Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 10 nov 2023, 17:42

Knot schreef: 10 nov 2023, 12:12 Gaat zondag wel verandering in komen.. of je thermostaat staat vast op 20C op het display.
Eerder het voordeel als je van 4 van de 6 kanten van
je appartement ingesloten bent door buren. En zeker als de beneden buurman/vrouw 60+ zijn. Die stoken lekker door. Collega van mij hoeft in de winter daardoor amper te stoken.

JP

Bericht door JP » 11 nov 2023, 09:42

^ Precies, dat juist, al zijn het 3 kanten wel. Beneden staat alleen Eddy maar die laat ik af en toe een uurtje stationair lopen om de garage wat te verwarmen :coffee:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 nov 2023, 10:23

dave van marion schreef: 09 nov 2023, 19:39 Wil toch even inhakken doe ik nooit

Dat cv ketels niet meer mogen geplaatst worden is van de baan mogen gewoon na die tijd geplaatst worden

Ketels zijn duurder geworden en tevens dienen we meer mee te vervangen compleet rookgas tot aan buiten aan toe
Waar door ook meer tijd en materiaal kosten zal inderdaad rond de 2400 euro zitten

Wisselaar van rvs kunnen veel langer zonder onderhoud ( alleen vervuiling door verbranding niet van oxidatie)
Daardoor ook wel 10 jaar mogelijk zonder onderhoud
De kw maakt dan niks uit zwader is ook zwader /dikker yzer
Alu wisselaars hebben vaker onderhoud nodig zal tussen de 1,5 a 3 jaar zijn hangt van merk af

Intergas geen dubbele wisselaar zo als sommige atags
Intergas heeft 2 in 1 wisselaar tap en cv gelijk

Wp verbruik per jaar ongeveer 3500kw aan stroom

E kachel zal nooit er tegen op kunnen want dan verbruik je 15000 kw
Want een wp heeft gemiddelde een cop van 4 is 1kw in en 4 terug krijgen

Besparen met een wp tenopzichte van een cv is ongeveer 1/4 per jaar (als je veder niks doet aan isolatie want dan had je ook bestaard op gas)
Wat dus niet echt over houd als het om besparen gaat

Ben zelf al 25 service cv monteur alle merken cv ketels en 18 jaar service monteur warmtepomp 7 merken en tevens stek monteur (koelmonteur )

Gr dave
Heb je daar een linkje van, ofzo. Voor zo ver ik kan vinden geldt nog steeds dat vanaf 2026 er een hybride CV geplaatst moet worden.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 nov 2023, 11:48

CV ketel mag volgens mij dan toch alleen in combinatie met een hybride warmtepomp?

Arthur

Bericht door Arthur » 12 nov 2023, 12:42

Oh, kan ook. Ben er niet in thuis en dacht dat hybride-CV de lading wel zou dekken :)

dave van marion

Bericht door dave van marion » 12 nov 2023, 16:30

Arthur schreef: 12 nov 2023, 10:23

Dat cv ketels niet meer mogen geplaatst worden is van de baan mogen gewoon na die tijd geplaatst worden

Ketels zijn duurder geworden en tevens dienen we meer mee te vervangen compleet rookgas tot aan buiten aan toe
Waar door ook meer tijd en materiaal kosten zal inderdaad rond de 2400 euro zitten

Wisselaar van rvs kunnen veel langer zonder onderhoud ( alleen vervuiling door verbranding niet van oxidatie)
Alu wisselaars hebben vaker onderhoud nodig zal tussen de 1,5 a 3 jaar zijn hangt van merk af

Besparen met een wp tenopzichte van een cv is ongeveer 1/4 per jaar (als je veder niks doet aan isolatie want dan had je ook bestaard op gas)

Ben zelf al 25 service cv monteur alle merken cv ketels en 18 jaar service monteur warmtepomp 7 merken en tevens stek monteur (koelmonteur )

Gr dave
Heb je daar een linkje van, ofzo. Voor zo ver ik kan vinden geldt nog steeds dat vanaf 2026 er een hybride CV geplaatst moet worden.
https://www.warmte365.nl/nieuws/negenti ... 7b5b4.html

Arthur

Bericht door Arthur » 12 nov 2023, 18:12

Hmmm, zal ik wel een vreemde eend in de bijt zijn. Huis is van na 1991 (1994 geloof ik), wel meer dan 150m2. Stookte goed 1800m3 afgelopen jaar. Mij te onzeker, als ze dat gaan controleren of peilen dan waag ik de gok niet. Of ze scherpen de regels aan en ben alsnog de pineut. Dan maar met een goed jaar een nieuwe ophangen.

Elise

Bericht door Elise » 12 nov 2023, 18:14

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 12 nov 2023, 18:17

dave van marion schreef: 12 nov 2023, 16:30
Arthur schreef: 12 nov 2023, 10:23

Gr dave
https://www.warmte365.nl/nieuws/negenti ... 7b5b4.html
Interessant. Wat zou zelf je persoonlijke voorkeur genieten qua installatie dan? (Merk en type enzo)

dave van marion

Bericht door dave van marion » 12 nov 2023, 18:49

Tja dat is erg lastig hangt van erg veel dingen af

Maar als je het doet voor besparing dan heb je in mijn ogen een verkeerd beeld
Ook als je kijkt wat goed is voor milieu komt omdat winter de bruinkool centrales dan veel stroom leveren

Ook zal alles gaan afhangen wat ze gaan doen met het gas en stroom ( prijs plafon)

Ook hangt het er vanaf hoeveel cv water temperatuur je nog hebt 50 0f 70 of 90

De warmtepomp die wij plaatsen zijn uitgelegd op -10 en dan 36graden op aanvoer water

Dus echt lage temperaturen
Voor een warmtepomp is 50 echt hoog ( vergelijk het maar met je auto boven de 200 rijden) ook die zuipt veel en veel lawaai

Mijn voorkeur voor merken
Cv ketels in intergas bijna geen materiaal van in de bus is wel anders als bij nefit en itho daaldrop

Hybride
Dan is het daikin /intergas ,nibe

Lucht warmtepomp ( vind ik persoonlijk niet geschikt om mee te koelen extra slijtage weinig koeling en hoge kosten )
Nibe , hitachi, alpha innotec, daikin

Water/ water warmtepomp ( moet je mee koelen komt rendement ten goede erg laag in kosen 100watt max per uur )
Nibe ,alpha innotec

Dus het eigenlijk oordeel is als je boven de 50 aanvoer cv water komt dan gewoon ketel en eergisteren zorgen dat je water temperatuur naar beneden krijgt

In de wandelgangen bij de groothandel word echt gesproken dat het niet daar gaat 2026 hybride warmtepomp
Zo te lezen is dat 99 % van de mensen nooit hun investeringen terug verdiend in 7 jaar dus niet nodig is
Als je uit gaat van 25% besparing

Over het algemeen hoe goedkoper de wa5 hoe meer lawaai de warmtepomp maakt

Gr dave

Elise

Bericht door Elise » 13 nov 2023, 09:49

dave van marion schreef: 12 nov 2023, 18:49 Lucht warmtepomp ( vind ik persoonlijk niet geschikt om mee te koelen extra slijtage weinig koeling en hoge kosten )
Ik zit zelf te kijken naar 3 verschillende Nefit/Bosch monoblock's
- EnviLine Monoblock 7.0
- Monoblock 7400i
- Monoblock Compress 5800i

En dan twijfel ik tussen de Tower uitvoeringen met ingebouwde boiler of systeem met losse boiler.

Heb je ervaring met deze monoblocks van Nefit/Bosch en is het aan te raden of beter voor een ander merk kiezen?
En heeft zo'n tower uitvoering de voorkeur of toch beter voor een opstelling met losse boiler gaan?
Het komt in de bijkeuken te staan, dus voor de looks maakt het mij niet uit.

Nog even inhaken op dat koelen, daarvoor is het meerwerk geoffreerd á €1000. Dit omdat, volgens de adviseur, het geheel in koper uitgevoerd moet worden en alles in dampdichte folie ingepakt moet worden.
Ook het vervangen van de huidige 7 groeps verdeler voor een pomploze versie lijkt mij met €1500 meerwerk flink aan de prijs.

dave van marion

Bericht door dave van marion » 13 nov 2023, 20:28

Elise schreef: 13 nov 2023, 09:49
dave van marion schreef: 12 nov 2023, 18:49 Lucht warmtepomp ( vind ik persoonlijk niet geschikt om mee te koelen extra slijtage weinig koeling en hoge kosten )
Ik zit zelf te kijken naar 3 verschillende Nefit/Bosch monoblock's
- EnviLine Monoblock 7.0
- Monoblock 7400i
- Monoblock Compress 5800i

En dan twijfel ik tussen de Tower uitvoeringen met ingebouwde boiler of systeem met losse boiler.

Heb je ervaring met deze monoblocks van Nefit/Bosch en is het aan te raden of beter voor een ander merk kiezen?
En heeft zo'n tower uitvoering de voorkeur of toch beter voor een opstelling met losse boiler gaan?
Het komt in de bijkeuken te staan, dus voor de looks maakt het mij niet uit.

Nog even inhaken op dat koelen, daarvoor is het meerwerk geoffreerd á €1000. Dit omdat, volgens de adviseur, het geheel in koper uitgevoerd moet worden en alles in dampdichte folie ingepakt moet worden.
Ook het vervangen van de huidige 7 groeps verdeler voor een pomploze versie lijkt mij met €1500 meerwerk flink aan de prijs.

Zeker kan ik je er mee helpen

De eviline van nefit is goed
De bosch 7400i is goed
Zijn ook bijde helemaal gelijk alleen ander jasje de bosch is wel iets beter over nagedacht met de bescherming van de wind op de ventilator

Hou er wel rekening mee dat in de voorschriften staat (even uit mijn hoofd)dat hij 6 meter vrij uitblaast heeft met minder kan wel hoor maar hoe meer ruimte hoe beter hij kan ademen hoger rendement

Laatste geen ervaring mee

Losse boiler of een combinatie toestel is echt een eigen keuze is puur voor hoeveel warmwater je wilt
Maar als je kiest voor een losse boiler dan zou ik er wel 1 doen met een extra spiraal voor als je een zonne boiler wilt kan er dan zo op aangesloten worden

Combinatie apparaten hebben de meeste merken zoon 200 liter eigenlijk geen klachten van klanten

Leiding van kunststof doen uponor (unnicor ) veel minder last van condens als je gaat koelen
Komt ook een condenssensor op de Leiding kunststof heeft dan ook geen isolatie nodig ( doen wij niet ) al 18 jaar en geen problemen
Anders de sensor droog en de vloer nat omdat hij niet goed meet de vocht in de lucht omdat hij ingepakt is

Nefit en bosch kunnen pas in de woning koelen als het 23/24 graden is is beveiligd datje niet lager kan
Ook is het zo ( weet niet of de software inmiddels is aan gepast) boven de 32/35 schakeld het buitendeel uit opdat ie anders te heet word
Als ie in de zon staat zit je er al snel op inplaats eerst ventileren en dan meten

Tevens moet je oppassen met een pvc vloer die krimpen in de lengte richting in de loop der jaren door koeling en krijg je naden op de kopse kant van de plank

Pomploze verdeler kost zo'n 500 /650 euro van sbk van kunststof
Werk is nog geen 2 uur dus 1500 is wel erg dik betaald

Gr dave

Ps waar woon je ergens mag ook via een pbtje

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2023, 17:13

dave van marion schreef: 13 nov 2023, 20:28 Ps waar woon je ergens mag ook via een pbtje
Stuur je ff PB'tje

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2023, 10:57

Wat een ellendige maand zeg, had gehoopt dat de zon vandaag weer eens goed door zou komen maar nee hoor.

Meter staat al een uur precies stil, huis draait "stationiar" 73w blijkbaar, exact de huidige opbrengst.

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2023, 14:20

Als de factuur maar betaald wordt hè maakt niet uit dat er twee jaar geleden al iemand op het dak gezakt was

Emiel

Bericht door Emiel » 21 nov 2023, 15:57

Zonnepanelen meneer belde mij, sinds offerte 5maanden geleden gaat er al 750 euro af. Kijk, nog even wachten….

Werk loopt echt terug, prijzen zakken. Ben benieuwd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2023, 16:00

hoor ik inderdaad ook! Deflatie in de maak :D

Elise

Bericht door Elise » 21 nov 2023, 16:39

Drama bij leveranciers zonnepanelen: prijzen omlaag, maar huishoudens haken toch af

Overigens is het wel steeds meer opletten bij welke leverancier als je zit met je zonnepanelen.
Zo gaat in navolging van www.vandebron.nl ook www.samenom.nl per 1 jan 2024 ook geld vragen voor teruglevering volgens deze staffel
Tot 1000kWh gratis, daarboven al snel in de buurt van 8ct per kWh betalen om te mogen terugleveren.
Dan kun je de panelen beter uitzetten :stom:

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2023, 19:24

Gewoon in de zomer electrische zwembadverwarming oid aanzetten.

Elise

Bericht door Elise » 22 nov 2023, 08:27

^^
Blij dat jij in "oplossingen" denkt Knot :lol:

Knot

Bericht door Knot » 22 nov 2023, 09:39

Je zorgt niet voor overbelasting en je zwembadje is toch 35C.... beter wordt het niet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2023, 09:45

Knot schreef: 22 nov 2023, 09:39 Je zorgt niet voor overbelasting en je zwembadje is toch 35C.... beter wordt het niet.
:mrgreen:

Enige nadeel is in de winter heb je niks meer terug te draaien en zit je met de ijspegels aan je neus in huis :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 22 nov 2023, 10:03

Dan maar aan de houtkachels allemaal, kan nooit vervuilender zijn dan al die antieke vrachtwagens uit het oostblok die hier rijden.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 nov 2023, 10:07

We hebben er in dit huis met zonnepanelen net een jaar opzitten. Iets meer opgewekt dan verbruikt, er is genoeg ruimte voor extra panelen maar ik vind het voor nu prima zo.

Hybride warmtepomp overweeg ik nog wel, maar vind het maandelijkse voorschot prima te behappen. Ik wacht rustig af totdat de techniek nog verder doorontwikkeld, de prijzen dalen en vooral afwachten wat de overheid in petto heeft.

Plaats reactie