Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7506
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 21 nov 2023, 09:25

EvdP schreef: 21 nov 2023, 07:34 Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid wil komend jaar de verkeersboetes met 10 procent verhogen. Iets meer dan de helft (5,7 procent) is inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is bedoeld om de rijksbegroting op orde te krijgen.
Iets met pot en ketel? :coffee:

Harde clash tussen Yesilgöz en Timmermans: ’U plukt mensen kaal’

Richardt.
Berichten: 6522
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Richardt. » 21 nov 2023, 09:37

Tsja, ik kan er niet wakker van liggen.
De pakkans is bizar laag in dit land en met goed gebruik van Flitsmeister wordt de pakkans nog lager.
Door rood rijden hoort gewoon niet en met de telefoon in je hand zitten is ook gewoon niet slim. Boetes voor het rijden onder invloed gaan ook omhoog lijkt mij? Prima zaak, maar ook daar is de pakkans domweg te laag.

Als dit dan helpt om de begroting op orde te krijgen, prima. Liever dit dan de accijnzen omhoog.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39942
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Arthur » 21 nov 2023, 11:23

Elise schreef: 21 nov 2023, 09:25
EvdP schreef: 21 nov 2023, 07:34 Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid wil komend jaar de verkeersboetes met 10 procent verhogen. Iets meer dan de helft (5,7 procent) is inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is bedoeld om de rijksbegroting op orde te krijgen.
Iets met pot en ketel? :coffee:

Harde clash tussen Yesilgöz en Timmermans: ’U plukt mensen kaal’
Vind je dat pot en ketel? Een boete krijg je nog altijd door eigen toedoen. En of die boete nu hoog of laag is, of hoger wordt, dit kan ik geen kaalplukken noemen. Belastingen heffen of verhogen zou je kaalplukken kunnen noemen, daar doe je zelf weinig aan. Maar boetes verhogen? Nee.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26878
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2023, 11:28

Arthur schreef: 21 nov 2023, 11:23
Elise schreef: 21 nov 2023, 09:25
EvdP schreef: 21 nov 2023, 07:34 Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid wil komend jaar de verkeersboetes met 10 procent verhogen. Iets meer dan de helft (5,7 procent) is inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is bedoeld om de rijksbegroting op orde te krijgen.
Iets met pot en ketel? :coffee:

Harde clash tussen Yesilgöz en Timmermans: ’U plukt mensen kaal’
Vind je dat pot en ketel? Een boete krijg je nog altijd door eigen toedoen. En of die boete nu hoog of laag is, of hoger wordt, dit kan ik geen kaalplukken noemen. Belastingen heffen of verhogen zou je kaalplukken kunnen noemen, daar doe je zelf weinig aan. Maar boetes verhogen? Nee.
eens, ik vind ze ook hoog en vervelend maar nog altijd eigen keuze om bijv. te hard te rijden.
(nog) hoger loonbelasting betalen is geen keuze.

Tom
Berichten: 21795
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Tom » 21 nov 2023, 12:29

Boetes staan soms niet helemaal in verhouding en een verhoging om de begroting passend te maken vind ik ook wel iets van, maar op het grote geheel een non-issue. De klimaatplannen van Timmermans zijn van een hele andere orde. Appels en peren imho.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Knot » 21 nov 2023, 12:36

Een beetje te hard is ook niet zo heel erg toch ze kunnen beter meer gaan handhaven en mensen die het echt bont maken daar en 10 keer zo hoge boete opzetten bijvoorbeeld die troep uit het raam gooien of sigarettenfilters zet daar maar eens € 1000 boete op.

Elise
Berichten: 7506
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 21 nov 2023, 13:43

Arthur schreef: 21 nov 2023, 11:23 Vind je dat pot en ketel? Een boete krijg je nog altijd door eigen toedoen. En of die boete nu hoog of laag is, of hoger wordt, dit kan ik geen kaalplukken noemen. Belastingen heffen of verhogen zou je kaalplukken kunnen noemen, daar doe je zelf weinig aan. Maar boetes verhogen? Nee.
Alle straffen in dit land dienen in verhouding te staan. Het ene kan af met een geldboete, voor andere vergrijpen moet je de gevangenis is.
Verkeersovertredingen en de straffen daarop dienen dan ook in verhouding te staan met andere overtredingen en daar is al heel lang geen sprake van, boetes op verkeersovertredingen zijn buitenproportioneel en daarmee ben je de mensen al onevenredig aan het straffen en dus kaalplukken.

En dat door eigen toedoen?
Ik heb in mijn leven meermalen een boete gehad omdat ik bijvoorbeeld te hard reed zonder mij daarvan bewust te zijn.

Verder vind ik, dat de inkomsten uit boetes als bijzondere baten geboekt moeten worden en nooit als onderdeel van een begroting.
Feitelijk komt het erop neer dat als we ons allemaal heel netjes gedragen en geen overtredingen maken we een gat in de begroting maken, te bizar voor woorden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39942
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Arthur » 21 nov 2023, 14:07

Ik heb in mijn leven meermalen een boete gehad omdat ik bijvoorbeeld te hard reed zonder mij daarvan bewust te zijn.
Da’s een non-reden natuurlijk :lol: Ik was me er niet bewust van, agent. Nu moet je ophouden hoor :P

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Eeuwe » 21 nov 2023, 14:17

Rijden jullie nooit bewust te hard langs een flitspaal dan? :please:

Elise
Berichten: 7506
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 21 nov 2023, 14:18

Arthur schreef: 21 nov 2023, 14:07
Ik heb in mijn leven meermalen een boete gehad omdat ik bijvoorbeeld te hard reed zonder mij daarvan bewust te zijn.
Da’s een non-reden natuurlijk :lol: Ik was me er niet bewust van, agent. Nu moet je ophouden hoor :P
Hoezo non reden, je kunt toch iets fout doen zonder je daarvan bewust te zijn?
Dat je ervoor gestraft wordt, prima. Maar wel proportioneel en niet om het gat in de begroting te dichten.
Want laten we eerlijk zijn, ook mensen (met een kleine beurs) die zich altijd netjes aan de verkeersregels houden maken onbewust dit soort fouten en worden zo buitenproportioneel gestraft.

Online
KoenM
Berichten: 1769
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door KoenM » 21 nov 2023, 21:41

Elise schreef: 21 nov 2023, 14:18
Arthur schreef: 21 nov 2023, 14:07
Ik heb in mijn leven meermalen een boete gehad omdat ik bijvoorbeeld te hard reed zonder mij daarvan bewust te zijn.
Da’s een non-reden natuurlijk :lol: Ik was me er niet bewust van, agent. Nu moet je ophouden hoor :P
Hoezo non reden, je kunt toch iets fout doen zonder je daarvan bewust te zijn?
Dat je ervoor gestraft wordt, prima. Maar wel proportioneel en niet om het gat in de begroting te dichten.
Want laten we eerlijk zijn, ook mensen (met een kleine beurs) die zich altijd netjes aan de verkeersregels houden maken onbewust dit soort fouten en worden zo buitenproportioneel gestraft.
Ik had jou toch iets hoger zitten Elise. Alsof het haar eigen keuze is de boetes te verhogen. Dit doet ze als minister van justitie en veiligheid en niet als onderdeel van het partij programma.

Elise
Berichten: 7506
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 22 nov 2023, 08:09

KoenM schreef: 21 nov 2023, 21:41 Ik had jou toch iets hoger zitten Elise. Alsof het haar eigen keuze is de boetes te verhogen. Dit doet ze als minister van justitie en veiligheid en niet als onderdeel van het partij programma.
Als je minister van justitie en veiligheid bent kun je toch prima verantwoorden/verdedigen dat het verder verhogen van verkeersboetes buitenproportioneel is in vergelijking met andere straffen in Nederland?
We komen op een punt dat door rood rijden zwaarder wordt bestraft dan een zedenmisdrijf :stom:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8906
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Joop » 22 nov 2023, 13:04

Volgens mij was ze vooral teruggefloten door het Minsterie van Financiën op dat vlak en komt het niet van het departement Justitie af.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2203
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Djessey » 22 nov 2023, 14:24

In een tijd waarin alles buiten proporties duur wordt, kan ik me niet inzien hoe men dit ook maar enigszins kan verantwoorden of verdedigen. Het feit dat dit soort voorstellen niet keihard worden beantwoord met NEE doet me weinig hoop bieden voor de toekomst. Het is niet een enkele instantie, het is punt voor punt, regel na regel, aanpassing na aanpassing euro voor euro. MINDER naar het volk.

We bevinden ons niet op een plateau maar op een glijbaan naar beneden, en niet de leuke variant.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ADV, Bokkepoot, Erik dB, Gert-jan, Semrush [Bot] en 21 gasten