Afgelopen zaterdag bij de dealerintroductie de nieuwe 5-serie kunnen uitproberen. Ze hadden de i5 eDrive40 als demo klaar staan.
Na eerst even rustig om de auto heen gewandeld te zijn met een bakkie koffie en wat lekkers heb ik de auto goed op kunnen nemen. In het echt geen verkeerde auto om te zien, echter buitenom hier en daar toch wel wat keuzes die me niet helemaal aan staan. Die zwarte dorpellijsten bij de M-sport uitvoering snap ik niet zo goed en doet wel afbreuk aan het zijprofiel van de auto. De knik bij de achterruit is visueel verlengd op het plaatwerk en geaccentueerd met een embossed 5-serie logo. Had voor mij ook niet gehoeven. Ik had het sterker gevonden als de Hofmeisterknik ook het portier volgt. Deze oplossing zal bij de Touring wel beter geslaagd zijn denk ik. De invulling van de grille gaat ook wel alle kanten op afhankelijk van de gekozen uitvoering. Die van de normale i5 en (denk ook de regulier benzine varianten) ziet er logisch uit, al is het radar centraal in de grille wel gek als die grille ook echt open is/gaat (bij de benzinemodellen). De grille van de i5 M60 blijft vreemd.
Interieur ziet er prima en echt luxe uit. Echt wel een stap boven de 3/4-serie. Dat afgeplatte stuurtje snap ik dan weer niet, die moet gewoon rond zijn. Is weer zo’n mode dingetje. Materialen zijn dik in orde ook al heeft het Veganistisch leder inmiddels ook zijn intrede gedaan bij BMW. Benieuwd hoe dat verouderd en mee gaat.
Dan sturen: achter het stuur die grote gebogen digitale plaat, die in alle huidige BMW’s wel terug te vinden is. Analoge klokken blijf ik mooier vinden, maar ik stoor me er eigenlijk niet zo aan. De huidige layout en styling van het nieuwe besturingssysteem vind ik nog niet zo heel top. Dan is het wat ik heb/had in de G2x modellen wel fraaier. Veel functies zijn ondanks de gebleven iDrive knop toch meer verhuisd naar het scherm. Al zijn het wel de functies die je niet zo zeer bij het rijden gebruikt gelukkig. Voorbeeld: een deel van de verstelmogelijkheden op de stoel zitten op de stoel en verlengen en kantelen er van de zitting zit weer in een menu weggestopt. Alles voelt daarentegen wel direct vertrouwd aan. Zitten en wegrijden. Wel top hoe BMW dat bij elk model voor elkaar krijgt (ongeacht het model).
Het is een EV dus op de snelweg is dat eigenlijk best comfortabel. De auto is ook stil zonder motorgeluid. Afhankelijk van de rijmodus kun je een ‘elektrisch’ geluidje bij zetten onder de noemer ‘iconic sounds’. Geluiden zijn wel goed bedacht en gelukkig geen nagemaakt motorgeluiden. De lange doordraaiers op de flyover A12/A30 gaat met speels gemak, ook met nat wegdek. De auto geeft geen krimp.
Overigens slaan ze met rijmodi een beetje door. Bij de relax modus (was het volgens mij) gaat ook de zwarte hemel open, zodat je helemaal één wordt met de omgeving. Dat is toch echt te zweverig voor mij.

Snel terug naar Sport, want we gaan de snelweg af. Btw: In de Sportmodus verloopt de kleur op her dashboard van rood naar blauw paars in de M kleuren. Wel een geinig detail.
Eenmaal de snelweg af laat de auto zich op een bochtig landweggetje ook prima over gaan. De tussenacceleratie van het EV koppel is dan wel lekker. Snel gaat het wel rap te hard, maar ook hier voelt de auto kleiner en lichter aan dan hij is (5,07m lang en 2100kg). De achterwielsturing zal het dynamische deel wel ten goede komen, ik had het persoonlijk niet gemerkt, maar begreep dat het op deze auto zat. Afschudden van snelheid gaat het mooist in de sportstand en de bak in de B stand (ipv standaard D). Dan kun je auto me een pedaal rijden en hoef je nauwelijks bij te remmen. Dit systeem werkt weer mooier dan in de i4 als je het mij vraagt. Overigens merkte je daar ook wel meer van het gewicht.
Natuurlijk zijn er allerlei redenen om geen EV te pakken, maar de i5 is echt wel een fijne daily en af en toe een stukje boenderen (al zal het nooit een gooi en smijt auto worden). Het motorgeluid mis bij een dergelijk type auto ook niet en de EV aandrijflijn past er prima bij. Verbruik was denk ik niet bepaald representatief (>30 kWh/100km), dus die actieradius van 580km is wel te enthousiast en bovendien rijdt je de accu toch nooit helemaal leeg.
Ik heb me wel vermaakt en weer een EV ervaring rijker. Als geheel maakte de nieuwe 5 wel indruk en is naar mijn mening als geheel wel goed geslaagd.
