tijd voor een update.
Dus met goede zin op 1 mei richting RDW, alle voortekenen waren veelbelovend.
Maar na 15 minuten zat ik al weer met een chagerijnig kop terug in de auto op weg naar huis.
Lichtbeeld was niet goed genoeg en een CO van 9%
Direct door gereden naar de dorpsgarage en daar de co meting gedaan.
Daar ook 9%, maar na een sec of 5 begint het te zakken naar 0.5 blijft daar even en gaat dan weer langzaam
omhoog. Verdomme. 2x gas geven en de waarden zakken weer. Verdomme als ze even wat gas hadden gegeven was ie er doorheen gekomen.
Nou ik was er wel even klaar mee en eerlijk gezegd ik had er ook niet veel tijd voor om hier in te duiken.
Wat gegoogled en oja kan natuurlijk ook nog steeds duiden op een vacuum lek ook al draait de motor mooi stationair.
Dus een rooktest ingepland en dat gaf direct een duidelijk beeld:
Op injector 3 zat een behoorlijk lek, je kon het horen sissen. Op andere plekken niets te zien, ook niet op de aangepaste slangen voor de M50 inlaat. Kan natuurlijk zijn dat het lek bij de injector zo groot is er elders onvoldoende druk wordt opgebouwd, maar dit was iig bemoedigend. Ik had weer een doel om aan te werken.
Injectoren zijn gereviseerd, idem dus voor de rubbers. Dus een beetje vreemd dat het daar zo op lekte.
OEM rubbers nieuw kun je niet los kopen, maar hey ik heb nog een M50B20 blok liggen. Daar een rubber van een injector afgehaald en die vervangen. Was er niet helemaal gerust op dus dit gecombineerd met een beetje vloeibare pakking. Wel een versie die vloeibaar blijft, maar wel voor meer afdichting zorgt.
Ik had helaas geen tijd om nog tussentijds een controle meeting te doen, dus op 14 juni weer richting de RDW het zou iig beter moeten zijn. Eenmaal bij de rdw beetje de historie uitgelegd en als de CO weer wat hoog zit of ie even gas wil geven.
De keurmeester vond het blijkbaar wel leuk en zij blijf er anders bij.
Auto de hal in gereden, met regelmatig wat tussen gas

de auto bij de tester gezet, slang er in. Het was nog even onrustig maar daarna bleef de co mooi laag. Al snel volgde: ik ben tevreden. Net zo snel zette ik de motor uit

Ik vertrouwde het nog niet en wilde niet dat er alsnog hoge waarden op het scherm zouden komen. Geslaagd voor de laatste test, mijn zelf opgebouwde E30 M52B28 mag de weg op.
Dus nu lekker veel kilometers maken....?
Nou niet echt, ik blijf namelijk problemen houden met de temperatuur. Ook met 100km per uur op de snelweg loopt de temperatuur van de kvs op. Alleen door de kachel open te zetten zakt de temperatuur weer naar rond de 90 graden. Zeer irritant.
Heb al vaker te horen gekregen dat de m52 erg lastig is om te ontluchten, maar dit begint wel erg vervelend te worden.
Inmiddels een vacuüm setje gekocht bij de HBM, maar nog geen duidelijke verbetering. Aangezien rijwind op de snelweg voldoende moet zijn, heb ik meer en meer het vermoeden dat er te weinig flow in het systeem zit. Dit kan door lucht natuurlijk, maar ook door niet goed openen van thermostaat of een pomp die niet effectief is. De investering hiervoor is beperkt, dus daarvoor nieuwe besteld en binnenkort dat er maar eens op zetten.
Helaas is dat niet het enige. Had al sinds een tijdje een tik in het blok dat af en toe verscheen en zodra de olie warm was ook weer verdween. Niet fijn maar als het verdwijnt met warme olie. Het zij zo. Bij de laatste testrit voor de kvs was ik inmiddels ruim voorbij de 500km voor het inlopen van de olie schraap dus tijd om het blok eens goed door de toeren te trekken. lekker.
Tot ik weer thuis kwam en de auto de garage in reed, de tik was er nu met warme olie en een stuk harder dan eerder en lijkt anders.
Toch een fout in de opbouw en nu die voor het eerst wordt getest wordt, komt dan nu alsnog een fout aan het licht.
Ben er een paar dagen wat ziek van geweest en al bezig met het weer uitbouwen van het blok.
Gisteren toch weer wat moed bij een geraapt en de auto gestart. Direct de tik, maar niet zo hard als toen ik em wegzette. Eigenlijk weer zoals ik het al wel kende. Oorkappen op gezet en met een schroeven draaier gaan luisteren waar het vandaan komt. Conclusie, de kop.
Google aangeslingerd en kom uit op de hydraulische lifters
Niet mijn blok, maar dit is precies wat de mijn ook doet.
PFew, het blok kan er in blijven. De lifters zijn nieuw, maar blijkbaar vullen die zich niet goed.
Er moet toch nieuwe olie op, dus direct nog even flushen en kijken wat ie dan doet.
Het bemoedigende wat ik lees is dat anderen al jaren probleemloos mee rondrijden. Mooi.
Dus binnenkort er maar weer eens een zaterdag aan spenderen.