Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jlijp
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Jlijp » 21 okt 2023, 11:30

Hielke schreef: 21 okt 2023, 11:25 Je kunt er zoveel narratief en historische mambo jambo bijhalen als je wilt.

Onder de streep moet de staat Israël er nu voor zorgen dat Hamas en Gaza na de zoveelste aanvallen op Israël niet opnieuw op de reset knop kunnen drukken om in de toekomst nog grotere gorigheid en vernietiging toe te brengen. Kost dat een paar honderdduizend slachtoffers in Gaza? So be it. Kwaad moet je met nog kwaaier bestrijden.
Mooie samenvatting/conclusie 👍

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 okt 2023, 11:42

Jlijp schreef: 21 okt 2023, 11:30
Hielke schreef: 21 okt 2023, 11:25 Je kunt er zoveel narratief en historische mambo jambo bijhalen als je wilt.

Onder de streep moet de staat Israël er nu voor zorgen dat Hamas en Gaza na de zoveelste aanvallen op Israël niet opnieuw op de reset knop kunnen drukken om in de toekomst nog grotere gorigheid en vernietiging toe te brengen. Kost dat een paar honderdduizend slachtoffers in Gaza? So be it. Kwaad moet je met nog kwaaier bestrijden.
Mooie samenvatting/conclusie 👍
Ha...tja mijn hart zegt dit ook wel, maar mijn 'verstand' wil een neutralere/verdelievender oplossing,....

De acties van Hamas zijn niet-goed-te-praten punt.
Dan ook nog de link met Iran en het is bijna onmogelijk om neutraal te blijven als vrijheidslievende westerling.

Robin

Bericht door Robin » 21 okt 2023, 11:45

Haleluja :)

Afbeelding

JP

Bericht door JP » 21 okt 2023, 11:54

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 21 okt 2023, 11:55

LOL het blijft een acteur in hart en nieren:)

TLRS

Bericht door TLRS » 21 okt 2023, 14:06

Wat een taal voor een conflict kweetnie hoever weg waar wij hier geen kont van merken :bloemetje:
Robin schreef: 21 okt 2023, 11:42 Ha...tja mijn hart zegt dit ook wel, maar mijn 'verstand' wil een neutralere/verdelievender oplossing,....
Precies. Met geweld maak je geweld.. dezelfde oplossing gebruiken als die je probeert te bestrijden :goodnight:

Elise

Bericht door Elise » 21 okt 2023, 16:10

Emiel schreef: 21 okt 2023, 09:10
Elise schreef: 21 okt 2023, 08:29 Joden weten al vele eeuwen overal zaken naar hun hand te zetten en ergens voordeel uit te halen, denk aan de herkomst van alle spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden die we over Joden kennen.
Overal worden de Joden verdreven door Moslims, kijk maar naar Pakistan of zelfs London waar haat groot aanwezig is. Laten we het niet hebben over Antwerpen.
Ik pak dit er even uit.
Joden zitten al eeuwen in het verdomhoekje.

Jij mag dan verwijzen naar Judea heel lang geleden, maar hoe zit het dan met Hitler (ja, ik gooi er even een Godwin in) uit de recente geschiedenis. Hitler had niks te maken met Moslim/Islam/Judea etc. maar die had wel een hekel aan Joden.
De vraag is dan waarom is er zoveel haat tegen Joden uit alle hoeken van de wereldbevolking.
Zit het antwoord deels verscholen in de spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden over Joden? Ik denk van wel.

Elise

Bericht door Elise » 21 okt 2023, 16:11

TLRS schreef: 21 okt 2023, 14:06 Wat een taal voor een conflict kweetnie hoever weg waar wij hier geen kont van merken :bloemetje:
Laten we hopen dat het de ver van mijn bed show blijft. :please:

TLRS

Bericht door TLRS » 21 okt 2023, 16:41

Best een interessante vraag over de omstredenheid van joden.

Iedereen weet dat duitsland economisch niet zo goed ging voor de wo2. Of zo wordt het ons gepresenteerd in elk geval. Misschien maakte dat joden een makkelijk doelwit. Deden die het financieel beter ofzo..?
Elise schreef: 21 okt 2023, 16:11 Laten we hopen dat het de ver van mijn bed show blijft. :please:
Tja, je kunt van elk conflict op de wereld wel nerveus worden. Er gaat ook een hoop goed in de wereld. Maar dat is vast minder lucratief als slecht nieuws :crazy:

Emiel

Bericht door Emiel » 21 okt 2023, 22:53

Elise schreef: 21 okt 2023, 16:10
Emiel schreef: 21 okt 2023, 09:10
Elise schreef: 21 okt 2023, 08:29 Joden weten al vele eeuwen overal zaken naar hun hand te zetten en ergens voordeel uit te halen, denk aan de herkomst van alle spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden die we over Joden kennen.
Overal worden de Joden verdreven door Moslims, kijk maar naar Pakistan of zelfs London waar haat groot aanwezig is. Laten we het niet hebben over Antwerpen.
Ik pak dit er even uit.
Joden zitten al eeuwen in het verdomhoekje.

Jij mag dan verwijzen naar Judea heel lang geleden, maar hoe zit het dan met Hitler (ja, ik gooi er even een Godwin in) uit de recente geschiedenis. Hitler had niks te maken met Moslim/Islam/Judea etc. maar die had wel een hekel aan Joden.
De vraag is dan waarom is er zoveel haat tegen Joden uit alle hoeken van de wereldbevolking.
Zit het antwoord deels verscholen in de spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden over Joden? Ik denk van wel.
De haat tegen Joden is er al veel langer dan Hitler. Het is iets wat sowieso in de middeleeuwen ook al aanwezig was. Naast de oudere historie rond jaar 200.

Vanaf midden 1800e eeuw is de haat in midden- en oost-Europa weer sterker komen op zetten vanuit die middeleeuwse opvattingen. Boeken als “The Victory of Jewry over Germandom” en “Protocols of Zion” hielpen ook echt niet mee.

De haat is er al veel langer. De basis is misschien wel net als Hamas, de eeuwen oude strijd van de moslims om de joden overal de schuld van te geven?
Of komt de haat vanuit de christenen voor het verjoden van het christendom? Terwijl het Jodendom het oudste geloof is van de 3 (joods/christen/moslim)

Is het de minachting vanwege het slavernij verleden in Egypte dat Joden nergens goed voor zijn of dat ze zich overal redden en geld verdienen? Hoe boos waren de christenen en de moslims dat de Joden geld gingen lenen aan andere met rentepercentage? Terwijl in de moslim religie leningen rente vrij waren.

Zelfs Harvey Weinstein zijn sexuele idioterie proberen mensen aan het jodendom toe te wijzen. Zo zijn er veel voorbeelden.

Ik lees al een tijd over religies maar precies de reden waarom de haat er is naar het jodendom, vindt ik lastig te verduidelijken. Je komt antisemitisme al tegen 100 jaar voor christus.

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2023, 06:17

Goed verhaal Emiel

Elise

Bericht door Elise » 22 okt 2023, 08:48

Emiel schreef: 21 okt 2023, 22:53 Ik lees al een tijd over religies maar precies de reden waarom de haat er is naar het jodendom, vindt ik lastig te verduidelijken. Je komt antisemitisme al tegen 100 jaar voor christus.
Ik ben atheïst en bekijk het meer basaal.

Als we spreken over joden, dan wekken die een bepaald beeld op, een beeld dat aansluit bij de vele gezegden/uitdrukkingen die we over joden kennen. Het zijn slimme/gewiekste zakenmensen die wereldwijd, vooral in het financiële, hun sporen verdiend hebben en hun stempel ergens op gedrukt hebben, bijvoorbeeld de diamanthandel. Maar de gezegden/uitdrukkingen over joden zijn niet heel erg positief, bijvoorbeeld "jodenfooi" of "jodenstreek" is niet erg complimenterend, en geven ook aan op wat voor manier de joden zaken doen.
Zoals kadett schreef "land inpikken en eigen volk en nederzettingen bouwen" is in mijn ogen een handelswijze die helemaal past bij joden, maar is ook een handelswijze die kwaad bloed zet, ongeacht welke religie het betreft.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 okt 2023, 09:38

Elise schreef: 22 okt 2023, 08:48
Emiel schreef: 21 okt 2023, 22:53 Ik lees al een tijd over religies maar precies de reden waarom de haat er is naar het jodendom, vindt ik lastig te verduidelijken. Je komt antisemitisme al tegen 100 jaar voor christus.
Ik ben atheïst en bekijk het meer basaal.

Als we spreken over joden, dan wekken die een bepaald beeld op, een beeld dat aansluit bij de vele gezegden/uitdrukkingen die we over joden kennen. Het zijn slimme/gewiekste zakenmensen die wereldwijd, vooral in het financiële, hun sporen verdiend hebben en hun stempel ergens op gedrukt hebben, bijvoorbeeld de diamanthandel. Maar de gezegden/uitdrukkingen over joden zijn niet heel erg positief, bijvoorbeeld "jodenfooi" of "jodenstreek" is niet erg complimenterend, en geven ook aan op wat voor manier de joden zaken doen.
Zoals kadett schreef "land inpikken en eigen volk en nederzettingen bouwen" is in mijn ogen een handelswijze die helemaal past bij joden, maar is ook een handelswijze die kwaad bloed zet, ongeacht welke religie het betreft.
Maar dit is de laatste 100 jaar. De haat is er al 2000 jaar. Als je zo vervloekt wordt dan moet je creatief zijn. Zien we niet het zelfde bij andere culturen waar racisme tegen is, of met een slavernij verleden of een arme afkomst? Allemaal gewiekst om te overleven op vele manieren.

Je had “vroeger” in Rotterdam 2 “soorten” Joden, om het makkelijk te houden: arm en rijk. Als er ellende was kregen alle Joden de schuld, dat was ook al 100’n jaren terug als er een oogst mislukte. Dat was in Rotterdam ook nog “gewoon”

En wat kadett omschrijft kan ik niet anders zien dan kortzichtig kijken naar de ellende van de Britten rondom WWII

Het is alsof je een Audi bezit en rijdt en iemand met geweld jou in de kofferbak werkt en gaat rijden in jouw auto. Dan kruipt er een kameraad in de kofferbak, je verovert de achterbank en dan de voorstoelen tot je de auto terug hebt maar die overvaller wel op de achterbank blijft zitten. Alleen dan gaat het verhaal 1000’n jaren terug en woonde de Joden al in Judea.

Kan ik deze er ook wel in gooien…

Afbeelding

Wat betreft atheist, Ik ben ongelovig. Joods bloed maar Christelijk gedoopt omdat ik anders niet welkom was op een school in een Christelijk dorp. Mijn ouders wilde mij niet koppelen aan religie en inmiddels ben ik uitgeschreven uit ieder geloof.

1 van mijn Islamitische Pakistaanse vrienden (wonende in de US), zijn moeder was Joods. In Belgie ben ik wel eens lastig gevallen door moslim jongeren omdat ze “dachten” dat ik een Jood was. Mijn toenmalige Iraanse vriendin bekeek het allemaal weer heel anders.
Maar toen ik in Dusseldorf met haar ging uit eten discrimineerde de Duitse ober mij enorm terwijl Hitler mijn rossige blonde haar en blauwe ogen op een poster deed zetten als de perfecte Duitser. Wat?
Het contrast is enorm groot.

Waar Europa de Jihad direct oorlog bloed en verderf is zijn er genoeg Korans die de Jihad als een interne oorlog zien, tussen goed en kwaad. Maak keuzes die goed zijn voor jouw en je naaste maar denk ook verder zoals bijv je buurman of collega etc.

Wat ik wil zeggen: Religie is ziekmakend maar ook bepalend door financiële gesteldheid, ervaringen, noodzaak om te overleven in bepaalde regio’s of behoefte om ergens bij te horen. De boeken geven naast levenservaringen, waar we veel van kunnen leren, ook inzicht in de huidige wereld.

Ons hele wet boek is christelijk maar het moslim geloof is het snelst groeiende geloof.
Waar ik hoop had dat over 100 jaar de moskeeën bijna uitgestorven zouden zijn, net als kerken en synagogen voor heel groot deel al hier in Nederland (behalve bijbelbelt) vermoed ik dat het nog wel eens heel anders kan gaan lopen en er nog heel wat oorlogen komen….

Ik ben beter goed geïnformeerd zodat ik met vrienden en collega’s goede gesprekken aan kan gaan.
Maar ik denk dat als er oorlog komt er wel een paar gaan zijn die nadenken om een mes in mijn rug te steken. Ziekmakende religie.

Goed, iemand een glas Whisky op deze vroege ochtend? Beter even dit allemaal weg spoelen :D

Kadett

Bericht door Kadett » 22 okt 2023, 10:44

Ik vind er weinig kortzichtig aan. Want wanneer is dan wel genoeg om te zeggen over een land of gebied, dit behoort tot dit volk of land? Feit blijft, begin 1900 hadden de Joden nog geen 5% van Palestina in 'bezit'. Nu is dat eerder 75% en ik verwacht dat de Gazastrook behoorlijk wat 'kwijt' gaat raken in de huidige situatie.

Dus zeg mij maar, naar welke periode moeten we terug. En laten we dit alleen voor de Joden en Palestijnen gelden of moeten we ook naar andere conflicten gaan kijken?

Neem een Istanbul/Constantinopel/Byzantium. Is 'pas' de laatste 500 jaar van de Ottomanen/Turken.

De VS terug geven aan de Indianen, pas 400 jaar dat de pioneers/pelgrims daar echt voet aan land zetten.

Ik ben niet kortzichtig, maar kijk wel naar de effecten van een relatief korte tijdspanne waarin Israël zich verre van passief/defensief heeft opgesteld. Of laat ik het anders zeggen. Defensief opgesteld tot de poep de ventilator raakte en toen hun legermacht gebruikt heeft om door te stoten en gebieden te annexeren.

Want ik durf een maandsalaris erop te verwedden dat er stukken Gaza strook nu permanent bezet gaan worden door Joden. Of het nu enkel militaire macht is of ook nederzettingen bouwen.

En nogmaals, ik ben niet voor/tegen Joden of Palestijnen. Ik keur de brutaliteit/agressie af van beide kanten.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 okt 2023, 10:54

Idem, ik ben niet pro, al zal dat zo soms wel lezen. Ik hoop dat beide inzien dat samen in 1 land wonen de enige optie is en dat er acceptatie moet zijn.

Wel keur ik terrorisme vanuit Hamas af en zeker gezien het lijkt dat ze willen blijven “rellen” ondanks de overeenkomsten uit het verleden die ze blokkeren/afkeuren.

Ik snap de vergelijkingen wat betreft indianen en dergelijke maar ergens zie ik de situatie hier anders gezien de grote haat tegen 1 groep mensen en de toenemende dreiging vanuit de islamitische wereld. Een verdrag tussen alle landen in die regio zou goed zijn met de hoop dat er geen extremistische leider komt die het om zeep helpt.

Vermoedelijk is Israel klaar mer de gaza strook en gaan ze stukken nog verder inlijven. Waar ze al mee begonnen zijn met de nederzettingen plaatsen.

Het is niet goed zoals het gaat, kan alleen maar hopen dat er een hele lange periode van rust komt hierna.

Kadett

Bericht door Kadett » 22 okt 2023, 11:10

Het is ook geen persoonlijk aanval naar jou. En ja zonder Hamas zou het al anders zijn, ware het niet de geintjes die Israel geflikt heeft toen PLO ontbonden/ontwapens werd.

Verder heeft de VS behoorlijk wat vinger in de pap gehad met steunen van dubieuze partijen sinds de jaren '70 Leuk dat ze dmv Afghanen steunen met wapens e.d. de Russen afhielden maar erbij ook in feite de basis gingen leggen naar steeds gevaarijkere groeperingen Moslims.

Elise

Bericht door Elise » 22 okt 2023, 11:18

Kadett schreef: 22 okt 2023, 10:44 En nogmaals, ik ben niet voor/tegen Joden of Palestijnen. Ik keur de brutaliteit/agressie af van beide kanten.
Ik denk dat iedereen hier er zo over denkt, ik in ieder geval wel.

Tom

Bericht door Tom » 22 okt 2023, 12:07

Goede posts Emiel.

Wat er daar gaande is vind ik lastig oordelen. Joden en Islamitisch is als water en vuur, dat is duidelijk. Landjepik? Wellicht, maar als je buren je het liefst de zee in verdrijven zegt dat ook wat. In geen enkel buurland in die regio zijn ze welkom.

Belangrijker vind ik wat hier gaande is. Even heel generaliserend: over de Joden: er zijn genoeg minder mooie kanten aan hun cultuur/geloof, maar het functioneert wel op een bepaalde manier samen met onze cultuur, zij het dat ze erg op zichzelf zijn. Er is meer ruimte en onderlinge acceptatie. Bij Islamitische mensen zie ik veel meer wrijving binnen de maatschappij. Ze komen meer in aanraking met criminaliteit, ze komen er openlijk voor uit onze cultuur (vrouwen- en homorechten) niet te accepteren, er zit meer diepgewortelde haat naar ongelovigen (hoeveel terroristische organisaties uit naam van de Islam zijn er inmiddels wel niet?), het korte lontje rondom spotprents, het niet kunnen veroordelen van geweld door hun Moslimbroeders, en zo kan ik nog even door gaan.

Kijk ik naar de gebeurtenissen en de reacties van beide kampen dan vind ik dat nog veelzeggender: Joodse scholen, gebouwen en gedenktekens moeten beveiligd worden en in het open Joods zijn kan nu niet. En dat in het vrije westen, waarbij we elk jaar op 4 mei weer met miljoenen mensen zeggen "dit nooit meer". Ondertussen staan de straten van Parijs, Londen, Berlijn en Amsterdam vol met tienduizenden Moslims die scanderen dat ze de Joden de zee in willen drijven. Het is gewoon openlijke Jodenhaat, echter niet met hakenkruizen maar met Palestina en zelfs Hamas-vlaggen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2023, 12:13

Tom schreef: 22 okt 2023, 12:07
Belangrijker vind ik wat hier gaande is. Even heel generaliserend: over de Joden: er zijn genoeg minder mooie kanten aan hun cultuur/geloof, maar het functioneert wel op een bepaalde manier samen met onze cultuur, zij het dat ze erg op zichzelf zijn. Er is meer ruimte en onderlinge acceptatie. Bij Islamitische mensen zie ik veel meer wrijving binnen de maatschappij. Ze komen meer in aanraking met criminaliteit, ze komen er openlijk voor uit onze cultuur (vrouwen- en homorechten) niet te accepteren, er zit meer diepgewortelde haat naar ongelovigen (hoeveel terroristische organisaties uit naam van de Islam zijn er inmiddels wel niet?), het korte lontje rondom spotprents, het niet kunnen veroordelen van geweld door hun Moslimbroeders, en zo kan ik nog even door gaan.

Kijk ik naar de gebeurtenissen en de reacties van beide kampen dan vind ik dat nog veelzeggender: Joodse scholen, gebouwen en gedenktekens moeten beveiligd worden en in het open Joods zijn kan nu niet. En dat in het vrije westen, waarbij we elk jaar op 4 mei weer met miljoenen mensen zeggen "dit nooit meer". Ondertussen staan de straten van Parijs, Londen, Berlijn en Amsterdam vol met tienduizenden Moslims die scanderen dat ze de Joden de zee in willen drijven. Het is gewoon openlijke Jodenhaat, echter niet met hakenkruizen maar met Palestina en zelfs Hamas-vlaggen.
100% eens! Ik ben niet voor of tegen een geloof. Maar is wel zo dat enkel de moslims vanalles vinden van andere en hun wil willen opleggen in de wereld ipv naast elkaar te kunnen leven zonder acceptatie van andere geloven en culturen…

1 lastig ding is wel, moeten wij als westerse maatschappij ons dan bemoeien met zaken in het oosten (oeigoeren, vrouwen onderdrukking in Afghanistan enz) omdat wij met onze normen vinden dat daar onmenselijke dingen gebeuren of moeten we dat dan ook maar laten gaan. Vanuit de moslims gezien kan dat ook ervaren worden als onze wil en wetten opleggen.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 okt 2023, 12:53

Emiel en Tom verwoorden het beter dan ik kan.

Nooit een heel klein beetje reflectie, laat staan kritiek op eigen handelen. Doodeng. Rusland, China, klimaat, milieu. Allemaal klein gevaar vergeleken met. Het is denk ik al te laat, ook in Europa.

TLRS

Bericht door TLRS » 22 okt 2023, 15:24

Wat is dit.. wat een nuances.. ik weet niet wat ik meemaak hier :clap:
Shakes schreef: 22 okt 2023, 12:53 Nooit een heel klein beetje reflectie, laat staan kritiek op eigen handelen. Doodeng. Rusland, China, klimaat, milieu. Allemaal klein gevaar vergeleken met. Het is denk ik al te laat, ook in Europa.
Kritiek op handelingen van een ander is makkelijk. We zien het gebrek op vlakken waar wij het beter doen. Waar we veel van weten. Het is lastiger om diezelfde kritische blik te richten op onszelf en onze maatschappij. Een blinde hoek is immers.. een blinde hoek. Zo ontbreekt het onze overtuigingen aan een religieuze stempel. Goed beschouwd zijn we niet veel anders..

Tom

Bericht door Tom » 22 okt 2023, 16:03

TLRS schreef: 22 okt 2023, 15:24
Zo ontbreekt het onze overtuigingen aan een religieuze stempel. Goed beschouwd zijn we niet veel anders..
Ik denk dat wij dat heel goed weten, kijkende naar onze eigen geschiedenis en hoe religie ons in de greep hield met onnodig bloed en leed tot gevolg. Met als verschil dat de Islam een paar eeuwen achter loopt.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 okt 2023, 16:27

Goede posts en onderbouwingen van vele.

En dank Tom
Kadett schreef: 22 okt 2023, 11:10 Het is ook geen persoonlijk aanval naar jou. En ja zonder Hamas zou het al anders zijn, ware het niet de geintjes die Israel geflikt heeft toen PLO ontbonden/ontwapens werd.

Verder heeft de VS behoorlijk wat vinger in de pap gehad met steunen van dubieuze partijen sinds de jaren '70 Leuk dat ze dmv Afghanen steunen met wapens e.d. de Russen afhielden maar erbij ook in feite de basis gingen leggen naar steeds gevaarijkere groeperingen Moslims.
Ik zie het ook niet als iets persoonlijks naar elkaar toe. Goed “gesprek” en inzichten van en naar meerdere partijen.

VS is heel dubieus en een partij smeerlappen. Rusland geen haar beter. Net Nederland, UK en Frankrijk maar dan x aantal groter/erger. Legale Maffia.

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2023, 18:19

Emiel en Tom. Applaus.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 25 okt 2023, 16:25

Ik zou het omdraaien, want uiteindelijk zijn het de joden die al 50+ jaar landjepik spelen bij de palestijnen, niet andersom. Als die joden dat niet zouden doen, en zomaar huizen vd palestijnen overnemen etc, dan was er een stuk minder actie en reactie...

Overigens, als je filmpjes ziet vd vrijgekomen israelis, die zeggen allemaal hoe goed ze behandeld werden door hamas etc, je ziet ze hun zelfs een handgeven bij afscheid etc, die verhalen hoor en zie je absoluut niet van palestijnen over de isrealiers.

Vergeet ook niet, hoe goed Israel is geworden in de slachtofferrol spelen na al die jaren, want dat spelen ze nu ook, ondanks dat ze al genoeg bommen hebben gegooid op gaza wat gelijk staat aan 1.5x de hiroshima nuclear bom....

Plaats reactie