Sigrid Kaag is de Hollandse versie van Frank Underwood
Het was De Telegraaf die de handelswijze van Kaag aan het licht bracht: Kaag belde voorafgaand aan het Kamerdebat van 10 juli de demissionaire premier op om te zeggen dat haar fractie de motie van wantrouwen zou steunen. De motie van wantrouwen tegen de demissionair premier werd ingediend door GL/PvdA. Wat heeft Mark Rutte verkeerd gedaan? Niets. Hij en zijn partij konden geen akkoord bereiken inzake de beperking van immigratie. Kennelijk waren GL/PvdA van mening dat dit kabinet moest doorregeren. De papieren oppositie GL/PvdA wilde de beperking van de massa-immigratie voorkomen.
De motie van wantrouwen van GL/PvdA is uniek en revolutionair. Wanneer een demissionaire premier wordt weggestuurd, dan ontstaat er bestuurlijke chaos. Wie moet het land besturen? Jesse Klaver en Attje Kuiken waren bang dat Rutte ook in de demissionaire periode niet het ’algemeen belang’, maar zijn partijbelang zou dienen. Dus hadden alle demissionaire premiers, zoals Ruud Lubbers, Wim Kok of Jan Peter Balkenende, moeten worden weggestuurd! En waarom dachten ze dat Kaag het landsbelang en niet haar eigen belang zou nastreven? Wiens belang dient GL/PvdA bij het verdedigen van massa-immigratie?
Maffiataal
Kaag zei in een interview met Op1 dat zij Rutte uit collegialiteit belde om hem te vertellen „dat we het de hele avond in de fractie erover hebben gehad. Dat het nog steeds lastig ligt. Ik wilde dat hij wist, om een 1 aprilcommotie te voorkomen, dat het nog steeds wankel is bij sommige leden uit de fractie. Dat was behulpzaam bedoeld en uit voorzorg. Ik wilde niet dat hij het debat zou ingaan, oké het zit goed, er komt geen motie van wantrouwen, want de coalitie houdt het dicht. Een logische aanname.”
Had Kaag zelf begrip voor haar fractie? „Nee, het was niet gepast. Het was mijn verantwoordelijkheid om tegen Rutte te zeggen: wees op je hoede, dit is het spelveld”, aldus Kaag. Terecht reageerde Fidan Ekiz: „Dan hebt u geen controle over de fractie.” Kaag antwoordde: „Ik ben geen fractievoorzitter. Sowieso heb je niet altijd directe controle op de fractie. Dat doe ik ook niet. We opereren duaal.” Ze opereren duaal bij D66! Jammer dat we daarvan in de afgelopen tijd niets hebben gemerkt. Mocht ook de VVD duaal opereren van Kaag en haar wegsturen wegens financieel wanbeleid?
Deze toestand doet me denken aan maffiataal: ’Vriend, luister, mijn mensen zijn erg opgewonden, ik wil niet dat je hen onvoorbereid ontmoet. Ze zijn echt boos. Wees op je hoede.’
Dorst naar macht
Kaag is de onbetwiste leider van D66. Ze gehoorzamen haar uit eigen belang. De vraag die Op1 heeft nagelaten aan Kaag te stellen: waarom heeft Kaag haar eigen fractieleden niet dringend toegesproken om hun handelswijze als onacceptabel en ongepast te markeren? Duaal of niet duaal, niets belemmerde Kaag om volgens haar eigen geweten en moraal ernstig bezwaar te maken tegen immoreel en roekeloos handelen van haar eigen fractie. Dat heeft zij niet gedaan. Daarvoor had zij kennelijk een goede reden.
Volgens de berichtgeving in De Telegraaf en EW-Magazine zou men in D66-kringen hebben kunnen denken dat Kaag, na het wegsturen van Rutte, de demissionaire premier van Nederland zou worden. Als dit waar is, dan is Kaag de vrouwelijke Frank Underwood van Europa. In House of cards wilde Underwood president van Amerika zijn zonder de stem van een meerderheid van de bevolking. Hij werd met bedrog en manipulatie vicepresident. Daarna zette hij zijn manipulatieve strategie door totdat de president ontslag nam. De ongekozen Underwood werd president van Amerika.
Kaag had altijd dorst naar macht. Zij en de rest van de fractie zijn een uitvinding van Alexander Pechtold. Dit is het D66 van Pechtold en niet dat van Hans van Mierlo.
Misbruik
De House of cards-strategie van D66 was gedoemd te mislukken. Omdat na het vertrek van Rutte ook de VVD uit het kabinet zou stappen. Het CDA zou nooit tolereren dat het demissionaire kabinet met de gedoogsteun van GL/PvdA zou voortbestaan. Dus chaos. Maar dat nam D66 op de koop toe door de motie van wantrouwen te willen steunen.
De VVD en Mark Rutte hebben het landsbelang gediend door het kabinet over een cruciaal vraagstuk te laten vallen: massa-immigratie. Ze hebben moreel en democratisch gehandeld. D66 en Kaag maken misbruik van de beschaafde en door politieke mores gedreven stilte van Mark Rutte. Rutte heeft zijn verhaal nog niet verteld.
Kaag is de Hollandse versie van Frank Underwood