Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
-
- Auto: Pulsar GT, Accord R, A110
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Maar hoe officieel is dit? Want ik vind er weinig tot niks over al googlend.
Daar hoort dit verhaal 100% bij:
De NL vertaling van de Westminster Dclaration even voor 't gemak, met een voor mij belangrijke alinea even dikgedrukt:
De Westminster-verklaring
Wij schrijven als journalisten, kunstenaars, auteurs, activisten, technologen en academici om te waarschuwen voor de toenemende internationale censuur die eeuwenoude democratische normen dreigt uit te hollen.
Omdat we van links, rechts en uit het midden komen, zijn we verenigd door onze toewijding aan de universele mensenrechten en de vrijheid van meningsuiting, en we zijn allemaal diep bezorgd over pogingen om beschermde meningsuiting te bestempelen als ‘verkeerde informatie’, ‘desinformatie’ en andere slechte informatie. gedefinieerde termen.
Dit misbruik van deze termen heeft geresulteerd in de censuur van gewone mensen, journalisten en dissidenten in landen over de hele wereld.
Een dergelijke inmenging in het recht op vrije meningsuiting onderdrukt een geldige discussie over zaken van urgent openbaar belang, en ondermijnt de fundamentele beginselen van de representatieve democratie.
Over de hele wereld werken overheids actoren(?), socialemediabedrijven, universiteiten en ngo’s er steeds meer aan om burgers te monitoren en hen van hun stem te beroven. Deze grootschalige, gecoördineerde inspanningen worden soms het 'censuur-industriële complex' genoemd .
Dit complex werkt vaak via direct overheidsbeleid. Autoriteiten in India [1] en Turkije [2] hebben de macht gegrepen om politieke inhoud van sociale media te verwijderen. De wetgevende macht in Duitsland [3] en het Hooggerechtshof in Brazilië [4] criminaliseren politieke uitingen. In andere landen dreigen maatregelen zoals de Ierse ‘Hate Speech’ Bill [5] , de Schotse Hate Crime Act[6], de Britse Online Safety Bill[7] en de Australische ‘Misinformation’ Bill[8] de meningsuiting ernstig te beperken en een huiveringwekkend effect.
Maar het Censuur-Industriële Complex werkt via subtielere methoden. Deze omvatten zichtbaarheidsfiltering, labeling en manipulatie van zoekresultaten van zoekmachines. Door het deplatformeren en markeren hebben de censuur van sociale media wettige meningen over onderwerpen van nationaal en geopolitiek belang al tot zwijgen gebracht. Ze hebben dit gedaan met de volledige steun van ‘desinformatie-experts’ en ‘factcheckers’ in de reguliere media, die de journalistieke waarden van debat en intellectueel onderzoek hebben opgegeven.
Zoals de Twitter Files onthulden, voeren technologiebedrijven vaak censuurlijke ‘content moderatie’ uit in samenwerking met overheidsinstanties en het maatschappelijk middenveld. Binnenkort zal de Digital Services Act van de Europese Unie deze relatie formaliseren door platformgegevens te verstrekken aan 'doorgelichte onderzoekers' van NGO's en de academische wereld, waardoor onze meningsrechten worden overgelaten aan het oordeel van deze niet-gekozen en niet-verantwoordingsplichtige entiteiten .
Sommige politici en NGO's[9] streven er zelfs naar om zich te richten op end-to-end gecodeerde berichtenapps zoals WhatsApp, Signal en Telegram.[10] Als de end-to-end-encryptie wordt verbroken, zullen er geen mogelijkheden meer zijn voor authentieke privégesprekken in de digitale sfeer.
Hoewel buitenlandse desinformatie tussen staten een reëel probleem is, keren instanties die deze bedreigingen moeten bestrijden, zoals de Cybersecurity and Infrastructure Security Agency in de Verenigde Staten, zich steeds meer naar binnen tegen het publiek. Onder het mom van het voorkomen van schade en het beschermen van de waarheid wordt meningsuiting behandeld als een toegestane activiteit in plaats van als een onvervreemdbaar recht.
We erkennen dat woorden soms aanstootgevend kunnen zijn, maar we verwerpen het idee dat gekwetste gevoelens en ongemak, ook al zijn ze acuut, een reden voor censuur zijn. Een open discours is de centrale pijler van een vrije samenleving en is essentieel om regeringen ter verantwoording te roepen, kwetsbare groepen sterker te maken en het risico op tirannie te verkleinen.
Spraakbescherming is er niet alleen voor standpunten waar wij het mee eens zijn; we moeten de meningsuiting krachtig beschermen voor de standpunten waar we het sterkst tegen zijn. Alleen op het publieke plein kunnen deze standpunten worden gehoord en op de juiste manier ter discussie worden gesteld.
Bovendien zijn impopulaire meningen en ideeën keer op keer conventionele wijsheid geworden. Door bepaalde politieke of wetenschappelijke standpunten als ‘verkeerde informatie’ of ‘slechte informatie’ te bestempelen, lopen onze samenlevingen het risico vast te lopen in valse paradigma’s die de mensheid zullen beroven van zuurverdiende kennis en de mogelijkheid om nieuwe kennis te verwerven uitwissen. De vrijheid van meningsuiting is onze beste verdediging tegen desinformatie.
De aanval op de meningsuiting gaat niet alleen over vervormde regels en voorschriften – het is een crisis van de mensheid zelf. Elke gelijkheids- en rechtvaardigheidscampagne in de geschiedenis heeft zich gebaseerd op een open forum om afwijkende meningen te uiten. In talloze voorbeelden, waaronder de afschaffing van de slavernij en de burgerrechtenbeweging, is sociale vooruitgang afhankelijk geweest van de vrijheid van meningsuiting.
We willen niet dat onze kinderen opgroeien in een wereld waarin ze bang zijn om hun mening te uiten. We willen dat ze opgroeien in een wereld waar hun ideeën openlijk kunnen worden uitgedrukt, onderzocht en besproken – een wereld die de grondleggers van onze democratieën voor ogen hadden toen ze de vrijheid van meningsuiting in onze wetten en grondwetten verankerden.
Het Amerikaanse Eerste Amendement is een sterk voorbeeld van hoe het recht op vrijheid van meningsuiting, pers en geweten stevig kan worden beschermd onder de wet. Je hoeft het niet op elk punt met de VS eens te zijn om te erkennen dat dit een essentiële 'eerste vrijheid' is, waaruit alle andere vrijheden voortvloeien. Alleen door de vrijheid van meningsuiting kunnen we schendingen van onze rechten aan de kaak stellen en voor nieuwe vrijheden vechten.
Er bestaat ook een duidelijke en robuuste internationale bescherming voor de vrijheid van meningsuiting. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM)[11] werd in 1948 opgesteld als reactie op de wreedheden begaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Artikel 19 van de UVRM stelt: 'Iedereen heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting; dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om informatie en ideeën te zoeken, te ontvangen en door te geven via alle media en ongeacht grenzen.' Hoewel het misschien nodig is dat overheden bepaalde aspecten van sociale media reguleren, zoals leeftijdsgrenzen, mogen deze regels nooit inbreuk maken op het mensenrecht op vrijheid van meningsuiting.
Zoals duidelijk wordt gemaakt in artikel 19, is het recht op vrije meningsuiting het recht op informatie. In een democratie heeft niemand het monopolie op wat als waar wordt beschouwd. In plaats daarvan moet de waarheid ontdekt worden door middel van dialoog en debat – en we kunnen de waarheid niet ontdekken zonder rekening te houden met de mogelijkheid van fouten.
Censuur in naam van het 'behoud van de democratie' verandert wat een bottom-up systeem van representatie zou moeten zijn, in een top-down systeem van ideologische controle. Deze censuur is uiteindelijk contraproductief: het zaait wantrouwen, moedigt radicalisering aan en delegitimeert het democratische proces.
In de loop van de menselijke geschiedenis zijn aanvallen op de vrijheid van meningsuiting een voorloper geweest van aanvallen op alle andere vrijheden. Regimes die de vrijheid van meningsuiting hebben uitgehold, hebben altijd onvermijdelijk andere democratische kernstructuren verzwakt en beschadigd. Op dezelfde manier ondermijnen de elites die vandaag de dag aandringen op censuur ook de democratie. Wat echter is veranderd, zijn de brede schaal en de technologische hulpmiddelen waarmee censuur kan worden bewerkstelligd.
Wij geloven dat de vrijheid van meningsuiting essentieel is om onze veiligheid te garanderen tegen machtsmisbruik door de staat – misbruik dat historisch gezien een veel grotere bedreiging heeft gevormd dan de woorden van eenzame individuen of zelfs georganiseerde groepen. Ter wille van het welzijn en de bloei van de mens doen we de volgende drie oproepen tot actie.
Wij roepen regeringen en internationale organisaties op om hun verantwoordelijkheden tegenover het volk te vervullen en artikel 19 van de UVRM hoog te houden.
We roepen technologiebedrijven op om het digitale publieke plein te beschermen, zoals gedefinieerd in artikel 19 van de UVRM, en zich te onthouden van politiek gemotiveerde censuur, de censuur van afwijkende stemmen en censuur van politieke meningen.
En tot slot roepen wij het grote publiek op om zich bij ons aan te sluiten in de strijd voor het behoud van de democratische rechten van het volk. Wetswijzigingen zijn niet genoeg. We moeten ook van de grond af aan een sfeer van vrije meningsuiting opbouwen door het klimaat van intolerantie te verwerpen dat zelfcensuur aanmoedigt en voor velen onnodige persoonlijke strijd creëert. In plaats van angst en dogmatisme moeten we onderzoek en debat omarmen.
Wij komen op voor uw recht om vragen te stellen. Verhitte argumenten, zelfs die welke spanning kunnen veroorzaken, zijn veel beter dan helemaal geen argumenten.
Censuur berooft ons van de rijkdom van het leven zelf. Vrije meningsuiting is de basis voor het creëren van een betekenisvol leven en een bloeiende mensheid – door middel van kunst, poëzie, drama, verhaal, filosofie, zang en meer.
Deze verklaring was het resultaat van een eerste bijeenkomst van voorstanders van de vrijheid van meningsuiting van over de hele wereld die eind juni 2023 bijeenkwamen in Westminster, Londen. Als ondertekenaars van deze verklaring hebben we fundamentele politieke en ideologische meningsverschillen. Het is echter alleen door samen te komen dat we de oprukkende krachten van de censuur kunnen verslaan, zodat we ons vermogen kunnen behouden om openlijk te debatteren en elkaar uit te dagen. Het is in de geest van verschil en debat dat wij de Verklaring van Westminster ondertekenen.
-
- Jlijp
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Dat is een duidelijk verhaal
- Baboulah
voorop gesteld: Vreselijke situatie, en ik kies geen kant, want het doet mij weinig eerlijk gezegd, wetende hoeveel jaar dit conflict al gaande is.
maar dat gezegd hebbende; Hoeveel is deze man betaald door Israel om dit stuk te schrijven? De enige filmpjes die ik tot nu toe van israel gezien heb buiten de grote overheids media kanalen, zijn alleen maar waar ze uitspreken hoe alle palestijnen dood moeten etc..... in mijn ogen zijn beide partijen even erg en even fout
maar dat gezegd hebbende; Hoeveel is deze man betaald door Israel om dit stuk te schrijven? De enige filmpjes die ik tot nu toe van israel gezien heb buiten de grote overheids media kanalen, zijn alleen maar waar ze uitspreken hoe alle palestijnen dood moeten etc..... in mijn ogen zijn beide partijen even erg en even fout
- Jlijp
Daarmee ste je dus dat het niet de mening van de schrijver isBaboulah schreef: 20 okt 2023, 15:00 maar dat gezegd hebbende; Hoeveel is deze man betaald door Israel om dit stuk te schrijven? De
Ik kies duidelijk wel een kant en zou dit geschreven kunnen hebben, krijg ik nu ook geld?
- Martijn M
Uh, het is juist andersom.Baboulah schreef: 20 okt 2023, 15:00 voorop gesteld: Vreselijke situatie, en ik kies geen kant, want het doet mij weinig eerlijk gezegd, wetende hoeveel jaar dit conflict al gaande is.
-
Israël doet al sinds begin 1900 landjepik in Palestina, over en weer zijn er dingen gebeurd door de jaren heen die niet kunnen. Die haat is er niet alleen vanwege extremisme of religie.
Ik zie in Israël eigenlijk ook Rusland. Beetje land inpikken en eigen volk en nederzettingen bouwen.
Ik zie in Israël eigenlijk ook Rusland. Beetje land inpikken en eigen volk en nederzettingen bouwen.
-
Mmm ik wil me wat neutraal proberen te houden in dit trieste verhaal, moeilijk:)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistocht
Daaruit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistocht
Daaruit:
1009 AD en het verhaal is veel ouder en veel religieuzer dan dit alleen natuurlijk he. Willen we niet toegeven....Historische achtergrond
De tijd voor de kruistochten
De oorspronkelijke verovering van Palestina door islamitische strijdmachten had aanvankelijk nauwelijks een storende werking op de pelgrimage of bedevaart naar de heilige plaatsen van de christenen, zoals Jeruzalem, Bethlehem en Nazareth. In het jaar 1009 echter liet de Fatimidische kalief van Caïro, Al-Hakim, de Heilig Grafkerk vernietigen. Zijn opvolger Al-Zahir stond het Byzantijnse Keizerrijk toe om de kerk te herbouwen en pelgrimage werd weer toegestaan. In 1056 werden onder Al-Mustansir 300 christenen verbannen uit Jeruzalem en werd het voortaan Europese christenen verboden om de Heilig Grafkerk binnen te gaan.[9]
- Hielke
Ambtenaren roepen Rutte op Israël te veroordelen.
Dit land is knettergek geworden. Trap ze aub vierkant de grens met Gaza over.
-
Het probleem is de partijdigheid van de media.Baboulah schreef: 20 okt 2023, 15:00 voorop gesteld: Vreselijke situatie, en ik kies geen kant, want het doet mij weinig eerlijk gezegd, wetende hoeveel jaar dit conflict al gaande is.
“De joden schieten een jongen/jongentje op een fiets dood die op de grens fietst”
Wat men niet verteld is dat het vaker gebeurd, de jongentjes worden weg gestuurd. De reden? Geen directe haat of grens bewaking maar omdat ze zichzelf op blazen….
Er zijn veel kanten aan ieder verhaal maar de media kiest selectief.
- Jlijp
Zo is duidelijk dat de media in dit geval duidelijk de terroristische organisatie Hamas blindelings volgt in alle zielige verhalen.Emiel schreef: 20 okt 2023, 19:16 Er zijn veel kanten aan ieder verhaal maar de media kiest selectief.
Overigens ook een kunst hoe die organisatie een ster is in slachtoffer spelen.
-
Het verhaal over onthoofde baby's werd gelijk ontkracht en gedownplayed met inzet van 'fact checkers'. Het leek bijna als afleiding omdat de religie van vrede een dag ervoor nog met (onschuldige) gegijzelde vrouwen als een soort trofee door de straten paradeerden. Walgelijk. Het verhaal over het ziekenhuis en de 500 doden dankzij een aanval van Israel werd gelijk de wereld ingeslingerd. Dat rectificeren bleek toch lastig.
En in mei weer "nooit meer" roepen, terwijl de jodenhaat nu door onze straten loopt te zwaaien met een Palestina-vlag: "From the river to the sea, Palestine will be free".
En in mei weer "nooit meer" roepen, terwijl de jodenhaat nu door onze straten loopt te zwaaien met een Palestina-vlag: "From the river to the sea, Palestine will be free".
- Jlijp
Juist!Hielke schreef: 20 okt 2023, 18:06 Ambtenaren roepen Rutte op Israël te veroordelen.
In een goede oude filmklassieker zeiden ze "bom erop en asfalteren die handel"
-
+1Kadett schreef: 20 okt 2023, 17:12 Israël doet al sinds begin 1900 landjepik in Palestina, over en weer zijn er dingen gebeurd door de jaren heen die niet kunnen. Die haat is er niet alleen vanwege extremisme of religie.
Joden weten al vele eeuwen overal zaken naar hun hand te zetten en ergens voordeel uit te halen, denk aan de herkomst van alle spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden die we over Joden kennen.
Zal mijn niks verbazen als ze het noorden van de Gazastrip gaan inlijven

-
De Islam wil het Jodendom vernietigen. Daar begint 't mee. Als we 't globaal maken en de Hamas-Israel toestand 'kleiner' maken zien we een eeuwenlang antisemitisme en het verandert niet. Mede (en hoofd)oorzaak is die vriendelijke Islam.
https://nos.nl/collectie/13959/liveblog ... erde-hamas
Daaruit:
https://nos.nl/collectie/13959/liveblog ... erde-hamas
Daaruit:
Ik begreep dat om 9:00Am NL tijd de poorten van Gaza naar Egypte opengaan....Biden: 'Saudiërs wilden Israël erkennen, daarom pleegde Hamas aanslag'
De terroristische aanslag van Hamas, waarbij eerder deze maand bijna 1400 doden vielen, was bedoeld om Saudi-Arabië ervan te weerhouden Israël te erkennen. Dat heeft de Amerikaanse president Biden gezegd bij een campagnetoespraak. "Een van de redenen dat Hamas deze aanval uitvoerde, is omdat ik van plan was om in gesprek te gaan met de Saudiërs. En weet je wat? Ze stonden op het punt om Israël te erkennen."
De afgelopen jaren hebben enkele kleinere Golfstaten diplomatieke banden aangeknoopt met Israël, iets dat decennialang een taboe was in de Arabische wereld: in 2020 deden Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten dat, met de goedkeuring van hun grote buurland Saudi-Arabië.
De Saudiërs hebben die stap nog niet gezet, omdat ze willen dat er eerst concrete plannen zijn voor de totstandkoming van een Palestijnse staat. Maar ze waren al wel in gesprek met Israël en de Amerikaanse regering om de banden met Israël aan te halen. Premier Netanyahu en kroonprins Bin Salman lieten vorige maand doorschemeren dat zo'n akkoord binnen handbereik was.
Buitenlandminister Blinken zei vorige week dat deze plannen "nog steeds in leven zijn, maar het gaat tijd kosten".
-
Misschien beide eens beginnen bij Judea.Elise schreef: 21 okt 2023, 08:29+1Kadett schreef: 20 okt 2023, 17:12 Israël doet al sinds begin 1900 landjepik in Palestina, over en weer zijn er dingen gebeurd door de jaren heen die niet kunnen. Die haat is er niet alleen vanwege extremisme of religie.
Joden weten al vele eeuwen overal zaken naar hun hand te zetten en ergens voordeel uit te halen, denk aan de herkomst van alle spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden die we over Joden kennen.
Zal mijn niks verbazen als ze het noorden van de Gazastrip gaan inlijven![]()
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Judea
Klopt het 100% wat de Joden doen? Klopt oorlog 100% überhaupt? Ook van Oekraïne is het een en ander te zeggen.
Wat niet klopt is terrorisme dmv zelfmoordenaars of bewust burgerdoelen aan vallen om zoveel mogelijk dood en verderf te zaaien.
De koran is op veel manieren vertaald maar helaas, zijn er veel vertalingen enorm vijandig.
Overal worden de Joden verdreven door Moslims, kijk maar naar Pakistan of zelfs London waar haat groot aanwezig is. Laten we het niet hebben over Antwerpen.
Nu is extreem altijd een ding en zijn er genoeg extreme gelovigen van ieder geloof. Toch zien we geen christenen uit de bijbelbelt of zionisten zichzelf opblazen in een bus met burgers waaronder kinderen.
Die “hoogleraar” die zegt dat er geen religie aan de grondslag ligt is niet helemaal 100.
-
OnlineMartijn_bmw
100% eensEmiel schreef: 21 okt 2023, 09:10Misschien beide eens beginnen bij Judea.Elise schreef: 21 okt 2023, 08:29+1Kadett schreef: 20 okt 2023, 17:12 Israël doet al sinds begin 1900 landjepik in Palestina, over en weer zijn er dingen gebeurd door de jaren heen die niet kunnen. Die haat is er niet alleen vanwege extremisme of religie.
Zal mijn niks verbazen als ze het noorden van de Gazastrip gaan inlijven![]()
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Judea
Klopt het 100% wat de Joden doen? Klopt oorlog 100% überhaupt? Ook van Oekraïne is het een en ander te zeggen.
Wat niet klopt is terrorisme dmv zelfmoordenaars of bewust burgerdoelen aan vallen om zoveel mogelijk dood en verderf te zaaien.
De koran is op veel manieren vertaald maar helaas, zijn er veel vertalingen enorm vijandig.
Overal worden de Joden verdreven door Moslims, kijk maar naar Pakistan of zelfs London waar haat groot aanwezig is. Laten we het niet hebben over Antwerpen.
Nu is extreem altijd een ding en zijn er genoeg extreme gelovigen van ieder geloof. Toch zien we geen christenen uit de bijbelbelt of zionisten zichzelf opblazen in een bus met burgers waaronder kinderen.
Die “hoogleraar” die zegt dat er geen religie aan de grondslag ligt is niet helemaal 100.
-
1000% eensch!
-
Is er een oplossing?
Israel met Jerusalem (vanoudsher) als hoofdstad.
Palestina erkend door (mede) Israel als onafhankelijke staat met wélke hoofdstad? Jerusalem hoort in mijn beleving de Joden/israelis toe vanoudsher...
het is moeilijk neutraal te blijven:)
vanoudsher wat een woord
Israel met Jerusalem (vanoudsher) als hoofdstad.
Palestina erkend door (mede) Israel als onafhankelijke staat met wélke hoofdstad? Jerusalem hoort in mijn beleving de Joden/israelis toe vanoudsher...
het is moeilijk neutraal te blijven:)
vanoudsher wat een woord
-

Bij de Oekraïne staan wij (Westen) toch ook niet toe dat Rusland 30% van hun grond inneemt.
Zoek verder eens op wat het Israëlische leger deed in Libanon in de vluchtelingen kampen van de Palestijnen toen de PLO naar Tunesië vertrok.
Het is maar een naar volk.
-
Edit: ben meer fan van Al Bundy dan van Al Jazeera...
Het is bij sommigen net als met het klimaat, we kijken maar 100 jaar terug:)
Even wat over Kiev.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27
Het is bij sommigen net als met het klimaat, we kijken maar 100 jaar terug:)
Even wat over Kiev.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27
- Baboulah
Uhm, ik denk dat je israel bedoeld? die zijn juist degene die slachtoffer spelen in de media zoals ze altijd doenJlijp schreef: 20 okt 2023, 19:31 Zo is duidelijk dat de media in dit geval duidelijk de terroristische organisatie Hamas blindelings volgt in alle zielige verhalen.
Overigens ook een kunst hoe die organisatie een ster is in slachtoffer spelen.
- JP
Ze moeten gewoon eens normaal doen daar !
- Hielke
Je kunt er zoveel narratief en historische mambo jambo bijhalen als je wilt.
Onder de streep moet de staat Israël er nu voor zorgen dat Hamas en Gaza na de zoveelste aanvallen op Israël niet opnieuw op de reset knop kunnen drukken om in de toekomst nog grotere gorigheid en vernietiging toe te brengen. Kost dat een paar honderdduizend slachtoffers in Gaza? So be it. Kwaad moet je met nog kwaaier bestrijden.
Onder de streep moet de staat Israël er nu voor zorgen dat Hamas en Gaza na de zoveelste aanvallen op Israël niet opnieuw op de reset knop kunnen drukken om in de toekomst nog grotere gorigheid en vernietiging toe te brengen. Kost dat een paar honderdduizend slachtoffers in Gaza? So be it. Kwaad moet je met nog kwaaier bestrijden.