Arthur schreef: 21 nov 2023, 11:23
Vind je dat pot en ketel? Een boete krijg je nog altijd door eigen toedoen. En of die boete nu hoog of laag is, of hoger wordt, dit kan ik geen kaalplukken noemen. Belastingen heffen of verhogen zou je kaalplukken kunnen noemen, daar doe je zelf weinig aan. Maar boetes verhogen? Nee.
Alle straffen in dit land dienen in verhouding te staan. Het ene kan af met een geldboete, voor andere vergrijpen moet je de gevangenis is.
Verkeersovertredingen en de straffen daarop dienen dan ook in verhouding te staan met andere overtredingen en daar is al heel lang geen sprake van, boetes op verkeersovertredingen zijn buitenproportioneel en daarmee ben je de mensen al onevenredig aan het straffen en dus kaalplukken.
En dat door eigen toedoen?
Ik heb in mijn leven meermalen een boete gehad omdat ik bijvoorbeeld te hard reed zonder mij daarvan bewust te zijn.
Verder vind ik, dat de inkomsten uit boetes als bijzondere baten geboekt moeten worden en nooit als onderdeel van een begroting.
Feitelijk komt het erop neer dat als we ons allemaal heel netjes gedragen en geen overtredingen maken we een gat in de begroting maken, te bizar voor woorden.