Martijn_bmw schreef: 31 jan 2024, 09:24
^ mijn hoogste verbruik in januari (koudste dag tevens

) was 9,1m3 gas dan zou een 3,5kW WP dus voldoende moeten zijn?
Fabian schreef: 31 jan 2024, 09:25
Ah kijk, thnx, nu snap ik waarom ze bij mij op een 4KW wp uitkomen. Op een hele koude winterdag doen we 10 kuub, dus 3,6KW volgens jou sommetje. Dat klinkt dan wel als een aannemelijk advies, die 4kw wp.
Was het allemaal maar zo eenvoudig
Bij een CV ketel is het simpel, je kiest welke CW waarde (comfort warm water) je wilt hebben en daarmee klaar, want de verwarmingswaarde van de CV ketel is voldoende voor je huis. En of het dan buiten -20 of +10 graden is maakt niet uit, die CV doet voor verwarmen zijn werk wel.
Zo anders bij een warmtepomp, die kies je op het vermogen dat de wp bij -10 haalt. Dus stel je hebt een wp van 5kw, dan levert deze bij -10 graden 5kw, maar waar een cv ketel bij -20 nog gewoon zijn volle vermogen kan leveren, is dan bij een wp bij -20 ineens weer een stuk lager, zeg bijvoorbeeld nog maar 4kw. Ook is dat vermogen weersafhankelijk, staat er een vieze snijwind dan heeft de wp daar ook last van.
Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een zwaardere versie te nemen, bijvoorbeeld een 7kw die wel voldoende vermogens kan leveren bij -20. Maar het vervelende is dat een zwaardere versie bij hogere temperaturen ook veel meer vermogen levert en dat vermogen moet ergens heen, dus heb je daar bijvoorbeeld weer buffervaten voor nodig. Een ander nadeel is dat bij eenzelfde temperatuur een 5kw een betere COP heeft dan een 7kw en dus zuiniger is.
En dat maakt dat de keuze voor welk vermogen als je nodig hebt best lastig, een te kleine wp kun je in de kou zitten een grotere betekent in ieder geval een slechtere COP en wellicht een andere/duurdere installatie (buffervaten).
Kijkend naar het weer van de afgelopen jaren heb ik in ieder geval besloten om voor een iets een kleinere wp te kiezen die tevens de mogelijkheid geeft om eventueel een ingebouwd elektrisch element bij te schakelen tot maximaal 9kw, dus wat dat betreft altijd voldoende vermogen. Heb je een wp die deze mogelijkheid niet biedt, dan zou je altijd nog een elektrisch kacheltje erbij zetten.
Al zie ik de nachten met -20 niet als heel realistisch, elfstedentocht komt toch ook niet meer?
Maar de keuze voor welk vermogen is dus, anders dan bij een CV waar het alleen om warm water gaat, ook deels een persoonlijke afweging vind ik.
Ik heb hier 2 mensen over de vloer gehad voor een offerte en dat er keuzes gemaakt moesten worden kwam er niet echt uit. Moet daar wel bij zeggen dat ik er toen zelf ook veel minder van wist en allen het gasverbruik op jaarbasis wist waarop hun adviezen afgestemd waren (maar de offertes waren wel voor het zwaardere model, terwijl ik voor het kleinere model zou kiezen).
Als je over een matige koude periode veel meer gas verbruikt doordat deze extreem lang duurt kan dat wel zorgen voor een heel hoog jaarverbruik aan gas, maar kan een kleinere wp dat toch prima aan.
Kijk nog maar even naar onderstaande plaatjes, dat maakt het denk ik duidelijker wat ik bedoel.
En voor de praktijk ervaring moet je bij Dave zijn, ik kom niet verder dan wat theoretisch geleuter