Een beetje TLC voor de oude BMW
- Artosevo
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Mooi spul Andry!
Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars
Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Denk dat een merk zoals ohlins olie gebruikt met een warmte range die demping erg stabiel houdt? Ook gezien de afstand naar de remmen..HSR schreef: 09 aug 2023, 16:55 Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Of speelt dat geen rol bij die nylon sokken.
- Nivek
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Veelal zit er een thermostaat in verwerkt ter compensatie als ik me niet vergis
Edit:
Thermostaat idd, heeft mijn intrax set ook iig
Edit:
Thermostaat idd, heeft mijn intrax set ook iig
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Hoe gaaf is dat 
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.
-
Adwo
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Ik heb de Proflexen zonder sokken gereden, dat was geen goed plan. Er blijven gemakkelijk steentjes ed bovenop de voorste demper liggen die vervolgens de demperpoot beschadigen, die heb ik moeten laten vervangen.Artosevo schreef: 09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry!Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars
Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
Supermooi spul dat Proflex, maar voor de straat zou ik toch voor Öhlins kiezen.
- Andry
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
HSR schreef: 09 aug 2023, 16:55 Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Of speelt dat geen rol bij die nylon sokken.
warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.Marc Sierra schreef: 10 aug 2023, 07:11 Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.

Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.
- Andry
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Het standaard ATB voordiif heb ik vervangen door een Wavetrac ATB. Het standaard ATB heeft het grote nadeel > wiel lift/wiel slip. De Wavetrac heeft daar door het 'ramp' systeem geen last van. Tussendiff is standaard 50/50 split met ACD. Achterdiff is AYC. Via software heb ik wel de pompdruk (iets hoger) en reactie tijd van de solenoids (iets korter) veranderd waardoor de auto vergeleken met standaard makkelijker roteert, nog minder onderstuur heeft en veel makkeliijker is te sturen met het gaspedaal maar een echte driftmachine is het niet.Artosevo schreef: 09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry!Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars
Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
De temperatuurstijging als gevolg van wrijving bij de lagers zal minimaal zijn. Maar het hele concept van schokdempers is de bewegingsenergie van de oscillatie van de veer omzetten in warmte. Dat gebeurt vooral op de plek waar de olie tussen de zuiger en de shims doorstroomt. Vervolgens moet de schokdemper die warmte weer naar de omgeving kwijt kunnen zodat de interne temperatuur niet al te ver oploopt waardoor de viscositeit van de olie erg afneemt en de demper niet goed meer zou dempen. Maar op een hobbelig rally parcours zal de temperatuur sneller een probleem worden dan op het circuit.
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Gelagerde veerpoot had ik nog nooit van gehoord. En nog NL uitvinding ook.Andry schreef: 10 aug 2023, 21:20 warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.
Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.
Zag onlangs dat ze in oudere GP WP voorvorken naaldlagers gebruikten als zetel voor de veren. Omdat ze bij het inveren torderen. Ook wel mooi bedacht.
- Downforce Hans
- Berichten: 12615
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
@ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Mooi en tegelijkertijd merkwaardig idd.. wereldwijd succesvol met weinig of geen promotie. Koni, Kms, Drenth (?) volgens mij ook..?! Doen we op een paar vlakken in de automotive toch mooi mee.Downforce Hans schreef: 11 aug 2023, 07:44 @ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.
- Martijn M
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Reiger, Intrax, AST niet te vergeten.
-
Arstey
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
En Kronenburg motorsport, ik denk dat je achterover valt moest je weten hoeveel er wereldwijd met hun motoren of ECU's competitie rijden.
- Andry
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
De BMW E90 LCI 325i heb ik nu 6 jaar in bezit en in die tijd probleemloos 85k extra op de teller gezet. Een tijd wilde ik m inruilen en daarom in modernere karren proefgereden. Binnen budget altijd geblazen motoren, rare schermen in het interieur en uiteindelijk beviel niets me. De BMW kost me weinig, een nieuwe atmosferische 6 cilinder is niet te betalen dus deze blijft. Tijd om cometische dingen aan te pakken en dingen te controleren.
Een kleine 198k op de teller, indirekte inspuiting en geen documentatie dat de inlaatkleppen ooit zijn gecontroleerd: interessant! Dus inlaat eraf, controleren en eventueel reinigen:
Viel me eerlijk gezegd nog wel mee:


Per cilinder de zuiger in bdp gezet en de poorten volgezet met benzine en laten weken. De volgende dag waren de koolresten makkelijk te verwijderen.
PVC was lek, kwam wel wat olie uit de inlaat




Alles gereinigd, voorzien van nieuwe pakkingen en weer gemonteerd.

De uitlijning laat ik elk jaar controleren/stellen en vorig jaar zat alles al nagenoeg vast geroest. Dit jaar zat er helemaal geen beweging meer in, dus tijd om dit aan te gaan pakken en geen getreuzel maar gelijk de slijptol erbij gepakt:



Resterende excentrische bouten zijn ook vervangen.
Uiteraard mag een vastgeroeste stuurkogel niet ontbreken:

Beide kanten ingeslepen en toen draaide de kogel er zo af.
TRW, Sachs,Lemförder,Wabco allemaal 1 pot nat

Het uitlijnen was zo gepiept en gelijk 2 nieuwe Pilot Sport 4 S1's laten monteren op de achteras.
Ouderdoms kwaaltje:



Onder de streep is alles nu gedaan, een paar maanden geleden ook de remmen en kleppendeksel vervangen enkel 1 punt wat ik nog wil aanpakken en dat is de pakking van de oliepan die wat zweet.
Een kleine 198k op de teller, indirekte inspuiting en geen documentatie dat de inlaatkleppen ooit zijn gecontroleerd: interessant! Dus inlaat eraf, controleren en eventueel reinigen:
Viel me eerlijk gezegd nog wel mee:


Per cilinder de zuiger in bdp gezet en de poorten volgezet met benzine en laten weken. De volgende dag waren de koolresten makkelijk te verwijderen.
PVC was lek, kwam wel wat olie uit de inlaat




Alles gereinigd, voorzien van nieuwe pakkingen en weer gemonteerd.

De uitlijning laat ik elk jaar controleren/stellen en vorig jaar zat alles al nagenoeg vast geroest. Dit jaar zat er helemaal geen beweging meer in, dus tijd om dit aan te gaan pakken en geen getreuzel maar gelijk de slijptol erbij gepakt:



Resterende excentrische bouten zijn ook vervangen.
Uiteraard mag een vastgeroeste stuurkogel niet ontbreken:

Beide kanten ingeslepen en toen draaide de kogel er zo af.
TRW, Sachs,Lemförder,Wabco allemaal 1 pot nat

Het uitlijnen was zo gepiept en gelijk 2 nieuwe Pilot Sport 4 S1's laten monteren op de achteras.
Ouderdoms kwaaltje:



Onder de streep is alles nu gedaan, een paar maanden geleden ook de remmen en kleppendeksel vervangen enkel 1 punt wat ik nog wil aanpakken en dat is de pakking van de oliepan die wat zweet.
-
OnlineSlowCo
- Berichten: 4571
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Weer fris en fruitig 
- Martijn M
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Mooi werk!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
mooi werk idd! blijft een mooi model zo'n E9* en idd laatste atmo 6 in lijn 
- Andry
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Thanks!
De motor geeft veel beleving, zeker met het carbon luchtfilterhuis. Eerlijk gezegd vind ik de oude E90 in het geheel prettiger rijden dan de nagenoeg nieuwe Golf eTSI die ik momenteel in de shortlease rij tot einde project.Martijn_bmw schreef: 06 aug 2025, 13:55 mooi werk idd! blijft een mooi model zo'n E9* en idd laatste atmo 6 in lijn![]()
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Als ik niet aan lease vast zat zou ik ook zeker nog een auto rijden met 6 in lijn. Mijn laatste eigen auto was een 435i GC die N55 is ook erg lekker ook al is het een turbo. Die beleving van zo’n groot blok blijft het mooiste en nu kan het nog 
- Paskal
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Lekker bezig geweest aan die 6 cylinder en kan me goed voorstellen dat je hem wil houden met dat heerlijke blokje.
Gisteren ook weer een paar honderd km afgelegd in mijn Z4 2.5 en zo'n 6 cylinder blijft toch wel een feestje
Gisteren ook weer een paar honderd km afgelegd in mijn Z4 2.5 en zo'n 6 cylinder blijft toch wel een feestje
-
Emiel
- Berichten: 4275
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Mooi werk Andry om alles na te kijken/schoon te maken. Preventief is prettig onderhoud om te doen.
Hoe is het met de Evo?
Mis mijne nog steeds na 15 jaar
Hoe is het met de Evo?
Mis mijne nog steeds na 15 jaar
- Andry
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Een beetje TLC voor de oude BMW
Ik heb geluk dat ik het zelf kan en de ruimte aan huis heb, anders is het wel een stuk lastiger of duurder.
De Evo rijd nog steeds, niets meer dan normaal onderhoud. Elk jaar nieuwe motorolie + filter en om de 2 jaar nieuwe olie in de complete aandrijflijn en remvloeistof. Ook zo'n auto die je niet meer weg wil doen.
Ik moest dit project aan een eTSI leasehok, maar als ik in de ochtend beneden kom en ik zie deze buiten staan in de wetenschap dat achter de linker garagedeur de Evo en achter de rechter garagedeur de BMW staat pak ik vaak één van de leuk rijdende auto's en blijft de bijtellingsslet achter. Soms pak ik de Evo zelfs heel de week wat ruim 900 km en is. Na 17 jaar verveeld de auto nog steeds niet
De Evo rijd nog steeds, niets meer dan normaal onderhoud. Elk jaar nieuwe motorolie + filter en om de 2 jaar nieuwe olie in de complete aandrijflijn en remvloeistof. Ook zo'n auto die je niet meer weg wil doen.
Ik moest dit project aan een eTSI leasehok, maar als ik in de ochtend beneden kom en ik zie deze buiten staan in de wetenschap dat achter de linker garagedeur de Evo en achter de rechter garagedeur de BMW staat pak ik vaak één van de leuk rijdende auto's en blijft de bijtellingsslet achter. Soms pak ik de Evo zelfs heel de week wat ruim 900 km en is. Na 17 jaar verveeld de auto nog steeds niet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], bleu_dust, Eeuwe, jvb, mauritsklein en 1 gast
