belgische autokeuring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

belgische autokeuring

Bericht door HSR » 18 okt 2007, 16:24

Vanmiddag even langs mijn vrienden van de autokeuring gegaan om wat te vragen betreffende modificaties. ergernis was het resultaat.

Om te beginnen zijn er 4 categorieen.
A) standaard auto's
B) getunde auto's. Auto's die onder de spoilers hangen
C) rally wagens voor op de weg. Hier mag je alleen verkeersveiligheid verhoogende dingen inhangen. Schroefkooi, veerpootbrug ( wanneer is een veerpootbrug veilig? ). Maar je mag niet aan je remmen en onderstel komen want dat heeft niks te maken met verkeersveiligheid.
D) rallywagens waarmee je op de openbare weg naar de proef mag rijden: Aan deze wagens mag je eigenlijk gewoon alles veranderen.


1) Een rolkooi mag wel, maar dan alleen een SCHROEFkooi. Gelaste kooien zijn derhalve uit den boze. :roll: Inderdaad, schroefkooien zijn veel veiliger dan laskooien... Hier heb je wel een certificaat voor nodig.

2) Stalenremleidingen mag niet. Want dan pas je je remsysteem aan. Het mag echter wel als BMW Belgie goedkeuring geeft voor de stalenremleidingen en dan moet je dat met een certificaat kunnen aantonen

3) Een racestoel mag wel maar dan moet ie wel kunnen bewegen. Echter, de universele montage framepjes zijn niet officieel niet toegestaan MAAR oogluikend mag het toch wel... ook hier een certificaat nodig.

4) 4puntsgordels mogen wel, maar ondertussen MOET je standaard 3punts gordel wel nog kunnen werken. Dat het vervolgens schandelig kut zit is niet van belang.

5) Nieuwe dempers plaatsen mag, verlagingsveren ook maar hier heb je een schriftelijk certificaat voor nodig...suprise....

6) Ander stuur mag eigenlijk niet, maar dit is een grijs gebied dus het mag toch wel, als de keurmeester een goede dag heeft. Ook hier een fucking certificaat voor nodig.

7) De wielgeometrie aanpassen mag niet, nu niet, morgen niet, nooit niet. Stom volk werkt er dan want ik heb jaren lang met de volvo op 1.5 graad negatief camber gereden en daar nooit problemen mee gehad en het is toch wel echt het aanpassen van je wielgeometrie.


8) er zijn nog een hele hoop andere dingen waar je spontaan van begint te janken.


Ow, en het is wel mogelijk om je smerige 1 liter diesel corsa vol te hangen met spoilers en chromen velgen en weet ik veel wat. :evil:


Zo, hebben jullie ook weer een idee bij de Belgische keuring.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 18 okt 2007, 16:34

Ik moet ook weer naar de keuring hier, ook altijd lachen.

Bullbar is niet veilig, die moet eraf. Stel je voor dat je tegen motor rijders of voetgangers aan beukt ermee. Dat kan niet.

Tenzij je het homologeert, oftewel geld voor betaald. Dan is alles goed en veilig 8)


Mijn auto is een keer afgekeurd, lekte versnellingsbak olie op de monteur die eronder stond, moest aangeduwd worden want de startmotor wou niet meer. Omdat de carb vol open stond waren de emissie waarden te hoog.
Onderstel was niet meer origineel, mag niet he zonder te homologeren.

Maar raad is waarom hij is afgekeurd? Ik had een dodehoek spiegeltje in m'n zijspiegel zitten. Zat er nog op van de vorige eigenaar. En die mocht er niet opzitten :shock:

Ik trok em er meteen af en gooide hem weg en zei "ok en nu dan?". Nee maakte niet uit. Keuring moest opnieuw op een ander tijdstip :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2007, 19:41

Sommige dingen is anders wel wat voor te zeggen.

Zoals die universele framepjes voor kuipstoelen, soms kom je auto's tegen waar de stoel echt gammel vast staat, dikke speling op de frames enz. Vooral bij de slideframes. Gordels eigenlijk net zo, 4 punt is wel veilig maar dan moeten ze wel op een goede manier vast zitten, en dat gebeurd ook lang niet altijd.

Laskooien net zo. Dat is wel beter als schroef, mits goed gelast. Soms zie je bij die kooien laswerk waar de moed je echt van in je schoenen zakt, even op zaterdagmiddag bij de lokale smit gedaan of zelf in de achtertuin. Bij schroefkooien zie je dan nog vaak dat de bodembevestiging niet klopt, maar de kooi zelf hoort in principe wel gewoon goed en gekeurd te zijn.

Op een circuitdagje eens een tijdje bij de TC rondhangen werkt wat dat betreft wel verhelderend. De wedstrijdauto's hebben het meestal prima voor elkaar, net zo de gewone straatauto's, maar vooral bij de low budget gebakjes die gemaakt zijn om zo goedkoop mogelijk alleen op circuitdagen te rijden valt je mond soms open dat ze er nog in durven rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 3 gasten