Lees eens paar berichten boven je post...Martijn_bmw schreef: 06 feb 2024, 21:21 Leuk geschreven review weer en idd die iD7 is wel echt een top auto!
EV auto's (elektrische)
-
Kadett
- Berichten: 5294
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28985
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Hoeveel dagen per jaar rij je in NL nou met -10gr buiten… en al de rest doet die auto gewoon heel goed en beter dan (veel) duurdere concurrenten.Kadett schreef: 07 feb 2024, 02:10Lees eens paar berichten boven je post...Martijn_bmw schreef: 06 feb 2024, 21:21 Leuk geschreven review weer en idd die iD7 is wel echt een top auto!![]()
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Misschien moeten we 'in Nederland' vervangen door de Rest of the World? Ideeetje?:)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28985
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Waarom daar woon ik toch niet? Ik beoordeel een auto op mijn gebruik in Nederland.
Een sportauto in de jungle is ook weinig zinvol terwijl zo’n hoge pickup die je daar gebruikt in Nederland weer hopeloos onhandig is.
Een sportauto in de jungle is ook weinig zinvol terwijl zo’n hoge pickup die je daar gebruikt in Nederland weer hopeloos onhandig is.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Oh ik dacht dat EV's in 't algemeen voor de hele wereld bestemd zijn toch? NL (tov ROW ) lijkt het paradijs voor EV rijders, korte afstanden, subsidies en dergelijke. En zo lees ik dat hier ook altijd. Pijnpunten wegwuiven, dat snap ik ook wel, da's menselijk. Maar Volkswagen , Tesla, Mercedes en allemaal draaien niet alleen op Nederland:)
Dit hele EV verhaal lijkt gedoemd te mislukken wereldwijd.
Dit hele EV verhaal lijkt gedoemd te mislukken wereldwijd.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zit wel eens te filosoferen: EV's veel minder onderdelen, dus dat kan niet kapot :$$$$ tov een ICE. Maar een beetje goeie ICE(tegenhanger van een EV in z'n klasse) van 15 jaar oud, qua onderhoud en vervanging onderdelen:
Wat doet een 2009 E Klasse, A6, 5er in onderhoud en dat de boel naar z'n barrebiesjes gaat en wat doet een 2012 Model S als het accupakket vervangen moet worden over 5(?)jaar? Wat kost dat dan? In NL(ja Martijn) rijden we erg lang met onze auto's...
'ja da's een zorg voor de volgende eigenaar hoor'

Wat doet een 2009 E Klasse, A6, 5er in onderhoud en dat de boel naar z'n barrebiesjes gaat en wat doet een 2012 Model S als het accupakket vervangen moet worden over 5(?)jaar? Wat kost dat dan? In NL(ja Martijn) rijden we erg lang met onze auto's...
'ja da's een zorg voor de volgende eigenaar hoor'
- Elise
- Berichten: 9094
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Wellicht minder onderdelen, maar de kachel moet branden dus die onderdelen zijn van mindere kwaliteit of schreeuwend duur (of beide).Robin schreef: 07 feb 2024, 07:35 EV's veel minder onderdelen, dus dat kan niet kapot :$$$$ tov een ICE.
Het komt uit de lengte of de breedte.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
ook inderdaad...
-
KoenM
- Berichten: 1836
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: EV auto's (elektrische)
Waar rijdt je wel veel met -10 dan? Klein deel van het jaar in de Nordics? Daar zijn dan weer genoeg laadplekken om met 400km range goed uit de voeten te kunnen.Robin schreef: 07 feb 2024, 07:29 Oh ik dacht dat EV's in 't algemeen voor de hele wereld bestemd zijn toch? NL (tov ROW ) lijkt het paradijs voor EV rijders, korte afstanden, subsidies en dergelijke. En zo lees ik dat hier ook altijd. Pijnpunten wegwuiven, dat snap ik ook wel, da's menselijk. Maar Volkswagen , Tesla, Mercedes en allemaal draaien niet alleen op Nederland:)
Dit hele EV verhaal lijkt gedoemd te mislukken wereldwijd.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
-10... mag -5 ook? Canada, VS?
Maar goed wegwuiven is menselijk:)
En in Siberie/Alaska is ook bedrijvigheid met logistiek/auto's.... hoe wil men dat dan hebben met EV's?
Maar goed wegwuiven is menselijk:)
En in Siberie/Alaska is ook bedrijvigheid met logistiek/auto's.... hoe wil men dat dan hebben met EV's?
-
Gijzert
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: EV auto's (elektrische)
Grotere accu's. Opkomende nieuwe accu technieken.Robin schreef: 07 feb 2024, 08:17 -10... mag -5 ook? Canada, VS?
Maar goed wegwuiven is menselijk:)
En in Siberie/Alaska is ook bedrijvigheid met logistiek/auto's.... hoe wil men dat dan hebben met EV's?
Dat het er nu niet is wil niet zeggen dat het er over 5 jaar niet is.
Hier is wel ontwikkeling. ICE is bijna dood qua ontwikkeling.
- Elise
- Berichten: 9094
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Ze ontwikkelen nog maar even door.
Zolang het zelfontbranders zijn blijf ik er vanaf
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
En de accus die in de huidige EV's zitten van 2012-nu? Wat doen we daar mee? ICE en bijna dood? Dat wil men ons doen laten geloven.Gijzert schreef: 07 feb 2024, 09:05Grotere accu's. Opkomende nieuwe accu technieken.Robin schreef: 07 feb 2024, 08:17 -10... mag -5 ook? Canada, VS?
Maar goed wegwuiven is menselijk:)
En in Siberie/Alaska is ook bedrijvigheid met logistiek/auto's.... hoe wil men dat dan hebben met EV's?
Dat het er nu niet is wil niet zeggen dat het er over 5 jaar niet is.
Hier is wel ontwikkeling. ICE is bijna dood qua ontwikkeling.
Er is meer dan genoeg 'fossiele' brandstof of iets wat erop lijkt/uitgevonden is >100 jaar met ICE door te gaan. Understatement.
NEXT.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Want let wel: EV is geen milieuvriendelijk substitute voor ICE, laat staan om tegen het 'klimaat' te vechten. Ergo het is beduidend slechter.
-
Gijzert
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: EV auto's (elektrische)
Dan graag goed lezen. Qua ontwikkeling bijna dood.Robin schreef: 07 feb 2024, 09:43En de accus die in de huidige EV's zitten van 2012-nu? Wat doen we daar mee? ICE en bijna dood? Dat wil men ons doen laten geloven.Gijzert schreef: 07 feb 2024, 09:05Grotere accu's. Opkomende nieuwe accu technieken.Robin schreef: 07 feb 2024, 08:17 -10... mag -5 ook? Canada, VS?
Maar goed wegwuiven is menselijk:)
En in Siberie/Alaska is ook bedrijvigheid met logistiek/auto's.... hoe wil men dat dan hebben met EV's?
Dat het er nu niet is wil niet zeggen dat het er over 5 jaar niet is.
Hier is wel ontwikkeling. ICE is bijna dood qua ontwikkeling.
Er is meer dan genoeg 'fossiele' brandstof of iets wat erop lijkt/uitgevonden is >100 jaar met ICE door te gaan. Understatement.
NEXT.
![]()
Wat is er de afgelopen 10 jaar dan substantieel ontwikkeld aan de ICE?
Down-sizing? Gaat alleen maar kapot.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Down sizing inderdaad. Daar dacht ik aan. Gaat dat allemaal kapot? Dat liever dan een zelfontbrander in een parking of op 'n schip:)
Edit: alternatieven voor 'fossiele barndstoffen'
Wat is er de laatste 10 jaar in batterijenland gebeurd , of de laatste 5 jaar? In 2019 zaten we hier ook al.
Er zou zoveel gebeuren. Zeiden jullie....
Kijk naar de mobieltjesmarkt. Mensen houden hun mobieltje langer, waar is de (vanaf 15j terug) revolutie? In de batterijtech? Ik zie het niet.
Edit: alternatieven voor 'fossiele barndstoffen'
Wat is er de laatste 10 jaar in batterijenland gebeurd , of de laatste 5 jaar? In 2019 zaten we hier ook al.
Er zou zoveel gebeuren. Zeiden jullie....
Kijk naar de mobieltjesmarkt. Mensen houden hun mobieltje langer, waar is de (vanaf 15j terug) revolutie? In de batterijtech? Ik zie het niet.
-
Wimo
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
EV techniek staat idd al jaren stil. Iedereen vast met onbetaalbare onderdelen voor auto's die geen onderhoud nodig hebben .. wat een ellende. Die hele ketting van dealers zijn ineens overbodig.. gewoon online bestellen alsof het een brood is. Arme mensen.. gut gut.
Ondertussen komt er een nieuwe kraakmachine aan!
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -pk-sterk/
Beetje flauw dat ze onder de 1000pk blijven.. toch behelpen.
Edit: gelukkig!
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... te-vallen/
Ondertussen komt er een nieuwe kraakmachine aan!
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -pk-sterk/
Beetje flauw dat ze onder de 1000pk blijven.. toch behelpen.
Edit: gelukkig!
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... te-vallen/
Laatst gewijzigd door Wimo op 07 feb 2024, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Meteen ook de meest betrouwbare Wimo LOL.
Maar goed zo'n 950pk Taycan is toch een beetje de Kadett/Golf in EV land, dus prima argument.
Maar goed zo'n 950pk Taycan is toch een beetje de Kadett/Golf in EV land, dus prima argument.
-
Wimo
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Die 1000PK+ versie wil ik wel proefrijden tegen die tijd.. Wie weet valt het wel mee als je 3k reserveert om de deuren te dempen tegen het geratel..
Betrouwbaarheid zoek ik eerder bij Tesla..
Betrouwbaarheid zoek ik eerder bij Tesla..
Laatst gewijzigd door Wimo op 07 feb 2024, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Andre
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: EV auto's (elektrische)
Reed van de week langs een laadstation snelweg. 4 man aan de lading 2 auto staan er achter te wachten dat ze kunnen. Wat een armoede daar sta je dan.
-
Wimo
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Vertel mij wat.. rij regelmatig langs tankstations waar mensen gewoon serieus stilstaan met een of andere slang in hun hand om daarna 120 euro af te tikken. Raar ritueel, kan dat niet gewoon thuis joh?Andre schreef: 07 feb 2024, 10:44 Reed van de week langs een laadstation snelweg. 4 man aan de lading 2 auto staan er achter te wachten dat ze kunnen. Wat een armoede daar sta je dan.
-
Twist
- Berichten: 1405
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: EV auto's (elektrische)
Dat is inderdaad niet ideaal gebruik van een EV, meer als noodoplossing. Heb net een half jaar een Taycan gehad en NOOIT snel geladen, uitsluitend thuis even inprikken en goedkoop laden. Op zo'n manier is een EV ideaal, elke ochtend een volle tank.Andre schreef: 07 feb 2024, 10:44 Reed van de week langs een laadstation snelweg. 4 man aan de lading 2 auto staan er achter te wachten dat ze kunnen. Wat een armoede daar sta je dan.
-
Andre
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: EV auto's (elektrische)
Die stroom langs de snelweg is zeker gratis:)
Waarom staan die EV niet thuis te laden dan ipv langs de snelweg.
Accu ranges zijn triest en gaan hard achteruit door gebruik en kou.
Waarom staan die EV niet thuis te laden dan ipv langs de snelweg.
Accu ranges zijn triest en gaan hard achteruit door gebruik en kou.
- JP
- Berichten: 34937
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: EV auto's (elektrische)
Laadtijd is toch vergadertijd, familytime of lunchtijd ? EV is toch voor de entrepreneurs, kun je mooi aan je crypto of aandelen werken 
-
Wimo
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
https://www.ed.nl/auto/autos-worden-all ... ~a72765b4/
Jeetje, wat slecht zeg, 20% minder range in de praktijk!Dieselgate
Fabrikanten bepalen officiële CO2-emissiewaarden in laboratoriumtests. Na het dieselgate-schandaal – toen bleek dat sommige automerken software gebruikten om deze tests opzettelijk te vervalsen – werd de standaard testprocedure bijgewerkt. De New European Driving Cycle-procedure – die tot 33 procent lagere resultaten opleverde dan de werkelijke cijfers en er grotendeels niet in slaagde de te lage emissies van fabrikanten op te sporen – werd vervangen door de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, oftewel de WLTP-norm.
Hoewel de WLTP-resultaten dichter bij de praktijkcijfers liggen, heeft de ICCT nu vastgesteld dat de kloof met 80 procent is gegroeid sinds de WLTP vijf jaar geleden werd geïntroduceerd. De verschillen tussen de onderlinge merken zijn eveneens aanzienlijk. Merken van de Volkswagen Group, waaronder Audi en Volkswagen, laten een verschil van 12 procent met de werkelijkheid zien. Bij Hyundai en Opel loopt dat op tot respectievelijk 20 en 21 procent. Mercedes doet het het minst slecht met een verschil tussen theorie en praktijk van 11 procent.
