Met opa op stap geweest voor een nieuwe wagen...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
m@rco

Met opa op stap geweest voor een nieuwe wagen...

Bericht door m@rco » 19 okt 2007, 19:22

Vandaag met Opa op stap geweest want die wilde zijn Honda Civic uit 1998 met 50k op de teller wel in gaan ruilen.. Hij had al een auto op het oog dat moest een Suzuki Sx4 1.6 Shogun gaan worden.. Nou een paar dealers bij langs geweest want voor 1000 euro extra inruil prijs willen we uiteraard wel een rondje friesland maken..

Nou kwamen we bij de laatste dealer en die gaf de beste inruil prijs voor de honda.. Wij even rijden in de Sx4 en dat is een prima auto voor opa en oma.. Mooie hoge zit.. Alles heerlijk overbekrachtigd, dus niet te zwaar werken voor opa die in de december de 80 al haalt..

Nou ik vragen aan die man, een Zilveren sx4 wanneer kan die geleverd worden.. dit was nog voordat we er in gereden hadden gewoon vraagje wanneer er als eerste 1 vrij kwam zeg maar.. Dus hij week 47 dus eind november begin december... Nou toen rijden dat zoals gezegt prima was..
Wij om tafel zonder koffie :( 8) en onderhandelen over de prijs.. Dat leek allemaal prima te gaan optie lijst langs.. en akkoord gegaan.. We hadden al een paar dealers achter de rug.. dus de vraag of ie in Januari op kenteken kon niet eens gesteld.. daar was iedere keer hetzelfde antwoord op "geen probleem meneer.. wanneer u die auto in januari wil hebben..dan zetten wij hem in januari 2008 op kenteken.." Dus Opa telefoonnummer doorgeven dan zou ie gebeld worden wanneer auto binnen kwam etc.. Ik zo van "Hij kan uiteraard wel even in Januari 2008 op kenteken.. Want 3 a 4 weken voor de jaarsovergang is niet echt leuk om dan nog de auto in 2007 te registreren.. vindt opa niks en ik ook niet.. (denk dat meerdere mensen dat wel delen)..

Ik heb nog nooit een verkoper zo zien springen vanachter zijn bureau vandaan.. "HUH.. 2008 op kenteken maar dat kan niet meneer.. Hij moet nog dit jaar geregistreerd worden.. Opa zo hmm dat wil ik niet.. ga niet 3 weken voor jaarsovergang een auto op kenteken laten zetten..>> Hij zo dat zal wel moeten zit met mijn bonus etc :shock: :D ... Hij kon wel in januari op keteken maar dan moest er even 1000 euro extra betaald worden! :lol: :lol:

Ik zo als dit niet gerealiseerd kan worden.. dan kan de koop ook niet doorgaan.. Dat is ons systeem zoals we hier werken.. blablabla.. waarna ik kwam met de opmerking.. volgens mij moet je gewoon nog een aantal van die suzuki's verkopen dit jaar anders haal je je voorgeschreven aantal niet.. Toen was er even een minuut stilte.. De 1000 euro bijbetalen werd toen al 750,- Maar bij betalen wilden we niet.. gewoon die auto op kenteken 2008 klaar uit.. niks bij betalen..

Mijn beste vraag van de middag: "wilt u eigenlijk wel een auto verkopen?" :P

Op het laatst nog 500 euro bijbetalen... waarna ik zei tegen opa.. koop contract in 2en.. copy ook in 2en en we gaan ervandoor.. Koop is niet doorgegaan omdat die man hem in 2007 op kenteken wilde hebben..

Heb zelf een klein jaar auto's verkocht bij een mazda dealer en ik weet wel dat ik er uit gekomen was en gewoon die auto in 2008 op papier had gezet de eerste voor dat jaar maar weer binnen klaar..

Nou ben ik na een lang verhaal wel benieuwd hoe jullie hier op zouden reageren.. Dat geld maakt niet uit op een transactie van 20000 euro dan doet het hem die 500 ook niet meer.. Maar gewoon principe kwestie en poot stijf houden spelletje klaar.. Zijn mensen hier ook met dealerschappen hadden jullie hem wel gewoon verkocht?

Ps. Morgen auto kopen in Heerenveen waar de service wel normaal is :)

Marco

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 okt 2007, 19:35

Goeie verkoper......je target willen halen o.k. maar een klant laten schieten :?

Lijkt me verder niet echt off topic. Ik ben altijd wel benieuwd naar dealer/autobedrijf ervaringen :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 19 okt 2007, 19:38

Lijkt me duidelijk, bij toyota stonden er altijd behoorlijk wat wagens te wachten op de jaarwisseling. Platen waren er al wel, maar hij werd pas tenaamgesteld in het volgend jaar. Is ook hartstikke logisch.

Maar vervolgens zijn er altijd een paar mierenneukers die vallen over de cijfer-code van het kenteken, wat dus een paar weekjes ouder is eigenlijk zou moeten.

lul van een verkoper trouwens .. niets zo dom om eigenlijk de zaak al te hebben gedaan, en vervolgens nog met kosten komen, vind het al knap dat jullie nog even tot de 500eu zijn blijven zitten.
Laatst gewijzigd door Sander S. op 19 okt 2007, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

pterps

Bericht door pterps » 19 okt 2007, 19:43

Wat een verhaal, zelf ook een tijdje in een showroom gewerkt en inderdaad liever de eerste van 2008 op papier dan geen auto verkocht. Wat een looser ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 okt 2007, 19:58

Wat een kortzichtige kneus. Target loopt net zo hard voor 2008, heeft-ie inderdaad die weer binnen.

Als ze dan de verkoop al boeken op dit jaar en de betaling pas volgende jaar komt dat ook wel goed volgens mij. Kwestie van een beetje handig met de boekhouding omgaan.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 19 okt 2007, 20:00

Stéphane schreef:Wat een kortzichtige kneus. Target loopt net zo hard voor 2008, heeft-ie inderdaad die weer binnen.

Als ze dan de verkoop al boeken op dit jaar en de betaling pas volgende jaar komt dat ook wel goed volgens mij. Kwestie van een beetje handig met de boekhouding omgaan.
zeker weten.

rekening van de importeur zullen ze eerder moeten betalen, maar de auto zal nog bij 2007 opgeteld worden

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 19 okt 2007, 20:31

Bij Audi loopt het bonusjaar gelijk met het modeljaar (sept - sept). Weet niet hoe dat bij andere merken is? (Jacco, Sander?)

Peric

Bericht door Peric » 19 okt 2007, 20:48

Dat 'ie het überhaupt zo bot durft te zeggen... Ik had helemaal niet meer gaan onderhandelen.
Dat er bonussen zijn is normaal, maar om het nu als argument te gebruiken om een koop te laten schieten, neh..

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 okt 2007, 20:51

Sander Spoolder schreef:
Stéphane schreef:Wat een kortzichtige kneus. Target loopt net zo hard voor 2008, heeft-ie inderdaad die weer binnen.

zeker weten.

rekening van de importeur zullen ze eerder moeten betalen, maar de auto zal nog bij 2007 opgeteld worden
@Sander: OK. Da's was ook. Importeur heeft natuurlijk zelf niets op voorraad. Maar goed, dan nog geldt het eerste punt sowieso.

Nu hebben ze helemaal geen auto verkocht. Zowel 2007 als 2008 niet. En volgens mij draait het nog altijd om zoveel mogelijk auto's te verkopen, ongeacht het jaartal of tijdstip.

Metchu

Bericht door Metchu » 19 okt 2007, 20:52

gewoon dom...

Sander S.

Bericht door Sander S. » 19 okt 2007, 20:54

Stéphane schreef:
Sander Spoolder schreef:

zeker weten.

@Sander: OK. Da's was ook. Importeur heeft natuurlijk zelf niets op voorraad. Maar goed, dan nog geldt het eerste punt sowieso.

Nu hebben ze helemaal geen auto verkocht. Zowel 2007 als 2008 niet. En volgens mij draait het nog altijd om zoveel mogelijk auto's te verkopen, ongeacht het jaartal of tijdstip.
natuurlijk.

het ging de verkoper puur om zijn eigen bonus

maar er kan ook heel wat anders aan de hand zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de suzuki per volgend jaar een stukkie duurder word, of minder dealer marge of gewoon een verhoging van de prijs, en dat hij dat even vergeten was :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 okt 2007, 21:10

Ach ja. Maar daar moet hij zichzelf dan beter over (laten) informeren. Beter een auto verkopen met minder marge dan helemaal niet.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 okt 2007, 21:49

Sjoerd schreef:Bij Audi loopt het bonusjaar gelijk met het modeljaar (sept - sept). Weet niet hoe dat bij andere merken is? (Jacco, Sander?)
Weet dat bij Mercedes vrachtauto's het echt heel strak ging op wanneer verkocht (en niet afgeleverd of kenteken, zat half jaar tussen ;)). Op het einde van het jaren waar hierdoor vaak redelijk leuke deals te maken...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 okt 2007, 21:50

Ik was ook meteen opgestapt. Dan met liefde €500 meer betalen ergens anders. Graag of niet..... doei!

Tom

Bericht door Tom » 19 okt 2007, 21:55

Sander Spoolder schreef: natuurlijk.

het ging de verkoper puur om zijn eigen bonus

maar er kan ook heel wat anders aan de hand zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de suzuki per volgend jaar een stukkie duurder word, of minder dealer marge of gewoon een verhoging van de prijs, en dat hij dat even vergeten was :wink:
Ze kunnen de auto toch gewoon direct bestellen voor de huidige (2007) prijzen..... enige nadeel lijkt me dat ze dan iets langer op de betaling moeten wachten van de klant en ze de auto tot die tijd moeten stallen. Het op kenteken zetten is toch puur administratief via de RDW?

Sander S.

Bericht door Sander S. » 19 okt 2007, 21:57

ze moeten de auto dan wel betalen voordat ze het geld van de klant binnen hebben. Klinkt opzich niet bijzonder, maarjah, als dat voor tig auto's moet .. tikt aardig aan

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 okt 2007, 22:16

wat een idioot....

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 19 okt 2007, 22:28

Zoeits heb ik nog nooit gehoord. Wat een verhaal. Die gast kan nog wel eens een verkooptrainingkje gebruiken. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat als verkoopargument gaat gebruiken. Wat een mafkees. En inderdaad, is dan alvast nummer 1 voor 2008. Er komt echt voor het einde van het jaar nog wel een andere klant hoor......ja, of niet, als ie altijd zo handelt.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 19 okt 2007, 22:36

Marco, rij dan ook even naar Leeuwarden. Daar zit de betere Suzuki dealer :wink: en wij hebben onze doelstelling van dit jaar maanden geleden al gehaald.

SteV6

Bericht door SteV6 » 19 okt 2007, 22:38

Even los van het hele verhaal over de verkoper, want blijkbaar zijn er meer verkopers die verkopen niet zo belangrijk vinden (zelf al een aantal keren meegemaakt).

Zo'n registratiedatum in 2008 i.p.v. eind 2007 is toch een achterhaalde psychologische drempel? Wat maakt het nu uit wanneer een auto op kenteken wordt gezet? Bij RDW en in het kentekenbewijs staat de exacte datum. Dus 30-12-xx zou mij eerlijk gezegd worst wezen. Kilometers en staat van de wagen zeggen mij veel meer.

Of ben ik de enige?

SteV6

Sander S.

Bericht door Sander S. » 19 okt 2007, 22:40

njah, in de handel maakt het wel degelijk uit. Ik weet dat het nogal zwart/wit is maar 2004 is 2004, en 2005 is 2005.

Als je bijvoorbeeld de handel belt om een bod, is het puur km's/bouwjaar/opties/kleur/staat

RVV

Bericht door RVV » 19 okt 2007, 23:34

Vaag verhaal, hoewel ik me wel een paar redenen kan bedenken.

Die 1000 euro hogere prijs was duidelijk bedoelt om de koop toch dwingend binnen aflevering 2007 te houden. Want zelfs als opa daar wel mee accoord was gegaan dan had die vent gebaald.

Die Japanse importeurs kopen bootladingen auto's in en verdelen ze met een vaste verdeelsleutel over de dealers in NL.

Een 2007 auto moet in 2007 op kenteken worden gezet, omdat voor 2008 de nieuwe modellen al in aantocht zijn. Een 2007 auto doorschuiven lijkt heel logisch maar hij kan niet zomaar een 2008 auto doorschuiven.

En als die dan toch in 2007 de auto op kenteken zet zit er inderdaad een forse bonus in, Wie die bonus opstrijkt, hij, de dealer dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de bonus alleen geld voor de auto's die dat jaar op kenteken moeten worden gezet. een 2007 auto doors huiven naar 2008 leverd geen bonus op in 2008.

De hogere inruilprijs op de honda zou waarschijnlijk met een deel of de gehele bonus gecompenseerd worden. Nu die bonus niet doorging werd de marge te klein, die marge is overigens erg laag 6% netto ofzo.

De grootste fout die de verkoper heeft gemaakt is om de datum ten naamstelling niet gelijk met de inruilprijs van de Honda mee te nemen.

Of hij is het vergeten of hij dacht zo'n oude man maakt het niets uit die wil zo snel mogelijk rijden. Alleen hij was de kleinzoon vergeten die ook wel een beetje verstand er van heeft.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 okt 2007, 00:18

Kon je wel eens gelijk in hebben.

Want die inruilprijs van de honda heeft natuurlijk met dezelfde drempel te maken, in 2008 naar de handel is ook weer een jaar ouder dus een lager bod.

Dus en geen bonus en er word relatief minder voor de inruil gegeven, is verlies voor de dealer.

markk

Bericht door markk » 20 okt 2007, 09:27

Vreemde situatie. Natuurlijk hebben koper en verkoper hier andere belangen. Maar als je daar gewoon open in bent is er toch vast wel een constructie te verzinnen.

Ik denk auto eind december afrekenen, laten staan bij dealer en aanvraag kenteken te naam stelling weekje later in januari ofzo...

Wel even goede afspraken maken over verzekering enzo.

PS: Mijn BoxsterS is van 21/12/2000. 1/1/2001 ging de btw nl. omhoog. En belastingdienst ging wel moeilijk doen als leverdatum in 2001 lag en afrekendatum in 2000 :-(

Mark.

Pascal

Bericht door Pascal » 20 okt 2007, 09:43

De dealer waar ik ooit bijna een auto kocht,wilde hem zelfs uit eigen gelegenheid op kenteken van het komende jaar zetten :roll: .

Plaats reactie