BMW 130i, upgrade time
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
BMW 130i, upgrade time
Al tijden loop ik te denken dat ik nog een keertje een BMW (hoe kan het hier ook anders) wil met een atmosferische benzinemotor nu het nog kan. Daarbij zijn er een hoop modellen door mijn hoofd gegaan. Als eerste dacht ik aan een E90 M3, voor mij de ultieme versie van de E9x reeks waar ik ondertussen toch wel liefhebber van ben geworden. Maar een M3 is toch aardig aan de prijs en als ik dan zo'n auto zou kopen zou ik er niet mee durven rijden op de manier zoals ik eigenlijk zou willen. Voor een E46 M3, die ik eigenlijk nog mooier vind geldt eigenlijk precies hetzelfde. Dus heb ik de M modellen maar snel uit mijn hoofd gezet en ben ik gaan denken over de gewone versies. Een 330i E46 sedan of coupe blijft toch ook erg mooi, maar qua techniek valt dat toch weer een beetje tegen. De 231 pk is niet super veel en de carrosserie die uitscheurt bij het subframe blijft toch ook in mijn achterhoofd spoken. Dan misschien een 130i, waar iedereen altijd zo enthousiast over is. Persoonlijk heb ik het nooit echt een mooie auto gevonden, al ziet hij er met M pakket best aardig uit. Maar de E90 330i (pre-LCI) is eigenlijk technisch hetzelfde, zelfde motor, zelfde bak, zelfde wielophanging en ziet er naar mijn mening een stuk beter uit. Maar ja, ik heb al een E90 330d, die best wat meer vermogen heeft dan een 330i. En zo was ik elke keer weer terug bij af...
Tot ik op even gegeven moment een E82 125i langs zag komen op Marktplaats. Die deed me wel een beetje aan een 1M deed denken, maar dan een beetje de poor man's version, eigenlijk precies wat ik in gedachten had. De motor bleek ook de N52 3.0 te zijn, want een N53 wil ik absoluut niet hebben. Die paar pk's extra wegen voor mij niet op tegen de ellende van de directe injectie qua vervuilde inlaat, maar vooral de krakkemikkige BMW injectoren die ook nog eens extreem duur zijn. De auto had wel een lelijke schade aan de zijkant, maar daar was de prijs ook wel naar. Op zich niet zo verkeerd, dan is het minder zonde om hem mee te nemen naar een drift- of circuitdag. Dus een berichtje gestuurd of ik eens kon komen kijken. Op zich kon dat wel, afgezien van het feit dat er al een ander zou komen kijken. En ja hoor, 's avonds een berichtje terug dat de auto al verkocht was. Maar uiteindelijk was ik er toch niet erg rouwig om, de schade aan de auto was toch wel erg lelijk, en daarnaast blijkt de E82 125i een stukje zwaarder te zijn dan een 130i en ook elektrische stuurbekrachtiging te hebben. Dat laatste bevalt me toch wel slecht in de E90, dus als het even kan toch liever de ouderwetse hydraulische bekrachtiging.
Dus daarna ben ik toch weer een beetje de 130i's op Marktplaats in de gaten gaan houden. Op den duur stond stond er best een mooie te koop met acceptabele km-stand, rond de 190k geloof ik en verder ook al de nodige aanpassingen zoals M3 armen, ST schroefset en een Drexler platensper. Ik heb een tijd zitten twijfelen of ik zou gaan kijken, maa qua prijs vond ik het toch nog wel een flink bedrag, dus heb ik er uiteindelijk niets mee gedaan en laatst was hij ineens verkocht.
Daarna toch weer verder gaan kijken wat er verder nog te koop stond. In Nederland vind ik ze wel echt flink aan de prijs, dus dacht ik 'laat ik ook eens op Mobile.de kijken'. Vervolgens zag ik een goedkope in Hamburg te koop staan met maar 128k op de teller. Hij had wel schade gehad en was ook erg kaal uitgevoerd, zelfs de airco was handmatig, maar voor de vraagprijs vond ik het nog steeds erg interessant. Dus contact opgenomen met de verkoper, maar die was helaas niet erg goed in communiceren waardoor het allemaal niet opschoot. Uiteindelijk gevraagd of ik op zaterdag kon komen kijken, maar helaas werd de auto juist op diezelfde dag nog verkocht.
Omdat ik eigenlijk niet helemaal naar Hamburg wilde rijden om naar 1 auto te kijken was ik nog even verder gaan kijken op Mobile.de en vond er zowaar nog eentje in Hamburg, ook met maar 125k op de teller. Qua prijs wel minder goedkoop, maar wel een mooiere auto, geen schade gehad en ook wat minder kaal uitgevoerd, als geheel nog steeds een erg goede deal naar mijn mening. Dus uiteindelijk alsnog vorige week zaterdag naar Hamburg gereden om die auto te bekijken. Aangezien het best wel een flink eind rijden is maar meteen een trailer achter de auto gehangen. En aan het einde van de dag hiermee naar huis gereden.
Tot ik op even gegeven moment een E82 125i langs zag komen op Marktplaats. Die deed me wel een beetje aan een 1M deed denken, maar dan een beetje de poor man's version, eigenlijk precies wat ik in gedachten had. De motor bleek ook de N52 3.0 te zijn, want een N53 wil ik absoluut niet hebben. Die paar pk's extra wegen voor mij niet op tegen de ellende van de directe injectie qua vervuilde inlaat, maar vooral de krakkemikkige BMW injectoren die ook nog eens extreem duur zijn. De auto had wel een lelijke schade aan de zijkant, maar daar was de prijs ook wel naar. Op zich niet zo verkeerd, dan is het minder zonde om hem mee te nemen naar een drift- of circuitdag. Dus een berichtje gestuurd of ik eens kon komen kijken. Op zich kon dat wel, afgezien van het feit dat er al een ander zou komen kijken. En ja hoor, 's avonds een berichtje terug dat de auto al verkocht was. Maar uiteindelijk was ik er toch niet erg rouwig om, de schade aan de auto was toch wel erg lelijk, en daarnaast blijkt de E82 125i een stukje zwaarder te zijn dan een 130i en ook elektrische stuurbekrachtiging te hebben. Dat laatste bevalt me toch wel slecht in de E90, dus als het even kan toch liever de ouderwetse hydraulische bekrachtiging.
Dus daarna ben ik toch weer een beetje de 130i's op Marktplaats in de gaten gaan houden. Op den duur stond stond er best een mooie te koop met acceptabele km-stand, rond de 190k geloof ik en verder ook al de nodige aanpassingen zoals M3 armen, ST schroefset en een Drexler platensper. Ik heb een tijd zitten twijfelen of ik zou gaan kijken, maa qua prijs vond ik het toch nog wel een flink bedrag, dus heb ik er uiteindelijk niets mee gedaan en laatst was hij ineens verkocht.
Daarna toch weer verder gaan kijken wat er verder nog te koop stond. In Nederland vind ik ze wel echt flink aan de prijs, dus dacht ik 'laat ik ook eens op Mobile.de kijken'. Vervolgens zag ik een goedkope in Hamburg te koop staan met maar 128k op de teller. Hij had wel schade gehad en was ook erg kaal uitgevoerd, zelfs de airco was handmatig, maar voor de vraagprijs vond ik het nog steeds erg interessant. Dus contact opgenomen met de verkoper, maar die was helaas niet erg goed in communiceren waardoor het allemaal niet opschoot. Uiteindelijk gevraagd of ik op zaterdag kon komen kijken, maar helaas werd de auto juist op diezelfde dag nog verkocht.
Omdat ik eigenlijk niet helemaal naar Hamburg wilde rijden om naar 1 auto te kijken was ik nog even verder gaan kijken op Mobile.de en vond er zowaar nog eentje in Hamburg, ook met maar 125k op de teller. Qua prijs wel minder goedkoop, maar wel een mooiere auto, geen schade gehad en ook wat minder kaal uitgevoerd, als geheel nog steeds een erg goede deal naar mijn mening. Dus uiteindelijk alsnog vorige week zaterdag naar Hamburg gereden om die auto te bekijken. Aangezien het best wel een flink eind rijden is maar meteen een trailer achter de auto gehangen. En aan het einde van de dag hiermee naar huis gereden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 13 mei 2024, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Nieuw speelgoed
Mooi speelgoed Marc.
Veel plezier ermee.
Is het de bedoeling dat je er ook mee gaat driften ?
Veel plezier ermee.
Is het de bedoeling dat je er ook mee gaat driften ?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nieuw speelgoed
Mooi speelgoed idd, veel plezier ermee
-
OnlineTom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Nieuw speelgoed
Leuk man, veel plezier ermee!
Heb je al bepaalde punten die je wilt aanpakken of aanvankelijk eerst eens rijden?
Heb je al bepaalde punten die je wilt aanpakken of aanvankelijk eerst eens rijden?
- Bjeffindividual
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Nieuw speelgoed
Gefeliciteerd!
- sitechris
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Nieuw speelgoed
Gefeliciteerd!
-
- Berichten: 5016
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Nieuw speelgoed
Gefeliciteerd
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Dankjewel allemaal!
Ja dat is wel de bedoeling, en daarnaast ook wat circuitdagjes. Dat is ook de reden dat ik liever zoiets heb dan een M3. Met een M3 het circuit op ben ik waarschijnlijk alleen maar bang voor schade of dat iets het begeeft. Nu is die kans er natuurlijk ook, maar dan loopt het in ieder geval een stuk minder in de papieren.
Aangezien mijn E90 op veel punten hetzelfde is heb ik al ervaren dat er best wat aanpassingen nodig zijn om het echte een leuke auto te maken. Dus de eerste onderdelen zijn al besteld.
- Jeroen
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Nieuw speelgoed
Sper eronder en de voorwielen wat negatiever en je bent al een heel eind. Maar gezien jouw (technische) kennis hoef ik je niks te vertellen. Altijd een plezier om te lezen!
- MParallel
- Berichten: 8043
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Nieuw speelgoed
Feli.
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Gisteren was ik het typen een beetje zat, dus zal nu even wat meer delen over de auto. Het is er eentje van 2006 in Sydney blue, helaas zonder M pakket. Maar met deze km's, in deze staat en voor deze prijs kon ik hem niet laten staan. De laatste eigenaar heeft hem 10 jaar gehad en hem in die tijd van 86k naar 125k gereden. Aangezien hij monteur is deed hij het onderhoud zelf en heeft dat netjes in het serviceboekje bijgehouden, ongeveer elke 5000 km heeft de auto verse olie gekregen. Ook heeft de vorige eigenaar er zelf een Quaife ATB diff onder gezet. Afgezien van het sper en de wielen is de auto helemaal origineel. Verder heeft hij climate control, cruise control en xenon verlichting met licht en regensensor. Ook zitten er stoffen sportstoelen in, elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie en stoelverwarming.
De wielen ben ik alleen niet echt fan van. Ik vind zwart sowieso niet mooi staan, je ziet niet echt waar het wiel eindigt en de band begint, maar daarnaast is het ook niet echt een lekkere maat die eronder zit. Ze zijn 8x17 met een ET waarde van 30 en steken best een stukje uit. Nu de auto op het originele onderstel staat loopt het vast niet aan, maar de bedoeling is wel dat hij een stukje gaat zakken en dan raken ze de spatbordranden denk ik. Met die uitstekende banden en zo hoog op z'n wielen dat het me bijna aan een terreinwagen denken. Dus qua onderstel en wielen moet er echt wat aan veranderd gaan worden.
En natuurlijk nog wat fotootjes.
Verder heb ik er nog een flinke lading onderdelen bijgekregen zoals 2 extra velgen, het originele diff, een airco pomp, 2 stuurbekrachtigingspompen, achterremklauwen, 2 achterste stabi's (iets dikker dan origineel), remslangen, draagarmen, DISA kleppen, bobines, etc.
De wielen ben ik alleen niet echt fan van. Ik vind zwart sowieso niet mooi staan, je ziet niet echt waar het wiel eindigt en de band begint, maar daarnaast is het ook niet echt een lekkere maat die eronder zit. Ze zijn 8x17 met een ET waarde van 30 en steken best een stukje uit. Nu de auto op het originele onderstel staat loopt het vast niet aan, maar de bedoeling is wel dat hij een stukje gaat zakken en dan raken ze de spatbordranden denk ik. Met die uitstekende banden en zo hoog op z'n wielen dat het me bijna aan een terreinwagen denken. Dus qua onderstel en wielen moet er echt wat aan veranderd gaan worden.
En natuurlijk nog wat fotootjes.
Verder heb ik er nog een flinke lading onderdelen bijgekregen zoals 2 extra velgen, het originele diff, een airco pomp, 2 stuurbekrachtigingspompen, achterremklauwen, 2 achterste stabi's (iets dikker dan origineel), remslangen, draagarmen, DISA kleppen, bobines, etc.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 04 mar 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineTom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Nieuw speelgoed
Lijkt een hele mooie basis met goed onderhoud en een sper is meteen al meegenomen. Ik vind de niet M versie best tof als je hem wat sportief neerzet. Wat lager, knappe wieltjes eronder. Doet me wel denken aan de cup klasse.
Deze wielen zou ik inderdaad vervangen, die passen niet.
Deze wielen zou ik inderdaad vervangen, die passen niet.
- EvdP
- Berichten: 6176
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Nieuw speelgoed
Kreeg jij de Duitse platen mee?
-
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Nieuw speelgoed
De wederopstanding van de 130i op DF :')
Leuk bijzonder exemplaar met puike historie zo te zien. Dat is zeker net zo belangrijk!
Gefeliciteerd!
Leuk bijzonder exemplaar met puike historie zo te zien. Dat is zeker net zo belangrijk!
Gefeliciteerd!
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Ja, heb de papieren en de kentekenplaten meegekregen van de Verkoper. De auto is/was dus ook nog steeds in Duitsland ingeschreven. Ik las eerder ergens dat bij inschrijving in Nederland de RDW een brief naar Duitsland stuurt zodat de auto daar uitgeschreven wordt. Dus voor de zekerheid heb ik de RDW nog even gebeld om te checken of dat klopt en die bevestigden het.
Ondertussen is de auto bij de RDW geweest en is het chassisnummer ook online bekend, dus problemen met inschrijving in Nederland heb ik niet gehad. Of de uitschrijving in Duitsland ook goed gaat weet ik nog niet. Voordat ik naar de RDW ging had ik ook alvast een BPM berekening laten maken met Autotelex. Maar die had ik nu niet eens meer nodig, kon gewoon online bij de belastingdienst de netto catalogus waarde opgeven en dat was genoeg om te bepalen dat ik geen BPM hoefde te betalen. Die ~30 euro voor de BPM berekening had ik dus ook beter in de benzinetank kunnen gooien...
- Dimitri
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Nieuw speelgoed
Leuk ding! Geen navi staat toch altijd wel goed.
Zijn je LCI achterlichten al juist gecodeerd? Dat alleen de leds branden bij normaal- en stadslicht?
Zijn je LCI achterlichten al juist gecodeerd? Dat alleen de leds branden bij normaal- en stadslicht?
- Eeuwe
- Berichten: 4563
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nieuw speelgoed
Gaaf Marc, mooie frisse auto! Lekker bijhouden, netjes maken en plezier van hebben
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Dankjewel! Ik had er op zich best graag navi in willen hebben. In de E90 heb ik de CIC met een apple carplay upgrade van ali, bevalt erg goed. Maar de pre-lci heeft natuurlijk de CCC, dus daar had dat volgens mij sowieso niet gegaan.
Verder geen idee of de achterlichten goed gecodeerd zijn. De verkoper zei dat het blackline achterlichten zijn, maar zelf heb ik geen idee wat de verschillen zijn tussen pre-lci, lci en blackline.
Dankjewel! Gisteren ingeschreven voor 11 mei op Meppen, dus plezier van hebben komt hopelijk wel goed.
-
- Berichten: 51517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Nieuw speelgoed
Feli Marc.
Mooie blauwe Hamburger:)
Mooie blauwe Hamburger:)
- Eeuwe
- Berichten: 4563
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nieuw speelgoed
Die moet ik zelf missen, maar neem je 23 mrt deze 130i ook mee naar Papenburg of hadden jullie een Molenaar?Marc Sierra schreef: ↑06 mar 2024, 08:25Dankjewel! Gisteren ingeschreven voor 11 mei op Meppen, dus plezier van hebben komt hopelijk wel goed.
- Dimitri
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Nieuw speelgoed
Over de achterlichten: Je hebt pre-LCI en LCI.Marc Sierra schreef: ↑06 mar 2024, 08:25Dankjewel! Ik had er op zich best graag navi in willen hebben. In de E90 heb ik de CIC met een apple carplay upgrade van ali, bevalt erg goed. Maar de pre-lci heeft natuurlijk de CCC, dus daar had dat volgens mij sowieso niet gegaan.
Verder geen idee of de achterlichten goed gecodeerd zijn. De verkoper zei dat het blackline achterlichten zijn, maar zelf heb ik geen idee wat de verschillen zijn tussen pre-lci, lci en blackline.
Dankjewel! Gisteren ingeschreven voor 11 mei op Meppen, dus plezier van hebben komt hopelijk wel goed.
pre-LCI:
Dan heb je twee verschillende LCI; low en High
LCI Low (deze hebben geen leds, zijn geleverd op non-xenon LCI 1-series.
LCI High (deze hebben wel leds en zijn geleverd op LCI 1-series met xenon
En van alle versies heb je blacklines: die zijn donker getint. Zoals degene bij jou en die op de foto hierboven.
Als je (zoals bij jou gedaan is) LCI High achterlichten monteert op een pre-LCI branden standaard de LEDS samen met de 'normale' achterlichten onder de LEDS. Als je die uitcodeert rij je met enkel de LEDS, zoals alle LCI 1-series hebben.
Op de onderste foto zie je hoe dat eruit ziet.
- yorick
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Nieuw speelgoed
Gefeliciteerd met de aankoop! N52 is imho de laatste echte BMW 6 cilinder. Het hoogtoerige karakter maakt hem standaard al erg sportief. Ben benieuwd hoe het torsensper in de praktijk gaat bevallen. Komt er een laptorr pijp onder
-
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Nieuw speelgoed
Uit betrouwbare bron weet ik dat Nederland over een maand of 9 er iig een handjevol rijker is. 130i's met een laptorr that is
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Thanks! Ik hoop dat hij goed gaat smaken.
Jammer dat je er op Meppen niet bij kan zijn. Op Papenburg hebben we inderdaad een molenaar, kan ik nog even oefenen met waar de grens van de grindbak ligt.
Als ik tijd heb zal ik eens gaan kijken hoe het gedaan is. Heb de oude achterlichten er trouwens ook bij gekregen, maar had t idee dat die er toch anders uitzien dan op de foto die je postte. Ook daar nog eens goed kijken wat t precies is.Dimitri schreef: ↑06 mar 2024, 09:10 Als je (zoals bij jou gedaan is) LCI High achterlichten monteert op een pre-LCI branden standaard de LEDS samen met de 'normale' achterlichten onder de LEDS. Als je die uitcodeert rij je met enkel de LEDS, zoals alle LCI 1-series hebben.
Op de onderste foto zie je hoe dat eruit ziet.
Thanks! Ik heb geen ervaring met de andere BMW 6 cilinders, maar de N52 leek me wel de beste keuze, toch best aardig vermogen en niet het gedoe met de directe injectie van de N53. Tijdens de proefrit merkte ik al wel dat hij tussen de 5 en 6000 toeren nog iets lekkerder trekt, dus inderdaad lekker op toeren te rijden. Naar het Quaife dif ben ik zelf ook wel erg benieuwd, ik lees er wisselende verhalen over, sommigen zeggen dat hij niet echt geschikt is om mee te driften, anderen zeggen dat het prima gaat en ook las ik dat hij wat minder hard in zou komen dan een platensper. Moet zeggen dat de 330d best fel in kan komen wat dat betreft, het platensper in combinatie met de kleine gasvertraging en vervolgens explosie van koppel van de diesel kan er wel voor zorgen dat je (of ik in ieder geval) soms wat verrast wordt. Misschien dat bij lagere snelheden de koppelomvormer van de automaat het ook nog wat onvoorspelbaarder maakt. Hoe dan ook ben ik erg benieuwd naar de 130i. Die is wat dat betreft weer heel anders, atmosferische benzine motor, handbak en ander soort sper.
Ik hoorde inderdaad iets over een laptorr groupbuy. Ik moet zeggen dat op de filmpjes de auto van Stefan lekker klinkt met die uitlaat. 2 jaar terug heb ik hem ook een keertje in het echt gehoord, maar heb aangezien ik toen geen plannen had voor een 130i heb ik er weinig aandacht aan besteed. Op zich zou zo'n uitlaat best leuk zijn, maar geloof dat ie best aan de prijs is en ik heb eerst nog andere upgrades op de planning staan waarvoor m'n spaarvarken al moet lijden.
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Nieuw speelgoed
Ik heb een Quaife van bij Hardeman onder mijn E30 zitten.
Vond het prijs kwaliteit een goede optie, zeker omdat je weet dat het nieuw en in orde is.
Je voelt het diff er mooi inkomen nooit agressief, zogezegd maar max. 70% lock maar zou niet weten waarom ik meer lock nodig heb...
En het voordeel is dat het zogezegd niet slijt zoals een platensper.
https://hardemanmotorsport.nl/sper-diff ... rgelijken/
mooi linkje bovenstaand
Vond het prijs kwaliteit een goede optie, zeker omdat je weet dat het nieuw en in orde is.
Je voelt het diff er mooi inkomen nooit agressief, zogezegd maar max. 70% lock maar zou niet weten waarom ik meer lock nodig heb...
En het voordeel is dat het zogezegd niet slijt zoals een platensper.
https://hardemanmotorsport.nl/sper-diff ... rgelijken/
mooi linkje bovenstaand