EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DFJEF

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door DFJEF » 17 okt 2023, 16:44

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 okt 2023, 01:47

JP

Bericht door JP » 20 okt 2023, 13:36

Files worden langer door elektrische auto’s
:coffee:

https://www.ad.nl/auto/files-worden-lan ... s~ae129ca2

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 okt 2023, 22:40

JP

Bericht door JP » 24 okt 2023, 12:14

Fisker Ocean, SUV met 465 km bereik voor €44.000. 690km bereik voor €59k.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gecharmeerd van de eigenzinnige Fisker Ocean en heb je je zinnen gezet op de absolute topversie van die elektrische SUV? Dan is er goed nieuws. Die wordt namelijk zo'n €7.500 goedkoper! Maar er is meer. We weten eindelijk ook exact wat de instapversie van de Fisker Ocean kost.

Fisker is terug. Eind september werd eindelijk duidelijk welke bedragen je in Nederland ongeveer moet neertellen voor de verschillende versies van de elektrische Fisker Ocean. Nu zijn alle prijzen definitief. Het Fisker-feestje begint in Nederland bij €43.990. Voor dat geld krijg je een elektrische SUV die wat formaat betreft vergelijkbaar is met auto's als de BMW iX3 en Mercedes-Benz EQC. Uiteraard geldt de instapprijs voor de basisversie. Die heet Sport en heeft een LFP-accu die de SUV een geschat bereik van 465 WLTP-kilometer oplevert. Deze Fisker Ocean Sport heeft een 279 pk sterke elektromotor op de vooras en is dus een voorwielaandrijver.

Een stap boven de Fisker Ocean Sport staat de Ultra-uitvoering. De Fisker Ocean Ultra heeft dankzij twee elektromotoren vierwielaandrijving, is 475 pk en 696 Nm sterk en heeft een NMC-accu (nikkel-mangaankobalt) waar de SUV een actieradius van 690 kilometer uit perst. Eerder gaf Fisker voor deze versie nog een geschat bereik op van 610 kilometer. Hij kost minimaal €58.990.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... r-e44-000/

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 okt 2023, 12:18

Land Rover Evoque of Disco Sport?

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 24 okt 2023, 12:35

Goede cijfers voor dat geld, en niet eens een heel onogelijke wagen ;)

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2023, 13:05

Voor wat het is, is het idd geen harde nee. Of het moet dat EV gebeuren al zijn natuurlijk. Ben ik nog niet aan toe.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 25 okt 2023, 20:59

Weer een EV-tje getest. Nu de MB EQA. Geen toppertje. Vooral te duur.

https://driveaholic.nl/rijtest-mercedes ... -250-2023/

Joop

Bericht door Joop » 26 okt 2023, 21:33

Afgelopen zaterdag bij de dealerintroductie de nieuwe 5-serie kunnen uitproberen. Ze hadden de i5 eDrive40 als demo klaar staan.

Na eerst even rustig om de auto heen gewandeld te zijn met een bakkie koffie en wat lekkers heb ik de auto goed op kunnen nemen. In het echt geen verkeerde auto om te zien, echter buitenom hier en daar toch wel wat keuzes die me niet helemaal aan staan. Die zwarte dorpellijsten bij de M-sport uitvoering snap ik niet zo goed en doet wel afbreuk aan het zijprofiel van de auto. De knik bij de achterruit is visueel verlengd op het plaatwerk en geaccentueerd met een embossed 5-serie logo. Had voor mij ook niet gehoeven. Ik had het sterker gevonden als de Hofmeisterknik ook het portier volgt. Deze oplossing zal bij de Touring wel beter geslaagd zijn denk ik. De invulling van de grille gaat ook wel alle kanten op afhankelijk van de gekozen uitvoering. Die van de normale i5 en (denk ook de regulier benzine varianten) ziet er logisch uit, al is het radar centraal in de grille wel gek als die grille ook echt open is/gaat (bij de benzinemodellen). De grille van de i5 M60 blijft vreemd.

Interieur ziet er prima en echt luxe uit. Echt wel een stap boven de 3/4-serie. Dat afgeplatte stuurtje snap ik dan weer niet, die moet gewoon rond zijn. Is weer zo’n mode dingetje. Materialen zijn dik in orde ook al heeft het Veganistisch leder inmiddels ook zijn intrede gedaan bij BMW. Benieuwd hoe dat verouderd en mee gaat.

Dan sturen: achter het stuur die grote gebogen digitale plaat, die in alle huidige BMW’s wel terug te vinden is. Analoge klokken blijf ik mooier vinden, maar ik stoor me er eigenlijk niet zo aan. De huidige layout en styling van het nieuwe besturingssysteem vind ik nog niet zo heel top. Dan is het wat ik heb/had in de G2x modellen wel fraaier. Veel functies zijn ondanks de gebleven iDrive knop toch meer verhuisd naar het scherm. Al zijn het wel de functies die je niet zo zeer bij het rijden gebruikt gelukkig. Voorbeeld: een deel van de verstelmogelijkheden op de stoel zitten op de stoel en verlengen en kantelen er van de zitting zit weer in een menu weggestopt. Alles voelt daarentegen wel direct vertrouwd aan. Zitten en wegrijden. Wel top hoe BMW dat bij elk model voor elkaar krijgt (ongeacht het model).

Het is een EV dus op de snelweg is dat eigenlijk best comfortabel. De auto is ook stil zonder motorgeluid. Afhankelijk van de rijmodus kun je een ‘elektrisch’ geluidje bij zetten onder de noemer ‘iconic sounds’. Geluiden zijn wel goed bedacht en gelukkig geen nagemaakt motorgeluiden. De lange doordraaiers op de flyover A12/A30 gaat met speels gemak, ook met nat wegdek. De auto geeft geen krimp.
Overigens slaan ze met rijmodi een beetje door. Bij de relax modus (was het volgens mij) gaat ook de zwarte hemel open, zodat je helemaal één wordt met de omgeving. Dat is toch echt te zweverig voor mij. :hmmm: Snel terug naar Sport, want we gaan de snelweg af. Btw: In de Sportmodus verloopt de kleur op her dashboard van rood naar blauw paars in de M kleuren. Wel een geinig detail.

Eenmaal de snelweg af laat de auto zich op een bochtig landweggetje ook prima over gaan. De tussenacceleratie van het EV koppel is dan wel lekker. Snel gaat het wel rap te hard, maar ook hier voelt de auto kleiner en lichter aan dan hij is (5,07m lang en 2100kg). De achterwielsturing zal het dynamische deel wel ten goede komen, ik had het persoonlijk niet gemerkt, maar begreep dat het op deze auto zat. Afschudden van snelheid gaat het mooist in de sportstand en de bak in de B stand (ipv standaard D). Dan kun je auto me een pedaal rijden en hoef je nauwelijks bij te remmen. Dit systeem werkt weer mooier dan in de i4 als je het mij vraagt. Overigens merkte je daar ook wel meer van het gewicht.

Natuurlijk zijn er allerlei redenen om geen EV te pakken, maar de i5 is echt wel een fijne daily en af en toe een stukje boenderen (al zal het nooit een gooi en smijt auto worden). Het motorgeluid mis bij een dergelijk type auto ook niet en de EV aandrijflijn past er prima bij. Verbruik was denk ik niet bepaald representatief (>30 kWh/100km), dus die actieradius van 580km is wel te enthousiast en bovendien rijdt je de accu toch nooit helemaal leeg.

Ik heb me wel vermaakt en weer een EV ervaring rijker. Als geheel maakte de nieuwe 5 wel indruk en is naar mijn mening als geheel wel goed geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 okt 2023, 09:02

Leuk geschreven stuk Joop!

En inderdaad bij dit type auto's (eigenlijk alles wat luxe is of gezinscontainer is) past een EV aandrijflijn prima bij.
Alleen voor echte DF / sport auto's blijft het saai en mis je het geluid / rijgedrag van een dikke ICE motor.

sitechris

Bericht door sitechris » 28 okt 2023, 21:41

Leuk geschreven Joop en mooie foto's. Bij welke dealer heb je de 5-serie gereden?

Joop

Bericht door Joop » 28 okt 2023, 22:41

Bij Ekris in Veenendaal.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 29 okt 2023, 01:28

A30/A12, ja dat moet Ekris wel zijn.

Van A30/A12 op is ook een lekkere bocht, al is dat dan de vekeerde kant op.

Kadett

Bericht door Kadett » 29 okt 2023, 05:41

Het is nodig voor de CW waarde maar die afgeschuinde achterkant kan ik echt niet pruimen. Ook lijkt hoofdruimte achter daar onder te lijden?

Ik weet niet hoe lang jij bent maar voor een auto van 5.07 vind ik de beenruimte achter er belabberd uitzien.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2023, 06:20

Die beenruimte is in de Eqe idd wel een heel eind meer.
Maar BMW heb je nooit om de beenruimte achter moeten kopen ook een 5 serie niet.

Martin*

Bericht door Martin* » 29 okt 2023, 11:18

Alfa Romeo komt in 2024 met een EV. Naam nog onbekend. Ziet er goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oruitblik/

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 okt 2023, 11:50

sitechris schreef: 11 okt 2023, 18:56 Ben benieuwd hoe dit in de praktijk rijdt en voelt.

Ik ook, laat er maar meer fabrikanten mee komen. Voor mij zou de red short range model 3, waar esp vol uit mee kan ook al best grappig zijn.
Vond de Mini tot nu toe een van de leukere ev’s; zoiets met rwd en esp echt uit, kan best grappig zijn :).

Arthur

Bericht door Arthur » 29 okt 2023, 12:24

Zoals ik er nu over denk, ben nl. nu al geen coureur, dan doe mij t.z.t. maar een EV die er een beetje uitziet en een enorme range heeft. Die PK aantallen en of het dwars gaat zal me dan jeuken. Zoals gezegd, ben nu al geen coureur, maar ik heb nul gevoel bij een EV. Heb er een paar gereden en het rijdt prima. Maar het roept niks bij mij op. Dus dan maar grote range en een mooi model. Dat laatste is subjectief natuurlijk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2023, 12:34

Eens Arthur, zo kijk ik er ook naar. Snel zat zijn ze allemaal wel, spannend of “df oproepen” doen ze allemaal niet…

Die goede range is gelukt met mijn Eqe….

(Maar het mooie model :hmmm: :tooth: )

sitechris

Bericht door sitechris » 30 okt 2023, 18:43

Eea hangt ook af van je gebruik. Op een drukke avondspits als vandaag heb ik niks aan mijn zes-in-lijn. Dan is een goede audio en functionele techniek (bv fileassistent) nog wel belangrijker.

Woppa
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Bericht door Woppa » 30 okt 2023, 21:04

Jep, ik vind het prima om mijn woon-werk in een comfortabele EV met een goed geluidssysteem te doen. Rotterdam-Amsterdam, Rotterdam-Tilburg, geen stukken waar je even lekker voor gaat zitten.

Ideale combinatie hier is tzt een leuke 991.2 / 992 voor de weekenden en tripjes. En daarnaast een compactere EV (Formaat polo/golf).

Ik vind het persoonlijk alleen jammer dat kleinere auto's bijna per definitie minder luxe uitgevoerd kunnen worden. Het geluidssysteem in een 1 serie is een stuk minder dan in een 3/4 serie..

Een i5/EQE of de nieuwe e-klasse is gewoon echt andere koek qua afwerking dan een EQA. Dan hebben we het nog niet over het design gehad haha. Helaas zal dat wel altijd zo blijven. Maar wonend in de binnenstad is een EQE / i5 echt een slagschip.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2023, 21:08

Woppa schreef: 30 okt 2023, 21:04 Maar wonend in de binnenstad is een EQE / i5 echt een slagschip.
Klopt dat vind ik persoonlijk ook het grootste nadeel in de praktijk van mijn eqe, 5x2m afmeting en een draaicirkel van 12m (dacht ik) geeft vaak gedoe in het passeren van elkaar in smalle straatjes en parkeervakken die vaak (te) klein zijn.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 03 nov 2023, 14:52

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 nov 2023, 15:03

^^ Dat is idd best een ellende met Tesla... (en andere) die onvoorspelbare prijsdalingen daar is niet op te anticiperen met een 4/5jr vooruit restwaarde inschatting die je moet maken als LM

Plaats reactie