EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 54819
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Ja als je het duurste normale westerse land op de wereld bent qua brandstof:
https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
- Martijn_bmw
- Berichten: 28410
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
^ tja dat zijn we nou eenmaal, trouwens ook voor stroom en gas behoren wij bij de duurste landen.
Je moet nou eenmaal je (financiële) keuzes maken binnen de kaders die je hebt in het land waar je woont.
Ook (zakelijke) auto gerelateerd zijn bijvoorbeeld de bizarre verschillen in bijtelling binnen EU. In Nederland kost het netto 600eur per maand belasting om privé met een EQe te mogen rijden, diezelfde auto in België kost je maar 120eur per maand aan belasting/bijtelling .
Je moet nou eenmaal je (financiële) keuzes maken binnen de kaders die je hebt in het land waar je woont.
Ook (zakelijke) auto gerelateerd zijn bijvoorbeeld de bizarre verschillen in bijtelling binnen EU. In Nederland kost het netto 600eur per maand belasting om privé met een EQe te mogen rijden, diezelfde auto in België kost je maar 120eur per maand aan belasting/bijtelling .
-
- Berichten: 54819
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Inderdaad, dus wereldwijd moet er nog een heleboel gebeuren om EV's rendabel te maken.Martijn_bmw schreef: 02 dec 2023, 11:12 ^ tja dat zijn we nou eenmaal, trouwens ook voor stroom en gas behoren wij bij de duurste landen.
Je moet nou eenmaal je (financiële) keuzes maken binnen de kaders die je hebt in het land waar je woont
Iedereen rekent altijd naar zichzelf toe(ik ook), maar het zit hier wat dat betreft helemaal scheef natuurlijk.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28410
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Klopt ik denk ook zeker niet dat we binnen afzienbare tijd wereldwijd alleen maar EV’s rijden. Zal erg afhankelijk zijn per land hoe de prijzen tussen stroom en benzine zich verhouden en hoe de infrastructuur zich ontwikkeld.
Mijn antwoord was eigenlijk alleen gericht op de vraag van Elise of er een positieve businesscase is om EV te rijden met zonnepanelen en daarop liet ik het sommetje zien dat zelfs met alle stroom afrekenen zonder zonnepanelen in NL de businesscase makkelijk klopt bij een E-klasse 6,80eur stroom vs 20eur benzine per 100km rijden
met zonnepanelen en geen of slechte terugleververgoeding wordt die BC alleen maar nog beter.
Mijn antwoord was eigenlijk alleen gericht op de vraag van Elise of er een positieve businesscase is om EV te rijden met zonnepanelen en daarop liet ik het sommetje zien dat zelfs met alle stroom afrekenen zonder zonnepanelen in NL de businesscase makkelijk klopt bij een E-klasse 6,80eur stroom vs 20eur benzine per 100km rijden

-
- Berichten: 54819
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
^^^Mede door deze discussie heeft PVV volgens mij (nog veel meer) stemmen gewonnen....
- Knot
- Berichten: 39976
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Dat doet PVV toch prima, laat de rest van europa eerst maar eens een stap extra zetten
- Martijn_bmw
- Berichten: 28410
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Eens hoor maar specifiek de EV is al nauwelijks meer gesubsidieerd. Bijtelling is gewoon weer hoog en alle investering aftrekken die er mogelijk waren zijn al lang geleden gestopt. enige voordeel dat er nog is is wegenbelasting vrijstelling maar die gaat er in 2025 / 2026 ook vanaf. Dan worden ze al weer gelijk behandeld als elke andere auto.
Ohja en de aankoop subsidie van 3k op goedkope EV’s is er nog maar die is er nu juist voor “Henk en Ingrid” dus die zie ik de PVV niet afschaffen.
Ik vind persoonlijk dat er meer gezocht moet worden in minder subsidie in allerlei andere milieu hobby’s.
Ohja en de aankoop subsidie van 3k op goedkope EV’s is er nog maar die is er nu juist voor “Henk en Ingrid” dus die zie ik de PVV niet afschaffen.
Ik vind persoonlijk dat er meer gezocht moet worden in minder subsidie in allerlei andere milieu hobby’s.
-
- Berichten: 8554
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Als je zo rekent helemaal eens Martijn, maar de vraag is of je zo mag rekenen voor een EV, ik denk van niet.Martijn_bmw schreef: 02 dec 2023, 10:21 Makkelijk zelfs zonder panelen is EV rijden lonend alleen al op brandstof kosten bijvoorbeeld mijn Eqe:
Gemiddeld 20kwh per 100km x 0,34cnt wat ik aan Eneco betaal is 6,80eur per 100km aan brandstof
Zou je een benzine E-klasse rijden is het 10L per 100km x 2,00eur is 20eur per 100km aan brandstof.
Elke kWh die je kan rijden van zelf opgewekte stroom (die je anders niet zou gebruiken) maakt het sommetje alleen maar nog voordeliger.
D'r zijn nog wel wat meer variabelen om mee te nemen in de berekening.
En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Als het allemaal zo voordelig was geweest, dan waren de early adopters die nu aan een nwe auto toe zijn wel weer in een EV gestapt, maar als ik de berichten lees gaan velen terug naar een ICE.
Zoals ik het zie geeft het laden met eigen stroom (waar je bij teruglevering zeg 7ct voor krijgt) je de mogelijkheid om een buffer voor tegenvallers op te bouwen. Maar als het met stroom van het net moet, dan wordt dat een mager buffertje.
Toegegeven, ik ben verre van voorstander van die zelf ontbrandende EV's

-
- Berichten: 54819
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Vanuit een engineering standpunt kan ik zoiets als een Tesla Plaid of die Cybertruck zeer zeker waarderen, vanuit politieke standpunten totáál niet. List en bedrog, Die dingen zijn in en in slecht voor 't milieu(ik heb 't niet over 't klimaat, want klimaat kunnen wij niet veranderen) en al dat linkse geneuzel. 'Alles' om ons heen is olie/fossiel based. Hoe fossiele (brand)stoffen als dé totale boosdoeners(met daaruit CO2 voorop) worden gezien is in één woord onzinnig. Wetenschap dit expert dat. ---->Follow The Money.
Máár het laatste jaar ben ik wel een beetje Elon Musk 'fan' geworden met z'n theorieen, uitspraken, overname van X. Ik vind't eigenlijk een groot genie
....en mede omdat 'links' totaal anti Elon is (geworden), ben ik juist vóór. Zo makkelijk is het: Als links ergens voor of tegen is, weet ik genoeg en denk ik exact tegenovergesteld: Werkt altijd:)
Máár het laatste jaar ben ik wel een beetje Elon Musk 'fan' geworden met z'n theorieen, uitspraken, overname van X. Ik vind't eigenlijk een groot genie
....en mede omdat 'links' totaal anti Elon is (geworden), ben ik juist vóór. Zo makkelijk is het: Als links ergens voor of tegen is, weet ik genoeg en denk ik exact tegenovergesteld: Werkt altijd:)
-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: EV auto's (elektrische)
En de benzine is ook al 2,50 de liter geweestElise schreef: 02 dec 2023, 13:30Als je zo rekent helemaal eens Martijn, maar de vraag is of je zo mag rekenen voor een EV, ik denk van niet.Martijn_bmw schreef: 02 dec 2023, 10:21 Makkelijk zelfs zonder panelen is EV rijden lonend alleen al op brandstof kosten bijvoorbeeld mijn Eqe:
Gemiddeld 20kwh per 100km x 0,34cnt wat ik aan Eneco betaal is 6,80eur per 100km aan brandstof
Zou je een benzine E-klasse rijden is het 10L per 100km x 2,00eur is 20eur per 100km aan brandstof.
Elke kWh die je kan rijden van zelf opgewekte stroom (die je anders niet zou gebruiken) maakt het sommetje alleen maar nog voordeliger.
D'r zijn nog wel wat meer variabelen om mee te nemen in de berekening.
En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Als het allemaal zo voordelig was geweest, dan waren de early adopters die nu aan een nwe auto toe zijn wel weer in een EV gestapt, maar als ik de berichten lees gaan velen terug naar een ICE.
Zoals ik het zie geeft het laden met eigen stroom (waar je bij teruglevering zeg 7ct voor krijgt) je de mogelijkheid om een buffer voor tegenvallers op te bouwen. Maar als het met stroom van het net moet, dan wordt dat een mager buffertje.
Toegegeven, ik ben verre van voorstander van die zelf ontbrandende EV's![]()

Dat veel mensen nu van EV terug gaan naar ICE komt omdat het voordeel veel kleiner wordt omdat de voordelen op EV's teruglopen. Plus dat een gebruikte EV voor Jan Modaal vaak nog te duur is, maar een 5+ jaar oude Golf of Astra een stuk beter behapbaar is.
Ook in de lease en dus bijtelling worden ze stuk minder voordelig. Daar waar voorheen iedereen voorheen voor een appel en ei een Tesla kon leasen wordt dat nu weer een normale C-segmenter omdat de bijtelling anders te hoog is.
Wat mij tegenhoudt om EV te gaan rijden is:
- benzine nu het nog kan
- heb weinig/geen overschot op mijn zonnepanelen, dus "gratis" laden kan ik niet zolang het salderen er nog is
- actieradius is te beperkt. We hebben wat familie op afstand wonen en dat is 380km voor een retourtje, dat wil ik zonder billenknijpen kunnen doen zonder onderweg te laden én na 19u wil ik gewoon 130+ kunnen rijden. Daar terplekke laden is een uitdaging en eigenlijk geen mogelijkheid.
- ben toch nog een beetje bang voor het stuk gaan van de techniek en het kostenplaatje. Al kan er aan een ICE ook genoeg kapot
- EV's die ik mooi vind vallen buiten budget vermoed ik. Ik zie mijzelf niet in een Kona oid rijden, dan liever de huidige 330i. Een Tesla vind ik ook niet per definitie mooi en om zo'n ding alleen te gaan rijden omdat het goedkoper is gaat mij ook nog te ver.
Daarnaast lijkt het mij ook irritant onderweg naar vakantie, maar daar staat tegenover dat je dagelijks in een volgeladen auto stapt ipv dat je nu op een koude winterse dag je ICE staat vol te gooien. Dus die nadelen streep ik dan maar tegen elkaar weg.
Toegegeven, als ik zit te zoeken naar andere auto's kijk ik eigenlijk nooit naar EV's. Dus geen idee wat binnen mijn budget wel naar wens is qua EV's.
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
-
- Berichten: 8554
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Pak ik het sommetje van Martijn er even bij:
Gemiddeld 20kwh per 100km x 1,00 = €20 per 100km aan brandstof
benzine E-klasse rijden is het 10L per 100km x 2,50eur is €25 per 100km aan brandstof.
Verschil was €13,20 en nu nog maar €5,00 in het voordeel van EV over 100km is slechts 5ct per km.
-
- Berichten: 8554
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
- Arthur
- Berichten: 42800
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Martijn_bmw
- Berichten: 28410
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Verbaast mij ook niks hoor “lease Nederland” is altijd achter de voordeeltjes aangerend. Eerst was het lage bijtelling Renault megane diesels toen met ze alle naar Peugeot 308 en Skoda Octavia diesels allemaal met 14% bijtelling. Daarna begonnen de cadeaus pas echt met 0% bijtelling foutlanders en daarna de tesla met 0% en 4% die laatste stromen nu hard uit en aangezien allen voordeeltjes van de afgelopen 15jr voorbij zijn kiest men nu (als het bedrijf / de autoregeling het toelaat) weer voor de meeste auto met laagste fiscale waarde om zo de bijtelling enigszins betaalbaar te houden

-
Online
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Zijn het geen autoliefhebbers dan die leaserijders...? 

- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: EV auto's (elektrische)
Heb je absoluut een punt, salderen max 64% (daarna 4 jaar lang dalende met 9% p.j is het voorstel dacht ik?) van de afgenomen kwh. Krijg je dus meer teruggeleverde kwh tegen lage terugleververgoeding versus bedrag aan dure afgenomen kwh.Elise schreef: 02 dec 2023, 09:58Dan kun je het voorjaar/zomer niet rijden op het moment dat je panelen vol staan te leveren, want die moeten dan de auto opladen om de mobiele accu lonend te maken. Want overdag terugleveren en 's avonds laden (salderen) zou ik niet op durven gokken voor de lange termijn, de saldering is geen blijvertje.Will F. schreef: 01 dec 2023, 13:43 met mijn overschot aan zonneenergie die ik in 2024 nergens meer voor n fatsoenlijke prijs weg kan zetten, dacht ik aan n mobiele accu.
En tijdens het najaar/winter, als de panelen flink minder opwekken, ben je dan genoodzaakt om "dure" stroom van het net af te nemen om te kunnen rijden.
Rekensommetjes die aantonen dat het wel lonend is zie ik graag![]()
- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: EV auto's (elektrische)
Overigens lijkt me nwe instap model y of 3 de beste bang 4 buck privé aanschaf met 3k subsidie. Model y vind ik wel wat stug geveerd, kan beter zeker voor daily amerikaans ontwerp.
-
- Berichten: 8554
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Dit is het voorstelWill F. schreef: 02 dec 2023, 17:10 salderen max 64% (daarna 4 jaar lang dalende met 9% p.j is het voorstel dacht ik?) van de afgenomen kwh.
2023: 100%
2024: 100%
2025: 64%
2026: 64%
2027: 55%
2028: 46%
2029: 37%
2030: 28%
2031: 0%
- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: EV auto's (elektrische)
Ok, naar 0 dus!
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
De mijne is recent EN van een betrouwbare, integere partij!
- De fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Hoe kom jij op die €1 per kWh? Zelfs bij de extreem dure snelladers langs de A wegen is de stroom niet zo duur… €0,80 komt wel voor, maar als je thuis kunt laden is het eerder € 0,30 incl btw. Op straat tussen de 40 en 50 cent vaak.Elise schreef: 02 dec 2023, 14:38Pak ik het sommetje van Martijn er even bij:
Gemiddeld 20kwh per 100km x 1,00 = €20 per 100km aan brandstof
benzine E-klasse rijden is het 10L per 100km x 2,50eur is €25 per 100km aan brandstof.
Verschil was €13,20 en nu nog maar €5,00 in het voordeel van EV over 100km is slechts 5ct per km.
En 20 kw/100 km is wat ambitieus als je gewoon normaal wil rijden. 22 kw/100 km is voor veel auto’s realiteit.
- JP
- Berichten: 34000
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: EV auto's (elektrische)
Pssst....pssst.....

-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Wie van hier had dat ding nou besteld?
- JP
- Berichten: 34000
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: baaaabroembamsplets, Berry1000RR, ErikS, Rogerb en 16 gasten