Elise schreef: 13 nov 2023, 09:49
dave van marion schreef: 12 nov 2023, 18:49
Lucht warmtepomp ( vind ik persoonlijk niet geschikt om mee te koelen extra slijtage weinig koeling en hoge kosten )
Nibe , hitachi, alpha innotec, daikin
Ik zit zelf te kijken naar 3 verschillende Nefit/Bosch monoblock's
- EnviLine Monoblock 7.0
- Monoblock 7400i
- Monoblock Compress 5800i
En dan twijfel ik tussen de Tower uitvoeringen met ingebouwde boiler of systeem met losse boiler.
Heb je ervaring met deze monoblocks van Nefit/Bosch en is het aan te raden of beter voor een ander merk kiezen?
En heeft zo'n tower uitvoering de voorkeur of toch beter voor een opstelling met losse boiler gaan?
Het komt in de bijkeuken te staan, dus voor de looks maakt het mij niet uit.
Nog even inhaken op dat koelen, daarvoor is het meerwerk geoffreerd á €1000. Dit omdat, volgens de adviseur, het geheel in koper uitgevoerd moet worden en alles in dampdichte folie ingepakt moet worden.
Ook het vervangen van de huidige 7 groeps verdeler voor een pomploze versie lijkt mij met €1500 meerwerk flink aan de prijs.
Zeker kan ik je er mee helpen
De eviline van nefit is goed
De bosch 7400i is goed
Zijn ook bijde helemaal gelijk alleen ander jasje de bosch is wel iets beter over nagedacht met de bescherming van de wind op de ventilator
Hou er wel rekening mee dat in de voorschriften staat (even uit mijn hoofd)dat hij 6 meter vrij uitblaast heeft met minder kan wel hoor maar hoe meer ruimte hoe beter hij kan ademen hoger rendement
Laatste geen ervaring mee
Losse boiler of een combinatie toestel is echt een eigen keuze is puur voor hoeveel warmwater je wilt
Maar als je kiest voor een losse boiler dan zou ik er wel 1 doen met een extra spiraal voor als je een zonne boiler wilt kan er dan zo op aangesloten worden
Combinatie apparaten hebben de meeste merken zoon 200 liter eigenlijk geen klachten van klanten
Leiding van kunststof doen uponor (unnicor ) veel minder last van condens als je gaat koelen
Komt ook een condenssensor op de Leiding kunststof heeft dan ook geen isolatie nodig ( doen wij niet ) al 18 jaar en geen problemen
Anders de sensor droog en de vloer nat omdat hij niet goed meet de vocht in de lucht omdat hij ingepakt is
Nefit en bosch kunnen pas in de woning koelen als het 23/24 graden is is beveiligd datje niet lager kan
Ook is het zo ( weet niet of de software inmiddels is aan gepast) boven de 32/35 schakeld het buitendeel uit opdat ie anders te heet word
Als ie in de zon staat zit je er al snel op inplaats eerst ventileren en dan meten
Tevens moet je oppassen met een pvc vloer die krimpen in de lengte richting in de loop der jaren door koeling en krijg je naden op de kopse kant van de plank
Pomploze verdeler kost zo'n 500 /650 euro van sbk van kunststof
Werk is nog geen 2 uur dus 1500 is wel erg dik betaald
Gr dave
Ps waar woon je ergens mag ook via een pbtje