Een beetje wel ja. Maar als zo'n Tii opnieuw uit de koker van de marketingboys komt, en het eigene van de auto tot alcantara sigarettenaanstekers en cupholders beperkt blijft, dan weer niet. Dan is zo'n auto een lachertje waar ik als het moment van introductie zich aandient zwart op wit neergeschreven worst van kan en zal maken.Rico v Velzen schreef:Ik bedoel, een stock 135i is toch saai hierbij vergeleken ?
Maar het hoeft helemaal niet zo te gaan. Durf niet te zeggen wat een 5 mm dikke en 1 bij 1 meter grote plaat van carbon kost in vergelijking met staal. Er wordt immers in de persberichten wel van carbon gerept. Het mag ook aluminium zijn. Als ze qua plaatwerk echt deze route volgen dan is het project serieus op autosportprestaties gericht. Dan speelt marketing niet de hoofdrol. Dan mogen de BMW engineers laten zien tot waartoe ze in staat zijn. Dan wordt er daadwerkelijk aan image building gedaan ipv voor de zoveelste maal op een reeds lang geleden verwaterd thema voort te borduren. En als de Amerikaanse en Europese markt te ver uit elkaar lopen dan laten de Amerikanen zich heel makkelijk met een 3 liter turbo in HUN Tii afschepen. Van 0-62 mph in 4,9 seconden. Wauwie. Wij krijgen dan de 4 cylinder turbo of bi-turbo en gaan terug naar de roots van de E30 M3. Hij heeft dan wel niet de M benaming maar daar moet je niet rouwig om zijn. Integendeel. Die M is als sinds vele jaren door BMW Marketing geclaimd. De toekomstige pareltjes zul je echt niet onder een M badge gaan herkennen. Misschien wel onder een Tii badge.
Ik zal nog een keer uitleggen waarom een 240 pk 2 liter turbomotor meer dan voldoende voor een 1200-1250 kg wegende auto is. Als BMW resoluut de carbon/aluminium/lichtgewicht weg volgt dan is <1200 kg zelfs mogelijk en dan wordt zo'n auto spectaculair. 240 pk is genoeg omdat dan de pk/gewicht verhouding bijna die van een 135i benadert. Alleen tussen de 200 en 250 zal een 4 cylinder minder snel een groot gat in de atmosfeer kunnen slaan dan een 6 cylinder turbo. Maar hun acceleratie is dan met die van de Bravo tussen 100 en 150 te vergelijken en daar heeft nog nooit iemand kriebels van in de buik gekregen. 240 pk is genoeg omdat dan van een kleine enkele of nog beter 2 kleine turbo's gebruik kan worden gemaakt. Kleine turbo's zijn heel snel bij de les, een motor voelt dan als atmosferische motor aan. Na wat nadenken zie ik nu ook de logica van het gebruik van de 2 liter sportmotor voor de nieuwe turbo in. Door van de mooie cilinderkop gebruik te maken kan de motor op eigen kracht veel vermogen bij hoge toeren genereren. Precies zoals de 6 cylinder bi-turbo uit de 335i nu. Die motor blijft ook tussen de 6000 en 7000 tpm doortrekken en als een atmosferische motor klinken. Iets dat over bijv. de 4 cylinder van VAG niet gezegd kan worden. De beschikbare toerenrange van de .35i is dan ook ronduit spectaculair te noemen. Dat valt ook met een 4 cylinder voor elkaar te schoppen. Gaat BMW die extreme weg dan verschijnt er straks een pareltje dat ook 45k of 50k mag/moet gaan kosten. In grote aantallen zal zo'n auto niet verkocht worden. En daarom is een beetje minder radicaal voor 39k ook prima.