grotere remmen 206 GTI trackday
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 nov 2023, 18:29
- Auto: Peugeot 206 gti
- Locatie: hof van Twente
grotere remmen 206 GTI trackday
hallo,
ik ben bezig om mij in te lezen in het verbeteren van mijn remmen.
ik zou graag van 266mm naar de 283mm schijven wel moet het passen onder 15'' wielen.
mijn oog is gevallen op de brembo 09.8760.1X Xtra schijven.
maar eerst de goeie klauw zoeken om daar op de schijven aan te passen.
daarom ben ik nog op zoek naar de goeie klauw met een grotere zuigerdivameter.
Naar mijn mening is dit belangrijker voor de rem kracht dan grote van de schijven.
Gekeken naar 306 GTI klauwen deze zouden een groter zuigerdivameter hebben 57mm.
begreep ook dat veel mensen de 307 HDI Klauwen en remmen toepassen voor de 206 deze hebben ook een diameter van 57mm.
wat is de beter optie?
Toch was ik benieuwd naar nieuwere modellen iemand al bekent is met de 208 GTI remmen?
of deze ook passen op een 206 aan gezien deze wel op aantal modellen van de 307 passen.
andere opties zijn natuurlijk ook welkom.
ik ben bezig om mij in te lezen in het verbeteren van mijn remmen.
ik zou graag van 266mm naar de 283mm schijven wel moet het passen onder 15'' wielen.
mijn oog is gevallen op de brembo 09.8760.1X Xtra schijven.
maar eerst de goeie klauw zoeken om daar op de schijven aan te passen.
daarom ben ik nog op zoek naar de goeie klauw met een grotere zuigerdivameter.
Naar mijn mening is dit belangrijker voor de rem kracht dan grote van de schijven.
Gekeken naar 306 GTI klauwen deze zouden een groter zuigerdivameter hebben 57mm.
begreep ook dat veel mensen de 307 HDI Klauwen en remmen toepassen voor de 206 deze hebben ook een diameter van 57mm.
wat is de beter optie?
Toch was ik benieuwd naar nieuwere modellen iemand al bekent is met de 208 GTI remmen?
of deze ook passen op een 206 aan gezien deze wel op aantal modellen van de 307 passen.
andere opties zijn natuurlijk ook welkom.
- Rolf205
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
De zuigerdiameter van de 206 klauwen is 54mm, net als van de 307. Daarom zit er weinig verschil in.
Kijk ff hier:
viewtopic.php?p=1600539&hilit=gti6#p1600539
Let er op dat 306 GTI-6 andere schijven heeft dan de andere 283mm remmen uit de PSA stal.
De 208 GTI heeft 302mm schijven en deze kan je ook (goedkoper) op andere modellen vinden zoals de 308 SW 2.0 hdi, etc, maar dat gaat waarschijnlijk niet werken met 15" velgen.
Er zijn ook 208 versies met Brembo's en 323mm schijven, maar dan moet je naar 18"...
Kijk ff hier:
viewtopic.php?p=1600539&hilit=gti6#p1600539
Let er op dat 306 GTI-6 andere schijven heeft dan de andere 283mm remmen uit de PSA stal.
De 208 GTI heeft 302mm schijven en deze kan je ook (goedkoper) op andere modellen vinden zoals de 308 SW 2.0 hdi, etc, maar dat gaat waarschijnlijk niet werken met 15" velgen.
Er zijn ook 208 versies met Brembo's en 323mm schijven, maar dan moet je naar 18"...
- Prutser
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
- Auto: Ford
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
300mm gaat niet passen met bijna alle 15” OEM velgen. En met aftermarket velgen is dat ook lang niet altijd het geval. En in het uitzonderlijke geval dat het past is het wel een beetje “too close for comfort”.
Persoonlijk zou ik gewoon investeren in een setje goede blokken*, braided remslangen en zorgen dat het hele remsysteem verder in topstaat verkeert. Het is namelijk ook niet zo dat een standaard 206 gti een echte zwaargewicht powerhouse is, een paar rondjes volle polle zal dus dan wel goed moeten gaan.
*geen autodoc brembo branded straatblokjes oid.
Met mijn (zwaardere) focus waren de standaard 254mm remmen ook voldoende qua remkracht.
Persoonlijk zou ik gewoon investeren in een setje goede blokken*, braided remslangen en zorgen dat het hele remsysteem verder in topstaat verkeert. Het is namelijk ook niet zo dat een standaard 206 gti een echte zwaargewicht powerhouse is, een paar rondjes volle polle zal dus dan wel goed moeten gaan.
*geen autodoc brembo branded straatblokjes oid.
Met mijn (zwaardere) focus waren de standaard 254mm remmen ook voldoende qua remkracht.
-
Online
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Met andere blokken kan je ook al een heleboel winnen. Heb je al aggresievere blokken op geprobeerd, of zijn die remmen die er nu onderzitten echt ondermaats?
En grotere remmen met standaard blokkies doet ook weinig extra’s lijkt mij dus ook voor je nieuwe set de moeite waard om eens naar te kijken.
En grotere remmen met standaard blokkies doet ook weinig extra’s lijkt mij dus ook voor je nieuwe set de moeite waard om eens naar te kijken.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9164
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Zoals hierboven al veel gezegd, haal je het gros van je remkracht bij een lichte auto alleen uit de remblokken.
Die efficiency wordt uitgedrukt in frictional coefficient (μ), en die waarde is vaak lastig te achterhalen bij een fabrikant.
Zit je ergens onder de .04 (zoals de genoemde autodoc spulletjes), dan is het alsof je een pakje kauwgom tegen de schijf drukt, maar die worden vrolijk verkocht als "sportief"
Het serieuzere spul heeft een μ van 0.5 tot 0.6, en dat is alsof je een anker uitgooit. (dat zijn de blokken die gebruikt worden op 900 kilo auto's met 300-400 pk, maar met standaard klauwen, en zelfs goedkope wegwerp schijven)
My 2 cents; Concentreer je op goede blokken, en remolie met een dry ERBP van 325°C en hoger.
Die efficiency wordt uitgedrukt in frictional coefficient (μ), en die waarde is vaak lastig te achterhalen bij een fabrikant.
Zit je ergens onder de .04 (zoals de genoemde autodoc spulletjes), dan is het alsof je een pakje kauwgom tegen de schijf drukt, maar die worden vrolijk verkocht als "sportief"
Het serieuzere spul heeft een μ van 0.5 tot 0.6, en dat is alsof je een anker uitgooit. (dat zijn de blokken die gebruikt worden op 900 kilo auto's met 300-400 pk, maar met standaard klauwen, en zelfs goedkope wegwerp schijven)
My 2 cents; Concentreer je op goede blokken, en remolie met een dry ERBP van 325°C en hoger.
-
- Berichten: 5039
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Nu een paar voorbeelden erbij.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9164
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
De remolie is makkelijk:
Voor de blokken, weet ik niet wat er allemaal verkrijgbaar is voor de 206, en wat voor friction rate ze hebben.
Dat is een flinke speurtocht helaas.
Hier een voorbeeld voor een speedster/elise/exige, maar daar heeft ie niks aan.
(De castrol srf is niet aan te raden voor een straatauto. Die heeft een beperkte levensduur)Voor de blokken, weet ik niet wat er allemaal verkrijgbaar is voor de 206, en wat voor friction rate ze hebben.
Dat is een flinke speurtocht helaas.
Hier een voorbeeld voor een speedster/elise/exige, maar daar heeft ie niks aan.
- Prutser
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
- Auto: Ford
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Tja, zeer veel keuze wat dat betreft. Ligt er ook een beetje aan wat Leskur van plan is met de auto.
Maar om een paar voorbeelden te geven: Hawk HP+, EBC Yellowstuff, DS2500… Lood om oud ijzer, beetje semi-track achtige blokken. Geen uitblinkers maar sowieso allemaal qua circuitgebruik vele malen beter dan stock.
Rij zelf op straat en op circuit met HP+, vlakke ATE schijven en RBF660 vloeistof. Ze kunnen soms hard piepen, met een ander merk schijven had ik op straat veel last van brake judder, maar op circuit met deze combinatie nooit issues gehad. ymmv.
Maar om een paar voorbeelden te geven: Hawk HP+, EBC Yellowstuff, DS2500… Lood om oud ijzer, beetje semi-track achtige blokken. Geen uitblinkers maar sowieso allemaal qua circuitgebruik vele malen beter dan stock.
Rij zelf op straat en op circuit met HP+, vlakke ATE schijven en RBF660 vloeistof. Ze kunnen soms hard piepen, met een ander merk schijven had ik op straat veel last van brake judder, maar op circuit met deze combinatie nooit issues gehad. ymmv.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 nov 2023, 18:29
- Auto: Peugeot 206 gti
- Locatie: hof van Twente
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Bedankt allemaal voor de tips.
ik wou de remblokken ferodo DS3000 toe gaan passen.
wat ik in mijn hoofd heb is om een slag grotere schijven te gaan rijden om zo de warmte ontwikkeling te verlagen.
ik merk nu met een standaard auto en standaard blokken/schijven deze redelijk snel te warm worden en daardoor rem kracht verliest.
aangezien je daarvoor ook andere klauwen nodig hebt, was mijn idee om deze gelijk aan te passen voor maximale rempower.
aangezien ik nog aardig wat van plan ben m.b.t. de motor throttle bodies, kop bewerken en vrij programmeerbare computer.
hoop ik toch rond de 200PK+ uit te komen.
voor nu moeten de remmen vervangen i.v.m. slijtage. dus dacht, laat ik dit meteen goed aanpakken zodat ik straks niet nog een keer moet inverteren in een upgrade.
voor nu wou ik het goed aan pakken door gelijk alles te vernieuwen zo als:
- gevlochten remleiding.
- remolie
- schijven voorzijde vergroten naar 283mm
- blokken ferodo DS3000 voor en achter (achter heb ik al)
- klauwen nog niet helemaal over uit, zag de 307sw HDI 136pk een zuiger hebben van 57mm of het worden de klauwen van de 306 GTI-6
of is het helemaal niet nodig om de schijven en klauwen te vervangen voor groter?
dan is het dus alleen aanpassen van:
- nieuwe schijven voor
- remblokken vervangen voor hp+ of ferodo 3000
- gevlochten remleiding
- rem olie
ik wou de remblokken ferodo DS3000 toe gaan passen.
wat ik in mijn hoofd heb is om een slag grotere schijven te gaan rijden om zo de warmte ontwikkeling te verlagen.
ik merk nu met een standaard auto en standaard blokken/schijven deze redelijk snel te warm worden en daardoor rem kracht verliest.
aangezien je daarvoor ook andere klauwen nodig hebt, was mijn idee om deze gelijk aan te passen voor maximale rempower.
aangezien ik nog aardig wat van plan ben m.b.t. de motor throttle bodies, kop bewerken en vrij programmeerbare computer.
hoop ik toch rond de 200PK+ uit te komen.
voor nu moeten de remmen vervangen i.v.m. slijtage. dus dacht, laat ik dit meteen goed aanpakken zodat ik straks niet nog een keer moet inverteren in een upgrade.
voor nu wou ik het goed aan pakken door gelijk alles te vernieuwen zo als:
- gevlochten remleiding.
- remolie
- schijven voorzijde vergroten naar 283mm
- blokken ferodo DS3000 voor en achter (achter heb ik al)
- klauwen nog niet helemaal over uit, zag de 307sw HDI 136pk een zuiger hebben van 57mm of het worden de klauwen van de 306 GTI-6
of is het helemaal niet nodig om de schijven en klauwen te vervangen voor groter?
dan is het dus alleen aanpassen van:
- nieuwe schijven voor
- remblokken vervangen voor hp+ of ferodo 3000
- gevlochten remleiding
- rem olie
Laatst gewijzigd door Leskur op 08 dec 2023, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9164
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Zodra je eenmaal goede remblokken hebt, zul je merken dat je met meer vertrouwen later, harder en belangrijkste korter kunt remmen.
Daardoor heb je veel minder kans om je remolie te koken, en blijft het allemaal goed remmen.
Als je het gevoel hebt dat de boel te heet wordt, kun je aan ducting denken om de schijven extra te koelen.
Als je schijven nu al geventileerd zijn, hoef je ze niet te wisselen. Als het dichte zijn, dan zeker wel.
Daardoor heb je veel minder kans om je remolie te koken, en blijft het allemaal goed remmen.
Als je het gevoel hebt dat de boel te heet wordt, kun je aan ducting denken om de schijven extra te koelen.
Als je schijven nu al geventileerd zijn, hoef je ze niet te wisselen. Als het dichte zijn, dan zeker wel.
- Nivek
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
In de 206 gti cup hadden we EBC blokken. Persoonlijk heb ik helemaal niks met EBC maar het moest.
Ik schat dat ik net wel net geen 3 race weekenden kon doen met een set voorblokken, maar deed er een nieuw setje op voor het 3e weekend. Andere hadden klachten over deze remblokken, dat de voering van de plaat af zou vallen enz. Maar dit gebeurd volgens mij alleen als de blokken bijna op zijn en ik had per toeval van iemand gehoord dat ze ook maar echt 1 weekend konden doen met een set blokken. Het was gewoon op.
Moraal van het verhaal: De manier van remmen maakt ook erg veel verschil. Wat ook overeen komt met wat smiley zegt.
Mocht het uiteindelijk zo zijn dat er toch veels te veel warmte in je remmen komt, dan kun je wel gaan denken aan een maat groter wat in feite zorgt voor minder warmte. Je kunt immers maar zo hard remmen als de banden dat toelaten.
Kan niet zeggen dat ik klachten had tijdens de races (als het gaat om remmen dan)
Ik schat dat ik net wel net geen 3 race weekenden kon doen met een set voorblokken, maar deed er een nieuw setje op voor het 3e weekend. Andere hadden klachten over deze remblokken, dat de voering van de plaat af zou vallen enz. Maar dit gebeurd volgens mij alleen als de blokken bijna op zijn en ik had per toeval van iemand gehoord dat ze ook maar echt 1 weekend konden doen met een set blokken. Het was gewoon op.
Moraal van het verhaal: De manier van remmen maakt ook erg veel verschil. Wat ook overeen komt met wat smiley zegt.
Mocht het uiteindelijk zo zijn dat er toch veels te veel warmte in je remmen komt, dan kun je wel gaan denken aan een maat groter wat in feite zorgt voor minder warmte. Je kunt immers maar zo hard remmen als de banden dat toelaten.
Kan niet zeggen dat ik klachten had tijdens de races (als het gaat om remmen dan)
- JoostSchouten
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
- Locatie: Waalwijk
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Mogelijk heb je hier wat aan: https://www.206rallycup.com/Handleiding-opbouw/
Staat ook een stuk in over de remmen.
Staat ook een stuk in over de remmen.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 nov 2023, 18:29
- Auto: Peugeot 206 gti
- Locatie: hof van Twente
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Bedankt allemaal voor de informatie,
Met het opruimen van de garage kwamen we toevallig een setje 306 GTI-6 klauwen tegen compleet.
Ze hebben alleen wel een revisie nodig.
Dus de volgende SET-UP gaat het worden:
Klauwen voor van een 306 GTI-6
Standaard schijven van de 306 GTI-6
Remblokken voor en achter van Ferodo DS3000
Remleidingen vernieuwen en de remleiding voor achter naar binnen halen i.p.v. onder de boden.
Gevlochten remleidingen monteren
Handmatige remdrukverdeler plaatsen in de cockpit
en misschien maar gelijk een hydraulische handrem monteren.
Daarna gaan we verder met het onderstel zoals de schokbekers voor bilstein B12 pro monteren met camber.
en achter word het denk ik (nog niet helemaal over uit) de koni sport.
Met het opruimen van de garage kwamen we toevallig een setje 306 GTI-6 klauwen tegen compleet.
Ze hebben alleen wel een revisie nodig.
Dus de volgende SET-UP gaat het worden:
Klauwen voor van een 306 GTI-6
Standaard schijven van de 306 GTI-6
Remblokken voor en achter van Ferodo DS3000
Remleidingen vernieuwen en de remleiding voor achter naar binnen halen i.p.v. onder de boden.
Gevlochten remleidingen monteren
Handmatige remdrukverdeler plaatsen in de cockpit
en misschien maar gelijk een hydraulische handrem monteren.
Daarna gaan we verder met het onderstel zoals de schokbekers voor bilstein B12 pro monteren met camber.
en achter word het denk ik (nog niet helemaal over uit) de koni sport.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
ik rij/reed ook met ferodo 3000 alleen heb ik dan 4 pots willwood klauwen, en past ook makkelijk in een 15 inch standaard maat schijven en remt als een gek, op een renault 5. maar die willwoods zijn eigenlijk niet geschikt voor op straat, geen stofringen.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 nov 2023, 18:29
- Auto: Peugeot 206 gti
- Locatie: hof van Twente
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
voor de lief hebbers, dit is het eind resultaat.
rem klauwen van een 306 GTI-6 schoongemaakt en geverfd.
gevlochten remleidingen gemonteerd.
Remschijven van Rematech met remblokken van Ferodo DS2500
daarna de auto gelijk in de stickers gezet,
rem klauwen van een 306 GTI-6 schoongemaakt en geverfd.
gevlochten remleidingen gemonteerd.
Remschijven van Rematech met remblokken van Ferodo DS2500
daarna de auto gelijk in de stickers gezet,
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-30 om 21.41.04_ba188c76.jpg (564.15 KiB) 2601 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-02 om 18.45.59_fb03a9ec.jpg (337.5 KiB) 2601 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-02 om 18.45.58_dcac51e2.jpg (420.01 KiB) 2601 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-02 om 22.15.48_014ec604.jpg (410.88 KiB) 2601 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-02 om 22.56.33_49d58cda.jpg (414.95 KiB) 2601 keer bekeken
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Zo dan, die remklauwen zagen eruit !
Dat die nog te redden waren. Ziet er nu in ieder geval een stuk frisser uit.
Dat die nog te redden waren. Ziet er nu in ieder geval een stuk frisser uit.
- Jaws
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
- Locatie: Zuid-Holland
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
Titanic vibes bij die roestblokken
-
- Berichten: 3617
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 nov 2023, 18:29
- Auto: Peugeot 206 gti
- Locatie: hof van Twente
Re: grotere remmen 206 GTI trackday
De klauwen zagen er inderdaad niet heel best uit.
Kwamen onder een auto weg die 1,5 jaar in het gras heeft gestaan (volgens de eigenaar).
Na er met een naaldbikhamer alle los liggen de roest en aangekoekte prut te hebben verwijderd zag het er beter uit dan verwacht.
de keringen en zuiger heb ik wel gecontroleerd maar zagen er nog goed uit en lekte niet. naar het polijsten van de zuigers weer in elkaar gezet.
en remt echt als een anker die uitgegooid word.
Kwamen onder een auto weg die 1,5 jaar in het gras heeft gestaan (volgens de eigenaar).
Na er met een naaldbikhamer alle los liggen de roest en aangekoekte prut te hebben verwijderd zag het er beter uit dan verwacht.
de keringen en zuiger heb ik wel gecontroleerd maar zagen er nog goed uit en lekte niet. naar het polijsten van de zuigers weer in elkaar gezet.
en remt echt als een anker die uitgegooid word.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fabian en 3 gasten