Het werkpaard.
Mijn grote teutoonse vriend, die waar je lekker onbezorgd rondjes Nordschleife mee kan doen, die waar je zo 1000km op zijn staart kan duwen richting Italië , je kan er de toerist mee uithangen en met 50 hier door het Heuvelland touren, maar je kan hem ook misbruiken.
Misbruiken in de zin van, de pakezel, het verhuispaard, de Ikea-slet.
Met een iets snellere verhuizing dan eerder gepland, gecombineerd met wat klusmomenten en een last-minute kwastificeur die de muurtjes nog even bij deed 9010'en, kwam het moment nader om het beetje wat Cruella niet had meegenomen, om dat te doen verhuizen naar het milieupark ipv mijn luxe appartementje ergens 'down-under'. Duizenden euri's uitgegeven aan nieuwe inrichting, een frisse start, maar een verhuisbedrijf danwel boesje-hoeren (aldus de uitspraak van een Poolse collega) dat kon deze gierigaard er niet vanaf krijgen. Ik zeg, bank plat en maar pendelen tussen oud en nieuw. Dagelijks nog wat langs de Praxis, de Gamma, de Kwantum en de helaas oh zo onvermijdelijke woonboulevard in Heerlen (of all places....)
Ik moet zeggen, ook daar leent zich deze inmiddels 6 jaar ouwe petjesbak voor. Zaaddodend dat ding tot aan het dak volstouwen en met een drafje van 107km/60min deze een 15km verderop weer legen, als was het de zak van die ouwe baardKlaas.
Zelfs deze week na 670km werd de boordcomputer wakker en verwittigde mij om toch binnen een 60km eens te duur te gaan tanken. Helaas in mijn drukke schema'tje kon ik een uitvlucht naar goedkopere tanklanden om ons heen niet inplannen.....en tot mijn spijt heb ik na een week de Golf als John Deere misbruikt te hebben, hem nogmaals onverdoofd gepijnigd. De lokale pomp had alleen dat aangelengde Karvan Cevitam euro95 e10 vruchtensap..... De horror en dat voor iemand die zich autoliefhebber pretendeert te noemen. Uiteraard dat dink niet blind afgetopt, maar na fl.25 vond ik het welletjes. Rij wel met een omweg langs België om daar de staatskas te spekken. (euro 98 €1.85 tegen €2.22 hier)
Alsof de auto het voelde kreeg ik een stil-protest in mijn boordcomputer, oliewissel in 1000km. Ik zal plechtig beloven de auto verder weer goed te gaan behandelen, want wat zou het volgende zijn....? de wasstraat ? Nou dan mag je me afschieten als ik me zo laag moet laten zinken.
Voor volgende week als de huisvesting inclusief paperassen helemaal achter de rug is, krijgt de Jolf zijn welverdiende beurt. Lekker even de ouwe sapjes aflaten, frisse remschijfjes en voerinkjes en dan kan hij langzaam met rente gaan. 82kkm heeft die bijna op de klok. Nog nooit heb ik een auto gehad met zoveel ervaring, maar ook zo'n brede inzetbaarheid en wilskracht. Nu staat hij lekker op zijn nieuw vaste plekje in de parkeergarage zijn roes uit te slapen. Vergezeld met wat M-en AMG-modellen met GN of CD-kentekens maar ook een dikke Jaguar van een jonge ICT-er, hij heeft het er goed. Lekker droog en warm, wachtend op zijn opvolger. Ik ben er nog steeds niet over uit wat dit moet worden, of dat ik deze toch doortrap richting de ton. Het model 7.5 bekt nog altijd fris, het interieur is klasse en de techniek om door een ringetje te halen. Verder trekt die nog steeds wel wat blikken, al is het maar van die duizenden heeerlijke studentes hier die massaal vertoeven in dit dorp. Het wordt een mooie zomer, het fruit hangt er nu al goed bij....zeg maar
Morgen te voet naar de notaris (250meter van mijn nieuwe woning) want ik ga toch geen €3 per uur betalen hier? De tandjes !