Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
- R728i
- Auto: Renault Clio RS182
Re: Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Heel gaaf! Ontzettend dikke en mooie auto!
-
- Auto: Volkswagen Golf
Heel mooi, en mooie set zo de M6 en de 7-serie!
- nickdoesburg
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Dank voor alle reacties! Druk bezig de auto te leren kennen, voorlopig bevalt het erg goed 
740i hou ik er inderdaad voorlopig naast, o.a voor trekhaak (die kan niet op een M6 want geen trekgewicht op kenteken, anders had ik het gedaan
) maar wil 's winters niet met de M6 rijden, mijn woon/werk verkeer is best wel een stukje dus de kilometers vliegen dan wel erg hard erop en in de winter is er toch geen lol aan (kan zn vermogen nu al moeilijk kwijt). Bovendien is het verbruik natuurlijk ook niet heel vriendelijk 
Kleur is Silverstone, inderdaad zilver met beetje blauwe gloed
Lagers van de Z4 gedaan bij 200k, kwamen er werkelijk als nieuw uit. Had ze bijna terug kunnen stoppen. Niet gedaan uiteraard 
Ondertussen het vaste onderhoudsriedeltje gedaan van een "nieuwe" auto;

Bougies nog best wel klusje om bij te komen, zit van alles in de weg, incl watergekoelde ECU's;

Binnenkort nog even differentieelolie verversen en DCT Service uitvoeren. Drijfstanglagers wil ik denk ik ook nog doen, er is eigenlijk geen aanleiding voor momenteel maar is wel leuk om te doen en weer mooie peace of mind. Wij krijgen ze er nog niet voor binnen op de zaak omdat het bij de S63 niet echt een common issue lijkt te zijn maar heb al wel een keer een kapotte F90 M5 competition gehad waar een lager was uitgelopen dus ben erg benieuwd hoe deze er bij staan met 127k op de teller.
Tot zover voor nu, keep you posted!

ThanksMartijn_bmw schreef: 06 jul 2023, 06:31 Super gaaf Nick! Je e89 was ook waanzinnig met alle upgrades maar de overstap naar M6 is natuurlijk wel weer next level
Ga je deze dan ook als daily gebruiken of blijft de 740i er naast?

Ja leuk kennis te maken! Toen wist ik ook nog niet dat ik 2 weken later mn Z4 zou verkopenVanreijmersdal schreef: 06 jul 2023, 09:12 Gefeliciteerd Nick, erg leuke opvolger. Recentelijk heb ik met jou en je bedrijf kennis mogen maken en dat was een leuke ervaring. Natuurlijk toen ook ff bij en over de z4,s staan praten.
Is de m6 nou een zilveren of heeft die die kleur met zo’n blauwe gloed er doorheen?

Kleur is Silverstone, inderdaad zilver met beetje blauwe gloed
Dank!e30touring1990 schreef: 06 jul 2023, 12:43 Tof Nick, gefeliciteerd
hoe zagen de lagers van de z4 eruit?

Ondertussen het vaste onderhoudsriedeltje gedaan van een "nieuwe" auto;

Bougies nog best wel klusje om bij te komen, zit van alles in de weg, incl watergekoelde ECU's;

Binnenkort nog even differentieelolie verversen en DCT Service uitvoeren. Drijfstanglagers wil ik denk ik ook nog doen, er is eigenlijk geen aanleiding voor momenteel maar is wel leuk om te doen en weer mooie peace of mind. Wij krijgen ze er nog niet voor binnen op de zaak omdat het bij de S63 niet echt een common issue lijkt te zijn maar heb al wel een keer een kapotte F90 M5 competition gehad waar een lager was uitgelopen dus ben erg benieuwd hoe deze er bij staan met 127k op de teller.
-
OnlineMartijn_bmw
Mooi begin weer Nick! En watergekoelde ECU’s daar had ik nog niet eerder van gehoord 
Lekkere plek ook zo ja… dan kost bougies vervangen wel iets meer uurtjes dan in een bijvoorbeeld M20

Lekkere plek ook zo ja… dan kost bougies vervangen wel iets meer uurtjes dan in een bijvoorbeeld M20

- Vanreijmersdal
Ik ook niet, waarschijnlijk veel rekenkracht benodigd. Net zoals een f16, die vliegen zonder computers ook niet rechtdoor.
-
- Auto: Dikke Bmw
Het is ook een aardig volle bedoeling met de grote v8 zo + veel warmte. Een passieve koeling schiet dan te kort.
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45
Mooie cruiser Nick! Gefeliciteerd!
- nickdoesburg
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Thanks nog voor de reacties
Inmiddels bijna 3000km gereden, nu aardig aan gewend.
In het begin was het redelijk intimiderend qua formaat en gewicht gecombineerd met veel power, zeker als je uit een Z4 stapt maar dat gevoel is er inmiddels af en kan er nu lekker mee scheuren
Zoals elke M komt het pas echt tot leven als je een beetje gaat pushen en dan veranderd het echt in een machtig apparaat. Kan er een stuk harder mee dan ik afhankelijk had gedacht. De keramische remmen zijn ook zeer indrukwekkend moet ik zeggen.
In de tussentijd uiteraard ook wat onderhoud gedaan, begonnen met differentieelolie. Grappig genoeg staat dat bij BMW M wel in de normale service, terwijl het bij de "normale" BMW's als lifetime olie beschouwd word.
FF de brug op voor snelle oliewissel, ik zoek trouwens nog een mooi BMW bord, als jullie nog wat weten

Omdat het geen lifetime olie is, heeft deze gelukkig ook een aftapplug

Daarna ook DCT service gedaan. Dit is officieel wel lifetime oil, maar toch wel fijn om ook vers te hebben. De olie is wel echt belachelijk duur maargoed, je moet er wel wat voor over hebben. Bak was nog kurkdroog, dat zien we ook niet vaak. DCT carterpan zweet 9 vd 10 keer toch wel behoorlijk;

Olie komt er ook nog wel erg netjes uit, mogelijk toch al een keer vervangen;

Het vullen is altijd een heel spektakel dus daar heb ik geen foto's van
Vullen moet gebeuren tussen de 30 en 40 graden. Als je lang stuk gereden hebt duurt het bijna een hele dag voor de bak onder de 30 graden zakt. Als de bak tijdens het vullen (met lopende motor) over de 40 graden gaat moet je officieel weer overnieuw beginnen.. Kan erg tijdrovende klus zijn. Beste is dus bakolie te doen na nachtje stilstaan.

Verder had ik al een paar keer lekkende koelvloeistofleidingen gezien bij deze motor, dus ik dacht die doe ik ook wel preventief. Bleek minder preventief dan ik dacht, was al 1 leiding aardig aan het lekken.. Mooi klusje in ieder geval. Wel stuk minder werk dan bij de N63, die heeft echter wel weer mooie geüpgraded staal gevlochten leidingen die de S63 helaas niet heeft.
Met de kap erop zijn ze ook bijna niet te zien:

Met kap eraf zie je ze eigenlijk nog niet echt door de heatsleaves;

Heatsleaves loshalen;

aardige bende, meteen alles schoongemaakt uiteraard

Nieuwe leidingen

Meteen ook veel dikkere heatsleave eromheen gedaan, hopelijk houden ze het nu wat beter uit;

Koelsysteem weer vullen met vacuum, werkt top;

Ff warmdraaien en motorruimte meteen wassen;

Verder had ik de uitlaatkleppen laatst permanent open gezet met een ijzerdraadje, dit was echter wel heel erg heftig met koude start
Klinkt verder top maar koudstart echt te asociaal voor de omgeving. Dus schakelbaar gemaakt, maar dit was nog een aardige hoofdbreker want ik wou kunnen schakelen tussen originele bediening (waarbij de klep dus open gaat bij bepaald toerental) of altijd open. Uiteindelijk solenoid erbij gezet en een origami aan slangetjes is het wel gelukt, met mooie schakelaar in de middenconsole

En nog even wat fototjes gemaakt

In het begin was het redelijk intimiderend qua formaat en gewicht gecombineerd met veel power, zeker als je uit een Z4 stapt maar dat gevoel is er inmiddels af en kan er nu lekker mee scheuren

In de tussentijd uiteraard ook wat onderhoud gedaan, begonnen met differentieelolie. Grappig genoeg staat dat bij BMW M wel in de normale service, terwijl het bij de "normale" BMW's als lifetime olie beschouwd word.
FF de brug op voor snelle oliewissel, ik zoek trouwens nog een mooi BMW bord, als jullie nog wat weten

Omdat het geen lifetime olie is, heeft deze gelukkig ook een aftapplug

Daarna ook DCT service gedaan. Dit is officieel wel lifetime oil, maar toch wel fijn om ook vers te hebben. De olie is wel echt belachelijk duur maargoed, je moet er wel wat voor over hebben. Bak was nog kurkdroog, dat zien we ook niet vaak. DCT carterpan zweet 9 vd 10 keer toch wel behoorlijk;

Olie komt er ook nog wel erg netjes uit, mogelijk toch al een keer vervangen;

Het vullen is altijd een heel spektakel dus daar heb ik geen foto's van

Verder had ik al een paar keer lekkende koelvloeistofleidingen gezien bij deze motor, dus ik dacht die doe ik ook wel preventief. Bleek minder preventief dan ik dacht, was al 1 leiding aardig aan het lekken.. Mooi klusje in ieder geval. Wel stuk minder werk dan bij de N63, die heeft echter wel weer mooie geüpgraded staal gevlochten leidingen die de S63 helaas niet heeft.
Met de kap erop zijn ze ook bijna niet te zien:

Met kap eraf zie je ze eigenlijk nog niet echt door de heatsleaves;

Heatsleaves loshalen;

aardige bende, meteen alles schoongemaakt uiteraard

Nieuwe leidingen

Meteen ook veel dikkere heatsleave eromheen gedaan, hopelijk houden ze het nu wat beter uit;

Koelsysteem weer vullen met vacuum, werkt top;

Ff warmdraaien en motorruimte meteen wassen;

Verder had ik de uitlaatkleppen laatst permanent open gezet met een ijzerdraadje, dit was echter wel heel erg heftig met koude start

En nog even wat fototjes gemaakt

- Barend
- Auto: F20 m135i
Zoals altijd, heerlijk om jouw aankoopsonderhoud te zien. Ik hou van de details!
-
OnlineMartijn_bmw
Eens met Barend waanzinnig mooi altijd jou onderhoud updates!
Wat een gave wagen! En dat kvs vullen onder vacuüm lijkt mij zeker een uitkomst
Wat een gave wagen! En dat kvs vullen onder vacuüm lijkt mij zeker een uitkomst

-
- Knot
Staat er fraai bij... die koude start is niet zo erg toch, ding pak je niet midden in de nacht in de woonwijk lijkt me.
Ze mogen best horen dat er wat start.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Altijd mooi om deze onderhoudsverslagen te lezen én te zien met foto's, heerlijk!
-
Erg mooie verschijning zo'n M6.
-
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Mooie klus weer nick!
Werkt dat bij die M6 net als bij andere BMW's dat als je die solenoid stekker er af haalt dat de klep open blijft? Ik volg het ijzerdraadje als oplossing niet helemaal. Wel mooi dat je het nu opgelost hebt met een extra solenoid en je hem kan bedienen!
Werkt dat bij die M6 net als bij andere BMW's dat als je die solenoid stekker er af haalt dat de klep open blijft? Ik volg het ijzerdraadje als oplossing niet helemaal. Wel mooi dat je het nu opgelost hebt met een extra solenoid en je hem kan bedienen!
-
Maar het is wel makkelijk als dat kan.Knot schreef: 31 jul 2023, 09:43 Staat er fraai bij... die koude start is niet zo erg toch, ding pak je niet midden in de nacht in de woonwijk lijkt me.

-
Watergekoelde ecu's, moet niet gekker worden!
Wat betreft uitlaatklep bediening, misschien heeft Peem solutions iets. Voor de machtige 130i hebben ze iets, schakelbaar vanaf het stuur. Open, dicht en auto.
Wat betreft uitlaatklep bediening, misschien heeft Peem solutions iets. Voor de machtige 130i hebben ze iets, schakelbaar vanaf het stuur. Open, dicht en auto.
- MParallel
- Auto: BMW
Weet nog zat BMW borden te hangen. Alleen even keer 's nachts langs gaan om los te schroeven.