Sinds die tijd staat er altijd al op de wensenlijst een auto zelf te bouwen. Alleen met een bouwkundige opleiding lag dat nou niet direct voor de hand. De jaren verstrijken en ik ben zeker handiger geworden met autotechniek. Inmiddels is ons grootste project af, de volledige renovatie van ons huis, beschik ik over een grote schuur, de nodige tools en dankzij corona niet al te veel om handen.
Perfecte tijd om de Mark Evans in mijzelf los te laten.
Ok, het wordt niet helemaal zoals Mark Evans het deed, want ik ga niet een kitcar bouwen, restaureren of een westfield. Dat laatste lijkt mij nog steeds super gaaf, maar nieuw mag dat alleen nog voor op het circuit. Het plan is om een auto naar mijn eigen wensen op te bouwen.
Het laatste zetje kwam van een post van een Belgische E36 met een trackday focus, gave set up met gave interieur details [kan de post alleen niet meer terugvinden] en de post van Nickswarts een E30 met M52B28 blok.
Het doel is een levendige BMW voor op B wegen, af en toe een track en drift dag. De auto moet nog praktisch en comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.
Na wat online zoekwerk naar wat voorbeelden en budget berekening, de keuze gemaakt om voor een vier deurs E30 te gaan.
Na een paar keer net mis gegrepen te hebben vorige week zaterdag toegeslagen op een 320i uit 1986 in de kleur Polaris silber.
Eind 2019 opnieuw gespoten, carrosserie is nog mooi strak; maar behoeft ook nog wat aandacht waarover later meer.
Twee grote storende visuele dingen, bij het spuiten is het deel onder de achter bumper zwart; dit moet zilver zijn.
Probleem twee bevind zich ook aan de achterzijde, want wat is een Mtech II spoiler lelijk op een type 1

De basis van het plan vormt, na ruim 10 jaar afscheid nemen van Milka: de touring zal zijn hart moeten gaan afstaan voor de E30.
De E30 gaat een m52b28 krijgen. Niet bijzonder origineel, direct een omgebouwde e30 kopen is goedkoper, maar het gaat mij om het zélf te doen. Ik heb geen autotechnische achtergrond, maar ben niet onhandig en het moet je soms net even verteld worden hoe het moet.
Lang leve youtube en internet. Dus op youtube al de nodige filmpjes bekeken en de sites
e30.de en e30zone.net staan onder de favorieten.
Mijn huidige ervaring is het uitelkaar trekken van een kever blok, m10 blok maar geen van beide weer in elkaar gezet

meerder remklauw revisies en meerdere keren een nieuw schokbreker set onder een auto gezet.
Dit wordt dus voor mij een hele kluif, ik zal dus ook zeker hier vaker roepen om hulp.

Maar dat wordt de uitdaging.
Ook onder de favorieten staat uiteraard markplaats voor de nodige onderdelen.
Gisteren een achtersubframe met draagarmen en remschijven opgehaald.
Moeilijk is het vinden van een e34 carterpan voor minder dan de goud prijs.

Maar dat lijkt na donderdag ook te zijn gelukt via ebay.de binnenkort komt er een m50b20 blok met bak vanuit Duitsland deze kant op.
Dat waren voor nu wel de meest belangrijke onderdelen die ik nodig heb en essentieel zijn voor de bouw.
Nu is het dus mij verdiepen in het vervangen van de rubbers in het onderstel en en waar welke hardheid te gebruiken.
Alles in powerflex zal wss te oncomfortabel worden en alles in oem ga ik inboeten op levendigheid.
Ondertussen ook de eerste modificatie uitgevoerd: