

romo schreef:
Tuurlijk kan een auto met veel carbon naar 1200 kg, maar dan staat ie er echt niet voor €50 K.

Conclussie;
1 het wordt een super lichte auto met "maar" 240 PK die vervolgens onbetaalbaar is en dus niet verkocht wordt

2 het wordt een te zware auto , met of een ondergemotoriseerde 240 pk, danwel een te zware 6 in lijn TT, die wel goed verkoopt maar netzo min aan een ///M alswel een Tii strategie voldoet.

ROFLOL, maar wel waar.

k33z

Bericht door k33z » 25 okt 2007, 14:53

romo schreef:

Conclussie;

Helemaal mee eens, maar het blijft een schitterend ding :)

Ik zet trouwens in op optie 2.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 okt 2007, 15:02

het wordt gewoon een sportief "lichtgewicht" met licht getunede 135i motor en rond de 330pk , gentleman place your bets 8)

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 15:16

Net nog even met Andre er over gehad, een carbon motorkap zal er vanwege veiligheidsredenen niet op komen omdat die versplinterd tijdens een aanrijding, dat zou teveel gevaar opleveren voor voetgangers en fietsers, wat die op een circuit te zoeken hebben is weer een ander verhaal :lol:

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 15:19

Hielke jij bedoelt dat je dit niet zo belangrijk vind http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1965 :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 25 okt 2007, 15:23

Hielke schreef:
Rico v Velzen schreef:Ik bedoel, een stock 135i is toch saai hierbij vergeleken ?
Een beetje wel ja. Maar als zo'n Tii opnieuw uit de koker van de marketingboys komt, en het eigene van de auto tot alcantara sigarettenaanstekers en cupholders beperkt blijft, dan weer niet. Dan is zo'n auto een lachertje waar ik als het moment van introductie zich aandient zwart op wit neergeschreven worst van kan en zal maken.

Maar het hoeft helemaal niet zo te gaan. Durf niet te zeggen wat een 5 mm dikke en 1 bij 1 meter grote plaat van carbon kost in vergelijking met staal. Er wordt immers in de persberichten wel van carbon gerept. Het mag ook aluminium zijn. Als ze qua plaatwerk echt deze route volgen dan is het project serieus op autosportprestaties gericht. Dan speelt marketing niet de hoofdrol. Dan mogen de BMW engineers laten zien tot waartoe ze in staat zijn. Dan wordt er daadwerkelijk aan image building gedaan ipv voor de zoveelste maal op een reeds lang geleden verwaterd thema voort te borduren. En als de Amerikaanse en Europese markt te ver uit elkaar lopen dan laten de Amerikanen zich heel makkelijk met een 3 liter turbo in HUN Tii afschepen. Van 0-62 mph in 4,9 seconden. Wauwie. Wij krijgen dan de 4 cylinder turbo of bi-turbo en gaan terug naar de roots van de E30 M3. Hij heeft dan wel niet de M benaming maar daar moet je niet rouwig om zijn. Integendeel. Die M is als sinds vele jaren door BMW Marketing geclaimd. De toekomstige pareltjes zul je echt niet onder een M badge gaan herkennen. Misschien wel onder een Tii badge.

Begriepst :lol: (Fries spreken met de Frieslandbank)

Michel

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 okt 2007, 15:57

Sorry euh, waar waren we gebleven? Euh ik was ff bij 't Gemeentehuis m'n vaarbewijs aan 't verlengen...

Wat een verhalen weer tering hee. :lol: En Hylke, ik zal irl je wel eens vertellen waarom je betoog best aardig is maar er toch wel heel veel gaten zowel motortechnisch als financieel in jouw verhaal zitten...

Allemaal aan de Donkervoort.

:roll:

Tristan

Bericht door Tristan » 25 okt 2007, 16:13

Hielke schreef:Precies zoals de 6 cylinder bi-turbo uit de 335i nu. Die motor blijft ook tussen de 6000 en 7000 tpm doortrekken en als een atmosferische motor klinken. Iets dat over bijv. de 4 cylinder van VAG niet gezegd kan worden.
Oh....?

Mijne gaat vrolijk naar de 7200rpm, en dan nog zat vermogen (zie mijn rollenbank uitdraai). En klinkt dan nog steeds goed, niet gestressed oid.
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 okt 2007, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 25 okt 2007, 16:13

Of een batavus

laag gewicht en rwd:)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 okt 2007, 16:34

Andre schreef:Of een batavus

laag gewicht en rwd:)
en 1dk (domme kracht :lol: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 okt 2007, 16:35

Maatje van mij was idd testrijder bij Batavus(Sander , Andre wel bekend) hiero, kon altijd de gehele promenade al wheelie-end en enorm hard slalommend op z'n met fietstassen behangen 3 versnelling 26"power-bike.

En dat allemaal zonder zadel op de zadelpen.

Topper! :lol: :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 okt 2007, 16:57

Robin schreef:Maatje van mij was idd testrijder bij Batavus(Sander , Andre wel bekend) hiero, kon altijd de gehele promenade al wheelie-end en enorm hard slalommend op z'n met fietstassen behangen 3 versnelling 26"power-bike.

En dat allemaal zonder zadel op de zadelpen.

Maar goed dat ie er goed in was...........................................in een "anaal shaslik" hebben we hier geen behoefte............................. :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 okt 2007, 17:15

Robin schreef: En dat allemaal zonder zadel op de zadelpen.

Ja geen wonder dat ie zo aan het steigeren was! :shock: :lol:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 25 okt 2007, 17:26

Full Carbon Isaac Impulse.
Staat nu op de rollerbank, wordt me iets te koud buiten.

Liever een V6 dan een V4 8)

Femme

Bericht door Femme » 25 okt 2007, 17:30

Rico v Velzen schreef:Net nog even met Andre er over gehad, een carbon motorkap zal er vanwege veiligheidsredenen niet op komen omdat die versplinterd tijdens een aanrijding, dat zou teveel gevaar opleveren voor voetgangers en fietsers, wat die op een circuit te zoeken hebben is weer een ander verhaal :lol:
Zoveel scheelt het volgens mij ook niet in gewicht met aluminium.

Het carbondak op de M3 is slechts 5kg lichter dan het standaard dak. Weliswaar gaat het hier om erg dun plaatstaal dat geen constructieve betekenis heeft.

Aftermarket motorkappen voor de E39 zijn 9kg lichter dan de standaard motorkap (volgens mij staal) die er nogal fors uitziet. Met aluminium haal je ook een groot deel van de winst.

De grootste winst moet uit de motor komen en dat is alleen mogelijk met een viercylinder. Pakt BMW de twinturbo 3,0 liter dan wordt de tii nooit een echte lichtgewicht auto. Op de stoelen (-30kg) en de accu is eenvoudig winst te pakken. De rest moet komen uit talloze kleine besparingen in het bodywork, schokdempers, uitlaat en dergelijke.

Het gevaar is dat er nu weer veel te optimistisch wordt gedaan over de gewichtsbesparing die tegen redelijke kosten en met behoudt van een acceptabel comfortniveau mogelijk is. 1300kg lijkt mij wel mogelijk met een viercylinder, minder dan 1250kg wordt te duur.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2007, 18:50

Scheelt wel wat hoor, carbon of aluminium. Als je naar de procentuele verschillen kijkt dan is het verschil enorm. Maar kijk je naar het totale gewicht van de auto dan scheelt zo'n carbon kappie geen drol. Die 5 KG minder op een auto van 1300 KG doet ook zo goed als niks, daarover zijn wel allemaal wel eens denk ik.

Wat je in de racerij ziet zijn kappen zonder binnenwerk enz. Daar maakt het niet uit of je carbon of GRP gebruikt, scheelt maar heel weinig. Pak je nu aluminium dan voel je al een duidelijk verschil, maar nog boeit het niet veel.

Als je dan een kap gaat maken met een volledig binnenwerk dan zit er wel een substantieel verschil in staal, aluminium en carbon. Als ik hier een plaatje 1000x500x1,0 aluminium op pak en dezelfde nog eens van carbon dan valt al op dat dat plaatje veel lichter is. Staal nog zwaarder. Maar goed laat het 10 KG verschil zijn, dan nog doet het bijna geen ruk op een auto van 1300 KG.

Ik geloof trouwens niet dat carbon snel versplinterd bij een aanrijding, de carbon mat die er in zit is heel sterk en houd het bij elkaar. Het ligt ook aan wat voor hars ze gebruiken bij productie, ze kunnen het zo maken dat het gewoon flexibel blijft. Maar het nadeel is als ze dat doen, je kap bij 200 km/u bol gaat staan en alle kanten op wappert, of er zelfs helemaal af springt.

Wat het megaduur maakt is het productieproces, aluminium kan je stansen en vervolgens in elkaar puntlassen, kost op grote schaal helemaal niks. Duurste is nog het materiaal. CF word anders gemaakt en kan je ook niet zomaar zo in elkaar zetten.

Enige wanneer het dus wel gaat schelen is als je het op grote schaal gaat toepassen, dus ook deuren, achterklep, dak, voorschermen, interieur, bumperbalken enz. Maar goed dan weet je zelf ook wel wat er met de catalogusprijs gebeurd :mrgreen: Plaat carbon kost het tienvoudige van een plaat aluminium als je ze los koopt.

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 18:52

Femme de M3 heeft ook een allu motorklep.

Pascal

Bericht door Pascal » 25 okt 2007, 18:58

Die motor blijft ook tussen de 6000 en 7000 tpm doortrekken en als een atmosferische motor klinken.
@Hielke,naast 2 turbo's zoals jij zegt,is het ook mogelijk met een enkele redelijke twinscroll-turbo icm een goed ontworpen cilinderkop;zoals ik die ook heb(280 pk) en het resultaat is precies zoals je zegt:van onderuit,maar ook tot 7000 rpm continue trekkracht 8) .

GTRene

Bericht door GTRene » 25 okt 2007, 19:13

een full titanium uitlaat erop 8) scheelt ook weer die standaard prut is vaak erg zwaar.

echt waar bv een uitlaat van een Z3 M de standaard is loodzwaar als je daar andere dempers op doet scheelt al enorm :shock: iedereen aan het titanium :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 okt 2007, 19:22

Tussen de moderne turbomotoren zitten geen grote verschillen Pascal. Turbogat is door de jaren veel geringer geworden waardoor de rijdbaarheid heeft toegenomen.

Maar per saldo vind ik de *35i motor er toch wel bovenuit steken. Dit gezegd hebbende moet ook direct worden opgemerkt dat het vergelijk met de vele 2 liter motoren niet eerlijk is. Daar waar de 2 liters soms wel tot 140 pk per liter leveren, daar levert de 3 liter van BMW net even meer dan 100 pk per liter. Geen wonder dat ie dan meer als een atmosferische motor aanvoelt.

Romo heeft een stukje terug een tweetal opties als keuze voor de nieuwe Tii voorgelegd. Maar hij heeft de 3e optie, als belangrijkste, vergeten. De Tii als normale Coupé met slechts weinig gewichtsbesparende maatregelen en een 2 liter 240 pk leverende turbomotor. Dan nog komt de auto ruim onder de 1300 kg uit en biedt ie een 130i meer dan partij op een circuit. Dat voor een prijs die redelijkerwijze ergens tussen de 37 en 40.000 ligt.

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 19:57

Persoonlijk boeit me een carbon motorkap niet zo, wat me wel boeit is BMW de slogan liever 1000 kilo dan 1000 pk probeert waar te maken.

Beide is ondenkbaar maar als de balans maar doorslaat naar het eerste.

200 kilo, bv een 1300 kilo auto of een 1500 kilo auto vind ik al een enorm verschil. Daar hoef je geen Schummacher voor te zijn om dat te voelen.

Het gaat me voor een eventuele opvolger voor de M3 ook niet om het maximale vermogen. Wat dat betreft zit ik veel meer op de lijn die Hielke uitstippelt.

Ik ben al eens eerder terug gestapt van 250pk naar 163pk en wat ik daar voor terug kreeg in handling en agiliteit vond ik het dubbel en dwars waard.

Enige probleem is dat alles is op basis van aanames, ook leuk maar je kunt er eigenlijk niks mee. En als ik dan straks weer in de M3 stap is het ook weer porno voor mij. Zo´n sport einser coupe moet ook wel heel erg goed zijn straks.

Marc R

Bericht door Marc R » 25 okt 2007, 20:13

Forget it mannen , een 1.8 liter 4 cilinder met een kleine turbo komt na de 5000rpm in ademnood.

Kijk maar naar de 1.8T van VAG,dat zullen ze bij BMW ook niet kunnen kraken denk ik,dan hadden ze dat bij VAG ook wel gekunt.

Eerlijkhiedshalve moet ik wel bekennen dat de huidige 2.0TFSI daar veel minder last van heeft.

Overigens denk ik niet dat BMW een kleine 4 cilinder gaat voorzien van 2 turboladers....dat kost gewoonweg teveel.

Plaats reactie