Waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?

Bericht door Wouter81 » 04 okt 2007, 12:35

Zoals de topictitel zegt: waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?

Ik hoor en lees tegenwoordig in elke commercial en advertentie termen als 'groen', 'milieu-bewust', 'CO2 neutraal', 'energielabel A' enzovoorts. Ik kan me niet herinneren dat dat een jaar of 5 terug ook zo erg was. Heb het idee dat het echt iets is van de laatste 2 jaar ofzo.

Het doet me denken aan Al Qaida. Tot 11-09-2001 had nog nooit iemand van Al Qaida gehoord en ineens pats boem was het de grootste terreurorganisatie van de wereld :?: en werd je er dagelijks mee geconfronteerd.

Net zo met deze groene beweging. Ineens moet alles en iedereen 'groen' zijn. Femke Halsema komt nu vast dagelijks krijsend klaar van deze ontwikkeling maar het heeft nogal wat impact op onze hobby natuurlijk.

Of is alles ontstaan na die film van Al Gore? Of zou het gewoon een hype zijn die wel weer overwaait? Ik weet het niet. :roll:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 okt 2007, 12:41

Heb je zeker een punt! Het is mij inderdaad ook opgevallen en ik wordt er een beetje schijtziek van om alles maar op het verbeteren van het milieu af te schuiven.

Net als die 80 kilometer zones, het heeft niet eens zin!

Nu de auto's, tuurlijk kan het schonen maar pak eerst de industrie zelf aan die de auto's produceren. Daarin zit een veel grotere winst in dan in de auto's zelf. Iedereen kent hier het voorbeeld van de Toyota Prius wel die om qua vervuiling even slecht is als een Hummer H2 vanwege de energieslurpende productie. Maar de auto rijdende wereld is lekker makkelijk aan te pakken en dan hebben de mensen ook het idee dat er wat wordt gedaan.

Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor onze gezamelijke hobby, maar een trend is het niet ben ik bang :cry:

Michel P

Bericht door Michel P » 04 okt 2007, 12:43

Wouter, de commercie speelt in op de schuldgevoelens die de overheid de burgers aanpraat.

Dit is net zo'n hoax als zure regen, gat in de ozonlaag enz. enz. alleen is het businessplan nu uitontwikkeld en kan de overheid middels allerhande belastingen en de commersie er mee aan de slag.

Uiteraard wenst de overheid dat het gedrag van de burger niet veranderd, want dan missen ze inkomsten. Past de vervelende burger zich wel aan, verhoogt met de belastingen onder het mom van het milieu. Zie energiebedrijven enz. enz.

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 okt 2007, 12:44

Lijkt me meer iets voor de offtopic sectie :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2007, 14:12

Jaren geleden vond ik Femke wel een lekker ding...

Maar de laatste jaren en vooral de laatste tijd praat ze met een hete aardappel in de mond en praat ze dikke onzin!! en die kop die ze erbij trekt, als ik wil gelijk hebben de BITCH(sorry)(op sommige vlakken dan) en regelmatig veels te kortzichtig...ze is voor kilometerheffing en dat is volgens haar goed tgen files helemaal oplossen??? kom op Femke gooi nou een paar goede wegen en asfalt op de juiste plekken er tegen aan en de doorstroming en dus ook millieu is er beter door gediend en de agressie in het verkeer ook...en beter voor zakelijk NL achja ik snap het niet, toen ik 26 jaar geleden mijn rijbewijs kreeg was al bekend dat er veel en veel meer wegen en bredere wegen bij moesten komen, en daar is tot op heden nog zo goed als niks van terecht gekomen...en het wordt alleen maar moeilijker want wordt er 1 korenwolf gespot dan komt daar geen weg en miljoenen worden dan voor die 1ne korenwolf uitgegeven bijwijze van spreke...er wordt verschrikkelijk veel tegen gehouden door activisten die soms ook moetwilleg ergens wat beestjes droppen of zeggen dat die er zijn, maar dan nog...ik snap het niet, een democratish land..100 mensen zeggen ik wil daar geen weg om die korenwolf of wat dan ook tewijl duizenden mensen het wel graag zouden willen maar toch komt het er dan niet door die minderheid...achja bah :twisted:

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 14:19

heel simpel Wouter, if you can't beat them, join them, zo denk de commercie er momenteel over, en in ons geval dus de autoindustrie.. Kijk eens hoe BMW momenteel de markt benaderd. Pagina grote advertenties over dat BMW's millieu vriendeljk zijn. lage co uitstoten etc..

Groen verkoopt, groen sust ons geweten, groen is hip. Groen denken is in het belang van onze jeugd en de jeugd is de toekomst.

Ikzelf word er ook kostmisselijk van hoor, ik zou liever een pagina grote advertentie zien van BMW waarin alle 0-100 tijden worden genoemd in combinatie met ringtijden :lol:

Maar dat vreet het publiek niet meer zo.

En als de industrie toch aan het groen moet, dan maar zoveel mogelijk er aan verdienen.

En de hele millieu lobby laat zich weer lekker kansloos voor het karretje spannen.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2007, 14:53

[img:600:214]http://www.woodywoodtoys.nl/Images/treintje-ABC.jpg[/img]

we rijden straks als een treintje in de file achter elkaar..

van A naar B verder naar C en iedereen doet mee :roll:

Dutch

Bericht door Dutch » 04 okt 2007, 15:33

Yep, Al Gore en vervolgens dit:
Rico v Velzen schreef:En als de industrie toch aan het groen moet, dan maar zoveel mogelijk er aan verdienen.
Inderdaad, simpeler kan 't niet. Simpele praktijken voor simpele zielen. :D

Ikzelf verdien inmiddels ook flink aan de groene teksten van mijn belangrijkste klanten...

Michel P

Bericht door Michel P » 04 okt 2007, 15:39

Dutch schreef:Yep, Al Gore en vervolgens dit:
Rico v Velzen schreef:En als de industrie toch aan het groen moet, dan maar zoveel mogelijk er aan verdienen.
Inderdaad, simpeler kan 't niet. Simpele praktijken voor simpele zielen. :D

Ikzelf verdien inmiddels ook flink aan de groene teksten van mijn belangrijkste klanten...
GL teksten ;-)

Michel

Dutch

Bericht door Dutch » 04 okt 2007, 15:47

Nope, ook bij beursgenoteerde ondernemingen is duurzaamheid hip. :D

Een belangrijke klant staat nummer één in de Sustainability Index van Dow Jones en is daar enorm trots op. Haalt er enorm veel pr-waarde uit, dus tel uit je winst.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 04 okt 2007, 16:01

Een gemiddeld autoprogramma (in NL) worden de woorden 'groen' en 'milieu' vaker gebruikt dan 'grip' en 'handling'.....

Hans

Bericht door Hans » 04 okt 2007, 16:12

Professor Bob Smalhout schreef eens een geniale column over dit onderwerp. (de regering die het uitbuiten van het groene denken) Dit was ergens in de jaren 80. Ik moet zeggen hij had een vooruit ziende blik. Ik zocht online naar die column, maar ben hem nog nergens tegen gekomen.

944 guy

Re: Waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?

Bericht door 944 guy » 04 okt 2007, 18:51

Wouter81 schreef: Het doet me denken aan Al Qaida. Tot 11-09-2001 had nog nooit iemand van Al Qaida gehoord en ineens pats boem was het de grootste terreurorganisatie van de wereld :?: en werd je er dagelijks mee geconfronteerd.
Ik zag eens op joubuis een filmpje van bush en de gang. Duurde 4 minuten en je hoorde ongeveer 4x per seconde 1 vd volgende woorden: Al Qaida, Terrorists, Nucular, nuclear (jaja, de juiste uitspraak), Osama, WMD's, 9/11, en nog een paar van die dingen.
Als mensen 'van verstand' lang genoeg dingen roepen gaan de domme mensen het geloven. Het wordt dan een item en dan gaan zelfs slimme mensen erin geloven.
Ik geloof in geen van beide. Al Qaida is een tweederangs groepje theedoeken die slechts door propaganda van bush, blair en bakellende status heeft gekregen. Hun enige wapenfeit (trouwens, zij hebben het niet uitgevoerd maar zijn slechts benaderd door het brein erachter) is dat ze een kleine hand hadden in 9/11, waar dus ook al genoeg over getwijfeld wordt.
De milieulobby is gewoon crap van de bovenste plank. Dat wij invloed hebben staat vast. Maar Thatcher heeft het in de jaren 80 bedacht omdat ze wilde pushen voor kernenergie (iets van die strekking, ik zou het nog es na moeten kijken). Ze hebben alleen voet aan de grond gekregen en nu zijn we zover dat milieudefensie via de overheid geld vd burger krijgt, om zo te burger tegen te werken in elke vorm van vervoer. Aardse cycli, de zoncyclus, en zelfs het feit dat er een temperatuurstijging op mars is waargenomen wordt allemaal niet in de situatie betrokken...

Pascal

Bericht door Pascal » 04 okt 2007, 19:47

waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?
Een grote bron is iig mensen die er financieel belang bij hebben uit vele hoeken;verspreid via de media en juist die media is een god in een samenleving:de overgrote meerderheid gelooft iets uit de media klakkeloos,hoe vaak ze het naderhand ook aangetoond mis hebben;kortom wat de krant/journaal zegt is de waarheid en er hoeft niet meer zelf te worden nagedacht.
Grappig is wel dat in de ''doorsnee'' bevolking vooral hypocriete mensen hun mond vol hebben met het woord milieu.

Cupra R

Bericht door Cupra R » 04 okt 2007, 22:15

Milieu is gewoon een kreet om meer geld te cashen voor de overheid.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 okt 2007, 22:20

Al vaker gezegd maar het milieu is gewoon het geloof van de 21e eeuw.

De kerken zijn leeg dus nu gewoon braaf slaafs met zijn allen achter de groene predikanten aan lopen en iedereen die het er niet mee eens is is een ketter en moet op de brandstapel (oh nee, dat geeft teveel CO2 uitstoot :lol:).

Dutch

Bericht door Dutch » 04 okt 2007, 23:09

Peter Tunissen schreef:nu gewoon braaf slaafs met zijn allen achter de groene predikanten aan lopen
Lopen is wel weer gunstig voor de uitstoot. :P

Hans

Bericht door Hans » 05 okt 2007, 09:04

Ik wil daar maar 1 ding over zeggen:

[IMG:400:400]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... itstop.jpg[/img]

Bort

Bericht door Bort » 05 okt 2007, 10:10

Die komen van dezelfde plaats als de anti-sigaretten beweging.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 okt 2007, 10:18

Nederlandse belastingbetalers die moeten opdraaien voor toekomstige milieumaatregelen van de overheid, zien hun geld verdwijnen in een bodemloze put.

De milieuheffingen voor weg- en vliegverkeer, die in de rijksbegroting 2008 zijn opgenomen, hebben op de langere termijn nauwelijks effect. Dat is de vernietigende conclusie van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) in het onderzoeksrapport 'Beoordeling van de milieumaatregelen in het Belastingplan 2008' in opdracht van de ministeries van VROM en Financiën. Zo blijkt de omstreden ticketheffing (vliegtaks) voor vliegreizen en het doorberekende broeikaseffect (CO2) voor het wegverkeer een wassen neus te zijn.

De ministeries hadden het MNP gevraagd een aantal maatregelen uit het Belastingplan 2008 door te rekenen op milieueffecten.

De CO2-emissies voor het weg- en luchtverkeer in 2020, de termijn die de regering voor ogen heeft, nemen door de voorgestelde kabinetsplannen maximaal 1 procent af, terwijl de overheid had doorberekend dat de milieumaatregelen zouden moeten leiden tot een verlaging van het broeikaseffect tot maar liefst 30 procent. Omdat het weg- en vliegverkeer verantwoordelijk is voor 20 procent van de totale CO2-uitstoot in ons land, is het totale effect van de CO2-emissies slechts 0,2 procent.

De overige emissies zijn o.a. afkomstig van de industrie, huizenverwarming en landbouw. De gedeeltelijke omzetting van de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) naar de motorrijtuigenbelasting (mrb) leidt zelfs tot een lichte toename van het autogebruik en daarmee tot extra CO2-emissies. Die maatregel is bedoeld voor invoering van de kilometerheffing. De voorgestelde bpm-differentiatie ('de vervuiler betaalt'), waarbij kopers van energiezuinige auto's een belastingvoordeel krijgen, heeft eveneens geen effect op CO2-reductie. Het Centraal Planbureau had eerder ook al gewaarschuwd dat het kabinet te optimistisch was. De voorgestelde maatregelen zorgen in 2020 voor een vermindering van de CO2-emissies van 0,1 tot 0,5 miljoen ton. "Het effect van het belastingplan op de CO2-emissies is daarmee gering te noemen", aldus concludeert het MNP. Ook de vliegtaks blijkt volgens het MNP discutabel te zijn.

Vanaf 2008 betalen passagiers die vanaf een Nederlands vliegveld vertrekken, 11,25 euro extra als zij niet meer dan 2500 kilometer vliegen binnen de Europese Unie. Alle andere bestemmingen worden 45 euro per ticket duurder.

Ook die maatregel heeft weinig zin, zo blijkt uit het rapport. De effecten van de ticketheffing in 2020 zijn 'nihil'. Dit wordt volgens het MNP veroorzaakt "doordat de geluidsnormen de groei op Schiphol zullen beperken waardoor een vraag naar landingsrechten ontstaat die niet kan worden gehonoreerd".

Joy

Bericht door Joy » 25 okt 2007, 10:43

Het milieu is hip sinds men door heeft hoeveel geld ermee te verdienen is. Als het echt om het milieu ging had de overheid heel andere voorstellen moeten doen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2007, 11:38

Een serieuze reactie op een serieuze vraag:
Zoals de topictitel zegt: waar komt die groene beweging zo ineens vandaan?
Het Kyotoprotocol is van kracht geworden.

Misschien heb je wat aan de uitleg in de eerste alinea's: http://www.drenthe-vinke.nl/dv_energiemanagement.php

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2007, 11:46

en hier nog even om een beeld te geven van de 'boetes' die bedrijven moeten betalen:
http://fortisbusiness.com/fbweb/nld_nl/ ... _nlnl.html

Gek he, dat ze opeens allemaal zo lopen te rennen? :lol:

Plaats reactie