ok, ik moet geen auto's die gewoon klaar zijn op de brug zetten....gaat veel te veel tijd in zitten...
Deze auto's hebben destijds een " service bulletin" gehad op de braces onder de auto die wat extra torsiestijfheid geven. Dit pisbakkenstaal zit er omdat Tata steel de eigenaar van JLR was destijds en het kon niet zo zijn dat ze in het topmodel niks van het moederbedrijf hadden zitten
Dit is 1 van de weinige zwakke punten van deze auto en was een aandachtspunt in mijn zoektocht, een daily, of full weather gebruikte Ftype heeft die braces namelijk geheel doorroest/rot, een binnengestalde zomer auto zijn ze gewoon geroest.
toen ik de mijne vond en zag dat er zelfs gewoon lak op zat, strookte dat geheel met het erbij gepresenteerde "alleen mooi weer buiten geweest" verhaal van de 2de eigenaar.
Dit is dus gewoon goed bij mijn auto, maar ik stoorde me er toch aan dat de hele bodem aluminium is en dat hiervan toch de lak aan het blazen is en her en der al oranje werd. Eronderuit maar dus...
nu blijkt dat er een groot subframe/brace boven de uitlaat doorloopt, dus die er ook af, halve auto weer uit elkaar, maar het ligt inmiddels allemaal bij de poedercoater, wordt gestraald en 2x gepoedercoat, dan is het allemaal weer als nieuw.
nu de bodem vol stipt reinigen en afwerken, voordat ik alles terugsteek, want eerst staken de braces af tegen de rest, die zijn dadelijk nieuw dus dan moet niet de rest afsteken tegen de braces
Tegelijk even de differentieel olie vervangen, ondanks dat dat volgens Jaguar niet hoeft, heb ik gelezen dat de diffs er je wel dankbaar voor zijn en hij staat nu toch op de brug.
Toen zag ik dat de schijven niet glas als nieuw zijn, dus ik meten, nieuw is 36mm en ik zit op 35,6 (zijn nog de originele schijven, geen idee wat de vorige eigenaar gedaan heeft, maar niet heel sportief rijden iig), zo'n randje op de schijf stoort me dan weer, dus die eraf en die laat ik afdraaien zodat het weer nieuw is.
nu de uitlaat dan toch los is ga ik die ook maar eens opwrijven en strak maken
kortom, ik ben weer allemaal problemen aan het oplossen die er niet zijn, mede omdat ik echt van deze auto begin te houden, dat is overigens een geheel nieuwe ervaring voor mij na een seizoen rijden...
ik kan werkelijk niet wachten tot de pekel weg is en ik de mighty v8 weer kan laten brullen
Omdat er geen tutorial te vinden was van die braces, maak ik er zelf maar 1, weinig interessant denk ik voor de meeste, maar als je dit nu net wilt gaan doen wellicht handig.
embedden lukt me nu ook op desktop niet meer...geen idee wat er nu weer verandert is
deze gaan (zijn) er allemaal onderuit aan achterzijde
deze aan voorzijde is nog netjes, maar is ook weg naar de coater
dit is de achterzijde, nummer 1 t/m 3