de Racevijf
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
de Racevijf
Nu ik eindelijk weer bezig met de racevijf (waar heel het raceavontuur mee is begonnen) maar een draadje erover
Ik heb er drie jaar DNRT mee gereden en eigenlijk door voldoende sponsoring doorgestroomd naar de destijds Dutch Supercar Challenge, dat ook drie jaar gedaan.
Al met al waren dat hele mooie tijden, alles verkocht, behalve de vijf, die ga ik weer in ere herstellen met wat leuke upgrades.
De bijgevoegde foto was de laatste actiefoto van de DNRT.
Starte als 7e en insturen tarzan lag ik eerste, had me voorgenomen rustig aan te doen aangezien we de volgende dag een week Frankrijk zouden doen met diverse circuitbezoeken.
Helaas dacht een taxirijder daar anders over, kon niet hebben dat zon klein gebakje hem bij de start voorbij kwam, dus duwde die me bij uitkomen Hugenholz bewust om (hij had voldoende vermogen om hem er gewoon voorbij te steken)
Heel de nacht toen doorgewerkt om hem weer in orde te krijgen, alleen was de bodem kapot, dus een kortere bodem eronder, maar ja daarmee reed ik dus op het eerste circuit in Frankrijk het carter kapot op de curbs omdat die niet beschermd was. Tijdens die week besloten om DSC te gaan rijden en is de vijf dus in de schuur terechtgekomen voor een paar jaartjes.
De motor is een opgeboorde 1800 naar 2000cc met een setje 40mm dubbele webers.
Vermogen 160,1 pk op de wielen met 200nm van 2500 t/m 6500 toeren helemaal vlak
Versnellingsbak is een sequentiele sadev van de eerste serie uit de megane cup.
Onderstel is standaard, starre achteras met koni geel en voor megane cup dempers.
Beste tijd cpz was 2.02,23
De upgrades die klaar liggen of er al op zitten:
Rally 2000 kit waardoor die zon ruim 10 cm breder wordt.
Achteras aangepast naar clio cup specs met dus camber en toe verstelbaar
Voor de ophanging met uniballs zoals de megane cup.
Overstap van 15 naar 16 inch wielen (komt beter uit met de bakverhoudingen van sadev)
Volledig AIM dash.
En Kenteken met APK.
Kijken of een volledig vlakke bodem gaat lukken met diffuser.
Achterklep met en zonder vleugel uitwisselbaar vanwege APK.
Voorruit van lexaan.
Dus na een paar jaar stilstaan is die zo weer uit de schuur getrokken, dus de werkplaats in en eerst het blok er maar eens uithalen.
Foto van het blok eruithalen is trouwens van een paar jaar eerder toen het blok terug is gegaan naar de bouwer voor een complete controle en revisie.
Ik heb er drie jaar DNRT mee gereden en eigenlijk door voldoende sponsoring doorgestroomd naar de destijds Dutch Supercar Challenge, dat ook drie jaar gedaan.
Al met al waren dat hele mooie tijden, alles verkocht, behalve de vijf, die ga ik weer in ere herstellen met wat leuke upgrades.
De bijgevoegde foto was de laatste actiefoto van de DNRT.
Starte als 7e en insturen tarzan lag ik eerste, had me voorgenomen rustig aan te doen aangezien we de volgende dag een week Frankrijk zouden doen met diverse circuitbezoeken.
Helaas dacht een taxirijder daar anders over, kon niet hebben dat zon klein gebakje hem bij de start voorbij kwam, dus duwde die me bij uitkomen Hugenholz bewust om (hij had voldoende vermogen om hem er gewoon voorbij te steken)
Heel de nacht toen doorgewerkt om hem weer in orde te krijgen, alleen was de bodem kapot, dus een kortere bodem eronder, maar ja daarmee reed ik dus op het eerste circuit in Frankrijk het carter kapot op de curbs omdat die niet beschermd was. Tijdens die week besloten om DSC te gaan rijden en is de vijf dus in de schuur terechtgekomen voor een paar jaartjes.
De motor is een opgeboorde 1800 naar 2000cc met een setje 40mm dubbele webers.
Vermogen 160,1 pk op de wielen met 200nm van 2500 t/m 6500 toeren helemaal vlak
Versnellingsbak is een sequentiele sadev van de eerste serie uit de megane cup.
Onderstel is standaard, starre achteras met koni geel en voor megane cup dempers.
Beste tijd cpz was 2.02,23
De upgrades die klaar liggen of er al op zitten:
Rally 2000 kit waardoor die zon ruim 10 cm breder wordt.
Achteras aangepast naar clio cup specs met dus camber en toe verstelbaar
Voor de ophanging met uniballs zoals de megane cup.
Overstap van 15 naar 16 inch wielen (komt beter uit met de bakverhoudingen van sadev)
Volledig AIM dash.
En Kenteken met APK.
Kijken of een volledig vlakke bodem gaat lukken met diffuser.
Achterklep met en zonder vleugel uitwisselbaar vanwege APK.
Voorruit van lexaan.
Dus na een paar jaar stilstaan is die zo weer uit de schuur getrokken, dus de werkplaats in en eerst het blok er maar eens uithalen.
Foto van het blok eruithalen is trouwens van een paar jaar eerder toen het blok terug is gegaan naar de bouwer voor een complete controle en revisie.
- Bijlagen
-
- buiten net uit de schuur.jpg (90.16 KiB) 1896 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luco op 22 mar 2024, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Daarna begonnen om de binnenkant ed volledig te strippen, had meer dan 500 foto's van elke stap, helaas schijf gecrashed, dus heb er niet veel meer helaas, wordt ook nog een uitdaging met opbouwen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Na het kaalmaken buiten weer even alles schoonmaken.
Ik denk dat deze foto's ook zijn van de schoonmaak eerder toen het blok is weggeweest.
Ik denk dat deze foto's ook zijn van de schoonmaak eerder toen het blok is weggeweest.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Toen zelf begonnen met het passen en meten van de verbredingsset, uiteindelijk heeft Erwin het overgenomen en afgemaakt.
Eerst slijpen, dan passen en meten, tussendoor front nog vernieuwen
Dan alles monteren en klaarmaken voor naar de spuiter.
een aantal slijpfotos zijn van voor de demontage.
Eerst slijpen, dan passen en meten, tussendoor front nog vernieuwen
Dan alles monteren en klaarmaken voor naar de spuiter.
een aantal slijpfotos zijn van voor de demontage.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
op naar de spuiter
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vanaf hier heb ik de data en foto's weer in de goede volgorde 14-11-21
eerst de tank er weer onder en de onderkant achter de tank behandelen.
eerst de tank er weer onder en de onderkant achter de tank behandelen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
en de aangepaste achteras schoonmaken en de leidingen benzonetank eronder, reservetankje laten vervallen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
ruitjes achter erin en het werkplaatshandboek er maar bij.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
daarna een mal gemaakt om een dash ala supercopa te maken.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
morgen weer een stukje als ik tijd heb
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: de Racevijf
geweldig luco! mooi overzicht van heden, verleden en toekomst
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: de Racevijf
Super gaaf inderdaad om zo te zien
-
- Berichten: 51516
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: de Racevijf
Inderdaad goed bezig Luco!
- Paskal
- Berichten: 3684
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: de Racevijf
Geweldig om zoiets weer helemaal in ere te herstellen
- Rolf205
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: de Racevijf
Mooi verhaal!
Wel grappig om te zien dat ze bij Renault de geometrie van de achterdempers op een torsieas wel goed hebben gedaan in tegenstelling tot de mannen die Peugeot gebakjes maakten...
Succes met de opbouw!
Wel grappig om te zien dat ze bij Renault de geometrie van de achterdempers op een torsieas wel goed hebben gedaan in tegenstelling tot de mannen die Peugeot gebakjes maakten...
Succes met de opbouw!
-
OnlineDownforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: de Racevijf
Ik ben wel benieuwd na jouw opmerking over dat het bij die Renault beter is als bij de Peugeot. Wat doet Renault beter?
- Rolf205
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: de Racevijf
Ik zal eens een plaatje zoeken; de wheel to damper ratio bij de 205 is iets van 1:2,5. Als het wiel 2,5cm inveert, beweegt de demper 1cm, waardoor je het moeilijker maakt voor de demper om goed te dempen.
Edit:
Foto van internet: de demper zit nog niet halverwege op de draagarm:
Bij de 5 zit hij bij de as en maakt de demper meer slag (=beter).
Ik ben echt benieuwd wat de vlakke bodem gaat brengen en wat je nieuwe tijden op CPZ worden.
Edit:
Foto van internet: de demper zit nog niet halverwege op de draagarm:
Bij de 5 zit hij bij de as en maakt de demper meer slag (=beter).
Ik ben echt benieuwd wat de vlakke bodem gaat brengen en wat je nieuwe tijden op CPZ worden.
Laatst gewijzigd door Rolf205 op 05 feb 2024, 11:18, 3 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: de Racevijf
He eindelijk een topic! Leuk, ben erg benieuwd naar de vorderingen. Zo'n 5'je blijft toch een fantastisch autootje om te zien.
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: de Racevijf
Heb je destijds veel zien rijden met de Racevijf toen ik nog langs de baan stond, als ik dan over de portofoon hoorde dat er een auto gecrasht was ofzoiets keek ik altijd of je weer ongeschonden langskwam, en als dat het geval was , pfff...
Misschien leuk om in de toekomst bij de Harc te gaan rijden of bij andere historische clubs ? de auto (en de bestuurder ) is aardig op leeftijd, auto is 30/35 jaar oud ?
In ieder geval leuk om te volgen.
Misschien leuk om in de toekomst bij de Harc te gaan rijden of bij andere historische clubs ? de auto (en de bestuurder ) is aardig op leeftijd, auto is 30/35 jaar oud ?
In ieder geval leuk om te volgen.
-
OnlineDownforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: de Racevijf
Bedankt voor de uitleg Rolf205.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Ik mocht bij de harc niet rijden ivm de sequentiele bak, maar zonder flippers (en die heb ik niet) schijnt het wel te mogen, dus als die klaar is dan is dat wel een optie,Alexsti schreef: ↑05 feb 2024, 10:31 Heb je destijds veel zien rijden met de Racevijf toen ik nog langs de baan stond, als ik dan over de portofoon hoorde dat er een auto gecrasht was ofzoiets keek ik altijd of je weer ongeschonden langskwam, en als dat het geval was , pfff...
Misschien leuk om in de toekomst bij de Harc te gaan rijden of bij andere historische clubs ? de auto (en de bestuurder ) is aardig op leeftijd, auto is 30/35 jaar oud ?
In ieder geval leuk om te volgen.
Wel leuk dat je zo meeleefde langs de kant, zonder jullie kan het ook allemaal niet.
@Rolf, mooie uitleg, wist ik niet, ik heb zowiezo maar een cm of 2,5 vering, want dan zit ikal ruim op de bumpstops
Hier hangt die nog net vrij, maar staat niet op zijn wielen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
februari 2022
Achterste stuk kooi erin gezet omdat daar ook de achteras tegelijk mee vast zit, achteras nu helemaal vast en op moment aangetrokken.
Krijg alleen de torsie niet ver genoeg ingedrukt om de schokbrekers in het bevestigingspunt te krijgen, daar moet ik nog wat op verzinnen.
Wilde verder met de achterlichten, zover mogelijk gedemonteerd en wilde ze in de vaatwasser doen, helaas die ging dus net kapot.
Dus dat komt nog.
Deurrubbers erin en aan 1 kant de sierlijsten van het raam er ook in.
Ook de bumper even gepast, maar die kan ik pas definitief monteren als de achterlichten erin zitten.
Laatste onderdelen tankdop waren binnen dus die ook gemonteerd.
Achterste stuk kooi erin gezet omdat daar ook de achteras tegelijk mee vast zit, achteras nu helemaal vast en op moment aangetrokken.
Krijg alleen de torsie niet ver genoeg ingedrukt om de schokbrekers in het bevestigingspunt te krijgen, daar moet ik nog wat op verzinnen.
Wilde verder met de achterlichten, zover mogelijk gedemonteerd en wilde ze in de vaatwasser doen, helaas die ging dus net kapot.
Dus dat komt nog.
Deurrubbers erin en aan 1 kant de sierlijsten van het raam er ook in.
Ook de bumper even gepast, maar die kan ik pas definitief monteren als de achterlichten erin zitten.
Laatste onderdelen tankdop waren binnen dus die ook gemonteerd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Inmiddels meer info over de torsie, ik heb destijds een standaard as aan laten passen naar een andere bevestiging waardoor die iets verder naar buiten komt ivm de verbredingsset, deze was natuurlijk niet verlaagd, dus gisterenavond de veerstaaf ingespoten met WD40, want die as zit vaak helemaal vast gerot.
Maar ik had mazzel, de veerstaaf kwam redelijk makkelijk los, morgen even schoonmaken, goed invetten en dan de schokbrekers vastzetten en dan weer proberen de veerstaaf weer terug te kloppen.
Maar ik had mazzel, de veerstaaf kwam redelijk makkelijk los, morgen even schoonmaken, goed invetten en dan de schokbrekers vastzetten en dan weer proberen de veerstaaf weer terug te kloppen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag de kleine schuur leegegeruimd voor een egalinevloer waarna er over een tijdje een tegelvloer gelegd wordt, stallingsplek van de Alpine wordt dat.
Verder nog de deurpanelen van de racevijf strak geklopt (zaten wat butsen is) en een fatsoenlijke handgreep gemaakt want dat was tot nu toe een met tape omwikkelde koperdraad, dit is net wat makkelijker en netter.
Nu nog kiezen welke wrap er op de panelen gaat (carbon look of finishvlag look)
Verder nog de deurpanelen van de racevijf strak geklopt (zaten wat butsen is) en een fatsoenlijke handgreep gemaakt want dat was tot nu toe een met tape omwikkelde koperdraad, dit is net wat makkelijker en netter.
Nu nog kiezen welke wrap er op de panelen gaat (carbon look of finishvlag look)
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
na het halve dak met asbestplaten verwijderd te hebben toch nog wat aan de werkplaats achterzijde schuur gedaan, alles opgeruimd, werkbank leeg gemaakt, nieuwe meter besteld voor de pers en de draaibank schoongemaakt en er een led balk boven gehangen, kunnen we morgen als het dak af is iig de achterlichten polijsten.
Zo, toch na het asbest dak verwijderen en opruimen, toch nog wat kunnen doen aan de vijf, achterlichten getest en bedradingskleuren opgeschreven, daarna helemaal gereinigd en gepolijst, toen gemonteerd met een stuk bedrading, en de bumper ook gemonteerd en vast de blindklinkmoeren voor de dorpels ook gedaan, wel een hoop rommelen om het een beetje pas te krijgen die kunststof verbredingsset.
Nu eerst verder met het subframe voor.
Zo, toch na het asbest dak verwijderen en opruimen, toch nog wat kunnen doen aan de vijf, achterlichten getest en bedradingskleuren opgeschreven, daarna helemaal gereinigd en gepolijst, toen gemonteerd met een stuk bedrading, en de bumper ook gemonteerd en vast de blindklinkmoeren voor de dorpels ook gedaan, wel een hoop rommelen om het een beetje pas te krijgen die kunststof verbredingsset.
Nu eerst verder met het subframe voor.