Roy's Atom 4, conversie 425pk/550nm klaar en video Spa

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
SlowCo

Re: Roy's ATOM 4, nieuwe video van Zandvoort😎

Bericht door SlowCo » 15 apr 2023, 13:03

Robin schreef: 15 apr 2023, 11:37 Zit wat in. Buiten het onpraktische.
Nu vind ik de Atom geweldig, maar niet oogstrelend.
Ik zou dan naast 'mijn' GT3/GT4RS en G81 M3 touring een Caterham 620R willen, maar die is er niet in LHD dacht ik(conversies??)
Juist op het circuit gaat het niet om het praktische of mooie maar om plezier en rondetijden. En een (liefst open) lichtgewicht kitcar/Atom/Super seven geeft veel meer sensatie dan een dichte, lompe straatauto. En je rijdt veel makkelijker serieuze rondetijden zonder echt talent nodig te hebben.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... 2bff388345

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 apr 2023, 13:40

SlowCo schreef: 15 apr 2023, 13:03
Robin schreef: 15 apr 2023, 11:37 Zit wat in. Buiten het onpraktische.
Nu vind ik de Atom geweldig, maar niet oogstrelend.
Ik zou dan naast 'mijn' GT3/GT4RS en G81 M3 touring een Caterham 620R willen, maar die is er niet in LHD dacht ik(conversies??)
Juist op het circuit gaat het niet om het praktische of mooie maar om plezier en rondetijden. En een (liefst open) lichtgewicht kitcar/Atom/Super seven geeft veel meer sensatie dan een dichte, lompe straatauto. En je rijdt veel makkelijker serieuze rondetijden zonder echt talent nodig te hebben.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... 2bff388345
Is ook wel zo, maar op de trackdays die ik meemaakte kwamen de lightweight Exige's etc. en Super 7 achtig spul mij niet echt voor als extreem snel(ler) dan 'ik'....vaak het tegenovergestelde...

Wel een keer gehad dat ik me in een flauwe bocht ingaand op Assen kapot schrok omdat zo'n 'Caterham' ding binnendoor me passeerde, zo laag en snel ik had 'm niet gezien....

SlowCo

Bericht door SlowCo » 15 apr 2023, 15:09

Vandaar dat de sensatie en snelheidsgevoel in zo'n open, klein en licht wagentje ook veel groter is. Zeker tussen van die SUV's als een M2...
Het voelt ook veel puurder en intenser dan in een "normale" straatauto, zelfs als je niet eens heel hard rondgaat.

Robin

Bericht door Robin » 15 apr 2023, 15:32

SlowCo schreef: 15 apr 2023, 15:09 Vandaar dat de sensatie en snelheidsgevoel in zo'n open, klein en licht wagentje ook veel groter is. Zeker tussen van die SUV's als een M2...
Het voelt ook veel puurder en intenser dan in een "normale" straatauto, zelfs als je niet eens heel hard rondgaat.

Haha, suv als 'n M2, ik reed ze 'allemaal' de moeder. Je hebt geen idee hoe rap dat gekke ding is:)

Kadett

Bericht door Kadett » 15 apr 2023, 16:02

Denk alleen dat na 2 rondjes de remmen en banden van de M2 het aardig warm zullen hebben terwijl de lichte wagens langer doorkunnen zetten.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 apr 2023, 16:19

Robin schreef: 15 apr 2023, 13:40 Wel een keer gehad dat ik me in een flauwe bocht ingaand op Assen kapot schrok omdat zo'n 'Caterham' ding binnendoor me passeerde, zo laag en snel ik had 'm niet gezien....
En dat is nou juist waar het om gaat op een circuit, dom op het rechte stuk het gas intrappen met 600pk kan bijna iedere Jan Boerenlul wel.
Het gaat juist om de lol van zo hard mogelijk een bocht nemen, ook al is die ander door z'n vermogen aan het einde van een ronde sneller, voor dat rechtuitbranden kun je net zo goed aan dragracen meedoen. :wink:
Je zag het bij Mercedes in de F1 tot een paar jaar geleden.....ze hadden toen zoveel meer vermogen dan de rest dat ze door die hogere snelheden op de rechte stukken niet bij te benen waren en elke ronde weer wat uitliepen.

Toch is het veel leuker op een circuit met een lichte auto(en eventueel wat minder vermogen), of je moet een fan zijn van dragracen en zo hard mogelijk rechtuit willen, maar daarvoor kun je net zo goed af en toe op de openbaren weg wat sprintjes trekken. :D

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 apr 2023, 16:20

Robin schreef: 15 apr 2023, 15:32
SlowCo schreef: 15 apr 2023, 15:09 Vandaar dat de sensatie en snelheidsgevoel in zo'n open, klein en licht wagentje ook veel groter is. Zeker tussen van die SUV's als een M2...

Haha, suv als 'n M2, ik reed ze 'allemaal' de moeder. Je hebt geen idee hoe rap dat gekke ding is:)

Snelheid maakt mij wat minder uit dan fun, maar een M2 is als een truck die in de weg rijdt als je in een Atom rondgaat. Als ik erachter hang (hoe kort dat dan ook is) dan zie ik altijd hoe ze aan het worstelen zijn met al dat gewicht dat naar de buitenkant wil.
Die spelen gewoon een ander spel, ook leuk, maar heel anders

In een atom is het net als karten, hij helt niet echt, gaat gewoon glijden als de grip op is. Ik hou ervan.

Dat gezegd hebbende zijn niet alle lichte auto’s snel natuurlijk, je moet wel vermogen hebben natuurlijk. Het is alleen de vraag of ze met minder vermogen misschien wel net zo veel fun hebben, je zit ook sneller op de grens.

Robin

Bericht door Robin » 15 apr 2023, 16:29

Helemaal mee eens Roy hoor, maar ook in een M2 rijden kleinere 'lightweights' mij wel eens in de weg. En je moet echt wel werken in een M2. Rij er eens mee op de Nordschleife kun je kijken wie je dan nog inhaalt:))))

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 apr 2023, 17:41

Robin schreef: 15 apr 2023, 16:29 Helemaal mee eens Roy hoor, maar ook in een M2 rijden kleinere 'lightweights' mij wel eens in de weg. En je moet echt wel werken in een M2. Rij er eens mee op de Nordschleife kun je kijken wie je dan nog inhaalt:))))
De vorige lightweights waren allemaal echt sketchy op de ring, maar deze heeft echt een heel compliant onderstel en de ohlins zijn zo goed dat ik zeker een rondje ga proberen, ik verwacht dat ik er erg snel mee zal zijn zelfs. Zo groot is dus het versxhil met de oude atom, daarmee durf je er exht niet over

Emiel

Bericht door Emiel » 15 apr 2023, 18:15

There is no such thing as to much horsepower.

Ook niet in een caterham :hosanna:

ErikS

Bericht door ErikS » 15 apr 2023, 21:29

Poh. Snel zeg!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 00:06

Robin schreef: 15 apr 2023, 15:32 Haha, suv als 'n M2, ik reed ze 'allemaal' de moeder. Je hebt geen idee hoe rap dat gekke ding is:)
Al is zo'n M2 veel rapper dan een open light weight dan nog is die laatste leuker :df:
Vergelijkbaar met een F1 racewagen die veeeel sneller rondgaat op een circuit dan een racemotor. Maar dat veel F1 coureurs graag voor de lol op de motor het circuit rondgaan: https://www.visordown.com/features/gene ... ng-weekend

Maar veel te gevaarlijk natuurlijk:
https://www.motorcyclesports.net/articl ... verstappen

Ondanks de grote druk heeft Valentino Rossi gelukkig toch voor het leukste en niet het snelste circuitracen gekozen: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/748 ... te-rijden/

"Ons Roy" hier is gewoon een potentieel hele snelle motorracer die wel verstandig genoeg is en het op motorrijden op 4 wielen houdt met een Atom :df:
(en Honda Camino's :tooth: )

Andre

Bericht door Andre » 16 apr 2023, 01:17

Een kennis reed met een donkervoort op assen met ar1 semi s. 1.51 op assen. Das aardig rap.

Ik reed op vol slicks met e30 M3 Dtm 950kg en 345pk op assen 1.48. Maar denk met een paar afstellingen dat een 1.47 er ook wel in zit.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 01:49

Andre schreef: 16 apr 2023, 01:17 Een kennis reed met een donkervoort op assen met ar1 semi s. 1.51 op assen. Das aardig rap.

Ik reed op vol slicks met e30 M3 Dtm 950kg en 345pk op assen 1.48. Maar denk met een paar afstellingen dat een 1.47 er ook wel in zit.
De Donkervoort is natuurlijk veel gaver om mee te rijden dan een dichte BMW. En wat voor rondetijd zou jij gereden hebben in de Donkervoort op slicks? Hoe dan ook, je zou meer sensatie beleven in de Donkervoort, denk ik.

Maar een Ariel Atom 4 lijkt me helemaal geweldig (om weer on topic te gaan) :df:

Robin

Bericht door Robin » 16 apr 2023, 07:25

SlowCo schreef: 16 apr 2023, 01:49
Andre schreef: 16 apr 2023, 01:17 Een kennis reed met een donkervoort op assen met ar1 semi s. 1.51 op assen. Das aardig rap.

De Donkervoort is natuurlijk veel gaver om mee te rijden dan een dichte BMW. En wat voor rondetijd zou jij gereden hebben in de Donkervoort op slicks? Hoe dan ook, je zou meer sensatie beleven in de Donkervoort, denk ik.

Maar een Ariel Atom 4 lijkt me helemaal geweldig (om weer on topic te gaan) :df:

E30 M3 DTM met 9000 rpm. :lol:

Maar inderdaad SlowCo: Op de fiets is de rijsensatie ook veel groter dan in de bus.

En in 'een M2' over Assen is het toch allemaal nét niet, je hebt gelijk.....
Misschien heb jij me in je lightweight wel eens ingehaald daar, maar dat waag ik te bewijfelen:-P

:coffee:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 16 apr 2023, 08:04

Haha prachtig vergelijk tussen appels en apenootjes🤪

Ik ging op assen 6 seconden sneller rond dan een 991 gt3 clubsport op dezelfde a052 banden…is mijn auto dan nu ook zoveel sneller?

Of zou de chauffer in jouw voorbeeld ook helpen?

Maar om de discussie af te sluiten. Ik denk dat je met een lightweight zoals de atom erg makkelijk erg snel gaat met voor mij de beste beleving en voor het laagste tarief aan kosten

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 11:56

Robin schreef: 16 apr 2023, 07:25 E30 M3 DTM met 9000 rpm. :lol:

Maar inderdaad SlowCo: Op de fiets is de rijsensatie ook veel groter dan in de bus.

Misschien heb jij me in je lightweight wel eens ingehaald daar, maar dat waag ik te bewijfelen:-P

Ik heb te vaak met motorfietsen over het circuit geboenderd waar het pas boven de 9000rpm een beetje serieus begon te sleuren. Maar ik kan me van een automobilist en BMW adept voorstellen dat 9000rpm in een blikken trommel heel spannend klinkt :verveeld:

Ik werd in mijn Westfieldje (Sport 2000S, 570kg, 260pk, sequentiële bak, slechts 8000rpm) jammer genoeg afgevlagd van Zandvoort vanwege het geluid (open kelken op ITB's) voordat ik fatsoenlijke rondetijden kon rijden. Daarna niet meer mee op het circuit geweest. Mijn Fisher Fury met Honda Blackbird blok (164pk, max 11k rpm) erin was ook leuk om mee rond te scheuren. :df:

Helaas heb ik niet genoeg talent of geld om serieuze rondetijden te rijden op twee of meer wielen op een circuit. Wel vind ik de beleving in een vierwieler flink tegenvallen t.o.v. een tweewieler. Zelfs als je met die vierwieler (veel) sneller rondgaat dan op een brommertje (met 14.000rpm) :ongeveer als:

Ik heb de indruk, na alle verhalen van Roy en anderen, dat zo'n Ariel Atom heel dicht in de buurt komt qua beleving bij motorrijden. En dat het de ideale "auto" is als je er met een kenteken erop ook nog mee op de openbare weg mag.
Maar een BMW M2 Competition is vast ook gaaf... :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 apr 2023, 12:03

Robin schreef: 16 apr 2023, 07:25

Robin, er is toch nergens gezegd dat een M2 niet gaaf is? Alleen dat een open lightweight meer beleving biedt? Sneller is niet altijd leuker. Kijk maar naar de EV’s waar jij en velen op haten.

Andre

Bericht door Andre » 16 apr 2023, 12:09

Rij graag in de regen dan is een dak erop wel comfortabel:)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 12:12

Andre schreef: 16 apr 2023, 12:09 Rij graag in de regen dan is een dak erop wel comfortabel:)
Nie rije maar glije...! :df:

Jij hebt vast aardig wat bijzondere auto's mogen rijden in je leven? Welke gaf jou de meeste DF tot nu toe?

Robin

Bericht door Robin » 16 apr 2023, 13:00

Riceaux schreef: 16 apr 2023, 12:03
Robin schreef: 16 apr 2023, 07:25

Robin, er is toch nergens gezegd dat een M2 niet gaaf is? Alleen dat een open lightweight meer beleving biedt? Sneller is niet altijd leuker. Kijk maar naar de EV’s waar jij en velen op haten.

Maar dan moet die open lightweight wél écht snel en krachtig zijn, en beleving is voor iedereen anders. M2 SUV dit en dat. En sneller is écht een deel van leuker....nu lijkt 't in jouw verhaal beetje dat het om stoplichtsprints gaat(EV's?) EV's hebben hier even niks mee te maken Rico. Nul komma nul.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 13:10

Robin schreef: 16 apr 2023, 13:00 Maar dan moet die open lightweight wél écht snel en krachtig zijn, en beleving is voor iedereen anders. M2 SUV dit en dat. En sneller is écht een deel van leuker....nu lijkt 't in jouw verhaal beetje dat het om stoplichtsprints gaat(EV's?) EV's hebben hier even niks mee te maken Rico. Nul komma nul.
Laat je niet gek maken, is maar met een dikke knipoog allemaal. :wink:
Serieuze vraag: heb je weleens met leuke lichtgewicht sportwagentjes gereden of geracet? En vond je de rijbeleving/DF daarvan minder dan met de dikke BMW's waar je je hart aan verpand lijkt te hebben?
Als je puur naar rijplezier gaat kijken, wat maakt dan dat je een snelle, zware, dichte BMW verkiest boven een licht, open sportwagentje dat helemaal bedoeld is om rijbeleving op maximaal te krijgen?

Robin

Bericht door Robin » 16 apr 2023, 13:16

SlowCo schreef: 16 apr 2023, 13:10
Robin schreef: 16 apr 2023, 13:00 Maar dan moet die open lightweight wél écht snel en krachtig zijn, en beleving is voor iedereen anders. M2 SUV dit en dat. En sneller is écht een deel van leuker....nu lijkt 't in jouw verhaal beetje dat het om stoplichtsprints gaat(EV's?) EV's hebben hier even niks mee te maken Rico. Nul komma nul.
Laat je niet gek maken, is maar met een dikke knipoog allemaal. :wink:
Serieuze vraag: heb je weleens met leuke lichtgewicht sportwagentjes gereden of geracet? En vond je de rijbeleving/DF daarvan minder dan met de dikke BMW's waar je je hart aan verpand lijkt te hebben?
Als je puur naar rijplezier gaat kijken, wat maakt dan dat je een snelle, zware, dichte BMW verkiest boven een licht, open sportwagentje dat helemaal bedoeld is om rijbeleving op maximaal te krijgen?
Ja ik neem 'jouw verhaal' ook met een korrel zout, wel leuk die Westfield.
Jaguar XK120/140/150 open spul rhd, wat MG's ouwe meuk, Aston DB4 Superleggera, wat ouwe Elfers, Alfa RZ, dat spul, niet meteen lightweight wel leuk. Ik verkies de M2 niet persé boven licht en open, ik constateer op trackdays. En dan zijn ze niet meteen supersnel.... Maar 'jij' begint over beleving en SUV etc etc. Dan stel ik jou de wedervraag, wel eens in een M2Comp met wat meer pk's gereden en gegleden?

Rijbeleving...Walter's E28 'm5' knaller, Elmar's Viper V10. Met André in de Carrera GT.

Ikzelf scheef door Bosuit, Tarzan op Zandvoort in de 1M...

Zijn geen lightweights:)

Robin

Bericht door Robin » 16 apr 2023, 13:20

Ik heb trouwens niet mijn hart verpand aan 'dikke BMW's'(maar een M2Comp is de alleskunner voor mij) ik zei toch gisteren al dat een GT4RS/GT3 (naast een M2 Touring daily) én een 620R wel een beetje mijn 'droomauto's' zijn?

Emiel

Bericht door Emiel » 16 apr 2023, 13:32

1M en M2 moet tof zijn op circuit, kan niet anders.
GT3 RS op Spa was bruut.

Iedere auto is leuk als je te vroeg het gaspedaal gebruikt en de kont wil je voorbij komen, dan maakt het geen fuck uit waar je in zit.Als er maar goede stoelen en gordels je op de plaats houden.

Lightweight hoeft niet sneller te zijn, het is een andere rijbeleving en de running costs zijn een “grap” qua banden en remblokken.

Het is leuk om nog vol op het gas te staan als andere remmen of al gas te geven als andere nog druk bezig zijn met de apex en/of bocht uit.

Zo ook met open rijden, beleving is anders.

Of het beter, sneller, leuker is? zijn er winnaars op trackdays? Volgens mij wint diegene die zonder stukken naar huis gaat en een grijns heeft breed genoeg zodat de helm niet af kan.

Beetje broodjes kroket eten in de middag pauze is ook wel lekker.

Robin schreef: 16 apr 2023, 13:20 Ik heb trouwens niet mijn hart verpand aan 'dikke BMW's'(maar een M2Comp is de alleskunner voor mij) ik zei toch gisteren al dat een GT4RS/GT3 (naast een M2 Touring daily) én een 620R wel een beetje mijn 'droomauto's' zijn?
Mooie aan een M2 is bruikbaarheid. Mijn auto en een weekendje weg zonder kofferbak of gaan ijs rijden zonder grondspeling is echt ruk.

Vriendin wil dat ik een M2c koop maar ben nog niet klaar met de Lotus en 2 speel auto’s is mij niet bevallen (de 130i als 2e auto, lotus als 3e)
Laatst gewijzigd door Emiel op 16 apr 2023, 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie