Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Golf 7.5 GTi

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2023, 15:24

Golf GTI blijft geweldig, ook al begrijp ik de mensen wel die VW saai vinden. Ik heb zowel een Golf 6 GTI als Golf 7 GTI gehad, beide zijn me uitstekend bevallen. De 7.5 is in mijn ogen de mooiste variant, mooier dan de Golf 8 GTI.

Ik zou hem lekker houden JP.

JP

Bericht door JP » 05 jul 2023, 17:38

Ik heb als GTi een V gehad, 2x een VI en nu de VII.5. Daartussen nog 2 Poli GTi. Het enige wat ik aan dat vaak als saaie en onbetrouwbare merk heb gehad, was toevallig deze 7.5. De condensor ging stuk bij 42kkm (of zoiets) Dat waren €450 onverwachte kosten. Verder doe ik elk jaar verse olie voor onder de €200. Oh en het is ook nog een DSG.....dat die nog niet stuk is..... :coffee:
Bougies en dsg-olie moeten elke 60kkm maar had ik bij 40kkm/4 jaar al laten doen, dus misschien nu weer. Je moet toch wat met het geld..... :tooth:
Opa schreef: 05 jul 2023, 15:11 Zou dan de RS nemen. :headbang:
Nee die is me te oud.... :nah:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 jul 2023, 17:48

Een Ferrari F430 is de nieuwe DF parel. :df: :tooth:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 jul 2023, 18:12

JP schreef: 05 jul 2023, 17:38
Opa schreef: 05 jul 2023, 15:11 Zou dan de RS nemen. :headbang:
Nee die is me te oud.... :nah:
Dan wordt het toch een ST. :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 05 jul 2023, 22:20

SlowCo schreef: 05 jul 2023, 17:48 Een Ferrari F430 is de nieuwe DF parel. :df: :tooth:
Ferrari is voor als je geen kinderen hebt.

Oh wacht ..... die heb ik niet meer .... :lollerdelol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2023, 08:51

JP schreef: 05 jul 2023, 22:20
SlowCo schreef: 05 jul 2023, 17:48 Een Ferrari F430 is de nieuwe DF parel. :df: :tooth:
Ferrari is voor als je geen kinderen hebt.

Oh wacht ..... die heb ik niet meer .... :lollerdelol:
:tooth: :lol:

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 07 jul 2023, 23:30

Er is voor jou, JP, door je eigen propaganda overal en nergens, maar één opvolger voor de Golf te benoemen: I30N.

JP

Bericht door JP » 31 jul 2023, 12:44

De zoektocht wordt geïntensiveerd.

Een VIII als GTi staat nog steeds op de shortlist. Ik zie het als die jeugdliefde, die ondanks haar pokdaligere gezicht en haar spataderen er misschien minder aantrekkelijk uitziet dan de Doutzen's en de Rikkie Kollé's, maar die onderhuids wel de potentie heeft om je elke dag van de week alle hoeken van welke kamer dan ook kàn laten zien. Perfectie vind je in geen enkele auto.

Over 2 weken krijgt de huidige 7.5 GTi nog een flinke beurt, we gaan weer kijken wat de remblokken ons zeggen. In het onderhoudsboekje zag ik alleen bij 32kkm een remvloeistofbeurtje, maar de blokken en schijven zijn nog steeds origineel. We schrijven nu 83kkm op de digitale klok.

Als outsider was ik wel een beetje verbaasd door een "kuch" GLA 250 of en Q3 Sportback 45e maar of dat de meest spannende keuze is ?

Knot

Bericht door Knot » 31 jul 2023, 12:54

Die remblokken zullen ooit wel kaal gaan toch? Schijven gaan vaak wel een tijd mee maar bij 83k ben ik meestal wel door de originele remblokken heen met een beetje sportieve auto.

Op circuit kan het zelfs in een paar rondjes gebeurd zijn.

JP

Bericht door JP » 31 jul 2023, 13:05

"van oud vrouwtje geweest" :coffee:

Martin*

Bericht door Martin* » 31 jul 2023, 14:01

Een Golf 8 GTI is niks mis mee. Weer net wat verder gefijntuned qua onderstel dan de 7, maar ik vind vooral de interieurafwerking in de 8 een afknapper.
Wat betreft de Mercedes GLA en Audi Q3, zeker niet spannend. Wel een wat hogere zit als je dat fijn vindt. Maar goed, dat zeg ik als eigenaar van een Ford Puma :coffee:

k33z

Bericht door k33z » 31 jul 2023, 14:51

Even heel wat anders, kan een Megane RS je niet bekoren? Ben zelf echt een duitse auto liefhebber (vorige auto M135i, daarvoor veel andere BMWs maar ook GTI en ander duits spul).

Altijd een zeer grote zwak gehad voor de sportieve Renault modellen, ook ooit een Clio 3 RS als 2e auto in bezit gehad. Maar nooit serieus overwogen een RS als eerste auto te gaan gebruiken. Vooroordelen over te stug en ook het interieur wat niet op het niveau is van de Duitse concurrenten.

Toch eens gaan kijken bij een Megane 4 RS en was direct verliefd op het uiterlijk, Renault maakt echt iets bijzonders van een RS. Dikke schermen, dikke stoelen, mooie bumpers, etc. Het interieur.. het viel mij enorm mee. Misschien niet op alle vlakken op het niveau van bijvoorbeeld een GTI, maar het ziet er veel netter uit dan ik had verwacht.

En het rijden... ja... dat is even van een ander niveau van een GTI. Minimaal net zo bruikbaar als daily (was verbaasd over de rust in de auto) en wanneer je wat lol wilt hebben dan is dit wel een auto met 10x zo veel beleving als bijvoorbeeld een GTI. Een GTI doet alles netjes, maar geeft mij nooit een bijzonder gevoel. De RS doet niet alles zo netjes als de GTI, veel wel, maar geeft mij wel dat bijzondere gevoel (uiterlijk, het rijden, etc).

Denk pen mijn ervaring eens neer hier :)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 31 jul 2023, 17:48

Puma ST is overigens ook een cool autootje.

JP

Bericht door JP » 31 jul 2023, 23:36

k33z schreef: 31 jul 2023, 14:51 Even heel wat anders, kan een Megane RS je niet bekoren? Ben zelf echt een duitse auto liefhebber (vorige auto M135i, daarvoor veel andere BMWs maar ook GTI en ander duits spul).

Altijd een zeer grote zwak gehad voor de sportieve Renault modellen, ook ooit een Clio 3 RS als 2e auto in bezit gehad. Maar nooit serieus overwogen een RS als eerste auto te gaan gebruiken. Vooroordelen over te stug en ook het interieur wat niet op het niveau is van de Duitse concurrenten.

Toch eens gaan kijken bij een Megane 4 RS en was direct verliefd op het uiterlijk, Renault maakt echt iets bijzonders van een RS. Dikke schermen, dikke stoelen, mooie bumpers, etc. Het interieur.. het viel mij enorm mee. Misschien niet op alle vlakken op het niveau van bijvoorbeeld een GTI, maar het ziet er veel netter uit dan ik had verwacht.

En het rijden... ja... dat is even van een ander niveau van een GTI. Minimaal net zo bruikbaar als daily (was verbaasd over de rust in de auto) en wanneer je wat lol wilt hebben dan is dit wel een auto met 10x zo veel beleving als bijvoorbeeld een GTI. Een GTI doet alles netjes, maar geeft mij nooit een bijzonder gevoel. De RS doet niet alles zo netjes als de GTI, veel wel, maar geeft mij wel dat bijzondere gevoel (uiterlijk, het rijden, etc).

Denk pen mijn ervaring eens neer hier :)
In het echt de RS echt vaak gezien en die ziet er letterlijk en figuurlijk dik uit. Echter ook in de huidige versie al wat jaartjes op de markt. Geloof 2017, dat is Golf 7.5 tijdperk. Ik wil wat frissers, maar dan klopt het dat de 8 als GTi ook al 3 jaar rondrijdt. Ik zou dan eventueel een Clubsport of "R" overwegen. Zeker als vandaag bekend wordt dat ze bij VW een patent hebben aangervaagd, wat suggereert dat een volgende GTi duracell-power gaat krijgen.

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2023, 09:20

Het antwoord is natuurlijk i30 N.

JP

Bericht door JP » 01 aug 2023, 09:43

Noord-Koreaanse indoctrinatie hier ! Begrijp werkelijk niet waarom jullie blijven komen met zo'n noodle-racer. Uit de ervaringen met de laatste auto's die ik gehad heb, zoals bijvoorbeeld een Qashqai, zouden jullie moeten weten dat ik geen boyracer ben. Ik kan genieten van een ritje Texel met een verbruik onder van of onder de 6 liter op de 100km. Wat moet je dan met zo'n braap-braap-knetter-knetter uitlaat vanonder zo'n Kim-Jung-mobiel. Mijn buren zullen het vast niet kunnen waarderen zo'n aandachtspijp naast hun M3 Comp, X6M en F-type. Dan zitten we ook nog met de huidige "98" prijzen van boven de €2. Begrijp ,e niet verkeerd kan best genieten van zo'n buitenbeentje, maar 1.5jaar oud vind ik alles boven de €40k net de psychische grens overschrijdend voor alles wat niet uit Duitsland komt. Bang voor 30% af te schrijven als ik 'm na 15maanden weer beu ben.

Iets van VAG met een akrapovic-uitlaat of toch een babyblauwe Kona N vind ik ook wel leuk, een eigenzinnig design en toch 280pk :coffee:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2023, 10:10

Gewoon eentje met OPF kopen, dan heb je daar geen last van!

JP

Bericht door JP » 15 aug 2023, 16:28

83951

Dat is niet de code van mijn kluis, maar de getallen die op mijn digitale tacho staan als mijlpaal van een ervaring. Al een maand geleden begon er iets te pingelen, wat alweer schreeuwde voor nieuwe Castrol levenselixer. Door vakanties kon ik er pas vandaag terecht.
Als ingeburgerde Sjeng moet ik daarvoor wel naar de andere kant van de wereld, uh...Limburg, namelijk Heerlen.....Dat is 043 tegen 045, dat voelt als Ajax-Feijenoord, als BMW tegen Skoda, Adam versus Rikkie.
Ik was al 1.5jaar aan het rijdend met een luisterend oor, naar een melding waarvan je wist dat die niet zou komen. Nu nogmaals aangegeven, kijk me de remmen na. In het service-boekje staat namelijk nergens dat de blokken ná Wolfsburg ooit zijn vervangen, doch is er nog geen enkele sensor die maar denkt om wakker te worden. Als ik vanmiddag al vroeg een belletje krijg, "uw auto is klaar", vermoed ik alweer wat ik de vorige keren ook hoorde. "De remvoering is iets versleten maar nog lang niet aan vervanging toe" Zou ik er dan de 100kkm mee kunnen halen ?
Dit is nog een vakgarage, zonder glazen puien, die absoluut niet probeert je rectum over je oren te trekken. Wat niet hoeft, doen ze niet.
Zelfs een luchtfilter, wat blijkbaar beschreven staat voor 90kkm, dat doen ze echt niet zo maa uitwisselen. Omdat ze autorijden nog betaalbaar willen houden. Bel binnen een paar maanden maar, en je kan zonder afspraak even die filter laten wisselen. Met een compliment dat de auto er tip-top uit ziet en ze zagen dat er rustig mee gereden wordt. Tuurlijk is preventief vervangen altijd een afweging, zeker met inruil in het achterhoofd, maar het voelt meer als een facelift nemen terwijl alles nog lekker strak is. Centenkwestie of eigenlijk, besparing ervan. Houden we meer budget over voor de opvolger, die ergens ver in de besloten coulisses al op stapel staat.......

Tevreden met dit onderhoudscompliment en minder blut dan begroot (het kan mensen !) toog ik over de A79 weer richting de hoofdstad. Als een soort reserve-burgervader maak ik nog een ritje langs de schone Maas, de redelijk volle terrassen en kijk ik of Andre Rieu het Vrijthof netjes heeft achter gelaten.
Kijkje op de klok leert dat ik vandaag 5.8l/100km heb afgetuft. Mooi zuinig en dubbel bespaard dus, tijd om me straks nog maar eens met een frietje te verwennen. Ik weet nu een plek waar ik andere elitaire mensen tegen kom, al heb ik niet heel veel honger. Zal dan wel weer een kindermenu'tje worden :coffee:

Martin*

Bericht door Martin* » 15 aug 2023, 18:46

Mooi geschreven weer JP :)

Op naar de ton met de GTI.
Druk dat gaspedaal af en toe ook een keer naar de bodem hè..

JP

Bericht door JP » 22 aug 2023, 00:29

De zoektocht was al lang aan de gang. Met uiteenlopende kandidaten waar elke keer eentje van afviel vanwege minutieuze gebreken of tekortkomingen. Als je eenmaal bepaalde luxe en gadgets gehad hebt, ben je verwend en kun je niet zonder. In je hoofd heb je je een budget voorgesteld maar achteraf (zelfs vooraf) weet je dat dat het net niet gaat worden. De 'nieuwe' moet niet te oud zijn, moet garantie hebben en een leuk kleurtje en daar tel ik wit of zwart niet in mee. Ga je voor iets saais doch vertrouwds of durf je een redelijk budget uit te geven aan iets unieks of aparts. Allebei dan maar al is uniek voor de haters te veel gezegd. Zijn er nog opties waar je zonder zou kunnen, ja die heb ik, maar als je dan een model voorbij ziet komen, niet al te ver in Duitsland, mét 46 maanden garantie, die uit de categorie tutti lampioni lijkt te komen. Ja dan is de keuze gauw gemaakt. Voor nu het wachten op het transport en de rdw-meuk, maar alles is uitbesteed. Ik boen alvast mijn parkeerplekje, want dit wordt een knaller....... De koning is dood, lang leve de koning! :coffee:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 22 aug 2023, 06:17

This thread is worseless without pictures....

Maar gefeliciteerd. Erg benieuwd wat het wordt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 aug 2023, 06:33

Ben heel benieuwd JP, toch ineens snel gegaan zo! :)

Gefeliciteerd alvast :df:

DFJEF

Bericht door DFJEF » 22 aug 2023, 07:30

Mooi ! Gefeliciteerd.
JP schreef: 22 aug 2023, 00:29 mét 46 maanden garantie,
Dat moet dan toch eindelijk de (veelbesproken) Koreaan worden...... :df:

Geertmans

Bericht door Geertmans » 22 aug 2023, 07:32

Leuk! Wanneer komt ie?

Tom